Opettajat eivät kohtele kaikkia tasapuolisesti
Lapseni luokalla on opettajan suosiossa ne kiltit ja hiljaiset lapset. Jotka eivät ikinä aiheuta mitään tilanteita ja istuvat hiljaa ja saavat kiitettäviä. Eli tytöt ja 3 hiljaista poikaa.
Lapseni on kiitettävän oppilas joka aineessa eikä mikään pahis, mutta silti opettajan mielestä liian toiminnallinen. Ei tappele eikä kiusaa, mutta on poika ja liian touhukas. Ope pitää hiljaisista.
Kommentit (49)
Koulussa pitäisi osata antaa työrauhaa muillekin.
nuo ala-asteen numerot. Tyttöni luokalla muutama poika ei vielä osaa lukea (2 lk.) ja 8 ja 9 ovat saaneet äikästä toikkariin!
Toinen ihmeellisyys on, että tyttäreni voimistelee (kilpailee) ja käy baletissa mutta liikunta numero on 7. Vähän pistää ihmetyttämään.
ei anna muille työrauhaa. Työrauha pitää antaa sekä opettajalle että niille muille 20 lapselle, jotka luokassa ovat. Tytöt ja 3 hiljaista poikaa ovat ymmärtäneet tämän ja toimivat sääntöjen mukaan. Työrauhan antamisella muille opetellaan samalla ottamaan muut huomioon ja sopeutumaan yhteiskuntaan, jossa täytyy osata toimia isossa ryhmässä olematta itse koko ajan suuna päänä.
AP:n kakara on luultavasti niitä lapsukaisia, joiden vuoksi opettaja tänä päivänä korkkaa viinipullon ja huokaisee, että luojan kiitos, saan olla kokonaiset 7 viikkoa kaukana siitä paskakasasta.
Opettajat eivät kohtele kaikkia tasapuolisesti
Lapseni luokalla on opettajan suosiossa ne kiltit ja hiljaiset lapset. Jotka eivät ikinä aiheuta mitään tilanteita ja istuvat hiljaa ja saavat kiitettäviä. Eli tytöt ja 3 hiljaista poikaa.Lapseni on kiitettävän oppilas joka aineessa eikä mikään pahis, mutta silti opettajan mielestä liian toiminnallinen. Ei tappele eikä kiusaa, mutta on poika ja liian touhukas. Ope pitää hiljaisista.
Mitä tasapuolisuus on mielestäsi koulussa tai lähinnä miten se näkyy konkreettisesti, ettei lastasi mielestäsi kohdella tasapuolisestti???
Toinen ihmeellisyys on, että tyttäreni voimistelee (kilpailee) ja käy baletissa mutta liikunta numero on 7. Vähän pistää ihmetyttämään.
Liikunta on hiukkasen jotain muutakin kuin balettia. Se on hyvin monipuolinen aine, ja lisäksi täytyy osata toimia esimerkiksi ryhmän jäsenenä. Ehkäpä lapsesi ei osaa mitään muuta kuin kiekkua varpaillaan?
yleisurheilu, hiihto, luistelu, uinti, pesäpallo tms.
Eihän liikunnan numero kerro mitään ja sitä paitsi aivan turha numero se muutenkin on.
Meillakin poika tosi liikunnallinen, mutta ei menesty erityisen hyvin koululajeissa, vaikka onhan kasi ihan hyvä numero. Poika pelaa pingistä, tennistä, sulkapalloa, pyöräilee,lenkkeilee ja käy kuntosalilla. Hänellä on todella kova kunto, mutta kun noita lajeja ei voi oikein koulussa opettaa, niin minkäs teet. Poikaa ärsyttää, ei meitä vanhempia. Vaikka kuinka yritetään selittää, niin poika on vähitellen alkanut inhota koululiikuntaa. Yritetään vaan sitten sanoa, että ei arvosanalla ole mitään merkitystä, jatkaa vaan samalla tyylillä.
kiekkumista varpaillaan? Liikunta on aivan muuta kuin toimimista ryhmän jäsenenä. Useat lajit koulussakin ovat yksilölajeja. Käytös arvostellaan erikseen.
"Liikunta on hiukkasen jotain muutakin kuin balettia. Se on hyvin monipuolinen aine, ja lisäksi täytyy osata toimia esimerkiksi ryhmän jäsenenä. Ehkäpä lapsesi ei osaa mitään muuta kuin kiekkua varpaillaan?"
jota noudatetaan ja johon opittuja taitoja verrataan. Samoin liikuntanumeroon vaikuttaa osallistuminen (käyttääkö niitä lihaksiaan liikuntatunnilla) ja toimiminen ryhmässä(joukkueena)
lapsi kilpaurheilee judossa, mutta liikuntanumero tyydyttävä. Aivan naurettavaa. Yläasteella tällainen saattaa vaikuttaa johonkin nuoreen negatiivisesti. Onneksi kisoista tulee kunniaa ja tunnustusta.
Hän ei jatkossa varmaankaan välitä osallistua ko. tunneille lainkaan. Treenaa mieluummin lajiaan, jossa todella monipuoliset harjoitukset. Tämä jos mikä on ryhmälaji, jossa myös kaytöstavat ovat kunniassa.
Jos työskentely vaatii keskittymistä ja hiljaisuutta niin yksikin toiminnallinen oppilas pystyy tekemään koko luokan rauhattomaksi. Ikävä kyllä.
Ne jotka osaa nuoleskella opettajaa parhaiten. Ja vielä jos vanhemmat ovat samaa maata, niin avot, kiitettäviä tipahtelee. Jos taas vanhemmat kehtaavat valittaa jostakin (vaikkakin asiallisesti), niin eipä heru lapselle hyviä numeroita. Aina löytyy joku vika, miksi lapsi ei saanutkaan parempaa numeroa. Tämän muistan selkeästi omalta kouluajalta ja sama meno jatkuu edelleen, varsinkin alakoulussa. Yläkoulussa on kyllä huomattavasti tasa-arvoisempaa kohtelua, siellä ei enää niin vain nuoleskella numeroita.
Se jäi minullekin epäselväksi.
Ja ap sanoo, että ope pitää hiljaisista. Tuo ei välttämättä pidä lainkaan paikkansa. Mutta ap voi itse yrittää mennä pitämään lukutuntia 26 toiminnalliselle ekaluokkalaiselle. Ap saattaisi itsekin alkaa "pitämään" hiljaisista. Eli kyse ei ole pitämisestä vaan siitä, että luokassa on oltava jonkinlainen järjestys, jos siellä halutaan mitään oppia ja opettaa.
Unohda katkeruutesi ja panosta yhteistyöhön.
Ne jotka osaa nuoleskella opettajaa parhaiten. Ja vielä jos vanhemmat ovat samaa maata, niin avot, kiitettäviä tipahtelee. .
Saisit tiputeltua lapsellesi niitä kiitettäviä, että avot vain!
Ei se että on poika, oikeuta käyttäytymään miten haluaa.
Itse tykkään eniten seuraavanlaisista oppilaista:
- positiivinen asenne oppimiseen ja luokkatovereihin (sekä opettajaan)
- aktiivinen
- kykenee olemaan hiljaa, kun on tarvis
- osaa pyytää anteeksi tai muuttaa käytöstään, jos on ajattelemattomuuksissaan tehnyt jotain tyhmää
Opetan murkkuikäisiä yläkoulussa. Toki tykkään kaikista (lähes) oppilaista, koska ikävä käytös on yleensä vain oire jostakin, mikä on tapahtunut oppilaalle tämän tahtomatta.
Itse tykkään eniten seuraavanlaisista oppilaista:
- positiivinen asenne oppimiseen ja luokkatovereihin (sekä opettajaan)
- aktiivinen
- kykenee olemaan hiljaa, kun on tarvis
- osaa pyytää anteeksi tai muuttaa käytöstään, jos on ajattelemattomuuksissaan tehnyt jotain tyhmääOpetan murkkuikäisiä yläkoulussa. Toki tykkään kaikista (lähes) oppilaista, koska ikävä käytös on yleensä vain oire jostakin, mikä on tapahtunut oppilaalle tämän tahtomatta.
Siis koulun tehtävä on opettaa ja kodin tehtävä kasvattaa. Kaikki muu mussutus on väärin. Ylläoleva teksti osoittaa miten opettaja voi ylenkatsoa oppiaineissa hyvin menestyvää oppilasta niin halutessaan. Eikö koulun perimmäinen tarkoitus ole onnistua mahdollisimman hyvoin opetuksessa? Opetussuunnitelman noudattamisesssa? Ilmeisesti ei.
Ne jotka osaa nuoleskella opettajaa parhaiten. Ja vielä jos vanhemmat ovat samaa maata, niin avot, kiitettäviä tipahtelee. .
Saisit tiputeltua lapsellesi niitä kiitettäviä, että avot vain!
Ainut vain, että jossain kouluissa ja luokissa valinnan varaa ei kovinkaan paljon jää ja silloin miinaan jäävät ne jotka jäävät. Mielistely ei auta. Se ei todellakaan loppupeleissä auta.
Jos oppilaat olisivat tuollaisia kuin tuo opettaja yllä toivoo, niin silloinhan nimenomaan olisi tilaa sille, että koulussa opetettaisi, ei tarvitsisi niin paljon kasvattaa.
Miten sinä nyt käänsit tuon asian aivan päinvastaiseksi kuin mitä se on.
Sanoisin kuten ap, lapseni on myös kiitettävän oppilas. Kun on hiljaa, saa kaiken anteeksi.