Luin kauppakorkeaan päässeiden nimiä.
2/3 vierasperäisiä sukunimiä. Mitäs tämä kertoo?
Kommentit (10)
Kaikki ulkomaalaistaustaiset ovat ylpeitä opiskelupaikastaan, ja ehdottomasti haluavat että heidän nimensä julkaistaan netissä. Kantasuomalaiset taas laittavat heti rastin siihen että nimeäni ei saa julkaista. Ei ei ei, kukaan ei saa tietää että olen päässyt yliopistoon.
ulkomaalaisia on n. 32 kun suomalaisia on 7.. Että sellaista. :D
Luulitko että Suomessa on vain yksi kauppakorkea?
Luulitko että Suomessa on vain yksi kauppakorkea?
Teknillisessä korkeakoulussa. Siellä ehkä 10% opiskelijoista on ulkomaalaistaustaisia, mutta niistä jotka suostuvat antamaan nimensä julkaistaviksi käytännössä kaikki. Suomalaisille jopa opiskelupaikan saaminen on sellainen yksityisasia ettei sitä saa kenellekään kertoa.
myönnetään myönnetään... Minä olen tuollainen juro ja sisäänpäinkääntynyt suomalainen joka vuosi sitten sai opiskelupaikan mutta ei antanut nimeään julkaistavan netissä...
Tuo rasti piti laittaa ruutuun silloin kun hakupaperit lähetti, eikä siinä selvästi sanottu mitä voidaan julkaista, joten varmuuden vuoksi laitoin että ei saa julkaista. Oikeastihan siinä julkaistaan vain hyväksyttyjen nimet. Ei pistemääriä tai muita.
Kaikki ulkomaalaistaustaiset ovat ylpeitä opiskelupaikastaan, ja ehdottomasti haluavat että heidän nimensä julkaistaan netissä. Kantasuomalaiset taas laittavat heti rastin siihen että nimeäni ei saa julkaista. Ei ei ei, kukaan ei saa tietää että olen päässyt yliopistoon.
Minä häveliäänä suomalaisena laitoin yliopistoon pyrkiessäni rastin että ei saa julkaista. Silti kun pääsin kouluun, yliopisto julkaisi nimeni verkossa. Idiootit.
Minusta tuo kertoo siitä että Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat keskimääräistä motivoituneempia opiskelijoita siihen ryhtyessään. Ja että varakkuus periytyy - todennäköisesti suurin osa noista nuorista jotka hakevat kauppakorkeaan, ovat rikkaammista suvuista jo valmiiksi, ja hakevat sitten itsekin rahakkaammille aloille.
(jos et siis katsonut viimevuotisia tuloksia). Tässä toisen vaiheen valinnassa valitaan siis 2-vuotisiin maisteriopintoihin opiskelijoita, jotka ovat jo suorittaneet kandidaatin tutkinnon jossain toisessa yliopistossa tai amk-tutkinnon. Suomalaiset harvemmin vaihtavat yliopistoa tässä vaiheessa, vaan jatkavat maisteriopintoja samassa yliopistossa kuin missä ovat suorittaneet kandidaatin tutkinnon. Sen vuoksi on ihan luonnollista, että hakijoista (ja myös sisään päässeistä) suurin osa on sellaisia, jotka ovat suorittaneet kandidaatin tutkinnon jossain ulkomaisessa yliopistossa.
Toki hakijoissa on myös suomalaisen amk-tutkinnon suorittaneita, mutta ainakin omalla alallani (tekniikka) amk-tutkinnon arvosanojen pitää olla tosi hyviä, jotta olisi mahdollisuuksia menestyä kilpailussa toisessa yliopistossa kandidaatin tutkinnon suorittaneiden kanssa.
Että me suomalaiset maksetaan ulkomaalaisten opiskelut ja ne jättää Suomen aikanaan ja vie mukanaan ilmaisen opinnon tuoman koulutuksensa.
Samaan aikaan Suomessa on oman maan nuoria syrjäytyneenä.
Tästä se kertoo..