Pojan 3-luokan todistus surkeaa luettavaa.
Ekalla ja tokalla kaikki aineet (paitsi käytös oli hyvä) olivat kiitettäviä. Nyt on enää matikka hyvä ja kaikki muut tyydyttäviä.
Miten voisin auttaa poikaa saamaan kipinän opiskeluun? Hän itse sanoo, ettei halua olla nynny, jolla on hyvä todistus. Muutenkin alkaa olla melkoinen esimurkku-uho ja kavereille näytellään niin kovista. Mikä auttaa? Poika ei missään nimessä ole tyhmä ja huono. Osaa kyllä, jos vaan huvittaisi. Ei vaan tunnu huvittavan. Alisuorittaa etenkin äidinkieltä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (13)
Millä tavalla sä tässä kerroit mulle omista kokemuksistasi? Niitä pyysin, en kauhisteluja.
ap.
Pikemminkin päinvastoin, ruoskii itseään liikaakin.
Poika tosin jo viidennellä, tyttö on nyt kolmannella.
Sanot, että nynnyjen nynny on se, joka ei uskalla lukea kokeisiin, ei uskalla tehdä läksyjä, ei uskalla viitata. Tosimiehet sitä tekee ja pärjää elämässä jne.
on aina ymmärtänyt rahan päälle. Eli olen sanonut, että jos haluat tehdä isona sitä tai tätä tai ostaa ferrarain tms, niin koulu on käytävä hyvin.
Ja aina kun tulee vastaan joku spurgu, niin olen sanonut, että tuo on tuollainen, kun ei ole käynyt kouluja.
Ja kun menemme turkin lomalle sanon, että pääsemme sinne vain siksi, koska minä kävin kouluni niin hyvin.
Kun Kovalainen ajaa hyvin formuloissa niin olen sanonut, että hän onnistuu vain ja ainostaan sen vuoksi, että harjoittelee niin paljon, eli tekee "läksynsä".
Poika on nyt vitosella ja vielä menee täydestä kuin väärä raha :-).
on aina ymmärtänyt rahan päälle. Eli olen sanonut, että jos haluat tehdä isona sitä tai tätä tai ostaa ferrarain tms, niin koulu on käytävä hyvin.
Ja aina kun tulee vastaan joku spurgu, niin olen sanonut, että tuo on tuollainen, kun ei ole käynyt kouluja.
Ja kun menemme turkin lomalle sanon, että pääsemme sinne vain siksi, koska minä kävin kouluni niin hyvin.
Kun Kovalainen ajaa hyvin formuloissa niin olen sanonut, että hän onnistuu vain ja ainostaan sen vuoksi, että harjoittelee niin paljon, eli tekee "läksynsä".
Mutta pojalla on aina joku vasta argumentti tähän raha-asiaan. Olemme vähävaraisia, mutta emme henkisesti köyhiä. Sivistämme itseämme kultturilla ja hengenravinnolla. Olen joutunut siis korostamaan elämässämme, ettei raha tuo onnea ja onni löytyy ihan muista jutuista. Ja tottakai asia on näin. Eli tämä ei meillä toimi tämä raha-asia.
Sanot, että nynnyjen nynny on se, joka ei uskalla lukea kokeisiin, ei uskalla tehdä läksyjä, ei uskalla viitata. Tosimiehet sitä tekee ja pärjää elämässä jne.
Harmittaa todella, jos poika tuhlaa elämänsä velttoiluun.
Mutta pojalla on aina joku vasta argumentti tähän raha-asiaan. Olemme vähävaraisia, mutta emme henkisesti köyhiä. Sivistämme itseämme kultturilla ja hengenravinnolla. Olen joutunut siis korostamaan elämässämme, ettei raha tuo onnea ja onni löytyy ihan muista jutuista. Ja tottakai asia on näin. Eli tämä ei meillä toimi tämä raha-asia.
Kyllä minäkin opetan, ettei raha tuo onnea. Enkä minä itsekään ole rahan perään kovinkaan paljoa.
Mutta toisessa yhteydessä vastaan pojalle, joka himoitsee iPadia, että minulla ei ole varaa, muttta jos käyt koulusi hyvin, voit ostaa sen isona omilla rahoillasi.
Kutosella vasta merkitystä numeroilla ja kertoo suunnasta mihin ollaan menossa.
Kysele ketkä luokassa ovat syöttäneet sen ajatuksen, että hyvien numerojen saajat ovat nössöjä. Voit yrittää arvella pojalle, että miksi joku on sitä mieltä.
Ja kysy pojalta miksi hän haluaa isona. Ja sitten kerrot missä sitä ammattia varten opiskellaan ja että sinne ei pääse opiskelemaan, jos todistus on liian huono.
Ammattiapuakin saa esim. perheneuvolasta. Tuo ongelma pitäisi kuitenkin olla ihan kohtuuhelpolla ratkaistavissa. Jotain joka tapauksessa kannattaa tehdä, sillä vaikuttaa todellakin, että huono seura on saanut lapsen alisuoriutumaan.
]
Kyllä minäkin opetan, ettei raha tuo onnea. Enkä minä itsekään ole rahan perään kovinkaan paljoa.
Mutta toisessa yhteydessä vastaan pojalle, joka himoitsee iPadia, että minulla ei ole varaa, muttta jos käyt koulusi hyvin, voit ostaa sen isona omilla rahoillasi.
[/quote]
Ja meillä ei siihen ole varaa, Tukholmaa ja Tallinnaa pidemmälle. Sitä olen käyttänyt samalla tavalla, kuin sinä ipadia jne. Eli kyllä olen korostanut sitä puolta tässä raha-asiassa. Ei vaan tosiaankaan tuo toivottua tulosta, vaan alisuorittaminen jatkuu.
Edelleen toivon kokemuksia vanhemmilta, joiden lapsilla on ollut samankaltaisia ongelmia koulunkäynnin suhteen.
ap.
Kyllä minäkin opetan, ettei raha tuo onnea. Enkä minä itsekään ole rahan perään kovinkaan paljoa.Mutta toisessa yhteydessä vastaan pojalle, joka himoitsee iPadia, että minulla ei ole varaa, muttta jos käyt koulusi hyvin, voit ostaa sen isona omilla rahoillasi.
Sun pitää vaan nyt pitää koko ajan asia mielessäsi ja aina sopivan tilaisuuden tullen syöttää noita ajatuksia pikku juttu kerrallaan. Sillä tavalla huomaamattomasti ihan vain sivulausessa, ettei poika edes huomaa, että taas puhuttiin koulunkäynnistä. Tulosta tulee hitaasti, mutta siellä ne ajatukset hautuvat koko ajan.
Lisäksi voi aina välillä ottaa myös ihan kunnollisen keskustelun koulunkäynnistä, missä yrittää päästä asiaan syvemmälle.
Kerrot että käytösnumerot ei ole koskaan olleet kiitettäviä ja sitten kerrot että poika jo kolmannella luokalla haluaa esittää kovista (ei halua olla nynny). Ei voi olla murrosikä vielä 9-vuotiaana, vaan kyseessä on nyt käytösongelma. Poajanhan pitäisi olla vielä kiltti pikku koululainen.