Onko jonkun suu oikeasti pesty saippualla lapsena?
Kommentit (34)
Pesin itse. Olin kuullut sanonnan niin monta kertaa että päätin testata miltä suun peseminen saippualla tuntuu. Maistui pahalta.
Meillä lapsuudenkodissa kiroiltiin ihan estottomasti. Ei mitenkään pelottavasti, mutta paljon. Itse en ole halunnut lasten edessä kiroilla enkä myöskään suvaitse lasteni kiroilua. En kyllä ole pessyt suuta saippualla.
Ei ainakaan minun, enkä ole kuullut että kenenkään tutunkaan olisi. Tosin en kiroillut, vanhemmat kiroilivat jonkun verran, ois varmaan heidän suut täytynyt pestä saippualla :)
Täällä 40-vuotias nainen, jonka suuta pestiin saippualla lapsena. Vanhemmat eteläpohjalaisia jos sillä on merkitystä.
Eihän tuo toiminta auttanut h e v o n v i t u n vertaa.
On, kiroilin 60-luvulla koulussa, siitä seurasi saippuapesu. N. 68v.
70-luvulla pestiin päiväkodissa. Muistan maun kyllä vieläkin.
Opettaja pesi yläasteella kasarin alussa suun joltain rääväsuulta. Luokan takahuoneessa oli lavuaari ja siellä pesi. Nykyään tuosta varmaan tulisi syyte, kyllähän ope ihan kunnolla painoi pojan päätä alas kohti lavuaaria, seiskaluokkalainen.
Kyllä on. Opettaja R. Rantalainen pesi suuni saippualla noin vuonna 1975 koska toistuvasti kiroilin. Olin noin 9-10 vuotias.
Maistui saatanan pahalta.
Juu kyllä vain, päiväkodissa ainakin. Myös piiskattu vyöllä tai koivuniemen herralla eli koivun oksalla.
On todellakin. Äitini pesi suuni saippualla 60-luvulla kun pienenä tyttönä kiroilin. Kertapesu riitti, mutta pikkusiskolleni ei. Perkeleet ja saatanat jatkuivat saippuan vaahdotessa suusta.
Kyllä on pesty isän toimesta 80-luvulla. Mitäköhän kamalaa mahdoin sanoa sitten, sitä en muista.
Olin eskarissa päiväkodissa vuonna 85 ja siellä kerran yhdeltä lapselta pestiin kiroilun takia suu saippualla. Ei siis minulta. Mutta muistan elävästi miten päiväkodin tädit raahasi itkevän ja rimpuilevan lapsen väkisin vessaan ja teki kaikille kovaan ääneen selväksi, että nyt tämän lapsen suu pestään saippualla. Me muut lapset seurattiin kauhuissamme kylppärin ovelta toimitusta. Itse en nähnyt sitä varsinaista pesua, koska meitä lapsia oli siinä iso joukko seuraamassa, eli en ole aivan varma työnnettiinkö saippuaa lopulta väkisin suuhun, mutta sellainen käsitys jäi, että kyllä. Tilanne oli järkyttävä ja pelottava kaikille lapsille, sen muistan elävästi.
Meillä kotona vanhemmat pesi vielä 2000-luvun vaihteessa.
Minun. Olen syntynyt 1961. Isäni käytti harvoin muuta fyysistä rangaistusta kuin pikku tukistamista mutta äitini saattoi pikaistuksissaan tukistaa, antaa piiskaa (avokämmentä pepulle) ja kerran tosiaan saippuapesun.
Nuo kerrat kun on saanut piiskaa tai saippuaa muistuu mieleen ei niinkään kivun tai saippuanmaun takia, vaan jonkinlaisina häpeäkokemuksina, nolaamisina.
Jälkikäteen kun miettii niin ei ne mitään harkittuja rangaistuksia ollut, enemmän sellaisia että toinen ei pystynyt suuttumustaan hillitsemään. En soveltanut samoja lapseen. Ajat on toiset.
Tarhassa pestiin saippualla vielä 90-luvulla. Nykyään korkeintaan pestään vedellä ja käsketään sylkemään rumat sanat vessanpönttöön.
Kyllä päiväkodissa ja kotona myös, tämä 90-luvun lopussa
Minun äiti ja isoäiti pesi suuni domestoksella vuonna 2010, kun olin 13. Toinen piti kiinni ja toinen työnsi domestokseen kastetun hammasharjan suuhuni. Minut huostaanotettiin noin pari viikkoa tämän jälkeen.
Kyllä on pesty 90-luvalla ihanan äitini toimesta.
Mun serkulle kävi näin joskus 70-luvulla. Ei kiroillut vuosiin.