Kaveri raivoaa kun ajaa autoa!
Mä olen ihan ihmeissäni. Se on sanonut mulle joskus että raivoaa ja haukkuu ihmisiä autolla ajaessaa, mutta nyt olen sen itse todistanut. Mä en voinut muuta kuin nauraa, se oli jotenkin niin koomista kun muuten rauhallinen nelikymmppinen nainen vajoaa teinin tasolle.
Suusta tuli vittua perkelettä ja ala-arvoista nimittelyä.
Ihan omituisissa tilanteissa kaikenlisäksi. Esim. oltiin valoissa ja meidän edessä oli auto. Valot vaihtui vihreäksi ja auto lähti liikkeelle, mutta kaverin mielestä se ei ilmeisesti kiihdyttänyt täyteen vauhtiin tarpeeksi nopeaa ja rupesi huutamaan "vitun idiootti, paina sitä kaasua"!
Sitten vaan ohi keskellä risteystä, missä ei edes saa kaistaa vaihtaa!
Täytyy sanoa että näköjään fiksustakin ihmisestä saattaa tulla näköjään täysi fiasko autoa ajaessa!
Itse ajan päivittäin ja en kyllä muista että ihan tavallisissa tilanteissa huutaisin ja raivoaisin, vielä ymmärtäisin jos joku möhlii liikenteessä ja se sapettaisi.
Kommentit (4)
Jos ei nyt ihan raivoa, niin ainakin hyvin hermostuttavaa on monelle liikenteessä olo. Heittäydytään ihan pennuiksi, näytellään keskisormia ja kiroillaan kun joku ei just sekunnissa polkaise kaasua valoissa. En tajua tuollaista kärsimättömyyttä.
Mikä siinä on istuessa lämpimässä autossa musiikkia kuunnellen, jos nyt menee kaksi minuuttia kauemmin kotimatkaan niin so what.
tekemistä LAPSELLISUUDEN kanssa. Se on tunnetila, joka ei ole tahdonvarainen, vaikka tokikin sitä moni himmailee muiden ollessa läsnä...
Sen taustalla on sen sijaan ihan suht tunnettu ilmiö, nimeltä Intermittent explosive disorder eli raivopuuskasyndrooma.
"Mikä aiheuttaa kohtaukset? Useissa tutkimuksissa arvellaan, että ne ovat yhteydessä hermovälittäjäaine serotoniinin epänormaaliin aktiviteettiin. Impulsiivinen käytös on yleensä yhteydessä matalaan serotoniiniaktiviteettiin samoin kuin vaurioon prefrontaalikorteksissa, joka on arvostelukyvyn ja itsehillinnän keskus. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että raivopuuskasyndroomasta (intermittent explosive disorder) kärsivät saivat neuropsykologisissa testeissä samantapaisia tuloksia kuin potilaat, joiden prefrontaalikorteksi oli vaurioitunut. Toisessa tutkimuksessa havaittiin nuorilla raivokohtauksia saavilla poikkeavaa EEG (aivosähkökäyrä)-aktiivisuutta vasteena nopeasti vaihtuville kuvioille tai valonvälähdyksille. Tarkempaa tietoa tarvitaan siitä, mikä käynnistää raivokohtaukset ja erityisesti niiden yhteydestä huumeiden ja alkoholin käyttöön."
http://www.tohtori.fi/?page=5575414&id=3375932
Mä en miellelläni mene sen kyytiin. Yleensä jos yhdessä lähdetään, niin haluan mennä mun autolla ja minä ajan. Syy juuri tuo että kaveri kärsiin jostain rattiraivosta. Kaikenlisäksi se kuvittelee olevansa keskivertoa parempi kuski.
Kaikki muut on sen mielestä huonoja kuskeja. Kerran se kertoi mulle että ei tarvitse peilejä ollenkaan, ei kuulema koskaan katso niihin?? Okei!
Jotenkin tosi lapsellista mun mielestä, ja herää kysymys onko kyseisellä ihmisellä minkäänlaista itsekritiikkiä jos ei tule ajatelleeksi kuinka älytöntä se käytös on.
Veikkaan, että on jotain pahemman luokan vihaongelmia ja ne sitten purkautuvat liikenteessä. Ja viha kasvattaa vihaa: mitä enemmän raivoaa niin sitä enemmän keho kiihtyy ja saa ihmisen vielä vihaisemmaksi.