onko oikeesti teidän mielestä suvivirsi niin kaunis, että sitä jäisi kaipaamaan??
Mikä idea noita hengellisiä lurituksia on edes noihin juhliin änkeä?
Kommentit (36)
Osaltaan tuntuu kauniilta varmaan myös siksi, että siihen virteen ja sen tunnelmaan iskostuu kaikki ihanat lapsuusmuistot, kun koulu loppui ja kesäloma-alkoi, sai käyttää polvisukkia mekon kanssa. :) Ja kyllä sitä jäisi kaipaamaan..
se kaunis. Vähän hidastempoinen ja surullinen melodia ollakseen iloinen virsi.
Mutta tuosta tulee niin paljon omia koulumuistoja mieleen. Kevätjuhlien kohokoht kun Suvivirsi laulettiin, siitä tiesi että alkaa kesäloma =D
Näin ateistina minulla ei ole mitään Suvivirttä vastaan. Olisihan se kiva, kun omatkin lapset saisivat samanlaisia muistoja Suvivirrestä kuin minä =)
se on sitäpaitsi kaunis, niin myös niin täpötäynnä onnellisuuden tunnetta. Sen kun kuulee, onni virtaa lämpönä joka jäseneen: nyt on kesä ja loma!
mutta enemmän jäisin kaipaamaan perinnettä. Kyllä se on sellainen Vapauslaulun koulun vihaajalle että tulee aina hyvälle tuulelle kun sen kuulee.
Uskovainen en ole.
nyt se sävelmä herättää muistot siitä, että kesäloma alkaa, nimenomaan se sävelmä. Sanoista ei niin väliksi, se voitaisiin soittaa vaikka ilman lauluakin mun puolesta.
Onhan se ihan hyvä perinne.
Tero
Kevät- ja joulujuhlat ovat ihania kun saa laulaa niitä omassa kultaisessa lapsuudessa opittuja lauluja.
Ilman suvivirttä kesä ei voi alkaa.
Jos lapsemme rehtori päättäisi lopettaa enkelitaivaan ja suvivirren laulun, lopettaisi perheemme myös kyseisissä tilaisuuksissa käynnin. Niillä ei olisi enää mitään merkitystä.
Traumatisoiduin jo esikoiseni ensimmäisessä joulujuhlassa, koska salissa ei ollut kuusta..
En usko piiruakaan jumalaan, muttta näillä virsillä on minulle syvempi perinteeseen liittyvä merkitys.
Koin lapsuudessa kaikki virret ja jumalan ylistys jutut ihan kauhean ahdistavina.... ja samoin tekee lapseni. Ihan käsittämätöntä tuo tekouskonnollisuus
Osa ihanuudesta on varmasti omien kevätjuhlien tunnelman tavoittamista. Muistaa ne todistuksen odotukset, kesäloman odotukset ja ylipäätään riemun, mutta samalla myös haikeuden, kun kaikkia kavereita ei näe ennen kuin syksyllä taas. Suvivirteen kiteytyy niin paljon tunnelmaa!
Voihan sen lurittaa vaikka kotona jos vanhemmat kuvittelevat että muksut jäävät jostain paitsi vanhempien omien lapsuusmuistojen takia. Joku iloisempi ja kesäisempi laulu olisi tervetullut suvivirren tilalle. Olen ihan periaatteesta vastaan virsien veisaamista tai rukoilua tilaisuudessa johon oletetaan osallistuvan ihmisiä muistakin kuin kristinuskoisista.
Suvivirrestä ei ole minkäänlaisia muistoja, en edes tiedä sanoja... :D Ihmettelen vain tätä, miten niin MONI hartaudella arvostaa kyseistä masentavan kuuloista laulua.
Suvivirrestä ei ole minkäänlaisia muistoja, en edes tiedä sanoja... :D Ihmettelen vain tätä, miten niin MONI hartaudella arvostaa kyseistä masentavan kuuloista laulua.
9 vuotta sitä soitettu etkä muista mitään
Jos perinteistä luopuu, niin ei tässä ole kohta millään mitään väliä!
Ei mua häiritse mikään hengellisyys. Ajattelen sen palaksi historiaa ja perinteitä.
Oletko ollut lapsuuden suljetulla osastolla
9 vuotta sitä soitettu etkä muista mitään
ei minulle ole jäänyt mitään nostalgisia muistoja siitä! Enkä todellakaan muista edes sanoja, sen masentavan rytmin kylläkin. Taidettiin siinä vaiheessa monesti karata juhlasalista ulos kun ne niin tylsät juhlat vihdoinkin loppui. ;)
Muutenkin ankea ja surullinen kaiku siinä laulussa.