Erimielisyys opettajan kanssa saako lyödä takaisin.
Meillä vilkas 8v poika, joka on aika tunnollinen tehtävissään, mutta muuten ajautuu välillä poikien kanssa kiistoihin eikä minun ole vaikea uskoa jos opettaja sanoo että poikamme on ollut tappelussa mukana, mutta nyt on alkanut ärsyttämään, kun opettajan mielestä poikani pitäisi muuttua täysin "näkymättömäksi", kun luokalla 2 poikaa joiden kanssa pojallamme aina kahnausta. (nämä 2 siis kaveruksia).
Me olemme opettaneet pojallemme sen että on väärin lyödä ensin ja tappelu aloittaa, mutta jos päälle käydään ja lyödään, takaisin saa lyödä, ja tämä on opettajan mielestä väärä tapa toimia.
Eli pitäisi siis kääntää toinenkin poski (tai lähteä karkuun, niinkuin ope ehdotti!!) kun nämä 2 diktaattoria terrorisoi muita luokan poikia. (meidän poika ei siis todellakaan ainoa)
Kommentit (67)
sillä lastensuojelu ei hyväksy takaisin lyömistä ja jos noin opetat niin olette tuen tarpeessa.
Tiedän tämän ihan kokemuksesta. Ei saa lyödä takaisin, vaan ilmon voi tehdä kiusaajista.
Mutta mitä se auttaa? Jälki-istunto oli istuttu jo. Ja kiusaajat saavat jatkaa kiusaamistaan, opettajien selitys on, että eivät näe. Ei kai ne helvetti vieköön näe, ku istuvat kahvilla kaikki välitunnit ja joku kouluavustaja tekee parhaansa, ettei kakarat tapa toisiaan välitunneilla. Onneksi tuosta on jo monta vuotta, lapsikin on (kiusaamisen takia) vaihtanut koulua.
en ota kantaa siihen, koska en tiedä siitä mitään.
Mutta väitän silti, että puolustautua voi aina muullakin tavalla kuin lyömällä takaisin. Ääripäässä on aina mahdollisuus tehdä rikosilmoitus, pahoinpitely on poliisille kuuluva asia, jos koulu vain levittelee käsiään.
kiusaaja teki meistä ilmon.
Aiheettomaksi meni, mutta lastensuojelu ei hyväksy takaisin lyömistä.
Kasvatat ap lastasi väkivaltaan.
Syyllinen on aina se, joka lyö eli lapsesi myös.
Lapseni ei edes lyönyt, vaan heitti hiekkaa päälle ja sekään ei käy.
Niin myös kiusaajien vanhemmissa on vikaa ja nuppivikaisia puolustavat lastaan.
Omani on pieni ja kiusaaja 5v. vanhempi.
22
Mutta mitä se auttaa? Jälki-istunto oli istuttu jo. Ja kiusaajat saavat jatkaa kiusaamistaan, opettajien selitys on, että eivät näe. Ei kai ne helvetti vieköön näe, ku istuvat kahvilla kaikki välitunnit ja joku kouluavustaja tekee parhaansa, ettei kakarat tapa toisiaan välitunneilla. Onneksi tuosta on jo monta vuotta, lapsikin on (kiusaamisen takia) vaihtanut koulua.
lapsia völkällä : (( ja lapsia on 300 !!!!!!! eli ei näe , vaikka joku ehkä joskus haluaisikin montako valvojaa muuten tarttetaan per 100 lasta+?? tietääkö ketään? kyse on 1-6 luokkalaisista
siksi lapsille opetetaankin, että he menevät kertomaan, jos jotain tapahtuu ja opettajien hommaa on jälkikäteen ottaa asiasta selvää. Jututetaan osapuolet ja paikalla olleet muut lapset.
Mutta mitäs teet, jos kaikilla on silmä mustana? Millä siinä sitten tutkit, kuka löi ekana? Etpä oikein millään.
Jos yhdellä sen sijaan on naamassa mustelma, eikä muilla, niin paha siinä on lyöjän väittää, että häntä lyötiin ekana.
Eli sikälikin on viisaampaa olla lyömättä takaisin. Riski joutua itse rangaistuksi on pienempi.
Kiroilusta nyt ei ole ainakaan täällä pk-seudulla pantu ketään jälkkäriin enää muutamaan vuosikymmeneen, muuten siellä istuisi koulun joka poika joka viikko...
Jos sua nyt tämä asia jotenkin kynsii, niin sanotaan sitten, että voi opettaa lastaan huutamaan täysillä, että "LOPETA HETI; ÄLÄ LYÖ MINUA ENÄÄ IKINÄ!"
Että näin. Siitä ei ainakaan saa jälki-istuntoa, mutta kun tuon tarpeeksi lujaa ja raivokkaasti huutaa puolen sentin etäisyydellä toisen naamasta, niin se tehoaa. Varmasti. Kannattaa harjoitella.
Turha naureskella, sillä puhun vain totta ja ihan omasta kokemuksestani.
Lapsi oppi jotain tuosta ilmosta ja ei taatusti enään puolusta itseään.
22
tai on ikuinen tossukka poikien maailmassa. Te naiset olette typeriä idealismienne kanssa. Pikkupoikien maailmassa pärjää kiltti ja rauhallinen, kun kuitenkin osaa tarvittaessa törkkäistä takaisin. Eikä kukaan kuole pikkupoikien pieniin paineihin, niitä on aina ollut ja aina on.
Jokainen fiksu isä opettaa pojalleen, että tönijää saa tönäistä takaisin. Isät tietävät, miten homma toimii. He eivät halua, että heidän poikansa on ikuinen toisten mopotettava.
Olen itse opettaja ja virallisesti en tietenkään hyväksy tappelemista keneltäkään, mutta salaa mielessäni tekisi mieli muutamalle kiltille pojalle opettaa muutama kikka, joilla kerrankin laittaisivat niille huligaaneille vastaan.
kiusataan ja ope kiitti minua lapsen tavsta toimia.
Nyt reissuvihkoon jää merkintä kiusaamisesta ja lapsi ei puolusta itseään, kun merkintöjä on tarpeeksi, niin tehdään lastensuojeilmoitus kiusaajasta.
Pitää osata toimia oikein ja olla itse täysin syytön.
22
Turha naureskella, sillä puhun vain totta ja ihan omasta kokemuksestani.
Lapsi oppi jotain tuosta ilmosta ja ei taatusti enään puolusta itseään.
22
eli sä suojasit oman selustasi ton ilmon takia ja lapsesi ei uskalla enää puolustaa itseään!!
Pelkäsit muiden reaktiota tähän.
Mulle on aivan sama vaikka koko hemmetin valtio olis mua tässä vastassa, mutta lspelleni opetan sen että on OIKEUS JA VELVOLLISUUS puolustaa itseään, vaikka sitten väkivalloin. Maailma on kuule aika paha paikka elää niin että "antaa tulla vaan, minä kyllä kestän, hakatkaa mut vaikka hengiltä"-periaatteella.
kiusataan ja ope kiitti minua lapsen tavsta toimia.
Nyt reissuvihkoon jää merkintä kiusaamisesta ja lapsi ei puolusta itseään, kun merkintöjä on tarpeeksi, niin tehdään lastensuojeilmoitus kiusaajasta.
Pitää osata toimia oikein ja olla itse täysin syytön.
22
et joku toinen teki sun lapsesta ilmon, kun heitti HIEKKA??? j anyt tarttee teidän vallan kerätä reissuvihkoon MONTA merkintää ?? :)))))
MONTAKOS NIITÄ OIKEE TARTTEE: ))
kun kerran hiekanheittokin riitti??
tai on ikuinen tossukka poikien maailmassa. Te naiset olette typeriä idealismienne kanssa. Pikkupoikien maailmassa pärjää kiltti ja rauhallinen, kun kuitenkin osaa tarvittaessa törkkäistä takaisin. Eikä kukaan kuole pikkupoikien pieniin paineihin, niitä on aina ollut ja aina on. Jokainen fiksu isä opettaa pojalleen, että tönijää saa tönäistä takaisin. Isät tietävät, miten homma toimii. He eivät halua, että heidän poikansa on ikuinen toisten mopotettava. Olen itse opettaja ja virallisesti en tietenkään hyväksy tappelemista keneltäkään, mutta salaa mielessäni tekisi mieli muutamalle kiltille pojalle opettaa muutama kikka, joilla kerrankin laittaisivat niille huligaaneille vastaan.
Puhut pehmeitä. Kova jätkä osaa pitää puolensa jämäkästi ilman lyömistäkin.
Joku jo muistuttikin, että koska oikeassa elämässä takaisin ei saa lyödä - hätävarjelun liioittelua, nääs - ei sitä saa lapsellekaan opettaa. Missä vaiheessa meinaat opettaa lapsen siitä sitten POIS?
Oikeasti, kannattaisi sunkin tutustua Skidikanttiin.
-15, erityisluokanopettaja -
tai on ikuinen tossukka poikien maailmassa. Te naiset olette typeriä idealismienne kanssa. Pikkupoikien maailmassa pärjää kiltti ja rauhallinen, kun kuitenkin osaa tarvittaessa törkkäistä takaisin. Eikä kukaan kuole pikkupoikien pieniin paineihin, niitä on aina ollut ja aina on.
Jokainen fiksu isä opettaa pojalleen, että tönijää saa tönäistä takaisin. Isät tietävät, miten homma toimii. He eivät halua, että heidän poikansa on ikuinen toisten mopotettava.
Olen itse opettaja ja virallisesti en tietenkään hyväksy tappelemista keneltäkään, mutta salaa mielessäni tekisi mieli muutamalle kiltille pojalle opettaa muutama kikka, joilla kerrankin laittaisivat niille huligaaneille vastaan.
Ei vaan lapseni on nyt fiksu.
Kaukana nössykästä.
On poikamainen, urheileva kilpauimari ja erittäin reipas ja hauskannäköinen poika.
Hänellä paljon kavereita.
Kiusaajan äiti tietää, että ilmo tulee, jos kiusaaminen jatkuu. Vanhat merkinnät on reissuvihkossa ja uusia ei ole tullut, koska äiti pelkää ilmoa. Ovat jo lastensuojelun asiakkaita.
22
teidän lapsenne lyö jotakuta niin, että tämä kaatuu ja halvaantuu loppuiäkseen? Oletteko myöskin ihan satavarmoja, ettei teidän lapsenne saata joskus tulkita tilanteita väärin? Eli joku tönäisee vahingossa, ja teidän lapsenne ajattelee, että häntä lyötiin - ja lyö. Mikä IHME siinä on, että ei osata keksiä mitään muita keinoja ratkaista tappelut kuin lyödä takaisin TAI paeta? Näinkö te kotonakin ratkotte riidat: joko lyödään tai luikitaan ulos? Kyllä pitää olla jämäkkä. Mutta sitä voi olla niin monella muullakin tavalla kuin lyömällä. Voi karjua hemmetin lujaa, että "SAATANA, ÄLÄ LYÖ MINUA ENÄÄ IKINÄ!" Voi myös - ajatelkaas, se on ihan opettajien tehtäväkin puuttua näihin - kertoa aikuiselle, jos joku kiusaa. Ja meidän aikuisten tehtävänä on vaatia, että asia ratkotaan koulun ja vanhempien kesken, ei nyrkkitappeluna koulumatkalla tai takapihalla. Väkivaltaa ei saa hyväksyä, ei myöskään kannustaa omaa lasta siihen. PS: kannattaa tutustua skidikanttiin, se lähtee myös jämäkkyyden ja väkivallattomuuden yhdistämisen ideasta.
olen kuullut noista skidikanttikursseista, onko sinulla jossain linkki heidän oppeihinsa?
teidän lapsenne lyö jotakuta niin, että tämä kaatuu ja halvaantuu loppuiäkseen?
on sitten ikävä juttu.
Mutta: mitäs aloitti. Toivotavasti ottaa opikseen kun kerää makuuhaavoja seuraavat puoli vuosisataa.
aikuisenakin toimitaan niin, että jos toinen lyö, peräännytään. Vai vetääkö täällä joku turpaan samalla mitalla? En hyväksyisi lapseltakaan lyömistä takaisin. Tietysti pitää itseään suojata, mutta seuraavaksi poistua äkkiä paikalta ja hakea opettaja tai joku aikuinen selvittämään tilannetta. Väkivalta ei vie mihinkään.
Kahden pojan äitinä olen sitä mieltä että pitää osata puolustaa itseään.kuulostaa hurjalta mutta mieheni on näyttänyt näitä kikkakolmosia miten voi antaa kiusaajalle takaisin.
Et tainut tajuta asiaa.
Jos kiusaaja kiusaa lastani, niin merkintä tulee kiusatun ja kiusaajan reissuvihkoon.
Lapseni heitti hiekkaa vapaa-ajalla, ei koulussa.
Tämä kiusaaja on kiusannut lastani koulussa, sekä vapaa-ajalla.
Hiekan heitosta ei ole mitään merkintää, mutta kiusaajan äiti teki ilmon, kun hänen lasta kiusataan.
Jos sulla ymmärtämisen vaikeus, niin naurappa vaan itsellesi.
Nauraa täällä kovasti sulle, kun olet niin huvittava.
22
muu ei auta.
mutta olen ollut joskus tilanteessa, jossa ei oikein päästy edes keskustelemaan parhaasta kokonaisratkaisusta. siinä tilanteessa osa keskustelijoista rajattiin pois jo etukäteen. näin suoraan sanottuna. ja syntyneestä vahingosta ei tienneet muut kuin terkka, esim. kärsineen lapsen äidillä ei tällaista tietoa.
anteeksi pitkä vuodatus, ehkä hormonaalisesti puhun täällä liikaa.
lapsia völkällä : (( ja lapsia on 300 !!!!!!!
eli ei näe , vaikka joku ehkä joskus haluaisikin
montako valvojaa muuten tarttetaan per 100 lasta+??
tietääkö ketään?
kyse on 1-6 luokkalaisista