Pitäiskö minun soittaa rehtorille?
Minua on jo vuosikausia ärsyttänyt wilma. Sinne merkataan jokainen pikkujuttu. "Läksy xx tekemättä", "5 min myöhässä" " Kalle puhui tunnilla" "Kalle ei tehnyt tehtäväänsä vaikka pyysin" " matikankirja kotona".
Kun lapsia on useampi, niin sähköposti kilahtaa joka päivä.
Mutta ei sekään harmita, vaan se opettajien ajankäyttö. Suututtaa ajatella, kuinka paljon opettajilla menee näiden asioiden ylöskirjaamiseen aikaa päivittäin. Suututtaa ajatella, kuinka se on pois muista resursseista.
Sitten valitetaan, kun opettajien työkuorma on niin kamala ja vuosi raskas, ja iltapäivä venyy pitkälle.
Perkele. Oma moka.
Sitä paitsi, minulle on aivan evvk, jos lapseni myöhästyy, jollei sitä tapahdu viikottain. Minulle on evvk, jos hän puhuu tunnilla, koska sitä ei myöskään tapahdu viikottain. Ja läksyjen tekemättömyys on evvk, koska niitä on aina osa tekemättä.
Kommentit (45)
velvollisuus katsoa että lapset ovat tehneet läksynsä.
Aukaise kirja ja tarkista. Ei tule jatkossa merkintöjä tekemättömistä läksyistä. Lapset vakuuttavat aina, mutta se on sinun velvollisuutesi pitää huolta että ne läksyt on TODELLA tehty.
Ei se ope turhaan sinne wilmaan laittele merkintää "läksyt tekemättä". Alkaa tuntumaan siltä, että tässä maailmankaikkeudessa on se teidän perhe, joka on oikeassa, muut ovat väärässä.
Asenteen korjaus kenties paikallaan?
Minkä ikäinen lapsesi on?
Miksi valitat asiasta vasta nyt? Koulu loppuu - tänään tai huomenna, koulusta riippuen. Meillä todistuksen jaetaan huomenna.
oletko ajatellut, että se kiltti ja rauhallinen lapsesi ei ole sitä samaa koulussa opettajaa kohtaan tai oppitunnilla? Vaikka opettaja on kiva, oppilas voi olla tunnilla häirikkö vaikka ei sitä olekaan.
Minäkin kysyn lapseltani, tuliko läksyjä, onko tehty.
Ja sitten katson sinne reppuun. Ja sitte ne tehdään jos onkin tekemättä.
Toinen asia: miksi lapsesi valehtelee? Miksi olet vihainen opettajelle, etkä lapsellesi, joka valehtelee.
Kysyt. onko läksyt tehty, tuliko läksyjä ja sinun pitäisi pystyä luottamaan lapsen sanaan.
Opettaja sitte viestittääkin että ei ole huolehtinut tehtävistään.
ja sinä vihottelet opettajalle?
Ihan sama, vaikka miten saa pelkkää kymppiä, jos on niin huolimaton ja vastuuton, ettei vaivudu suorittamaan loppuun niitä tehtäviä, mitkä kuuluu tehdä. Olkoon ne sitten helppoja ja tylsiä tai vaikeita ja hankalia. Ne on tehtävä. Niin me aikuisetkin vaikka ei kiinnostaisi aina.
Aukaise kirja ja tarkista. Ei tule jatkossa merkintöjä tekemättömistä läksyistä. Lapset vakuuttavat aina, mutta se on sinun velvollisuutesi pitää huolta että ne läksyt on TODELLA tehty.
Ei se ope turhaan sinne wilmaan laittele merkintää "läksyt tekemättä". Alkaa tuntumaan siltä, että tässä maailmankaikkeudessa on se teidän perhe, joka on oikeassa, muut ovat väärässä.
Lapseni ei merkitse läksyjä ylös.
ap
Lain mukaan opettajan on näistä mainitsemistasi asioista kotia informoitava, vaikka moni opettaja tämän velvollisuuden laiminlyökin.
Ja mitähän ap mahtaisi sanoa arvosanat nähdessään, mikäli opettaja ei näistä laiminlyönneistä ja rikkeistä olisi ilmoittanut...
ap
Syytä lastasi. Hänen pitäisi ne läksyt merkitä.
No, tämä näkyy todistuksessa aika huonona numerona. Kannattaa jutella lapsen kanssa asiasta.
Tää on just tätä. Syytetään koulujärjestelmää, mutta kyllä se syy löytyy ihan omasta navasta.
Miksi valitat asiasta vasta nyt? Koulu loppuu - tänään tai huomenna, koulusta riippuen. Meillä todistuksen jaetaan huomenna.
oletko ajatellut, että se kiltti ja rauhallinen lapsesi ei ole sitä samaa koulussa opettajaa kohtaan tai oppitunnilla? Vaikka opettaja on kiva, oppilas voi olla tunnilla häirikkö vaikka ei sitä olekaan.
Ja sitten katson sinne reppuun. Ja sitte ne tehdään jos onkin tekemättä.Toinen asia: miksi lapsesi valehtelee? Miksi olet vihainen opettajelle, etkä lapsellesi, joka valehtelee.
Kysyt. onko läksyt tehty, tuliko läksyjä ja sinun pitäisi pystyä luottamaan lapsen sanaan.
Ihan sama, vaikka miten saa pelkkää kymppiä, jos on niin huolimaton ja vastuuton, ettei vaivudu suorittamaan loppuun niitä tehtäviä, mitkä kuuluu tehdä. Olkoon ne sitten helppoja ja tylsiä tai vaikeita ja hankalia. Ne on tehtävä. Niin me aikuisetkin vaikka ei kiinnostaisi aina.
Olen paasannut tästä asiasta koko vuoden kaikille työkavereilleni (olen itsekin opettaja). Nyt päätin vauhkota av:llakin.
Olen ollut opettajan kanssa arviointikeskustelussa (ai niin, olenhan tavannut open) ja opettaja sanoi että lapsi on hyvin hiljainen ja helppo.
Hyvä kysymys, että miksi lapsi valehtelee. En ole ajatellut asiaa tuolta kannalta. Olen ajatellut, etten minäkään aina muista kaikkia asioita, niin ei ole ihme, ettei lapsikaan muista.
En minä opettajalle vihoittle sitä, että hän merkitsee wilmaan tiedon läksyistä. Vihoittelen sitä, että opettajan tekevät turhaa työtä, koska sillä tiedolla ei minulle ole merkitystä.
Olen kyllä kiinnostunut, jos lapsi jättää läksyjä tekemättä, mutta ajan säästämiseksi sen voisi ilmoittaa kerralla, eikä opettajan tarvitse käyttää siihen joka viikko aikaa.
TAi tietysti - jos opettaja haluaa käyttää iltapäivänsä wilman täyttämiseen, niin mikäs siinä... toivottavasti ei valita työkuormaansa sen jälkeen.
Lapsi ei siis joka päivä unohda läksyjä, mutta viikossa tulee 1-2 merkintää.
ap
Kyllä mi
opettaja. Sitten tietäisit itsekin tarkemmin asioista.
Provo.
ap
Syytä lastasi. Hänen pitäisi ne läksyt merkitä.
No, tämä näkyy todistuksessa aika huonona numerona. Kannattaa jutella lapsen kanssa asiasta.
Tää on just tätä. Syytetään koulujärjestelmää, mutta kyllä se syy löytyy ihan omasta navasta.
Enhän minä opettajaa syytä siitä, että lapseni jättää läksyjä tekemättä tms.
En myöskään ole syyttänyt koulujärjestelmää yhtään mistään.
Monta kertaa minun pitää toistaa tätä lausetta: syytän opettajaa siitä, että hän valittaa omaa työkuormaansa ja sitten tekee samaan aikaan turhaa työtä.
Onko minun kirjoitustaidossani jotain vikaa, vai onko teidän sisälukutaidossa se vika?
Olen sanonut lapselleni, että vaikka saat kokeista kiitettäviä, niin todistukseen tulee varmaan vain 8.
ap
voi perhana, unohdin käydä ostamassa sille opettajalle kukan...
opettaja. Sitten tietäisit itsekin tarkemmin asioista.
Provo.
en ole luokanopettaja.
Enkä käytä aikaa turhaan työhön.
ap lopettaa keskustelun ja ryntää kukkakioskille.
Siellä on pariinkin kertaan ollut hyvinkin ärhäkkää ja paheksuttavaa merkintää. Kun olen sitten vastuuntuntoisena vanhemana ensin pyytänyt opettajaa tarkentamaan merkintää sekä varaamaan minulle, lapselle ja ehkä muillekin asiaan liittyville ajan keskustelua varten, sävy on muuttunut.
Eihän tämä nyt sellainen asia, kiva ja eläväinen lapsi sinulla on. Tämä nyt tuli vähän tämmöisstä tämä merkintä.... ei tässä nyt ihan perinpohjin ole tarvetta asiaa selvitellä... jne.
ajoittain tuntuu, että opet käyttää wilmaa lyömäaseena kun oma auktoriteetti ei syystä tai toisesta riitä luokan hallitsemiseen.
Silloin pitäisi tietenkin miettiä miksi toisella opella riittää mutta minulla ei???
Ja ennen kuin joku av-mamma älähtää, niin ei. Lapseni ei ole saanut montaakaan merkintää vuoden aikana mutta reagoin jokaiseen...
opettajan vastuulla? Kirjoittelit vähän samanlaisia tuossa "en voi tietää lapsen läksyjä, koska hän ei merkitse niitä" -kohdassa. Onko sulla tyksää yksin kotona, kun lapset ovat koulussa, vai mikä hiertää?
Ja sitten katson sinne reppuun. Ja sitte ne tehdään jos onkin tekemättä.Toinen asia: miksi lapsesi valehtelee? Miksi olet vihainen opettajelle, etkä lapsellesi, joka valehtelee.
Ihan sama, vaikka miten saa pelkkää kymppiä, jos on niin huolimaton ja vastuuton, ettei vaivudu suorittamaan loppuun niitä tehtäviä, mitkä kuuluu tehdä. Olkoon ne sitten helppoja ja tylsiä tai vaikeita ja hankalia. Ne on tehtävä. Niin me aikuisetkin vaikka ei kiinnostaisi aina.Olen paasannut tästä asiasta koko vuoden kaikille työkavereilleni (olen itsekin opettaja). Nyt päätin vauhkota av:llakin.
Olen ollut opettajan kanssa arviointikeskustelussa (ai niin, olenhan tavannut open) ja opettaja sanoi että lapsi on hyvin hiljainen ja helppo.
Hyvä kysymys, että miksi lapsi valehtelee. En ole ajatellut asiaa tuolta kannalta. Olen ajatellut, etten minäkään aina muista kaikkia asioita, niin ei ole ihme, ettei lapsikaan muista.
En minä opettajalle vihoittle sitä, että hän merkitsee wilmaan tiedon läksyistä. Vihoittelen sitä, että opettajan tekevät turhaa työtä, koska sillä tiedolla ei minulle ole merkitystä.
Olen kyllä kiinnostunut, jos lapsi jättää läksyjä tekemättä, mutta ajan säästämiseksi sen voisi ilmoittaa kerralla, eikä opettajan tarvitse käyttää siihen joka viikko aikaa.
TAi tietysti - jos opettaja haluaa käyttää iltapäivänsä wilman täyttämiseen, niin mikäs siinä... toivottavasti ei valita työkuormaansa sen jälkeen.Lapsi ei siis joka päivä unohda läksyjä, mutta viikossa tulee 1-2 merkintää.
ap
Kyllä mi
Minulla on tokaluokkalainen, syksyllä 3. lk:lle menevä poika, vanhemmat lapset jo opiskelevat.
Yhdellekään lapsistani ei ole koskaan tullut merkintää, että läksyt on tekemättä. Mutta minä en olekaan opettaja ammatiltani, tavan duunari vaan, minulla ei ole akateemista varttia jonka puitteissa just minä tai just minun lapseni saisi myöhästellä enkä ole pedagokiikkaa lukenut, minkä nojalla lapseni voisi laiminlyödä hänelle annettuja tehtäviä, olkoon ne läksyjä tai mitä tahansa ne nyt ovatkin, vastuuta annettujen tehtävien suorittamisesta.
Kun lapsi kiukuttelee läksyistä, sanon, että hän on vastuussa opettajalle, selitä sitte itse huomenna miksi on tekemättä.
Johan alkaa läksyt maistua. Sama, jos kiukuttelee kouluun lähdöstä ja yrittää myöhästyttää.
meidän duunarimaailmassa tuo sinun lapsesi toiminta on vastuutonta ja valehtelua.
Samoin se, että jos opettajalta tulee koko ajan viestejä, ottaisin puhutteluun lapsen, en opettajaa. Istuttaisin ja sanoisin, että taas.. ei ole kiva saada tällaista viestiä.. se tekee vaikutelman, että kotona ei ole asiat kunnossa ja ettet huolehdi koulutyöstä .. ja sitten litania siitä, miksi se koulu on käytävä (tavoite on lukio ja sieltä sitten minne kyvyt ja kiinnostus riittää, ihan sama vaikka auton asentaja, kunhan käy lukion, koska itse en ole sitä käynyt ja huomaan vajeen sivistyksessä, tiedoissa, enkä voinut aikoinaan lähteä opiskelemaan sinne minne oli kiinnostus, ja nyt on pienipalkkainen ala)
Jos joku tarvitsee nuhdesaarnan vastuuttomuudesta ja valehtelusta, se on lapsesi. Ei reksi eikä ope.
Itse opettajana käytän Wilmaa. Se on hyvin kätevä työkalu ja tekstin kirjoittamiseen ei mene kuin hetki ja asia on lähetetty vanhemmalle.
Viestit jäävät talteen, sieltä voin myöhemmin merkitä paperille kaiken jos en aikaisemmin ehdi merkitsemään.
Ennen wilmaa minulle tuotti enemmän työtä kaivaa jokaisen oppilaan vihko ja merkitä sinne mahdolliset rikkomukset. Wilmaa käyttämällä haluan, että oppilaallani menisi hyvin ja yhteistyö koulun kanssa toimisi: minä opettajana en ole ainoa kasvattaja vaan vanhemmat ja koti on se ensisijainen kasvattaja.
Minulla on yleensä wilma aina auki tunnin aikana ja jos jotain merkittävää tapahtuu luokassa, joka vaatii maininnan, laitan vanhemmille viestiä.
Haluan että oppilaani menestyvät ja oppivat koulussa tärkeitä arvoja. On valitettavaa jos vanhemmat kokevat sen huonona asiana sillä wilma on yksi parhaimmista asioista koko koulujärjestelmässä
terveisin alakoulun opettaja.
Minulla on 4 lasta ja ei ole sen kummempia ongelmia koskaan ollut. Kuopukselle tuli uusi opettaja syksyllä. Jo alkoi huomauttelut. Milloin xxx oli tehnyt sitä ja tätä ja tuota ja oli kuulemma tytöt kertoneet sen tehneen tätä ja tuota.
Jouluna sitten oli pakko jo ottaa yhteyttä, että miten sellainen poika, jota kolme vuotta on kehuttu, että on kiltti ja koulu menee todella hyvin, on yhtäkkiä tämmöinen häirikkö.
Kun opettajan mielestä oli kiva antaa palautetta kodille useasti.
Pienten neuvottelujen jälkeen päästiin yhteisymmärrykseen, että työaikaa voisi käyttää järkevämmin ja työaikaa voisi käyttää siihen, että tarkistaa, puhuuko ne tytöt aina totta, mitä juoruavat muista. Onneksi isosisko pystyi todistamaan aika montaa niiden tyttöjen kertomista valheeksi.
Ja joskus olisi kiva saada sitä positiivistakin palautetta. Onneksi pojan kohdalla matikassa ja englannissa sattui olemaan yläasteen tuntiopettajat ja heiltä on tullut vuoden aikana pari kertaa positiivista palautetta hyvästä sanastonhallinnasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta.
niin ehkä alat ymmärtää miksi niiden huomioiminen on tärkeää.
On ikävää, että et vanhempana vedä yhtä köyttä opettajan kanssa. Se on tämä yksilökeskeinen kulttuuri, minäminä-kulttuuri, kun ei haittaa, jos "minä vähän myöhästyn".. Ikävää. Menee toki työaikaa. Mitä ehdotat keinoksi? Antaa vaan kaikkien myöhästellä? Antaa vaan kaikkien pulista tunnilla? Miten opettamisen ja oppimisen käy, jos koko ajan joku pulisee ja myöhästyneitä oppilaita pulpahtelee luokkaan minuutin välein..
Huh.
T. opettaja
opettajakohtaista. Täällä ei kyllä (tai ainakaan minulle) ole tullut kuin muuan hullu viesti wilman kautta.
välitä myöhästymisistä, koska niitä on vain kerran vuodessa. Sen sijaan vaikka läksyistä on aina osa tekemättä, et siitäkään välitä jostain muusta syystä, mutta eikö toistuvasta asiata pitäisi välittää, kuten toteat myöhästymisten suhteen. Pyydä lasta laittamaan läksyt muistilapulle ja siitä sitten voitte vaikka yhdessä tarkastaa, että kaikki on tehtynä.
Mutta ei sekään harmita, vaan se opettajien ajankäyttö. Suututtaa ajatella, kuinka paljon opettajilla menee näiden asioiden ylöskirjaamiseen aikaa päivittäin. Suututtaa ajatella, kuinka se on pois muista resursseista.Sitten valitetaan, kun opettajien työkuorma on niin kamala ja vuosi raskas, ja iltapäivä venyy pitkälle.
Perkele. Oma moka.Sitä paitsi, minulle on aivan evvk, jos lapseni myöhästyy, jollei sitä tapahdu viikottain. Minulle on evvk, jos hän puhuu tunnilla, koska sitä ei myöskään tapahdu viikottain. Ja läksyjen tekemättömyys on evvk, koska niitä on aina osa tekemättä.
En minä ainakaan merkkaa edes wilmaan muuta kuin sellaisia joilla tuo tapahtuu enemmän kuin kerran... Ja jo niitä ei merkkaa, sitten valittaa joku toinen, että koskaan ei mitään tiedoteta.
Sehän on vain sähköinen reissuvihko, johon tallennetaan sekä positiivisia, että negatiivisia tapahtumia ylös. Toivottavasti sinne tulee myös positiivisia mainintoja?
Itse pidän Wilmaa kätevänä työkaluna, jos vaan vanhemmat lukevat niitä viestejä. Jos laitan sinne merkinnän tunnin häirinnästä, olen joutunut puhuttelemaan oppilasta ensin. Seuraavana keinona on wilma-merkintä.
Parhaassa tapauksessa lapsen/nuoren kotona keskustellaan tapahtuneesta ja seuraavalla tunnilla oppilas käyttäytyy paremmin. Tällöin voin laittaa merkinnän parantuneesta käytöksestä. Aika monella huoltajalla on jokin palkitsemis- ja rankaisusysteemi kotona: positiivisista merkinnöistä seuraa jotain hyvää (ehkä kehuja tai jotain muuta, en tiedä) ja negatiivisista merkinnöistä seuraa jotain ikävää (jonkun hauskan asian menettämistä). Näin säädellään impulsiivista ikävaihetta elävän ihmisen käytöstä. Seurauksena on, että kaikilla on helpompaa ja mukavampaa: oppilas alkaa pärjätä kouluaineissa paremmin, opettajaan syntyy luottamukselliset välit (lapset perimmältään haluavat, että aikuinen välittää siitä mitä hän tekee ja ohjaa käyttäytymään oikein).
Jos tiedät oman lapsesi olevan pääsääntöisesti kiltti ja kunnolla, jätä yksittäinen pulinamerkintä huomiotta. Mutta jää seuraamaan tuleeko niitä lisää. Jos tulee, on lapsesi käytös muuttunut aikaisemmaksi. Ja siinä on taas kasvatuskeskustelun paikka.
T. yläkoulun ope (Wilma-merkinnät kuuluvat velvollisuuksiini, joka tapauksessa pitää kirjata poissaolot jne. Myöhästymisiä luokanvalvoja tarkkailee ja jos niitä alkaa tulla liikaa, seuraa toimenpiteitä. Minulla on velvollisuus kirjata ylös, jos oppilas tulee myöhässä. Toki jokainen myöhästyy joskus, mutta ideana onkin seurata myöhästelyjä pidemmällä aikavälillä).
Miten on mahdollista että AP:n Wilmaan tulee päivittäin viestejä jos kerta hänen lapsensa myöhästelevät ja puhuvat tunnilla vain satunnaisesti?
vaan pyytäisin rehtoria opettamaan opettajille ajanhallintaa ja priorisointia.Sanoisin reksille, että vapauta opettajasi siitä paineesta, että kaikki pieni asia on raportoitava.
Mutta tämän ketjun kuluessa tajusin, ettei kyse olekaan rehtorin eli koulun johdon ohjeesta, vaan yksittäisestä opettajasta. Toisen lapsen opettaja ei ole halo hiuksia samalla lailla.
ap