Harmittaa kun lasten käymä kyläkoulu loppuu ja joutuvat syksyllä isoon yhteiskouluun.
Ihan meinaa olla tässä äidilläkin tippa silmässä kun lasten käymä pieni, kodikas ja turvallinen kyläkoulu lakkautetaan ja syksyllä jatkavat koulua yhteiskoulussa jossa siis ala- ja yläaste samassa. Tämä pieni kyläkoulu on ollut niin mahtava paikka aloittaa koulutie ja olisin niin toivonut että lapset olisivat saaneet käydä koko ala-asteen siellä. Koulumatka ei onneksi juuri pitene, mutta kun se nyt on ollut rauhallista hiekkatietä pitkin maaseudulle päin, vaihtuu se nyt vilkasliikenteiseen tiehen ja "keskustaan", vaikka pienellä paikkakunnalla toki ollaan.
Opetus on ollut hyvin luonnonläheistä, paljon retkiä lähimetsiin jne. Luontoa on hyödynnetty lähes kaikissa oppiaineissa ja kaikessa on ollut sellainen kiva "tekemisen meininki".
olen varma etten ole ainoa joka huomisessa kevätjuhlassa pyyhkii silmäkulmia.
Kommentit (20)
Kaikki pieni ja turvallinen lakkautetaan ja siirretään isoihin, tuottaviin laitoksiin, jossa lapset ovat massaa yksilöiden sijaan. Suututtaa niin tämä nykymeikinki! :(
ap
nämä 20 oppilaan kyläkoulut? Lisäksi olen huomannut, että niissä lasten ongelmia vähätellään ja peitellään tehokkaasti kun kaikki tuntee toisensa...
Ja joo, munkin lapset on kyläkoulussa mutta sentään sata oppilasta
eskarista yo:ksi ylikansoitetussa yli 3000 oppilaan koulussa.
itse olen saanut käydä kouluni kyläkoulussa (ala-asteen) ja olen siitä onnellinen. Toivottavasti myös lapsemme saa sen mahdollisuuden, kunhan lähtee opintielle.
nämä 20 oppilaan kyläkoulut? Lisäksi olen huomannut, että niissä lasten ongelmia vähätellään ja peitellään tehokkaasti kun kaikki tuntee toisensa...
Ja joo, munkin lapset on kyläkoulussa mutta sentään sata oppilasta
Tässä meidän lasten koulussa on reilu 50 oppilasta, joten ihan pienimmästä päästä ei ole. Luokkia kolme 1-2, 3-4 ja 5-6. Ja tarvitseeko kaikessa, lastenkin kohdalla, olla ensimmäinen peruste aina raha? Eikö hyvinvointi ja viihtyvyys voisi joskus mennä edelle...?
En ole ainakaan tässä kyseisessä koulussa huomannut mitään ongelmien vähättelyä tai peittelyä, vaan päinvastoin asioihin on ollut helppo puuttua ja ongelmia on ratkottu jo alkuvaiheessa ennenkuin ovat päässeet isoiksi, esim. kiusaamistapauksiin on puututtu hyvin nopeasti ja tehokkaasti ja kynnys asioiden esilletuomiseen on ollut hyvin matala.
ap
Ja olen todella ylpeä, että sain käydä koulutieni alun niin terveessä ympäristössä. Verrattuna kavereiden ja sukulaisten kokemuksiin isojen kaupunkien keskustakouluista olen sitä mieltä, että kyllä kyläkoulumme antoi elämälle huomattavasti järkevämmät ja paremmat eväät.
Kyläkoulussa ei ollut huumeongelmia, ei väkivaltaisia jengejä, ei vaatteilla koreilevia rikkaiden kakaroita, ei seksuaalista häirintää esiteinien kesken. Todellakin laittaisin omat lapseni moiseen idylliin koska vain.
Koulun ainoa adhd ja saa tosiaan taistella pitääkseen paikkansa.
Onneksi on tsempannut ihan hurjasti, juuri siksi että tahtoo pysyä omassa pikkukoulussansa :) Tiedän että opiskelumotivaatio loppuisi siihen päivään kun joutuisi pois koulustaan.
Minäkin olen entinen kyläkoululainen
Vierailija - 01.06.12 11:58 (ID 14959581)
Ja olen todella ylpeä, että sain käydä koulutieni alun niin terveessä ympäristössä. Verrattuna kavereiden ja sukulaisten kokemuksiin isojen kaupunkien keskustakouluista olen sitä mieltä, että kyllä kyläkoulumme antoi elämälle huomattavasti järkevämmät ja paremmat eväät. Kyläkoulussa ei ollut huumeongelmia, ei väkivaltaisia jengejä, ei vaatteilla koreilevia rikkaiden kakaroita, ei seksuaalista häirintää esiteinien kesken. Todellakin laittaisin omat lapseni moiseen idylliin koska vain.
en kyllä ole kyuullut alakoulusta, jossa huumeongelmia ja jengejä. Sensijaan meidän kyläkoulu on nimenomaan kunnan varakkaimman väestön asuinalueella, joten siellä kaikki ovat "rikkaiden kakaroita", ilmaus, joka sinulle ilmeisesti siellä mainiossa kyläkoulussa on opetettu. Ja joo olen sitä mieltä että pelkästään koulun koko ei ratkaise paremmuutta. Pienissäkin kouluissa voi olla huono henki, vastaavasti on isoja kouluja joissa asiat sujuu ja ovat ihan hyviä paikkoja aloittaa opintie.
Kyläkoulussa ei ollut huumeongelmia, ei väkivaltaisia jengejä, ei vaatteilla koreilevia rikkaiden kakaroita, ei seksuaalista häirintää esiteinien kesken. Todellakin laittaisin omat lapseni moiseen idylliin koska vain.
[/quote]
Tyttäreni aloittaa ensi syksynä koulun ja juuri tänä keväänä meidän kylän koulu lakkautetaan. Yksi kriteeri aikoinaan tänne muuttaessamme oli se, että kylällä on oma koulu, jonka ei edes pitänyt olla lakkautusuhan alla. Mutta toisin kävi, ja nyt lapseni aloittaa koulun lähes 15km päässä sen sijaan että kyläkoulu olisi ollut ihan tuossa "naapurissa". Saa toki taksikyydin mutta harmittaa kyllä todella paljon.
kuntien määrärahat valtiolta tippuneet.
mun lasten kyläkoulu lopetettiin 2005 säästösyistä. Viisaat päättäjät vain eivät osanneet laskea tulevia kouluatkakuluja. Itseasiassa koulun lopettaminen on tullut kalliimmaksi kuin se että koulu olisi saanut jatkaa.
Koulu oli toimiva ja oppimistulokset olivat parempia kuin muissa kouluissa. Kiusaamiseen puututtiin, tuki ja erityisopetusta sai, kaikki tunsivat kaikki. Koulu oli turvallinen ja piti hyvin kylän yhteishenkeä yllä.
Lapsien uudessa koulussa on ongelmana kiusaaminen, tukiopetusta ei saa vaikka tarvetta olisi. Luokat ovat liian isoja, kodin ja koulun yhteistyö ei suju milläänlailla. Lapsia kuljetellaan ympäri pitäjää, koska koulukuljetukset kalliita ja halutaan säästää. Alakoululaisilla menee joka päivä koulumatkoihin 2,5h(koska laki sallii sen) koululle ei ole matkaa kuin 10km, mutta muuta julkista liikennettä ei ole kuin kouluauto.
Erikoissairaanhoidon kulut ovat kasvaneet kun lapset ovat tarvinneet psyk hoitoa kokemaansa koulukiusaamiseen uudessa koulussa. Anoreksiaa ja viiltelyäkin on näillä joiden koulu lopetettiin. Koulu ei puutu kiusaamiseen, koska koulussa ei ole kiusaamista, koska on kiva koulu(silmälasien hankinta auttaisi kyllä)
Uuden koulun vanhemmat ovat syyllistäneet ja haukkuneet näitä uusia oppilaita, koska heidän lastensa olot ovat huononneet näiden siirrettyjen lasten vuoksi esim isommat luokat ja vähemmän jakotunteja, enemmän 8 ja 10 aamuja
kannattaako jotain pientä kyläkoulua pitää pystyssä.
Yleensä lapsikohtaiset kustannukset ovat suuremmat pienissä yksiköissä kuin suurissa, eikä ne kyläkoulut todellisuudessa niin ihmeellisen mahtavia ole kuin uskotellaan. Itse kävin ala-asteeni kyläkoulussa eikä minulla ainakaan mitään kovin ruusuisia muistoja sieltä ole. Kiusaamista oli vaikka kuinka paljon ja opettajat joko yksinkertaisia tai uskovaisia, tai molempia.
mutta lasten pitäisi saada käydä koulunsa pienryhmissä jossain takahikiällä. Muuttakaa ihmisten ilmoille niin näette miten veronmaksajien lapsia kohdellaan. Juu, ei ole pienryhmiä eikä tukitoimia tiedossa ei.
onneksi ns. kyläkouluun. Nykyistä oppilasmäärää en tarkalleen tiedä, mutta 1. ja 2. luokka sekä 4. ja 5. luokka yhdistettyjä.
Minä, isäni ja hänen isänsä (eli pappani) ovat käyneet tuota kyläkoulua ja nyt myös omat lapseni seuraavat perässä =)
Seuraavaksi lähin koulu on seitsemän kilsan päässä (siellä on kutakuinkin 350 oppilasta) ja maineeltaan todella huono.
ja esim. oma lapseni on koulussa, jossa oppilaita on 280, silti se on kyläkoulu.
mutta lasten pitäisi saada käydä koulunsa pienryhmissä jossain takahikiällä. Muuttakaa ihmisten ilmoille niin näette miten veronmaksajien lapsia kohdellaan. Juu, ei ole pienryhmiä eikä tukitoimia tiedossa ei.
kuin Helsingissä (siis suhteessa), joten takahikiät pitävät maan oikeassa suunnassa, Helsinki ja isot kaupungit vievät ne rahat ja hukuttavat turhuuteen.
huomaan, että vieläkin itkettää, kun ajattelen.
Meiltä yrittivät viedä kyläkoulun mutta vanhemmat jyräsi sen lyömällä faktat kustannuksista pöytään.