Miten selviän tämän kesän yli?
Minulla alkaa syksyllä opinnot. Elokuuhun asti pitäisi siis selvitä. Tilanne on nyt tämä:
Entinen työsuhde päättyi huhtikuun alussa, kyseessä oli sijaisuus. Etsin viimeiset 2kk töitä kuin hullu, mitään ei tullut. Sain näillä palkkarahoilla maksettua myös toukokuun vuokran. Nyt viimekuun olin kokeilemassa puhelinmyyntiä, jota vihasin sydämeni pohjasta mutta pakko oli kun ei muuta saanut siihen hätään. Lopputulos: et myynyt tarpeeksi, voit tulla töihin mutta pelkästään provisiopalkalla. Tämä tarkoittaa että tuntipalkkani tällä tahdilla olisi jotain 2-3e luokkaa.
Olen hakenut työkkärin sivuilla jokaiseen mahdolliseen työpaikkaan mitä siellä on avoinna, käynyt useissa myös paikan päällä kysymässä ja vastaus on sama: ei tarvita. Olen jopa siivoojaksi hakenut eikä ole kuulunut vastausta. Työkkäristä olen karenssissa, liiton rahoihin en ole oikeutettu ja soskusta ei herunut mitään koska "olen tienannut liikaa". Joo, no olen tässä maksellut ulosottovelkojani pois, eipä ole jäänyt rahaa säästöön.
Joo no kiva homma. Tässä nyt pitäs sitten enskuu olla syömättä ja heinäkuu pitäs pärjätä asumistuella jolla ei edes vuokraa makseta.
Olen nuori, ei kauheana työkokemusta mutta onpahan jotain. Vanhemmilla ei ole velvollisuutta tukea, enkä kehtaisi kyllä pyytääkkään. Joo, olen onnistunut mokaamana asiani, mutta miksi kukaan ei minua palkkaa? Epätoivo itkee, mitä minä teen?
Kommentit (75)
1. Rupea lasten kesähoitajaksi. moni esimerkiksi ekaluokkalainen tarvisi päiviksi kaitsijaa. Lappu marketin seinälle
2. Harkitse onko sinulla myytävää. Esim kallis fillari tai tietsikka jonka voisit vaihtaa halvempaan malliin saatuasi ne kaupan. Huutonettiin tai Facebookin eri kirppareille kaikki ylimääräinen
3. Oletko todella katsonut _kaikki_ lähikuntienkin, et vain oman asuinalueesi työpaikat ja muualtakin kuin mol.fi? Esimerkiksi marketeissa on usein ilmoituksia että kassa-apulaisia tarvitaan. On vähän vaikea uskoa että yhtään mitään ei olisi sanotaan 50km säteellä. Monella on työmatkat tuon verran, se on normaalia.
sorry, mutta oma vikasi.... itse olet asiasi sössinyt ja toivottavasti nyt opit tästä jotain
Työtä on vaikea saada, et ole ainoa työtön ja on paljon sua surkeammassakin asemassa olevia.
Kiitos kaikille viesteistä!
Tässä vastaukset niihin mitä jäi päällimmäisenä viereen.
1. Karenssia tuli siitä että hain vaan 2 opiskelupaikkaan sillä tiesin että pääsen varmasti toiseen haluaamani. Siis täysin varma nakki kyseessä. Paikkakunta jossa asun omaa Suomen suurimman nuorisotyöttömyyden, joten täällä tosiaankin töihin PÄÄSTÄÄN. Olisi ihana toimia kesähoitajana, mutta lapsista ei ole mitään kokemusta. Uskoisin kyllä että tulisin hyvin toimeen jos vain tilaisuus annettaisiin. Mitään tuttavaa minulle ei ole joka minut voisi palkata. Olen katsonut työpaikkoja n. 15km säteellä mahdollisten liikenneyhteyksien varrelta, mutta ymmärrätte varmasti että autottomana esim. 50km matkat ei onnistu. Perheelläni on kesämökki jossa voisin periaatteessa asua kesän yli, mutta eipä siltäkään paikkakunnalta mitään ole kuulunut. Minulla ei ole ylimääräistä tavaraa, olen kaikki tavarani rahoittanut. Minulla oli ilmoitus joskus vuosi sitten kaupassa, ja ainoa puhelu mitä sain oli vähissä vaatteissa siivousta jonkun vanhemman miehen asunnolla, eli huono maku jäi suuhun. :S Lukeeko joku oikeasti vielä niitä ilmoituksia, kannattaako viedä?
Olen tsekannut mol.fin lisäksi suurten ja pienempien yritysten nettisivuja, monsterin yms. sivuja ja käynyt ihan paikan päällä kysymässä. "Mutta kun kesätyöntekijät ollaan jo palkattu ja ei nyt ole tarvetta.."
Sossussa tosiaan sanottiin että hyvä kun olet maksanut mutta olis kannattanuu maksaa pienempiä eriä. No, arvatkaa vaan tajusinko.. olen lyhentänyt niitä sillä tavalla ettei nyt kesällä tarvisi maksaa. teen nähtävästi kaiken väärin! :(
sorry, mutta oma vikasi.... itse olet asiasi sössinyt ja toivottavasti nyt opit tästä jotain
Työtä on vaikea saada, et ole ainoa työtön ja on paljon sua surkeammassakin asemassa olevia.
Mutta hei oikeasti oliko viestisi nyt millään tapaa asiallinen tai tarpeellinen? Tottakai tiedän että olen vastuussa tekosistani mutta nyt kun yritän parantaa tilannettani niin kaltaisesi ihmiset tulevat ilkkumaan. Missä hiton välissä mä olen ehtinyt niitä säästöjä kerryttämään?
ap.
Varmaan siksi että tarjolla on miljuuna muutakin työntekijää. Suomessa on pulaa työstä. Mene vaikka ulkomaille duuniin, siivoojan ja tarjoilijan hommia löytyy joka maasta.
Lohduton tulevaisuus valmistumisenkin jälkeen.
_terveisin FM joka on kitkutellut vuosia silpputöissä. Nyt haluan vaihtaa paikkakuntaa, perhe saa seurata mukana
mutten minäkään näe mitään järkeä tässä viestissä. Todennäköisesti ihminen tajuaa ilman huomauttamistakin olevansa kusessa, kenenkään ei tarvitse sitä erikseen tulla kertomaan.
Sinulle ap tsemppiä ja hyvää kesää! :)
Ja siis nimenomaan sanomalehtiä,ei mainoksia.Yötyö mutta lyhyt työaika.
ihanko oikeasti sait karenssia tuon vuoksi vaikka sait sen koulupaikan?
tuli mieleen vielä seurakunta. kysy sieltä,mitenkä ne voisi auttaa!
ai että harmittaa puolestasi,kun kuitenkin sulla avun tarve koskee vaan muutamaa kuukautta!
kysy ihmeessä vanhemmiltasi vaikka lainaksi rahaa. tsemii sulle kauheasti! ja jos viitsit tulla kertomaan,mitenkä sait asiasi järjestettyä,niin olisi kiva.
on hyvä keräillä pulloja. Yksi tuttavani on kerännyt kesäisin pulloja ja tienannut niillä itselleen television, mikron, puhelimen jne.
ihanko oikeasti sait karenssia tuon vuoksi vaikka sait sen koulupaikan?
En ole vielä sitä saanut mutta minulla oli jo ennen pääsykokeita muistaakseni 10 pistettä enempi pisteitä kuin mitä alimmilla pisteillä päässeillä on olleet edellisvuosina. Ja pääsykokeista 2 pistettä minimi että pääsee läpi, ja uskon kyllä että niistä selviän kun olen aijemminkin selvinnyt täysin samoista kokeista ja silloin sain 8 pistettä. Ihan ammattikoulusta siis kyse. Terkkuja vaan Oulun työvoimatoimistoon! Huvittava oli myös naisen heitto: "jätetään nuo työharjoittelut OIKEASTI työttömille".
Ja sille FMlle joka arvasin hyvin kaupungin: tsemppiä sullekkin! Tilanne täällä on kerrassaan kauhea. Kuulin kerran yhden tytön sanovan että "Jos jäät Oulussa ilman koulupaikkaa et voi tehdä muuta kuin ryypätä ja vetää huumeita jos hyvin käy".
tuli mieleen vielä seurakunta. kysy sieltä,mitenkä ne voisi auttaa!
ai että harmittaa puolestasi,kun kuitenkin sulla avun tarve koskee vaan muutamaa kuukautta!
kysy ihmeessä vanhemmiltasi vaikka lainaksi rahaa. tsemii sulle kauheasti! ja jos viitsit tulla kertomaan,mitenkä sait asiasi järjestettyä,niin olisi kiva.
Seurakunnalta sain 20e lahjakortin S-ryhmän kauppaan, joka on nyt toistaiseksi vielä säästössä. Lupasivat kuitenkin että saan tulla hakemaan uuden ensi kuussa. Oon hakenut EU-avustuksia eli kuivia aineita löytyy jonkin verran eli ihan nälkäkuoleman partaalla ei vielä olla. Oon varannut kaappiin soijarouhetta yms. mutta ihan oikeasti olis se kesällä ihan kiva käydä vaikka jätskillä tai kaverin kanssa terassillakin välillä. Hulluksihan sitä tulee jos joutuu vaan päivät makoilee kotona rahattomana.
Pullojenkeruu täällä meilläpäin on aika järjestäytynyttä, mutta jos sitä ei muuta keksi niin oishan sekin jo eteenpäin. ;) Onko dyykkaus rangaistavaa?
Ja vanhemmathan ei tosiaan mitään halua kustantaa, he ovat elättäneet 18v, nyt on mun vuoro tehdä se itse. Ehkä saattavat 1kk vuokrasta asumistuesta puuttuvan osan maksaa.
on hyvä keräillä pulloja. Yksi tuttavani on kerännyt kesäisin pulloja ja tienannut niillä itselleen television, mikron, puhelimen jne.
on yhtä pulloa kohti kymmenen kerääjää:/
-se sama FM
karenssissa? Ja sosku laskee kahden viimeisen kuun tulot, eli kyllä sun pitäisi saana jo kesäkuussa tt-tukea, jos olet huhtikuussa jäänyt työttömäksi.