Miten selviän tämän kesän yli?
Minulla alkaa syksyllä opinnot. Elokuuhun asti pitäisi siis selvitä. Tilanne on nyt tämä:
Entinen työsuhde päättyi huhtikuun alussa, kyseessä oli sijaisuus. Etsin viimeiset 2kk töitä kuin hullu, mitään ei tullut. Sain näillä palkkarahoilla maksettua myös toukokuun vuokran. Nyt viimekuun olin kokeilemassa puhelinmyyntiä, jota vihasin sydämeni pohjasta mutta pakko oli kun ei muuta saanut siihen hätään. Lopputulos: et myynyt tarpeeksi, voit tulla töihin mutta pelkästään provisiopalkalla. Tämä tarkoittaa että tuntipalkkani tällä tahdilla olisi jotain 2-3e luokkaa.
Olen hakenut työkkärin sivuilla jokaiseen mahdolliseen työpaikkaan mitä siellä on avoinna, käynyt useissa myös paikan päällä kysymässä ja vastaus on sama: ei tarvita. Olen jopa siivoojaksi hakenut eikä ole kuulunut vastausta. Työkkäristä olen karenssissa, liiton rahoihin en ole oikeutettu ja soskusta ei herunut mitään koska "olen tienannut liikaa". Joo, no olen tässä maksellut ulosottovelkojani pois, eipä ole jäänyt rahaa säästöön.
Joo no kiva homma. Tässä nyt pitäs sitten enskuu olla syömättä ja heinäkuu pitäs pärjätä asumistuella jolla ei edes vuokraa makseta.
Olen nuori, ei kauheana työkokemusta mutta onpahan jotain. Vanhemmilla ei ole velvollisuutta tukea, enkä kehtaisi kyllä pyytääkkään. Joo, olen onnistunut mokaamana asiani, mutta miksi kukaan ei minua palkkaa? Epätoivo itkee, mitä minä teen?
Kommentit (75)
kertoisit minulle ja auttaisin sinua kesän yli. Olethan menossa opiskelemaan syksyllä, tahtoisin kyllä kannustaa sitä.
Toivoisin, ettet ajattelisi, ettei vanhemmilta kehtaa pyytää apua, koska juuri heiltähän sitä pitäisi kehdata pyytää.
Mutta en toki tiedä, millaisia vanhempasi ovat, joten ehkä tämä ei päde heihin - suureen osaa vanhempia se kuitenkin pätee (huomaat sen sitten, jos/kun joskus saat omia lapsia)
Vastaa jos jaksat.
Mikä maksu on mennyt ulosottoon?
Miten ko. velka syntyi?
Miksi et laittanut kolmatta vaihtoehtoa hakupapereihin? (etkö tiennyt ehdosta, vai kapinoitko tahalleen)
p.s. siivousfirmoissa voi ulosotto olla esteenä joissain kohteissa (yksityiskodit, kaupat jne.)
Sosiaalituki on tarkoitettu välttämättömään elämiseen. Itsellänikin on täysipäivätyö, 2 lasta ja oma tili tyhjä laskujen jälkeen. Palkkapäivä 15.6.
Maksan veroja iloisena, mutta en jotta joku teini pääsisi siiderille.
Samalla rahalla saa:
2kg vehnäjauhoja ~1,5€
hiiva ~20sent
500g kaurahiutaleita ~1,5€
2kg perunoita ~2€
2 litraa (kesto)maitoa ~2€
4 purkkia tonnikalaa ~3€
valikoiman hedelmiä ja vihanneksia ~2€
= näillä pysyy hengissä jo viikon vaikkei se gourmeeta olekaan.
Joten joo, rahattomalle se on kyllä asenteistasi kertova valinta
Te, joiden mielestä minun pitäisi pyytää vanhemmilta apua: kun muutin omilleni, sain mukaani ruokakassin, patjan ja vanhan telkkarin. Omilla säästöilläni ostin pienen sohvan, maton, keittötarvikkeet, 2 valaisinta ja muutaman astian. (ja silti olin onnellisempi kuin pitkään aikaan). Kerran opiskeluaikanani äiti toi ruokakassin. En halua mitään marttyyria leikkiä, mutta tuskin vanhemmat lähtevät minua tälläkään kertaa avustamaan.
Opiskelu alkaa samaisessa kaupungissa missä nyt asun, ja asuntoni on todella kiva jossa olen asunut jo monta vuotta, eli mielelläni en lähde muuttamaan. Työn perässä olisin mökille muuttanut, vaan kun ei nappaa niin en näe mitään järkeä.
Kavereita ei valittettavasti asu ulkomailla, muualla Suomessa jonkin verran mutta tähän mennessä kukaan ei ole valmis ottamaan asuinkaveriksi. Ja toki tuo pitkäaikaisesta asunnosta luopuminen mietityttää.
Mikä maksu on mennyt ulosottoon?
-Arvaahan? Pikavipit :)
Miten ko. velka syntyi?
-Oli kauhea nälkä. Mulla oli sama tilanne lukion jälkeen. En saanut töitä, oli pakko syödä. Otin vippejä, koska uskoin että tilanne paranee. Ei parantunut. Pikkuhiljaa maksoin vippejä vipeillä ja kierre oli valmis, n. 2500e kertyi maksettavaa, lopulta vain epätoivo otti vallan. Joo, olin typerä. Onneksi velasta on jäljellä enää n. 150e.
Miksi et laittanut kolmatta vaihtoehtoa hakupapereihin? (etkö tiennyt ehdosta, vai kapinoitko tahalleen)
-En tiennyt koko säännöstä, ja oletin että 2 riittää kun toiseen on varma pääsy.
Tyyliin: kitken koko kesän sipulimaata tai maalaan talon tmv.
Samalla rahalla saa:
2kg vehnäjauhoja ~1,5€
hiiva ~20sent
500g kaurahiutaleita ~1,5€
2kg perunoita ~2€
2 litraa (kesto)maitoa ~2€
4 purkkia tonnikalaa ~3€
valikoiman hedelmiä ja vihanneksia ~2€
= näillä pysyy hengissä jo viikon vaikkei se gourmeeta olekaan.Joten joo, rahattomalle se on kyllä asenteistasi kertova valinta
Tiedätkö kuvailit juuri jääkaappini sisällön. Ja hitto jos tahtoisin kerran kesällä juoda 2 siideriä terassilla niin ihan oikeasti mitä se kertoo mun asenteesta? Olen kituuttanut satasella kuussa ja käynyt töissä ihan vain sen takia että saisin korvattua typeryydet mitä tein ja voisin aloittaa puhtaalta pöydältä, ja jos mun kesän ainoita hupeja on käydä sen yhden kerran terassilla niin se ei kyllä minusta kerro mitään muuta kuin että tarvitsen pientä luxusta arkeen. Minulle tuo on luxusta.
Joo tiedän, saattaa kuulostaa siltä että kittaisin teidän verorahojanne mutta jos luitte lainkaan niin minähän en niin tee. Koska en voi. Kustannatteko mielummin kansanedustajien edustusillalliset, taksimatkat ja torkkupeitteet kuin minun 12e siiderin? Jotain suhteellisuudentajua, pyydän..
Tyyliin: kitken koko kesän sipulimaata tai maalaan talon tmv.
Eli ehdotan varastonsiivousta. Ja uskonkin että se menee läpi, joten dyykkaamiseksi tämä varmaan menee. Mutta onneksi on lyhyt aika. Kiitos kaikille tsemppaajille!
ap
niin huonot välit vanhempiin etteivät voisi auttaa? Normaalisti vanhemmat kyllä auttaisivat.
etelästä viisastella. Täällä Oulussa on todella järkyttävä työtilanne, noitakin linkittetyjä paikkoja hakee kymmenet, jos ei sadat henkilöt. Ja luonnollisesti valitaan ne, joilla on kokemusta alalta ja hemmetin hyvä tuuri.
Tsemppiä ap, jospa se päivä vielä paistaisi risukasaan:) Näin minä ainakin haluan uskoa!
- se sama FM
ps. ja kyllä vähävaraisellakain pitäisi olla kerran pari kesässä mahdollisuus käydä parilla siiderillä. Tai jossain muussa itse valitsemassaan aktiviteetissa. Älkää viittikö vinkua miten monta kiloa pottuja silläkin rahalla saisi.
Nehän eivät mene ihan helpolla.
Ja todella: jos on tuossa tilantessa kuin sinä, niin ne siiderit voi kyllä unohtaa. Vaikka oletkin 20-vuotias ja haluat pitää hauskaa. Yritä sopia maksuaikaa vuokrallesi. Syksyllä voit nostaa opintolainaa, jolla hyvässä lykyssä maksat ulosottovelkasi.
Sossusta saat kyllä kesä, heinä ja elokuussa. Harkinnanvaraista tai sosiaalista lainaa. Sinne vaan sitten uudestaan.
Sossusta saat kyllä kesä, heinä ja elokuussa. Harkinnanvaraista tai sosiaalista lainaa. Sinne vaan sitten uudestaan.
Omaa typeryyttäni menin ottamaan. Mitä on sosiaalinen laina? Tosiaan sossu joka viimeksi oli vain sitä mieltä että tyhmä olin kun menin maksamaan niitä ulosottoja niin vauhdilla, ja katsoi vain vierestä kun tuhersin itkua. En kovin mielelläni mene sinne ellei ole oikesti todennäköiset mahdollisuudet että saan oikeasti jotain.
Ei ole huonot välit vanhempiin, he eivät vain halua kustantaa elämääni. Sama juttu ollut isosiskoni kanssa, ei hänenkään elämäänsä ole kustannettu mutta hän sai hyvän työn heti ammattikoulun jälkeen.
Ja kyllä minä ne siiderit olenkin unohtanut, tiedän etten näillä näkymin pääse käymään. Mutta kuten sanoinkin jo aluksi, OLISI KIVA. En vain ymmärrä miksi pieni viihdyke on niin suuri synti, kun varmasti sitä moni muukin tekee?
älä ap välitä noista muutamista,jotka nyyhkii kuinka heillä on kurjempaa jne.
minä kyllä soisin sulle ne siiderit ja vaikka ihan itse tarjoisin sulle kodin siivousduunia,jollet sattuisi asumaan toisella puolella suomea kuin minä!
empatiani saat,ja vaikutat ihmiseltä kuka on oikeasti yrittänyt hoitaa asiasa kunnolla.
voithan sä koettaa huhuilla,josko täällä olisi olulusta joku,joka antas sulle vaikka kodin siivous jobia tms.
Omaa typeryyttäni menin ottamaan. Mitä on sosiaalinen laina? Tosiaan sossu joka viimeksi oli vain sitä mieltä että tyhmä olin kun menin maksamaan niitä ulosottoja niin vauhdilla, ja katsoi vain vierestä kun tuhersin itkua. En kovin mielelläni mene sinne ellei ole oikesti todennäköiset mahdollisuudet että saan oikeasti jotain.
Ei ole huonot välit vanhempiin, he eivät vain halua kustantaa elämääni. Sama juttu ollut isosiskoni kanssa, ei hänenkään elämäänsä ole kustannettu mutta hän sai hyvän työn heti ammattikoulun jälkeen.
Ja kyllä minä ne siiderit olenkin unohtanut, tiedän etten näillä näkymin pääse käymään. Mutta kuten sanoinkin jo aluksi, OLISI KIVA. En vain ymmärrä miksi pieni viihdyke on niin suuri synti, kun varmasti sitä moni muukin tekee?
teet kolmeksi päivää ruokaa. Terassin siiderin hinnalla syöt koko viikon soijarouhekastiketta ja spagettia.
Tarkoitettu tilapäisiin tilanteisiin, jos talouden kohentuminen on tulossa pian.
Menet uudestaan vaan sinne sossuun!
Nopea poimija tienaa sillä kyllä jonkin verran.
Jossa ilmoitat muuttavasi mieluusti jollekin kesällä lasteNhoitajaksi asuntoa, ruokaa ja pientä ruokarahaa vastaan. Sitten laitat oman kämpän kesäksi alivuokralaiselle.
Todella moni haluaa esim ekaluokkalaiselle ailuista seuraa. Laita ilmo nyt huomenna koululle ja juttele lähitarhoissa.
Nopea poimija tienaa sillä kyllä jonkin verran.
t. ap
En ole hakenut kumpaakaan.
Toisen palkkaus oli provisio, ja enpä tuota puhelinmyyntiäkään hanskannut vaikka kuukauden siellä töitä teinkin. Toisessa taas oli kyseessä kesätyöseteli, jota minulle ei ole myönnetty.
Ja sille joka sanoi että ei ole aikaa/rahaa käydä jätskillä tai terassilla: jos saisin sossusta rahaa niin minulla olisi todellakin rahaa käydä sen kerran terassilla tai jätskillä. Et nyt kyllä voi sanoa että toivon liikoja. Olen kyllä tottunut syömään puuroa, soijarouhetta ja makarooneja, mutta kyllä sitä arkeen haluaa jotain tekemistäkin. Vai sinustako 20-vuotiaan pitää maata koko kesä kotona ja syödä kaurapuuroa?
Joo, voin lähteä rannalle, voin lähteä lenkille ja näin mutta ihan oikeasti.. loppupeleissä ilman rahaa on vaikea keksiä varsinkaan kavereiden kanssa mitään kun muilla tuntuu pyyhkivän hyvin. Parhaat kaverini ovat lähdössä lomalle Helsinkiin ja muutamille festareille, en pääse mihinkään. Joten 2 siideriä terassilla hyvässä seurassa ei lienee mahdoton vaatimus? Vai oliko virhe sanoa se ääneen?