Koulun juhlat kärsimystä.
Minulla on useampi lapsi, enkä ole jättänyt välistä yhtään ainoata joulujuhlaa enkä kevätjuhlaa. Olen ravannut niissä 9 vuotta. Tänään mitta täyttyi. Juhlahan siis ei kestä tuntiakaan, mutta ensi minuutilla tajusin, että tästä tulee kärsimystä. Esitykset samoja tai samanlaisia vuodesta toiseen, juhlasta toiseen. Lapset tietenkin innoissaan esittävät ja hyvin, mutta tällä kertaa tuntui erityisen raskaalta jaksaa kuunnella. Minulla kirjaimellisesti koski hampaisiin asti se jokavuotinen mikrofoniin vuorosanojen ja runojen lausuminen, laulaminen ja esiintyjien esittelyt... Hymyilin, kestin ja taputin. Siinä istuessani mietin, että olenkohan saamassa hermoromahduksen ja olenkohan ainoa tässä salissa, jolla reuna on lähellä. Sitten hoksasin vieressäni lestaadiolaisnaisen, jolla oli sylissään lapsi nro 6 (nro 7, vauva, oli kotona)ja minun kävi häntä sääliksi. Ihan vitun monta juhlaa vielä lusittavana.. Kun piina loppui, melkein juoksin ulos salista ja olin saletisti ensimmäisten joukossa ulkona.
Kommentit (24)
lapseni esiintyy siinä. Ne muut esitykset on todella puuduttavia eikä vähiten sen tekohymyn joka mulla on naamallani niin että naamaan sattuu vuoksi.
mutta aina mä menen, tietysti. Mutta ei mua kiinnosta kuin oman mukulani esitys. Sori.
lapsen kuoleman jälkeen.
Minusta kevätjuhla on kaunis tapahtuma.
esiintyivätpä niissä omat tai vieraat lapset. Mutta ehkä siksi olenkin ope...
Mutta juhlien pitää ehdottomastu olla hyvin järjestetyt ja harjoitetut ja yleisön (niin vanhempien kuin lastenkin) osattava käyttäytyä!
esiintyi ja oli sitä ennen paniikissa ja hermona. Ikinä ennen ei ole uskaltanut lavalle. Nyt meni hyvin ja oli aivan onnessaan.
Muuten ihan oikeasti inhoan joulukevätjuhlia, aina samat soittaa pakolliset soittimet yms kuorolaulua.
Jos omat lapset ei esiinny en mene, ja mä tykkään lapsista.