Koulun juhlat kärsimystä.
Minulla on useampi lapsi, enkä ole jättänyt välistä yhtään ainoata joulujuhlaa enkä kevätjuhlaa. Olen ravannut niissä 9 vuotta. Tänään mitta täyttyi. Juhlahan siis ei kestä tuntiakaan, mutta ensi minuutilla tajusin, että tästä tulee kärsimystä. Esitykset samoja tai samanlaisia vuodesta toiseen, juhlasta toiseen. Lapset tietenkin innoissaan esittävät ja hyvin, mutta tällä kertaa tuntui erityisen raskaalta jaksaa kuunnella. Minulla kirjaimellisesti koski hampaisiin asti se jokavuotinen mikrofoniin vuorosanojen ja runojen lausuminen, laulaminen ja esiintyjien esittelyt... Hymyilin, kestin ja taputin. Siinä istuessani mietin, että olenkohan saamassa hermoromahduksen ja olenkohan ainoa tässä salissa, jolla reuna on lähellä. Sitten hoksasin vieressäni lestaadiolaisnaisen, jolla oli sylissään lapsi nro 6 (nro 7, vauva, oli kotona)ja minun kävi häntä sääliksi. Ihan vitun monta juhlaa vielä lusittavana.. Kun piina loppui, melkein juoksin ulos salista ja olin saletisti ensimmäisten joukossa ulkona.
Kommentit (24)
Vasta yhdeksän vuotta... Kyllä minäkin juhla-aikaan lasteni koulun ohi ajaessa muistan ne korviavihlovat nokkahuilut.
Olin niin iloinen, kun nuorin siirtyi yläasteelle, kun luulin silloin sen lystin loppuvan. Mutta kuinkas kävikään: tänä vuonna olen taas kuuntelemassa samanlaisia pillipiipareita, opettajana. Arvaat varmaan, että minun luokkani ei ainakaan nokkahuilua soita!
Kyllä minä opettajana olen lusinut jo 12 kevätjuhlaa ja odotettavissa on vielä 25 kevätjuhlat vähintäänkin. Omien lasteni päiväkotikevätjuhlatkin on tullut lusittua. Ei ahdista eikä kiristä vanne.
Pitäisiköhän sinun käydä lääkärissä?
Harvemmin omat lapset edes esiintyy missään. Sais lopettaa koko juhlat eikö se riitä että saa todistuksen kouraan.
Kyllä minä opettajana olen lusinut jo 12 kevätjuhlaa ja odotettavissa on vielä 25 kevätjuhlat vähintäänkin. Omien lasteni päiväkotikevätjuhlatkin on tullut lusittua. Ei ahdista eikä kiristä vanne.
Pitäisiköhän sinun käydä lääkärissä?
Tai sitten olen vaan loman tarpeessa.
ap
kuilun reunalla oleva nauraa helpotuksesta =DD! En ole yksin!!!!
yleensä sen ei pitäisi olla ihan noin rankkaa.
aina sitä huumoriakaan ei jaksa. ja minä haaveilisin juuri nyt yksinolosta. ei onnistu vielä pitkiin aikoihin.
Aivan äimistyneenä kuuntelen juhlafoobikkoa. Siis ihanko totta teidän koulussa on aina ne samat esitykset vuodesta toiseen? Meillä koulun juhlissa esiintyvät vuorovuosin eri luokka-asteet. Juhlille valitaan joka vuosi eri teema, jonka ympärille ohjelmat muodostuvat. Viime vuonna esim. "ilma" (=leijat, lentokoneet jne.), tänä vuonna taas "vesi". Jotkut samat ohjelmat toistuvat vuodesta toiseen (kuten rehtorin puhe, kuutosluokkalaisten kukitus jne.), mutta niinhän traditioissa on tapana. Joka joulu toistuvat samat ruuat, joulukuusi, lahjat jne.
Toisaalta on selvää, että juhlien ohjelmat noudattelevat samaa kaavaa siksikin, että harvoin oppilailta löytyy ylivertaisia kykyjä esim. sirkusakrobatiaa tmv.
Juhlat on ihania. Ja olen todellakin nähnyt niitä paljon. Ei haittaa nokkikset tai muut. Lasten ilo ja into esittää tekee niistä hienoja.
Kiinnostaa aika paljon että mitä sä teet työksesi ap? Olet melko varmasti jollain kaupallisella tms insinöörihenkisellä alalla? Arvaanko oikein?
Joo ne juhlat on oikeesti IHAN HIRVEITÄ! :D
kiitos että saan täällä avautua ja on kohtalotovereita.
Miksi niiden pitää kestää niin PITKÄÄN????
Aina vaan uutta Kerttueemeliä lataa lavalle piipittämään tekohauskoja sketsejä ja tosiaan ne nokkahuilut! Say no more
Juhlat on ihania. Ja olen todellakin nähnyt niitä paljon. Ei haittaa nokkikset tai muut. Lasten ilo ja into esittää tekee niistä hienoja.
Kiinnostaa aika paljon että mitä sä teet työksesi ap? Olet melko varmasti jollain kaupallisella tms insinöörihenkisellä alalla? Arvaanko oikein?
Olen hoitoalalla vanhuspuolella.
sieluni silmillä näen tämän kohtauksen seuraavissa uusissa jaksoissa :)
jo monta vuotta tehnyt niin, että käyn vilkuttamassa lapselle niin, että hän varmasti näkee, että äiti on juhlissa. Sitten häivyn lenkille ja palaan kun viimeinen perttuirmeli vielä änkyttää runoaan loppuun ja hymyilen maireaa 'voi näitä suloisia lapsukaisia'-hymyä. Sitten valehtelen iloisesti lapselle, että istuin koko ajan takarivissä siellä salin pimeässä osassa ja näin kaiken ja oli niin ihanaa, että vähän itketti.
Näin kaikille jää hyvä mieli.
Minulla on useampi lapsi, enkä ole jättänyt välistä yhtään ainoata joulujuhlaa enkä kevätjuhlaa. Olen ravannut niissä 9 vuotta. Tänään mitta täyttyi. Juhlahan siis ei kestä tuntiakaan, mutta ensi minuutilla tajusin, että tästä tulee kärsimystä. Esitykset samoja tai samanlaisia vuodesta toiseen, juhlasta toiseen. Lapset tietenkin innoissaan esittävät ja hyvin, mutta tällä kertaa tuntui erityisen raskaalta jaksaa kuunnella. Minulla kirjaimellisesti koski hampaisiin asti se jokavuotinen mikrofoniin vuorosanojen ja runojen lausuminen, laulaminen ja esiintyjien esittelyt... Hymyilin, kestin ja taputin. Siinä istuessani mietin, että olenkohan saamassa hermoromahduksen ja olenkohan ainoa tässä salissa, jolla reuna on lähellä. Sitten hoksasin vieressäni lestaadiolaisnaisen, jolla oli sylissään lapsi nro 6 (nro 7, vauva, oli kotona)ja minun kävi häntä sääliksi. Ihan vitun monta juhlaa vielä lusittavana.. Kun piina loppui, melkein juoksin ulos salista ja olin saletisti ensimmäisten joukossa ulkona.
Ai hitto, että ne on pitkiä juhlia...
mutta nyt pitää mennä hakemaan tiskaajan työtä In Person. Ei lomista tietoakaan.
Aikuinen ihminen ei jaksa istua tuntia paikallaan? Ei jaksa välittää, vaikka tietää, että juhla on lapselle tärkeä? Ei ole normaalia. Ja kehtaatte vielä ehdottaa, että juhlat voisi lopettaa kokonaan, koska te ette jaksa istua siellä?
Aikuinen ihminen ei jaksa istua tuntia paikallaan? Ei jaksa välittää, vaikka tietää, että juhla on lapselle tärkeä? Ei ole normaalia. Ja kehtaatte vielä ehdottaa, että juhlat voisi lopettaa kokonaan, koska te ette jaksa istua siellä?
Mutta se ei muuta muuksi sitä asiaa, että se on yhtä helvettiä.
kekkereissä käy. Isovanhemmat hoitavat mieluusti tuon homman =).
mitä te jaksatte sitte katsoa? Antakaa kun arvaan jotain salkkareita yms.
Kyllä on surkeaa jos ei aikuinen ihminen pysty nauttimaan pienten lasten vilpittömistä esityksistä. Otan todella osaa. Menetätte paljon.
mairea hymy huulilla koittaa kattoa niitä helvetin pitkäveteisiä esityksiä... tottakai jokainen haluaa nähdä sen OMAN lapsen esityksen, mutta ne muut... ja kun se kestää ja kestää ja ne niitten vitsit sun muut on herraisä sentään NIIIIIIN tyhmiä...