Luokan opelle kerättiin yhteislahja. 10€/perhe ja sillä lahjakortti. Miltä kuulostaa, opet?
Mun mielestä idea hyvä, koska tällä saatiin aika mukava summa. Toki kaikki ei osallistunut, mutta melkein 200€:n lahjakortti tästä tuli.
Kommentit (76)
Ylittää selkeästi virkamiehille sallitun lahjomisen rajan.
Mun mielestä idea hyvä, koska tällä saatiin aika mukava summa. Toki kaikki ei osallistunut, mutta melkein 200€:n lahjakortti tästä tuli.
Oppilaat sitten itse miettivät opettajalle lahjan.
Haluttiin muistaa äärettömän loistavaa opettajaa, joka on osalla oppilaista ollut koko ala-asteajan.
Nyt hiukan nolasitte opettajaa antamalla liian kalliin lahjuksen.
5-10 euroa ei ole liikaa kun ajattelee kuinka vaativaa open työ on. Meillä yläkoulussa kerättiin vitonen ja alakoulussa kymppi, menee lahjakortteihin (hyvän olon lahjakortti tm ja toinen tiettävästi kirjakauppaan. Päättävät luokat kyseessä.)
Tosin osallistuminen on vapaaehtoista.
Mielestäni ope on tehnyt työnsä hyvin, ja ansaitsee kyllä pientä ylimääräistä muistamista. Luokka ei ole pienimmästä eikä helpoimmasta päästä. Meillä tuli kanssa yli 200 euroa lahjakortin summaksi, mutta eipä silläkään nykyään oikein mitään saa.
Joillekin se tosin voi olla koko kuukauden ruokaraha, mutta joidenkin mielestä se on vaan pikkusumma. Ja on melkeinpä noloa antaa niin vähän lahjaksi kun se on niin onnettoman pieni summa. Jotenkin tuntuu että monilla on käsitys rahasta täysin kadonnut. Lahjat on älyttömän isoja ja mikään summa ei tunnu missään.
En ole tiennytkään. Mun lapsuudessa näitä lahjoja ei ollut tapana antaa ainakaan Lounais- eikä Keski-Suomessa. Nyt asun ulkomailla, joten en ollut koko ilmiöön törmännyt ennen av-palstaa.
Miksi niitä lahjoja pitää antaa? Opettaja tekee työtään, jonka on itse valinnut. Korkeintaan ymmärrän, että esim. peruskoulun tai alakoulun päättyessä annetaan joku muisto yhteisistä vuosista. Mutta tuollaiset vuotuiset lahjomiset kuulostavat aika oudolta omiin korviini.
Mielestäni ope on tehnyt työnsä hyvin, ja ansaitsee kyllä pientä ylimääräistä muistamista. Luokka ei ole pienimmästä eikä helpoimmasta päästä. Meillä tuli kanssa yli 200 euroa lahjakortin summaksi, mutta eipä silläkään nykyään oikein mitään saa.
Joillekin se tosin voi olla koko kuukauden ruokaraha, mutta joidenkin mielestä se on vaan pikkusumma. Ja on melkeinpä noloa antaa niin vähän lahjaksi kun se on niin onnettoman pieni summa. Jotenkin tuntuu että monilla on käsitys rahasta täysin kadonnut. Lahjat on älyttömän isoja ja mikään summa ei tunnu missään.
Ja tiedän että tästä opettajien lahjomisesta on tullut jo pienoinen ongelma kouluissa. Vanhemmat ei tunnu tajuavan rajoja ja opettajan on vaikea niitä asettaa, onhan vanhemmat kuitenkin aikuisia joiden kuvittelis itse ymmärtävän. Joten monissa kouluissa on sitten päädytty kieltämään koko lahjatouhu ja luulen että tätä on pakko tehdä yhä enenevässä määrin. Ikävää vain on ettei aikuiset ihmiset tajua vaan heille on asetettava kieltoja, nämä samat sitten kasvattavat omia lapsiaan, niin vai kykenevätkö kasvattamaan?
Minulle opettajana ne kaikkein mieluisimmat lahjat ovat oppilaiden itse tehdyt kortit.
Nämä vanhempien järjestämät lahjakeräykset saavat olon vaivaantuneeksi. Ei kiitos sellaisia.
Joskus tosin joiltakin vanhemmilta saadut kukat ovat erityisesti ilahduttaneet - nimenomaan silloin kun ko. lapsen ja venhempien kanssa on joutunut erityisen paljon tekemään töitä ja sitten on yhdessä päästy asiasssa eteenpäin. Mutta paras kiitos on tyytyväinen, omat vahvuutensa löytänyt oppilas ja vanhemmat, joiden kanssa yhteistyö arjessa toimii.
Tajuatteko ollenkaan mitä on kuunnella sitä teidän räkänokkien kiljumista koko helvetin vuosi? Saati teidän määkimistä puhelimessa mihin kellonaikaan tahansa - kun juuri meidän Nennajuulia on niin herkkä ja toivoisin että se musta poika ei istuisi hänen vieressään ja pidän itseäni suvaitsevaisena ihmisenä, mutta todellakin toivon että se poika voisi istua jossain muualla. Ja kesken iltaruoan luonnollisesti nämä puhelut aina tulevat.
Ja sitten nämä pilalle lellityt helikopterivanhempien pennut haistattelemassa kaiken päivää eikä niille saa mitään sanoa saati koskea.
Ja 200 egeä sitten tästä kiitoksena - kuinka IHANA lahja.
Nyt taas jaksaa ensi lukuvuoden.
Tuhannet kiitokset. Soittakaa ihmeessä koska tahansa ja kasvattakaa lapsenne edelleen yhtä huonosti.
terv. ope
Tajuatteko ollenkaan mitä on kuunnella sitä teidän räkänokkien kiljumista koko helvetin vuosi? Saati teidän määkimistä puhelimessa mihin kellonaikaan tahansa - kun juuri meidän Nennajuulia on niin herkkä ja toivoisin että se musta poika ei istuisi hänen vieressään ja pidän itseäni suvaitsevaisena ihmisenä, mutta todellakin toivon että se poika voisi istua jossain muualla. Ja kesken iltaruoan luonnollisesti nämä puhelut aina tulevat.
Ja sitten nämä pilalle lellityt helikopterivanhempien pennut haistattelemassa kaiken päivää eikä niille saa mitään sanoa saati koskea.
Tuhannet kiitokset. Soittakaa ihmeessä koska tahansa ja kasvattakaa lapsenne edelleen yhtä huonosti.
terv. ope
Vanhempien ei tarvitse enää erikseen maksaa opettajalle extraa. Itse asiassa virkamiehen lahjominen on laissa kielletty.
Täyttä asiaa latasit. Hyvä openkin purkaa vähän paineita!
Tajuatteko ollenkaan mitä on kuunnella sitä teidän räkänokkien kiljumista koko helvetin vuosi? Saati teidän määkimistä puhelimessa mihin kellonaikaan tahansa - kun juuri meidän Nennajuulia on niin herkkä ja toivoisin että se musta poika ei istuisi hänen vieressään ja pidän itseäni suvaitsevaisena ihmisenä, mutta todellakin toivon että se poika voisi istua jossain muualla. Ja kesken iltaruoan luonnollisesti nämä puhelut aina tulevat. Ja sitten nämä pilalle lellityt helikopterivanhempien pennut haistattelemassa kaiken päivää eikä niille saa mitään sanoa saati koskea. Ja 200 egeä sitten tästä kiitoksena - kuinka IHANA lahja. Nyt taas jaksaa ensi lukuvuoden. Tuhannet kiitokset. Soittakaa ihmeessä koska tahansa ja kasvattakaa lapsenne edelleen yhtä huonosti. terv. ope
10€:n lahjako liikaa virkamiehelle? Sellainen summahan siitä tulee yhtä perhettä kohti. Saako opelle sitten ostaa 10€:n arvoisen tuikkukipon? Mitä open pitää tehsä 200€:n lahjakortille sen saadessaan? Repiä vanhempien edessä? Vai peräti polttaa? Eihän ope tiedä etukäteen lahjoja.
Hyvin tietää tämäkin provoilija, ettei ope saa ottaa tuota korttia vastaan. Ylittää selkeästi virkamiehille sallitun lahjomisen rajan.
terv. opeVanhempien ei tarvitse enää erikseen maksaa opettajalle extraa. Itse asiassa virkamiehen lahjominen on laissa kielletty.
Mä kyllä ymmärsin ton jutun niin, että 200 on ihan sama kuin 0 euroa - eikä siinä mielessä, että pitäisi olla enemmän.
Eli rautalangasta vääntäen: kasvattakaa lapsenne älkääkä ostelko opettajille lahjuksia. Taidatte itsekin tietää, että lapsenne käyttäytyvät niin huonosti, ettei opettaja oikein jaksaisi tehdä työtään, vaikka siitä palkkaakin saa.
terv. ope
haistattele, kilju eikä häiritse tunnilla (sen on ope itse sanonut, ei siis mun omaa kuvitelmaa). En myöskään ole koskaan soittanut opettajalle, en kotiin enkä edes koululle. Kaikki yhteydenpito on hoitunut helmen kautta sekä sovittuina tapaamisina. Mun lapsen vieressä saa myös istua se kenet ope siihen laittaa, vaikka musta poika, en valita.
Joten jee, mun ei tarvi maksaa tätä "huonostikasvatetun lapsen" -lisää opettajalle :)
jos 10 € kaataa taloutenne! Tuo lahjakortti on hyvä idea, jos opea haluaa jollain tavalla muistaa. Ennemmin annan 10 € keräykseen kun menen ostamaan jonkun täysin turhan kipon, kupin, kannun tai vempaimen.
Ihan sama mulle on, olkaa antamatta lahjoja tai antakaa vaikka kourallinen kiviä, ei liikuta minua, mutta kyllä minä tapaan jollain tavalla opettajaa (ja vielä hyvää sellaista) muistaa, ja etenkin tässä tapauksessa kun opettaja vaihtuu, eikä enää syksyllä jatka. AP
jokainen perhe antaa sopivaksi katsomansa summan. Itse laitoin kympin, koska arvioin, että suurin piirtein sen verran se itsekin ostettu lahja tai kukka maksaisi. Mutta mulle on ihan sama mitä muut laittavat, jokainen maksukykynsä ja halunsa mukaan. Ei niitä ole jälkeenpäin vertailtu tai tutkittu. Lapsemme luokalla tämä tapa on jo perinne.
fiksuja, myös koulussa. Heillä on ollut onnea matkassa ja ovat saaneet mukavat ja kannustavat opettajat, siksi lahjomme heitä. Opettajat ovat lapsillemme tärkeitä aikuisia.
ovat naurettavia.mmeillä lapset itse suunnittelee lahjan, ostaa tarvikkeet jso tarvii ja tekevät rakkaudella itse käsin lahjan.