abortti vai ei?
Nyt on tosi paha tilanne, Eli olen 2 pienen (3,5 ja 1 vuotiaat) lapsen äiti. Ja yllätyksekseni huomasin olevani raskaana. Tein yhteensä 6 raskaus testiä , en millään voinut uskoa todeksi koska tämä on lähes melkein mahdotonta.. No mutta jokatapauksessa, En ollenkaan tiedä mitä teen, lapset ovat niin kovin pieniä viellä ja näidenkin kanssa on välillä aikas rankkaa. Lisäksi olen suurimman osan ajasta yksin lastenkanssa. Tässä kohtaa abortti olisi ainoa vaihtoehto kaikinpuolin, mutta en tiedä mitä tehdä, koska minulla on jo jonkin näköisiä tunteita tätä alkioo kohtaan. Enkä tiedä miten kestäisin edes jos tekisin abortin. enkä kyllä suoraan sanottuna tiedä miten pärjäisin kolmen pienen lapsenkaan kanssa. Lisäksi mielessä pyörii että vaikka lapsen syntymän jälkeen olisikin tosi hankalaa ja raskasta mutta entäs vaikkapa viiden vuoden päästä kun lapset ovat kasvaneet jo isommiksi. näen kokoajan mielikuvia pienestä vauvasta joka kasvaa sisälläni, ja itku kyllä tulee kun ajatukset ja tunteet ovat niiin ristiriitaisia.
Tässä on myös se että apuja en oikein saa mistään enkä tukeakaan sillätavalla kun tarvisin. Eli siis aika lailla yksin tässä tilanteessa olen.
Onko kellään kokemuksia samankaltaisista tilanteista? Mitä päätitte ja Miten selvisitte päätöksestä oli se kumpi tahansa??
Kiitos jo niille jotka viitsivät kertoa kokemuksista.
Kommentit (14)
että sulla on käytössä kotitalousvähennys, jonka avulla voit palkata mm. lastenvahtiapua, jos sä haluat vaikka vetää henkeä olemalla pelkästään vauvan kanssa. Jos tilaa on riittävästi, voit harkita au-pairin tms. hommaamista, niihin saanee myös työllistämistukia ja yksityisen hoidon tukea. Mulla oli naapurina kolmen pienen äiti, joka teki niin, odotti vielä neljättä ja opiskeli.
Itse sun pitää tietää, mitä oikeasti jaksat, me ei voida tietää. Ei se aborttikaan nyt mikään maailman suurin rikos ole.Laita vanhemmat muksut puolipäiväpaikalle tarhaan, jos epäilet että et jaksa. Jos nykymuksut nukkuu hyvin ja nukkuu vielä päiväunia talvellakin, niin eiköhän siitä hengissä selviä. Itsellä oli lasten ikäeroa tyyliä 5 v., 2,5 v. ja vauva, käytin helvatan paljon videoita. lastenvahtina ja seurakunnan päiväkerhoa, kun nuorempi sinne pääsi...
Huolehdi jatkossa ehkäisystäsi.
Minä pitäisin lapsen. Eivät nuo sinun lapsesi nyt niin pieniä vauvan syntyessä ole, etteikö heidän kanssaan pärjäisi. Toki päätöstä pitää miettiä monelta kannalta, mutta minä en aborttiin pystyisi. Jonkinlaista hoitopaikkaakin voit miettiä ainakin isommalle, niin sekin helpottaa. Tsemppiä!
Hän päätti pitää vauvan eikä ole katunut! Siskolla oli vauvan syntyessä juuri 2v täyttänyt ja hieman yli 4v lapset eli aika saman ikäiset kuin sinulla. Tietysti kolmen lapsen hoitaminen on kovempi homma kuin kahden, mutta siskon mukaan toisaalta myös helpompaa kuin kahden kanssa! Vanhemmat lapset ovat vilkkaita, mutta leikkivät kyllä yhdessä esim vauvan imetyksen ajan, ruokaa saa laittaa rauhassa vauvan istuessa sitterissä ym. Myös vanhempi lapsista osaa jo leikkiä nätisti vauvan kanssa, jolloin sisko voi itse tehdä jotain keskimmäisen kanssa. Sisko oikeasti on sitä mieltä, että kolmen kanssa on kokonaisuudessaan jopa helpompaa! Itselläni on kaksi lasta, vauva ja 2v ja toivoisin usein, että 2v:llä olisi se leikkikaveri... helpottaisi kovasti. Ja siskon kokemusten rohkaisemana uskallan itsekin harkita kolmatta lasta...
Ajattelen myös niin, että vaikka kolmen lapsen kanssa tuntuisikin pikkulapsiaika rankalta, tilanne helpottuu varmasti kun lapset ovat isompia. Sen sijaan jos teet abortin, saatat katua sitä lopun elämääsi. Saatat ajatella vauvaa, kun hän täyttäisi yksi vuotta, menisi kouluun ym... et ehkä pääse pahasta olosta koskaan eroon. Jos taas pidät vauvan, hetken voi olla rankempaa, mutta loppuelämä toivottavasti onnellinen. Ja vauva on kuitenkin pienten lastesi sisarus, he varmasti olisivat iloisia pikkusisaresta.
Kun on jo äiti ja tietää miten vauva kohdussa kasvaa ja kehittyy, itsestäni tuntuisi tosi pahalta lopettaa pienen elämä niin lyhyeen. Tsemppiä kovasti sinulle päätökseen!! Neuvoisin tekemään niin kuin sydämesi sanoo, silloin joutuu päätöksiään harvemmin katumaan. Selviät varmasti.
mutta oikeasti sitä omaa jaksamista on mietittävä. Sinulla on velvollisuus olla hyvä äiti jo olemassaoleville lapsillesi ja pystytkö tarjoamaan heille rakkautta, turvaa ja huolenpitoa, jos sitä jakamassa on vielä yksi lapsi? Jos tunnet jo nyt itsesi väsyneeksi niin kehottaisin miettimään. TOki esim viiden vuoden päästä tilanne on aivan toinen, mutta ne ovat pitkät viisi vuotta valvomisineen, uhmineen, sisaruuskateuksineen yms. eli sinun on jaksettava aikamoisen härdellin läpi, että kaikki lapset ovat esim koululaisia.
Se varmasti surettaa mutta siitä surusta pääsee yli. Nyt sulla riittää rakkautta ja huomiota kahdelle lapsellesi ja parempi että asia on niin jatkossakin.
Onhan lapset ihania, mutta joskus on ihan kaikkien etu ettei niitä hanki kahta enempää. Sitä paitsi sulla on varmaan myös oma elämä elettävänä?
Ja nuoruus jäänyt tosi lyhyeen. Täytän vasta 20 vuotta. ja tosiaan kaipaan välillä omaakin aikaa. Mutta eipä sekään paljoa siitä muuttuisi vaikka lapsi syntyisikin, En pääse nytkään "tarpeeksi" tuulettumaan, ehkä pari kolme kertaa puolen vuoden aikana. toisaalta sitten mihin saa 3 lasta samaan aikaan hoitoon. jos tahtoo jossakin käydä ihan vaikka edes elokuvissa, kun jo nyt näin vähän saa näitä mihkään. Kamalaa kuinka voi olla niin kamalan ristiriitaset ajatukset. eikä tässä oikein voi ruveta punnitsemaan että kummassa valinnassa on enemmän hyviä puolia. koska nää mun "tunteet" tätä mahdollista tulevaa kohtaan korvaa mun mielestä monta hyvää puolta abortin kannalta.
Myös kun mietin raskaus aikaa, että miten jaksaisin senkin 2 pienenkanssa. Noista jo tiädän että oon ihan väsynyt koko raskauden enkä jaksa oikein mitään. ja tää alku mitä tässä nyt on niin on tuntunut tosi väsyneeltä jo nyt.
Ajattelin kyllä myös huomenna soittaa neuvolaan ja kysellä myös sieltä josko voisin jonkun "ammattilaisen" kanssa viellä jutella ja miettiä erilaisia mahdollisia vaihtoehtoja. Siis mitä kaikkia apuja on mahdollista saada jne.
että ne ei ole siellä eettisten kysymysten ammattilaisia. Ne voi antaa järkiperusteita tilanteeseen sivustakatsojina, mutta ne ei voi tietää, miltä susta tuntuisi abortin jälkeen tai pienten lastenkaan kanssa. Toki osaavat kertoa kaikista perhetyöntekijöistä sun muista...
Suosittelen kyllä miettimään lapsen pitämistä. Alkushokin jälkeen varmasti helpottaa ja enpä kyllä ole kuullut ihmisten katuvan paljoa sitä, että on pitänyt lapsensa abortin sijaan :D Täällä oli myös taannoin se ketju, jossa mun mielestä suurin osa oli sitä mieltä, että kolmas lapsi on helpompi elämänmuutos ku toinen.
vieläkään, vaikka mukulat ovat nyt kouluikäisiä.
Oikeesti se tilanne oli silloin paha, ahdistava, että tuon ikäisten kanssa vielä vauva. Kumpikin muksuista oli jumalattoman vilkkaita.. EI KIITOS.
Vaikka mies oli aivan ihana, suloinen mussukka, mutta hän teki uraa siinä vaiheessa ja luonnollisesti oli paljon pois. reissasi ympäri maailmaa.
Mulle oli ehdoton ei kiitos. Mulla ei ollut kyseisestä tulevaisuuden suunnitelmia, ei sen hetken fiiliksiä, vaan täysin kylmänä vielä kymmnen vuotta jälkeenpäinkin voin sanoa, että se oli paras vaihtoehto. En mä olisi jaksanut enempää pikkulapsia silloin.
Sen sijaan sä olet miettinyt hänet jo lapsena ja persoonana. Mieti nyt omat jaksamises ja miehen läsnäolo.
Toiset jaksaa enemmän kuin toiset. :) Voimia valitsit niin tai näin.
jossa perheessä 5-vuotias, 3-vuotiaat kaksoset ja 4 kk ikäiset kaksoset. Älä tee aborttia.
Mitä miehesi on mieltä, et ole missään maininnut . Tosin en lukenut koko ketjua. Kait mies on kuvioissa kun raskaana olet?
Vaikea tilanne ap. En sano puolestasi juuta tai jaata. Sinä itse tiedät,sitten kun tiedät.
Voimia <3
Missään tapauksessa ei voi suositella aborttia!!
Ikinä et voi tietää kuinka mahtava persoona siellätä syntyy saatikka kuinka järkyttävän paljon saattaisit katua aborttia : (
Älkää vastatko viisi vuotta vanhaan ketjuun.
Hommaa sitten heti sterilisaatio synnytyksen jälkeen , jottet ole samassa tilanteessa uudelleen .
Raskaudenkeskeytykistä aika suuri osa tehdään pienten lasten äideille , joten et ole tuossa tilanteessa varmasti yksin , jos päädyt kuitenkin keskeytykseen .