Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luin neuvolan suosituksia 1-6v. lasten aterioiksi. Miksi ihmeessä joka aterialla

Vierailija
29.05.2012 |

pitää olla leipää ja "rasvaa"? Ensinnäkin, suurin osa suomalaisten puputtamasta leivästä on kaupan lisäaineista ja ylisuolaista tavaraa. Toki leipomot ja kaupat tarjoavat myös lisäaineettomia ja vähäsuolaisia vaihtoehtoja. Mutta esimerkiksi Reissumies on ihan yltiösuolainen.

Meillä leipää on tarjolla lähinnä välipalaksi. Useimmiten itsetehtyä (juuri suolasyistä). 1-vuotias syö mielellään porkkanaspelttisämpylöitä (luomu). Mua janottaa Reissaripalan jälkeen kauheasti!! Mutta on meillä Reissariakin pakastimessa. Näihin iltahetkiin:-)

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Öljy-sanaa käytetään myös sellaisista rasvoista, jotka huoneenlämmössä ovat nestemäisiä."

Nestemäinen rasva on öljy, kiinteä rasva ei ole öljy. Milloinkas rasialevite on huoneen lämmössä nestemäinen? Kasvirasva ei ole sama asia kuin kasviöljy.

mutta kookosöljy on (muistaakseni) alle 25 asteessa kiinteää, sen jälkeen juoksevaa.

Vierailija
22/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan vaan silkkaa maatalouspolitiikkaa mitä suositellaan syömään. Sillä ei ole yhtään mitään tieteellistä pohjaa. Kuten ei silläkään, että kehotetaan käyttämään rypsiöljyä, se ei perustu mihinkään.

Mulla todettiin keliakia jo lapsuudessa, siihen aikaan se oli tosi outoa ja monet oli sitä mieltä että se on ihan vaan keksitty juttu. Ei ollut olemassa kaupoissa mitään gluteenittomia tuotteita. Äiti koitti leipoia jotain tattarisämpylöitä ja tehdä hirssipuuroa, yök, en syönyt. Ja tiedättekö mitä? Mä oon jo reilusti yli 40v, hoikka ja täysin terve, en oo sairastanu juuri mitään koko elämässäni. Flunssatkin on mulle melkein tuntematon juttu.

Niin ja voita oon aina käyttänyt, einekset ei kuulu mun ruokavalioon ja sokerin jätin pois vuosia sitten. Ja meidän koko perhe syö samalla tavalla ja kaikki on harvinaisen terveitä. Meidän teinit eivät ole vielä ikinä käyneet lääkärissä, paitsi siis koulu- ja neuvolalääkärissä. Lääkkeet on heille melko outoja, ei ole koskaan ollut allergioita tms. Eikä kukaan kärsi ummetuksesta.

Ja tulee aika vähän tuota haitallista suolaakaan, me käytämme vain puhdistamatonta merisuolaa. Nykyään leivon joskus jotain gluteenitonta, mutta niissäkin on sen verran hiilareita että niitä kannata päivittäiseen käyttöön ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vanhempi tietää ja tuntee lapsensa sen verta hyvin että osaa tarjota sille ruuan mitä lapsi syö. Meidän nuorin ei todellakaan syö leipaa joka aterialla. Ei sen takia että ei pitäisi siitä tai että mä itse pitäisin sitä pahana, vaan sen takia että mä tiedän että ei jaksa syödä leipää joka aterialla tai sitten se söisi vaan sen leivän ja jättäisi pääruuan syömisen vähemmälle.

Suosituksia ne vaan on, ei niitä tarvitse ottaa pakkona.

Vierailija
24/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiedätkö mitä, minä tarvitsen. Tai ainakin tarvitsen täysyväviljoja ruokavaliooni voidakseni hyvän. Testattu on.

Se on ihan vaan silkkaa maatalouspolitiikkaa mitä suositellaan syömään. Sillä ei ole yhtään mitään tieteellistä pohjaa. Kuten ei silläkään, että kehotetaan käyttämään rypsiöljyä, se ei perustu mihinkään. Mulla todettiin keliakia jo lapsuudessa, siihen aikaan se oli tosi outoa ja monet oli sitä mieltä että se on ihan vaan keksitty juttu. Ei ollut olemassa kaupoissa mitään gluteenittomia tuotteita. Äiti koitti leipoia jotain tattarisämpylöitä ja tehdä hirssipuuroa, yök, en syönyt. Ja tiedättekö mitä? Mä oon jo reilusti yli 40v, hoikka ja täysin terve, en oo sairastanu juuri mitään koko elämässäni. Flunssatkin on mulle melkein tuntematon juttu. Niin ja voita oon aina käyttänyt, einekset ei kuulu mun ruokavalioon ja sokerin jätin pois vuosia sitten. Ja meidän koko perhe syö samalla tavalla ja kaikki on harvinaisen terveitä. Meidän teinit eivät ole vielä ikinä käyneet lääkärissä, paitsi siis koulu- ja neuvolalääkärissä. Lääkkeet on heille melko outoja, ei ole koskaan ollut allergioita tms. Eikä kukaan kärsi ummetuksesta. Ja tulee aika vähän tuota haitallista suolaakaan, me käytämme vain puhdistamatonta merisuolaa. Nykyään leivon joskus jotain gluteenitonta, mutta niissäkin on sen verran hiilareita että niitä kannata päivittäiseen käyttöön ottaa.

Vierailija
25/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasitko: öljyt ovat RASVOJA jotka ovat tietyssä lämpötilassa nestemäisiä.

"Öljy-sanaa käytetään myös sellaisista rasvoista, jotka huoneenlämmössä ovat nestemäisiä."

Nestemäinen rasva on öljy, kiinteä rasva ei ole öljy. Milloinkas rasialevite on huoneen lämmössä nestemäinen? Kasvirasva ei ole sama asia kuin kasviöljy.

Vierailija
26/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

loistava tuote etenkin lapsille. Googlatkaa nyt ihmeessä Urticalcin artikkeli, lukekaa ja oppikaa! Ihmettelen omien kokemusteni perusteella ettei neuvolat tiedä tuotteesta mitään saatikka kannusta käyttämään sitä!

Eräs iso yliopisto Amerikassa testasi aikoinaan urticalcinia ja muita ns. kalkkitabuja. Ehdoton ykkönen oli Urticalcin!!!

Muistan oikein hyvin, että omat lapseni olivat aika terveitä huolimatta erittäin huonoista geeneistään molempien vanhempien perimänä!

Vierailija
27/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim.on yksi kaksivuotias joka ei ole tähän mennnessä suostunut syömään palaakaan mitään leipää.Ei tummaa ei vaaleaa,ei ostettua ei itsetehtyä.Ei suostu laittamaan suuhun sellaisenaan, ei voideltuna ja kaikkia päällisiä kuten juustoa,makkaraa yms.se juoksee karkuun.

Kaikki on yksilöitä joten miksi teidän AP pitäisi tehdä niinkuin jossain oppaassa sanotaan joka saattaa olla 30-40vuotta vanha?

Vierailija
28/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasitko: öljyt ovat RASVOJA jotka ovat tietyssä lämpötilassa nestemäisiä.

Sanotko oikeasti ihan arkikielessä oliiviöljyä kasvirasvaksi? Kyllhän kasvirasva tarkoittaa juuri rasiassa olevia levitteitä, joissa lähes puolessa on transrasvoja. Kasviöljy taas on pullossa eikä sisällä transseja.

Voihan voikin olla huoneessa nestemäisessä muodossa eli siis öljy tuolla kriteerillä.

Vierailija
29/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemussuositukset perustuvat tutkittuun tieteelliseen tietoon joka on käynyt läpi luotettavan tieteellisen systemaattisen kirjallisuusarvioinnin. Virallisissa suosituksissa ei kehoteta puputtamaan leipää joka aterialla. Löysin asiasta selkeän kirjoituksen.

http://luomulakko.blogspot.com/2012/05/kuka-paattaa-miten-mina-syon.html

Valtion ravitsemusneuvottelukunta vain kokoaan tutkitun tiedon yhteen ja julkaisee tiedon.

Vierailija
30/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon asian jotenkin tiennyt aina enkä ole noudattanut ruokaympyrää niin kiitos linkistä. Tietoa siis saa jos viittii hakea:==

Vierailija
31/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on RUOKAA, ei lisuke. Tätä ei Suomessa ymmärretä.

Itse taas en ymmärrä tätä suomalaista nälän poistamista syömällä leipiä. Minulle leipä on vain lisuke, jota käytän aterian yhteydessä jos ruoka ei sisällä jo valmiiksi muuta hiilariruokaa (esim. pastan tai riisin kanssa en syö leipää, salaatin ja keiton tai kasvispaistoksen+kalan kanssa kyllä). 2 viipaletta päivässä on keskimääräinen leivänkäyttöni.

Vierailija
32/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun sitä tutkittua tietoa on niin erilaista. Onko maailmassa muuta maata, jossa käytetään näin paljon maitotuotteita, leipää ja suolaa kuin Suomessa?

Olen sentään jonkin verran reissannut ja tunnen paljon ihmisiä eri kulttuureista. Minun mielestäni vain Jenkkilä on liki Suomea.

Valaiskaa asiaa pliis!

Vierailija
33/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan täyttä humpuukia. Potaskaa. Nolla-arvoista lööperiä.

Maailman terveimmät ja pitkäikäisimmät kansat eivät puputa leipää, ruisleivästä eivät ole koskaan kuulleetkaan. Mitenkähän ihmeessä he mahtavat pärjätä kun ei ole valtion ravitsemusneuvottelukuntaa (koostuu eri bisnesalojen edustajista).

Jokuko tosissaan vielä uskoo näitä virallisia totuuksia? Siis muutkin kuin yli 65-vuotiaat?

Vierailija
34/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemussuositukset perustuvat tutkittuun tieteelliseen tietoon joka on käynyt läpi luotettavan tieteellisen systemaattisen kirjallisuusarvioinnin.

Olipa luotettava lähde, anonyymi nettiblokkari.

No, tuon linkin takana olevassa tekstissä mainittiin, että tieto muuttuu koko ajan ja suositukset päivittyvät. Tiedämme myös että esim ravitsemussuositusten mukaista hiilihydraattimäärää ei ole testattu pitkäaikaistutkimuksilla. Siltä osin suositus ei perustu tutkimustietoon. Myös tyydyttyneiden rasvojen suhteen olemassa oleva tutkimustieto on vähintään ristiriitaista. Silloin astuvat esiin nuo teollisuuden maksamat proffat, jotka vaikuttavat siihen, mihin tutkimuksiin suositukset perustuvat. Eli mitä tutkimuksia huomioidaan ja mitkä jätetään huomiotta. Viralliset ravitsemussuositukset siis lopulta perustuvat vain mielipiteisiin. Suosituksia tuskin saataisiin edes aikaan, jos kaikki tutkimus yritettäisiin huomioida. Tämä on ihan ok ja suositukset voi jättää omaan arvoonsa, kuten suomalaiset näyttävät tekevätkin. Suositusten mukaan ei syödä. Huonoa on vain se, että meidän asiantuntijamme kiistävät omista näkemyksistään poikkeavat tutkimustulokset ja viittaavat niille kintaalla. Tästä syystä heidän asiantuntemuksensa kyseenalaistetaan ja heidän taloudelliset kytköksensä joutuvat trkkailun kohteeksi. Lopulta ravitsemussuositukset ovat kuitenkin vain politiikkaa, tarkkaan ottaen maatalouspolitiikkaa. Ohjataanhan suositusten teko juuri maa- ja metsätalous ministeriössä eikä terveyministeriössä.

Vierailija
35/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen. Oli hoikka kuin mikä ja nätti. Vuoden aikana lihoi monta kiloa kun söi opiskelupaikan ravintolassa lounaan joka päivä. Sitten lopetti sen ja vei riisi/liha/kasvisannoksensa eväänään opistoon ja laihtui nopeasti entiselleen!

Ei siis syönyt enää leipää tai maitotuotteita. Että silleen tieteellisesti tutkitut jutut!

Vierailija
36/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun sitä tutkittua tietoa on niin erilaista. Onko maailmassa muuta maata, jossa käytetään näin paljon maitotuotteita, leipää ja suolaa kuin Suomessa?

Olen sentään jonkin verran reissannut ja tunnen paljon ihmisiä eri kulttuureista. Minun mielestäni vain Jenkkilä on liki Suomea.

Valaiskaa asiaa pliis!

Aikoinaan todella paljon töiden takia reissannut ja huomasin..

Saksa,liettua,latvia,viro,puola,romania,venäjä,englanti

irlanti,skotlanti jne.

Vierailija
37/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä maissa: Liettua, Latvia, Viro, Puola, Romania, Venäjä ja Saksa. Käyttävät kyllä runsaasti hapatettua ja sokeroimatonta yoghurttia/muita hapanmaitotuotteita kylmissä kastikkeissa, leivonnanisissa ja jälkiruoissa. Syövät myös paljon juustoja usein pästoroimattomasta maidosta tai lampaan/vuohen maidosta tehtyä.

Kirjoitin huolimattomasti mielipiteeni mutta mielessäni oli maidon juominen sekä leivän ja voin syömistä aterioiden yht.

Hapanmaitotuotteet ilman sokeria ovat aivan eri asia kuin pästoroitu maito! Amerikkalaisessa lääkäriohjelmassa sanottiin ettei pitäisi käyttää maitoa, koska siinä on paljon lehmän hormonia!!!! Aasialaisten riisimaito olisi suositeltavampaa ja ajattelisin, että nämä kaura, soijamaidotkin.

Vierailija
38/59 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei vouhkata ylipäänsä ruuasta kuten Suomessa. Tuntuu tosiaan siltä, että Suomessa ihmiset lapsista lähtien elävät syödäkseen...

Aloitukseen: leipää meillä ei koskaan ole ruuan kanssa, paitsi jos ruoka on salaatti. Maitoa ei juoda kuin kaakaossa ja myslin kanssa. Jugurttia ja juustoa toki syödään maitotuotteista. Suolaakin varmaan ihan riittävästi mutta ei siitä(kään) turhia paineita oteta.

Teini-ikäisiä lapsia meillä 2, hoikkia ja terveinäkin ovat pysyneet.

Vierailija
39/59 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja leivästä niitä saa.

Vierailija
40/59 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saannin takia.

Toki, jos ruuassa on reilusti ruokaöljyä ja syö paljon vihanneksia ja hedelmiä puuroja unohtamatta, leivän ja margariinin voinee jättää vähemmälle.

P.s. ihminen tarvitsee myös suolaa!