Onko ketään muuta jonka tulon nolla senttiä?
Mulla opinnot kesken, opintotuki loppu ja lapset hoidossa jotta saisin ne opinnot loppuun...
Tiukkaa on.
Kommentit (14)
kun jään opiskeluista äitiyslomalle ja siinä jää yksi kuukausi sillain,että en saa opintotukea enkä äitiysrahaa.
Mutta mies kyllä sitten tienaa senkin edestä.
Mulla myös tulot tällä hetkellä nolla euroa. Seuraavan kerran saan rahaa äitiysloman alkaessa. Ei naurata ei. Miehen tulot eväävät minulta toimeentulotuen. Tokihan hänellä on elatusvelvollisuus minua kohtaan, mutta kyllä se hermon päälle ottaa, kun joutuu joka asiaan rahaa pyytämään. Olo kuin tenevana vanhempien edessä.. Ei kivaa. No, kunhan saan opinnot loppuun ja vuoden päästä taaperon hoitoon, saan minäkin ihan oikeaa tuloa. Hyvää kannattaa odottaa ja onneksi mies on ymmärtäväinen. Oma ylpeys se vain tahtoo päätään nostaa..
ei saa enää opintorahaa? Silloinhan ei saa opintolainaakaan. Onko silloin oikeutettu toimeentulotukeen?
Opintotuki loppunut. Miehen rahoilla mennään, tosin ei juuri minnekään. Yritän elää mahdollisimman halvasti, olen vaan kotona ja teen gradua, harrastan ulkoilua ja kavereiden tapaamista. Kauhistuttaa kun kaikki on niin kallista. 20 eurolla et saa mitään, ja jotain joululahjoja pitäisi ostaa. Yritin hakea töitä, mutta joka paikassa vaan lupailtiin ja palloteltiin ja lopulta sanottiin että ei tai että tähän tulee joku muu. Hyvin meni tuossa aikaa monta viikkoa ja tuli puhelin- ja matkakuluja. Gradu ei edistynyt eikä työpaikkaa tullut. Hyväosaiset ei ehkä aina usko, miten hitosti menee aikaa ja voimia kun yrittää saada työpaikkaa tai jotain kontakteja, ja lopulta käteen jää vaan luu.
Tosin voisihan senkin oikeuden poistaa ja käskeä opiskelija ottaa jatkoksi vaikka kulutusluottoa. Opiskelijathan ovat ainoa köyhä porukka jonka on lainalla rahoitettava ruuan osto.
Mua vaan niin hävettää kun ei ole yhtään omaa rahaa. Rahan totaalinen puute tekee elämän tarkkailusta ihan sairasta. Esim menin kaverin kanssa kahvilaan ja kassalla huomasin että ostokseni maksoi paljon enemmän kun olin hintalapusta ollut lukevinani. Meni kai laput sekaisin tms, mutta en kehdannut kassalla enää sanoa että " mä ottaisinkin sitten vaan pienen veden" . Meni ihan kahvihetki pilalle kun ajattelin vaan että kamala hinta ja miten mulle nyt noin kävi. 3 euroa on kuitenkin 18 markkaa, 5 e 30 mk.
Ja tää nöyristely on siis oma ongelmani, mies on tosi kohtelias eikä koskaan huomauttele tai nöyryytä mua tän takia. Saisin enemmänkin rahaa, mutta kun on opetettu että jokainen hankkii itse omat rahansa.
Itse opiskelin vielä kuukausi sitten ja joka kuukausi nostin toimeentulokea opintotuen ja lainan lisäksi.
Toimeentulotukea ei saa, jos ei ole lapsia, koska tuolloin on tarkoitus, että opiskelija tekee iltatyötä.
Mutta ainakaan opiskelevaa yh:ta ei pyydetä lähtemään töihin, koska eihän sitä lasta voi koulupäivän jälkeen vielä hoidossa pitää, jotta äiti pääsee töihin.
esim maksuhäiriöiden vuoksi,niin silloin saa toimeentulotukea.
Otetaanpas taas asioista selvää enne,kun kirjoitellaan mitä sattuu!!!
tosin nyt alkoi minimi-äp-raha, sitä ennen en koskaan ollut omannut minkäänlaisia tuloja, tukien tai palkan muodossa tai yhtään missään muodossa. kyllä tuntuu mukavalle kun on nyt tämä äp-raha, eka kertaa elämässä " omaa rahaa" vaikka lapsen elättämiseenhän se on tarkoitettu ja meneekin.
elämä on!
juuri valmistumassa ja aloittamassa jatko-opintoja.. Taloudellinen tilanne ei ole erityisen tiukka, mutta ei paljon nauratakaan. Kohta olen ehkä työkkärissä, kun saan paperit ulos, mutta saa nähdä miten ne tulkitsee jatko-opinnot...
yo-naisella on yleensä myös korkeastikoulutettu mies, jonka tulot taas yleensä on kuitenkin niin " isot" , ettei yhteiskunnan tukia tipu
Mulla oli viime talvena useina kuukausina sellainen tilanne, että hoitovapaa oli loppunut ja olin just perustanut oman firman. Tulot olivat NOLLA, en saanut rahaa yhtään mistään. Olen minäkin vielä opiskelija, mutta opintorahaa en enää saa.
Taisi siinä mennä muutama kk tosiaan ennen kuin aloin saada jotain työtä. Sitä ennen sitten elin miehen palkalla ja tiukkaa teki...
Tosin ei nytkään hurrata kun tulot ovat ehkä 1000 ¿ netto/kk ja menojakin on. Mutta on tämä selvästi PAREMPI kuin ei yhtään tuloja! Että nyt osaan olla valittamatta!
Jaa,kas kummaa kun itse olen vain paskasti koulutettu sairaanhoitaja,mutta niinpä on hyvätuloinen ukko.
Että on ruvennut vituttaa toi,että VAIN valkolakkisilla naisilla voi olla hyvin koulutettu mies,koska eihän sellainen nyt katselisi sellaista paskatyön tekijää.
yo-naisella on yleensä myös korkeastikoulutettu mies, jonka tulot taas yleensä on kuitenkin niin " isot" , ettei yhteiskunnan tukia tipu
[/quote]
Karkea yleistyshän tuo oli, mutta tottahan se on, että yleensä puoliso valitaan omasta elinpiiristä. Eli jos on korkeasti koulutettu, on todennäköisempää, että puolisokin on korkeasti koulutettu (usein puoliso on löytynyt opiskelujen aikana!).
Onneksi nyky-Suomessa kuka tahansa voi kouluttautua taustaan katsomatta.
Itse en pidä sairaanhoitajia mitenkään heikosti koulutettuina. AMK-koulutushan se on, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Saat taatusti toimeentulotukea, ellet asu rikkaan puolison kanssa.