Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4-vuotias: vessassa pyyhkiminen / pepunpesu

Vierailija
29.05.2012 |

Kyselisin sujuuko muilla neljävuotiailla pepun pyyhkiminen itse kakalla käynnin jälkeen? Meillä tuntuu asuvan varsinainen hienostodiiva, joka haluaa edelleen pepunpesun jokaisen kakalla käynnin jälkeen ja multa alkaa hiljalleen katketa selkä... Lapsi ei sitten kodin ulkopuolella (esim. päiväkodissa) koskaan käy kakalla osittain varmaan siksi ettei osaa pyyhkiä itse kakalla käynnin jälkeen.

Saa myös kertoa vinkkejä miten tuosta pepunpesusta pääsisi eroon, luotatteko muut että tuon ikäinen jo itse pesee pepun riittävän hyvin illalla suihkussa vai miten toimitte?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa itse pyyhkiä, enkä antaisikaan. Siinä pitäis sit kuitenkin olla vieressä vahtimassa, että pesee kätensä tosi hyvin.

Vierailija
22/39 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 6-7-vuotiaan pitää osata pyllynsä itse pyyhkiä! :o Luotan kyllä, että osaa pyyhkiä paperilla tarpeeksi huolellisesti ulostamisen jälkeen ja voi sitten lopuksi varmistaa vielä kosteuspyyhkeellä. Tulee raikkaampi ja puhtaampi olo itselleenkin. Siihen en kyllä luota, että osaisi pestä kädet saippualla tarpeeksi hyvin vessassa käynnin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2012 klo 16:42"]

Helpoin on opetella sen bidee-suihkun käyttö, pyyhkiminen pelkällä paperilla ei ole kovin hygieenistä.

Jos ei kotona ole bidee-suihkua se on helppo ostaa vaikka clas ohlsonilta ja asentaa itse, jos ei sekään ole mahdollista niin pieni vesikannu sinne vessaan mukaan.

esim. eurooppalaisista pärjää ilman sitä käsisuihkua tai pulloa. Mitenköhän sen hygienian laita mahtaa olla?

Eurooppalaisilla nyt onkin maailman huonoin hygienia, vrt. esim. aasialaiset ja afrikkalaiset.

Vasta nyt matkoilla osa oppinut pesemään perseensä. Se (pelkkä) paperi ei tosiaan ole kovin hygieenista. Jos naamasi olisi paskassa, pesisitkö sen vedellä (ja mahd. saippualla) vai pyyhkisitkö vessapaperiin todeten "puhdasta tuli"!?

Vierailija
24/39 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="31.05.2012 klo 16:42"]

Helpoin on opetella sen bidee-suihkun käyttö, pyyhkiminen pelkällä paperilla ei ole kovin hygieenistä.

Jos ei kotona ole bidee-suihkua se on helppo ostaa vaikka clas ohlsonilta ja asentaa itse, jos ei sekään ole mahdollista niin pieni vesikannu sinne vessaan mukaan.

esim. eurooppalaisista pärjää ilman sitä käsisuihkua tai pulloa. Mitenköhän sen hygienian laita mahtaa olla?

Eurooppalaisilla nyt onkin maailman huonoin hygienia, vrt. esim. aasialaiset ja afrikkalaiset.

Vasta nyt matkoilla osa oppinut pesemään perseensä. Se (pelkkä) paperi ei tosiaan ole kovin hygieenista. Jos naamasi olisi paskassa, pesisitkö sen vedellä (ja mahd. saippualla) vai pyyhkisitkö vessapaperiin todeten "puhdasta tuli"!?

Ei saa sanoa noin! Valkoinen länsimaalainen (mies) on joka suhteessa muita järkevämpi ja ylivertaisempi, eikä sillä ole hassuja tapoja eikä se haise hassulta.

Sitä paitsi on todella vaikea saada hienoja jarruraitoja jos pesee perseensä.

Vierailija
25/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa itse pyyhkiä, enkä antaisikaan. Siinä pitäis sit kuitenkin olla vieressä vahtimassa, että pesee kätensä tosi hyvin.

Kannattaisi antaa! sitä se lapsen kasvun tukeminen on, täytyy antaa lapsen harjoitella ja saavuttaa omat valmiudet.Vaikea on äitien päästää ilmeisesti!

Vierailija
26/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joutuu aina pidättelemään kotiin asti.

Ei tuossa mitään palvelusta lapselle tehdä jos annetaan jäädä noin avuttomaksi.

Terveen 6-7-vuotiaan motoriikka aivan varmasti riittää pyllyn pyyhintään. Johan se on haitaksi itsetunnollekin jos äiti tarvitaan vessa-avuksi vielä kouluikäisenäkin.

Vierailija
27/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen kosteuspyyhkeitäkin voi käyttää, mutta pelkkä paperi ei kyllä kakkaa iholta puhdista tarpeeksi hyvin, bakteerit jää sinne silti muhimaan vaikka ei ruskeita raitoja näkyisikään :D

Vierailija
28/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kompromissa pyyhkimisen ja pesun väliltä :)

Vierailija
30/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoiti pyyhkimiset aikasin itse. Oliskohan ollu peräti 2v vielä kun ihan itse jo pyyhki pepunkin.

Tää nuorimmainen taas mielellään hoitaisi itse tuon, mutta sen jälkeen olisi koko vessa niin törkynen että kielletty vielä.

Vierailija
31/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on vaadittu, että pylly pitää pyyhkiä itse kun täyttää neljä vuotta ja toki sitä on harjoiteltu aiemminkin.Hyvin ovat osanneet!

Vierailija
32/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoiti pyyhkimiset aikasin itse. Oliskohan ollu peräti 2v vielä kun ihan itse jo pyyhki pepunkin.

Tää nuorimmainen taas mielellään hoitaisi itse tuon, mutta sen jälkeen olisi koko vessa niin törkynen että kielletty vielä.

Eiköhän nää oo yksilöllisiä taitoja. Jotkut oppii aiemmin ja jotkut myöhemmin. Pääasia että ennen kouluun menoa oppii. Mielellään jo ennen eskaria.

Vierailija
33/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne merkit mitä itse olen käyttänyt on kyllä sellaisia joita ei pyttyyn laiteta. Tukkivat viemäriä.

käytin noita pyllypyyhkeitä mitä saa heittää vessanpönttöön kun oli käsi leikattu enkä voinut 4vtä nostaa.

Vierailija
34/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alkanut nyt pyyhkimään itse. Haluaa itse ja jompi kumpi vanhemmista käydään tarkastamassa tuliko puhtaaksi.

Vierailija
35/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun tarjosin kanssa noita kosteuspyyhkeitä, kun tyttöä epäilytti tuleeko puhdasta. Nopeasti oppi, kun rohkaisi. 3v poika vielä huutelee pyyhkimään. Minusta paperilla pyhkiminen riittää aivan mainiosti, jos on normaali kiinteä uloste. Suihkussa käydään sitten illalla erikseen peseytymässä. Ripulin iskiessä yleensä pyytävät apua.

Mä en kyllä ap jaksais noin isoa lasa roikottaa missään avuaarissa - kuulostaa ihan ylihankalalta. Miksi et vain kostuta vähän tavallista wc-paperia?

Vierailija
36/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nää oo yksilöllisiä taitoja. Jotkut oppii aiemmin ja jotkut myöhemmin. Pääasia että ennen kouluun menoa oppii. Mielellään jo ennen eskaria.

Paljon on kiinni siitä annetaanko lapselle mahdollisuus harjoitella. Me äidit melkein automaattisesti hoidamme asiat lapsen puolesta liian pitkään näin koemme itsemme ehkä huolehtivaisiksi hyviksi äideiksi mutta lapsen näkökulmasta jo taaperoiästä eteen päin haluaa lapsi tehdä itse ja tarvitsee aikuisten tukea ja kannustusta tässä. Totta on myös nimittäin että kun lapsi osaa itse hoitaa vessa hommat näkyy kehitystä myös muissa asioissa.

Vierailija
37/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pyyhitty paperilla. Meidän nyt jo 5-vuotiaskin vielä haluaa minun pyyhkivän. Vuoden päästä eskariin mennessä viimeistään alan vaatia, että itsekin pyyhkisi. Nyt sentään pyyhkii pissan jälkeen useimmin itse. On sen verran siisti, että haluaa pyyhkiä pissan jälkeen.

Vierailija
38/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pyyhitty paperilla. Meidän nyt jo 5-vuotiaskin vielä haluaa minun pyyhkivän. Vuoden päästä eskariin mennessä viimeistään alan vaatia, että itsekin pyyhkisi. Nyt sentään pyyhkii pissan jälkeen useimmin itse. On sen verran siisti, että haluaa pyyhkiä pissan jälkeen.

On kyllä aika antaa homma lapselle itse hoidettavaksi. Näin intiimin asian hoitaminen tulisi tuossa iässä olla lapsen oma eikä kuulua enää äidille.

Vierailija
39/39 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkivat viemärin. Siinä paketissakin selkeästi ilmoitetaan tämä.

Meillä kohta 6-vuotiaan pojan pylly pestään hänen käytyään kotona, joskus pyyhkii itse, jos en ehdi paikalle (esim ruoanlaitosta tms). Päiväkodissa pyyhkii itse, mutta silloin on usein alkkareissa hieman kakkaa ja pylly saattaa kutista. Suihkussa suihkutellaan pylly iltaisin.

Ajattelin tässä kesän aikana alkaa totutella poikaa ajatukseen, että pesisi itse pyllynsä, kun eskari alkaa syksyllä. Siellä pitäisi kai itse jo pärjätä? En kyllä usko, että siellä on bideesuihkua, mutta pyykimälläkin pärjää tarvittaessa.