Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias: vessassa pyyhkiminen / pepunpesu

Vierailija
29.05.2012 |

Kyselisin sujuuko muilla neljävuotiailla pepun pyyhkiminen itse kakalla käynnin jälkeen? Meillä tuntuu asuvan varsinainen hienostodiiva, joka haluaa edelleen pepunpesun jokaisen kakalla käynnin jälkeen ja multa alkaa hiljalleen katketa selkä... Lapsi ei sitten kodin ulkopuolella (esim. päiväkodissa) koskaan käy kakalla osittain varmaan siksi ettei osaa pyyhkiä itse kakalla käynnin jälkeen.

Saa myös kertoa vinkkejä miten tuosta pepunpesusta pääsisi eroon, luotatteko muut että tuon ikäinen jo itse pesee pepun riittävän hyvin illalla suihkussa vai miten toimitte?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselisin sujuuko muilla neljävuotiailla pepun pyyhkiminen itse kakalla käynnin jälkeen? Meillä tuntuu asuvan varsinainen hienostodiiva, joka haluaa edelleen pepunpesun jokaisen kakalla käynnin jälkeen ja multa alkaa hiljalleen katketa selkä... Lapsi ei sitten kodin ulkopuolella (esim. päiväkodissa) koskaan käy kakalla osittain varmaan siksi ettei osaa pyyhkiä itse kakalla käynnin jälkeen.

Saa myös kertoa vinkkejä miten tuosta pepunpesusta pääsisi eroon, luotatteko muut että tuon ikäinen jo itse pesee pepun riittävän hyvin illalla suihkussa vai miten toimitte?

'

liina pieni vielä siihen, kantamaan vastuuta siitä, että on puhdas.

meillä tyttö täyttää 7, ja edelleen minä pesen pepun joka ilta. ammeessa suihkutellaan iltapesut.

ja useimmiten ei vielä itse pyyhikkään,ja tosiaan säästää kotiin, ei mene muualla isolle hädälle.

kyllä ne kaikki siitä oppii ja tekee itse, kun ovat siihen valmiita.

nyt joku tulee tietty huutelemaan, että "meidän Yasmice pyyhsi ja pesi peppunsa itse jo 2vuotiaasta!!!" haistakaa te sellaiset kakkeli.

Vierailija
2/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta peppu vain pyyhitaan kakan jalkeen. Eli lapset on opetettu ensin pyyhkimaan paperilla, sen jalkeen bideella pesemaan ja lopuksi viela kuivaus. Tama tietysti kestaa kauemmin opetella, mutta koskapa vanhemman rooli olisi helppo ;)

Jos lapsesi haluaa pesta pyllynsa kakan jalkeen, anna pesta. Pysyy puhtaampana. On selvasti tarkka hygieniastaan sinun lapsesi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole kyllä vielä aikonutkaan opettaa itse pyyhkimään kakan jälkeen, koska huonosti pyyhkimällä vaan lisään omia ongelmiani, kakkatahraisia vaatteita, ihottuman hoitoa.

Ainakin meidän lasten päiväkodissa pidetään itsestään selvänä, että 4-vuotiaalle tehdään vielä ainakin varmistus kakan jälkeen. Toki lapsi saa yrittää pyyhkiä, mutta aikuinen varmistaa laadun.

Käykö sun lapsi tosi usein kakalla vai miksi toi on niin rasittavaa?

Vierailija
4/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään pyyhin hänen peppunsa kakan jälkeen, että varmasti tuli puhdasta. Sitten ostin vessaan niitä vauvan kosteuspyyhkeitä ja tyttö oppi pyyhkimään niillä loput kakkarippeet pepustaan. Iltaisin pesin pepun suihkussa varmaan noin 6-vuotiaaksi asti. Nykyisin edelleen 9-vuotias hienohelmamme pyyhkii kakalla käydessään lopuksi peppunsa tuollaisella kosteuspyyhkeellä. Puhdasta tuntuu tulevan :-)

Vierailija
5/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä suihkutan sitä nuorempien pyllyt bideellä ja pikku hiljaa lapset oppivat sen itsekin tekemään.

Vierailija
6/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vasta 3-vuotias, mutta hänkin haluaa, että peppu pestään aina kakkaamisen jälkeen.

Vähän OT, mutta itse olen vasta hänen kauttaan huomannut, että pesemällä tosiaan tulee puhtaampaa. Pitäisikö itsekin siirtyä suihkutteluun...

Vierailija
7/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pepun pesusta (vanhempien suorittamana) ei sikäli ole kiirettä eroon, mutta se on vain käynyt raskaaksi koska olen viimeisilläni raskaana eikä meillä ole bidee-suihkua - joudun siis nostamaan lapsen käsienpesualtaalle pepun pesua varten. Siksi ajattelin kysellä jos minulta vain on jäänyt hoksaamatta jokin helpompi / kätevämpi keino hoitaa tämä asia. :) Ja kiva sinänsä kuulla ettei muidenkaan tämän ikäiset vielä pyyhi itse kakan jälkeen, ajattelin josko olen vain tottumuksesta jäänyt liikaa 'palvelemaan' lasta asiassa jonka lapsi voisi itsekin hoitaa - mutta ehkä siis on vielä liian aikaista.

Lapsi ei kakkaa mitenkään epänormaalin usein, kerran päivässä. Pitää siis jatkaa nostelua ja olla tyytyväinen että lapsi tykkää huolehtia puhtaudestaan niin hyvin. :)

ap

Vierailija
8/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pepun pesusta (vanhempien suorittamana) ei sikäli ole kiirettä eroon, mutta se on vain käynyt raskaaksi koska olen viimeisilläni raskaana eikä meillä ole bidee-suihkua - joudun siis nostamaan lapsen käsienpesualtaalle pepun pesua varten. Siksi ajattelin kysellä jos minulta vain on jäänyt hoksaamatta jokin helpompi / kätevämpi keino hoitaa tämä asia. :) Ja kiva sinänsä kuulla ettei muidenkaan tämän ikäiset vielä pyyhi itse kakan jälkeen, ajattelin josko olen vain tottumuksesta jäänyt liikaa 'palvelemaan' lasta asiassa jonka lapsi voisi itsekin hoitaa - mutta ehkä siis on vielä liian aikaista.

Lapsi ei kakkaa mitenkään epänormaalin usein, kerran päivässä. Pitää siis jatkaa nostelua ja olla tyytyväinen että lapsi tykkää huolehtia puhtaudestaan niin hyvin. :)

ap

Ostaa puhdistuspyyhkeitä ja pyyhkiä pylly paperilla ja sitten pyyhkäistä puhdistuspyyhkeellä. Säästät omaa vaivaa ja jatkossa ne puhdistuspyyhkeet voi jättää pois ja pestä pepun vedellä iltaisin. Sulla on kohta vauva, jonka peppua saat olla pesemässä usein, helpota taakkaasi. :)

Vierailija
9/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytin noita pyllypyyhkeitä mitä saa heittää vessanpönttöön kun oli käsi leikattu enkä voinut 4vtä nostaa.

Vierailija
10/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ne hajoa samalla lailla kuin vessapaperi, nehän on aika kangasmaisia olomuodoltaan vai onko nyt tullut jotain hajoavampia pyyhkeitä?

Vierailija
11/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä ole bidee-suihkua - joudun siis nostamaan lapsen käsienpesualtaalle pepun pesua varten. Siksi ajattelin kysellä jos minulta vain on jäänyt hoksaamatta jokin helpompi / kätevämpi keino hoitaa tämä asia. :)

pepun ihan "tavallisessa" suihkussa. Meilläkään ei ole bideetä, enkä jaksa kannatella lasta lavuaarissa (vaikka en raskaana olekaan).

Vierailija
12/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

meillä tyttö täyttää 7, ja edelleen minä pesen pepun joka ilta. ammeessa suihkutellaan iltapesut.

ja useimmiten ei vielä itse pyyhikkään,ja tosiaan säästää kotiin, ei mene muualla isolle hädälle.

"

Vierailija
13/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

"

Vierailija
14/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4v poika ja huutaa aina kakan jälkeen pesemään pyllyn. Bideellä pestään. En ole ehdotellut että alkaisi itse pyyhkiä eikä ole poika itsekään esittänyt mitään sen suuntaista.

Mä itsekin pesen nykyään bideellä peräni aina kakan jälkeen ja tuntuisi aika likaiselta olo jos vain paperilla pyyhkisi. En tiä sit miten ja missä vaiheessa vastuu pyllyn puhtaudesta siirtyy lapselle... viimeistään kouluunmennessä kuitenkin :)

Vierailija
15/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan tosin päästy nyt kompromissiin, että aikuinen lopuksi vielä varmistaa, että on hyvin pyyhitty (ja hyvin poika on kyllä tähän asti pyyhkinytkin). Sottakakat pyytää kyllä suihkuttamaan ja mieluusti sen teenkin. Tyttö on suunnilleen 4-vuotiaasta lähtien pyyhkinyt itse peppunsa.

Vierailija
16/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Taytat sen hanasta ja annat lapsen istua pontolla. Kaadat kannusta ja peset samaan tapaan kuin bideen kanssa. Helppoa :)

Vierailija
17/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Auts. 7v ei pyyhi itse? Opeko pyyhkii koulussa?

"

Toiset ei tykkaa kakata yleisissa vessoissa, joten silloin ei tarvita opea pyyhkimaan. Ja toiset tekee kasvatustyon loppuun saakka, eika jata puolitiehen. Kai kuka vaan osaa paperilla huitoa, mutta kunnolla puhdistautumiseen tarvitaan vetta, jolloin opetteluun menee kauemmin.

Olenpahan nahnyt sitakin, etta lapsella on kakkavaippa. Aiti tulee ja aukaisee vaipan, pyyhkaisee suurimmat irtokakat silla samalla vaipalla pyllysta (lapsen seisoessa) ja eikun uusi vaippa paalle. Eli peppu jaa taysin kakkaiseksi ja sitten ihmetellaan, kun on ihottumaa.

Vierailija
18/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesua varten osta pieni kannu vessaan.

Taytat sen hanasta ja annat lapsen istua pontolla. Kaadat kannusta ja peset samaan tapaan kuin bideen kanssa. Helppoa :)

Kiitos ideasta, tätä voisikin oikeasti kokeilla! :)

ap

Vierailija
19/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkimässä käydään, eikä todellakaan pestä kakan jälkeen. Sais kyllä jo opetella tuota pyyhkimistäkin, mutta tuntuu haluavan sen vielä palveluna.

Kylvyssä/suihkussa pesee peppunsa (kuten muutenkin) itse. Ainoastaan tukan huuhtelussa tarvitsee apua.

Oon päätellyt, että hyvin pesee kun ei haise eikä iho kutise (saippua jäänyt huuhtomatta).

Vierailija
20/39 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan lasta jännittää päiväkodissaolo kun pelkää että kakka tulee eikä itse osaa pyyhkiä. Kyllä olisi harjottelun paikka.Voidaanhan sitten kotona putsata tarkemmin jos tarve. Lapselle aika iso asia että hoitaa vessahommat itse. Nelivuotias tuntee itsensä kyllä aika pieneksi ja avuttomaksi kun tarvitsee vielä äidon apua tässä.