Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karjalanpaista on nolo tarjottava häissä

Vierailija
29.05.2012 |

Aika noloa olisi, jos joku menisi Karjalanpaistia tarjoamaan häissä. Kyllä hävettäisi hääparin puolesta, jos tuota joutuisi vieraat syömään.

Jotain hieman juhlavampaa voisi pistää edes tarjolle..

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän myös tarjoillaan häissä sun muissa kekkereissä.

Vierailija
22/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvää, terveellistä, sitä voi tehdä ison määrän kerralla, tule evain parempaa. Paranee vain, kun sitä pidetään lämpimänä, ei kuivu, ei käpristy tai mene pahaksi. On ihan eri asia tehdä ja valita ruokia, jos syöjiä on 10 tai 200. Tai sitten pitäis olla pihvinpaistajat erikseen yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten makaronilaatikko? Sitähän myös tarjoillaan häissä sun muissa kekkereissä.

Mutta aiheeseen: mikä tahansa hyvälle maistuva ja täyttävä ruoka on hyvä hääruoka. Karjalanpaisti on parhaimmillaan mahtava. Tai poronkäristys. Myös kiusaukset toimivat. Piperrykset ja hienostelut voi säästää sinne makea-osastolle ihan vapaasti.

Vierailija
24/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on noloa, jos ei aikuinen ihminen tiedä, että ruokalajit kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Suttuinen aloitus. Minusta karjalanpaisti on ihan hyvä tarjottava. Meillä on ollut sitä sukujuhlissa juhlaruokana.

Vierailija
25/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häissä. Sopisi hyvin isoihin maalaishäihin kotikaljan, piimän ja karjalanpiirakoiden kanssa. Ei mitään hienoperseilyä vaan kunnon ruokaa, jotta jaksaa juhliakin! Nam!

Vierailija
26/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tiedä miten eroaa hyvä sähköuunissa haudutettu karjalanpaisti puulämmitteisessä leivinuunissa haudutetusta? Molempia olen syönyt ja minun makunystyräni eivät ole niin kehittyneet että osaisin erottaa missä karjalanpaisti on haudutettu.

Vierailija
27/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hihi."

Vierailija
28/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saanut juhlissa niin makaronilaatikkoa kuin rosolliakin, mutta en kyllä pidä niitä juhlaruokina. Karjalanpaistista kokemukset rajoittuvat koulun versioon, joka oli täynnä läskisiä lihanpaloja, joten ihan riemusta kiljuen en sitäkään juhlaruuaksi rankkaisi, mutta ehkä se oikein tehtynä onkin ihan hyvää. Omassa tuttavapiirissäni häissä on tarjottu lähinnä salaattia yms. "kylmää", mutta olen kyllä yksissä häissä ollut, joissa ruokalistalla oli liha- ja kasviskeittoa. Mieluummin olisin syönyt salaattia...

Vierailija
29/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan nalkuttamassa, jos joku on pukeutumassa häihin esim. trikooseen ja sitten jotain hemmetin ällöä karjalanpaistia pidetään niin hienoa juhlaruokana että. Ihan menee tonne trikooluokkaan minulla, jos häissä tarjotaan karjalanpaistia tai jotain kiusausta, kyseessä eivät ole mitkään hienommat häät vaan surkeat illanistujaiset, joissa voi olla vaikka pyjamassa.

Vierailija
30/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan nalkuttamassa, jos joku on pukeutumassa häihin esim. trikooseen ja sitten jotain hemmetin ällöä karjalanpaistia pidetään niin hienoa juhlaruokana että. Ihan menee tonne trikooluokkaan minulla, jos häissä tarjotaan karjalanpaistia tai jotain kiusausta, kyseessä eivät ole mitkään hienommat häät vaan surkeat illanistujaiset, joissa voi olla vaikka pyjamassa.

Saisit ainakin ansaitsemaasi huomiota.

Vierailija
31/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vielä mieluummin hapanvelliä!

(kumpaakin olen pitoruokana nauttinut, tosin eri tilaisuuksissa, ja hyvää oli)

Vierailija
32/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten se on juhlaruoka. Karjalainen mummoni tiesi ehkä paremmin kuin tavis av-mamma.

Kun on saanut kunnollista puu-uunissa haudutettua karjalanpaistia ja sen kanssa samassa paikassa tehtyjä karjalanpiirakoita, tietää syöneensä juhlaruokaa.

Vierailija
33/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tiedä miten eroaa hyvä sähköuunissa haudutettu karjalanpaisti puulämmitteisessä leivinuunissa haudutetusta? Molempia olen syönyt ja minun makunystyräni eivät ole niin kehittyneet että osaisin erottaa missä karjalanpaisti on haudutettu.

Jotenkin se leivinuuni vaan korostaa sitä nami-nami vaikutelmaa. Ja karjalanpaistiinhan tulee oikein tehtynä kolmea lajia lihaa, kaupan "valmisboksit" pitäisi kieltää lailla !

Vierailija
34/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ottaisi Karjalanpaistaa! Hui hirveää, mitä sekin on? Ja vielä isolla alkukirjaimella!

Ruokalajista karjalanpaisti voit opetella vastaamaan siihen ketjuu, jossa aiheesta jo keskustellaan.

Mutta tämä Karjalanpaista, nyt huolestuttaa!

Aika noloa olisi, jos joku menisi Karjalanpaistia tarjoamaan häissä. Kyllä hävettäisi hääparin puolesta, jos tuota joutuisi vieraat syömään.

Jotain hieman juhlavampaa voisi pistää edes tarjolle..

Vierailija
35/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisikin pitänyt kysyä AP:n mielipidettä, ennen kuin menimme tarjoamaan karjalanpaistia omissa häissämme. Kyllä nyt nolottaa!

Olemme mieheni kanssa molemmat etelä-karjalaisia ruokaharrastajia ja (maalais-) häidemme teemana oli lähiruoka. Halusimme ruuan, joka ei mene pilalle, vaikka joutuisi syöjiään hieman odottamaankin ja joka sopisi teemaan (kaikki raaka-aineet 15km säteeltä juhlapaikasta). Hitto vie, olisi pitänyt kyllä tajuta tarjota esim. valmismarinoitua possun ulkofilettä, niin olisi sitten ollut fiinimpää.

Ihme, ettei kukaan vieraista kehdannut tulla sanomaan suoraan, vaan esittivät tykkäävänsä!

Vierailija
36/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika noloa olisi, jos joku menisi Karjalanpaistia tarjoamaan häissä. Kyllä hävettäisi hääparin puolesta, jos tuota joutuisi vieraat syömään. Jotain hieman juhlavampaa voisi pistää edes tarjolle..

Ei yhtään haiskahda provolta :D

Karjalanpaisti on hyvää ja kelpaa ihan hyvin hääruuaksikin. Ap on mukahieno :D

Vierailija
37/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monille ulkomaalaisille vieraille, ja kaikki ovat pitäneet. Olen saanut tehdä sitä heidän luona vieraillessanikin. "yksinkertainen, maistuva, ei liian raskas tai rasvainen, selkeä oikein hyvä ruoka, ruoka josta tulee hyvä mieli"

Vierailija
38/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monille ulkomaalaisille vieraille, ja kaikki ovat pitäneet. Olen saanut tehdä sitä heidän luona vieraillessanikin. "yksinkertainen, maistuva, ei liian raskas tai rasvainen, selkeä oikein hyvä ruoka, ruoka josta tulee hyvä mieli"

Vai lipsahtiko näiltä ulkomaalaisilta kenties pieni valhe, etteivät he pahoittaisi mieltäsi, kun olet mukahienoa ruokaasi heille tuputtanut?

Vierailija
39/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin se leivinuuni vaan korostaa sitä nami-nami vaikutelmaa. Ja karjalanpaistiinhan tulee oikein tehtynä kolmea lajia lihaa, kaupan "valmisboksit" pitäisi kieltää lailla !

Minusta on ihan sama, millaisessa uunissa karjalanpaisti tehdään, kunhan se kypsennetään oikein. Se ei ole mitään pikaruokaa. Hyvin onnistuu sähköuunissakin, kun pistää lämpötilaksi 100-120 astetta ja hauduttaa yön yli.

Kaupan karjalanpaistilihoista ei ole mihinkään, sillä niissä on kaksi vikaa. Ensinnäkin kaupan lihat on silputtu liian pieneksi ja toiseksi liha on vääränlaista.

Kunnollisessa karjalanpaistissa liha on n. 5 cm paloina. Noin puolet pitäisi olla sianlihaa, loput joko pelkästään nautaa tai sitten nautaa ja lammasta sekaisin. Mausteeksi kokonaisia mustapippureita ja muutama laakerinlehti sekä riittävästi suolaa. Kaikki ainekset pataan ja päälle vettä niin paljon, että lihat peittyvät.

Karjalanpaisti on ehdottomasti hääruoka. Sitä oli omissa häissänikin.

Vierailija
40/45 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta niiden tulisi olla masokisteja, jos he pyytävät mua tekemään sitä heilllä vieraillessani. En siis ole tarjoutunut, mua on pyydetty. Mielummin olisin vierailulla siten, että joku muu kokaa:-)