Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taidan painostaa lapseni menemään lukioon,

Vierailija
28.05.2012 |

kuten omat vanhempani minut aikoinaan. Olen ollut kiitollinen heille, että kävin lukion ja pääsin sitten toiveammattiini.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio avaa niin paljon enemmän mahdollisuuksia kuin ammattikoulu.

Tarkenna, mitä ne "enemmän mahdollisuuksia" käytännössä ovat? Vai elätkö sinä viime vuosisataa, jolloin ei papiksi ja lääkäriksi päässyt, jos ei ollut ylioppilas? Ajat ovat muuttuneet, ja lisäksi aikuisillakin on valtavasti opiskelumahdollisuuksia. Aloittajan kannattaisi nyt muistaa se, että lapsi elää itse omaa elämäänsä, ja toteuttaa omia toiveitaan. Pakottamalla et saa muuta kuin harmia aikaan, ja ammattikoulustakin voi siirtyä lukioon, jos siltä tuntuu. Useammin kuitenkin toisin päin, eli lukion keskeyttäneitä siirtyy ammattikouluun. Mistä luulette johtuvan? Entä mistä johtuu, että peruskoulun päättänyt ei päässyt yli 8 keskiarvolla toivomilleen amislinjoille, vaan lukioon, joka oli kai vasta 3. hakutoive?

on selvaa kasitysta tulevaisuudesta. Kylla siina vanhempien ohjausta tarvitaan.

Vierailija
2/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tuppukylässä pääsee vitosen keskiarvolla mutta täällä stadissa on alin keskiarvo 7,25, esim Viikin norssiin alin keskiarvo oli 9,33 ja Ressun 9,42. Kandee varmaan mennä amikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuuksia kuin esimerkiksi ammattiopisto.

Vierailija
4/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taatusti pääse lääkikseen, polille, ei oikikseen eli täytyy olla lukion tietoja jossain aineissa.

Vierailija
5/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taatusti pääse lääkikseen, polille, ei oikikseen eli täytyy olla lukion tietoja jossain aineissa.

Vierailija
6/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikista vaan ei ole oikikseen tai lääkikseen eli aivan turha sillä kriteerillä "pakottaa" lukioon. Kyllä siellä ammattikoulun puolella voi opiskella jos jonkinlaista ammattia, ja jos heti ei löydykkään se oma ala niin ainahan voi opiskella toiselle alalle!

Vierailija
7/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten omat vanhempani minut aikoinaan. Olen ollut kiitollinen heille, että kävin lukion ja pääsin sitten toiveammattiini.

Entä jos lapsi ei pärjää tai häntä ei kiinnosta? Saa sitten kolmen vuoden jälkeen ulos A:n paperit ja 6,2:n päästötodistuksen ja tekee niillä mitä? Mihin jatko-opiskelupaikkaan painostat hänet sitten? Eiköhän ole järkevintä kuunnella myös lapsen omia ajatuksia asiasta ja jättää oma päteminen vähemmälle.

Vierailija
8/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ka oli 8.1, joten se ymmärrettäköön. Millään 7 keskiarvolla on turha lähteä lukioon, vaikka osaan sillä pääsisikin. Minulle oli hyvä juttu. Lukio meni suht hyvin keskiarvo hieman jopa nousi ja kirjoitin C.N paperit, mutta parasta oli se siinä kolmessa vuodessa, että lähdin ihan erialalle kuin olin suunnitellut 9:n jälkeen. Enkä ole sitä päätöstä koskaan katunut. Sen jälkeen vielä opisto ja kaksi yliopistotutkintoa takana ja olen onnellinen ja hyväpalkkaisessa työssä. Nykyään olenkin tällainen ikuinen opiskelija ja tiedonjano on suunnaton.

Vierailija
9/34 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on tuskin motivoitunut myöskään opiskelemaan siellä... En pakottaisi millekään vanhemman valitsemalle toivetielle vaan antaisin mennä omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan, jotta panostaa sitten oikeasti siihen mitä ikinä tekeekään.

Vierailija
10/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikouluthan eivät enää ole kiinnostuneita vastaanottamaan yheiskunnan pohjasakkaa, he haluavat fiksuja, motivoituneita nuoria. Ne kaikki pöljät menevät lukioon, kun eivät enää pääse ammattikouluun. Hyvä siellä seassa on sitten olla siinä kymmenesosassa, joka oikeasti haluaa käydä lukiota ja sen jälkeen mennä yliopistoon.

Vierailija
11/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikouluthan eivät enää ole kiinnostuneita vastaanottamaan yheiskunnan pohjasakkaa, he haluavat fiksuja, motivoituneita nuoria. Ne kaikki pöljät menevät lukioon, kun eivät enää pääse ammattikouluun. Hyvä siellä seassa on sitten olla siinä kymmenesosassa, joka oikeasti haluaa käydä lukiota ja sen jälkeen mennä yliopistoon.

Lukiossa heitä ei näe.

Vierailija
12/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin samaa ja poikani kohdalla onnistuinkin. Tyttö ei vaan millään suostunut lukioon menemään, niin ei sitten mennyt.

Vierailija
13/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä valmistumatta olisin halunnut lopettaa jo ekalla ja mennä amikseen tms..nyt olis ammatti vaan ei ole mitään turha lappu lukiosta.

Vierailija
14/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lähinnä vain läsnä ja nostelin opintolainat ja tuhlasin ne. Myöhemmin menin sitten omasta halustani lukioon kun olin vanhempi, harmitti se vuoden lainojen ottaminen ja erotodistusten lähettely silloin.

Ja silloin kun olin myöhemmin lukiossa, luokan pahimmat häiriköt oli niitä jotka just ja just pääsi kurssit läpi ja möykkäsi tunnilla. Pakotettuja lukioon.

En ikinä pakota lapsiani mihinkään.

Vierailija
15/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa heitä ei näe.

8 keskiarvo ja lisäpisteitä töistä jne.

Vierailija
16/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa heitä ei näe.

Näin, lisäksi amikseen vaaditaan henkilökohtainen haastattelu, psykologinen testi ja esim. matikan koe joillekin linjoille, ainakin meillä päin. Amikseen todellakin on vaikea päästä. Lukioon pääsee kuka vain, jos keskiarvoa riittää. Ja vaikkei riittäisikään, lukiot ottaa vastaan kenet tahansa, jotta saavat oppilaspaikkoja täytettyä ja sillä perusteella valtiolla rahaa.

Miksi ihmeessä lapsen pitäisi mennä lukioon tuhlaamaan vuosia elämästään, jos tietää, mihin ammattiin haluaa valmistua?

Vierailija
17/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa heitä ei näe.

Edelleenkin suurin osa amiksista on sellaisia, että opiskelupaikkoja jää vapaiksi ja sinne pääsee ihan kuka tahansa.

Vierailija
18/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa heitä ei näe.

Näin, lisäksi amikseen vaaditaan henkilökohtainen haastattelu, psykologinen testi ja esim. matikan koe joillekin linjoille, ainakin meillä päin. Amikseen todellakin on vaikea päästä. Lukioon pääsee kuka vain, jos keskiarvoa riittää. Ja vaikkei riittäisikään, lukiot ottaa vastaan kenet tahansa, jotta saavat oppilaspaikkoja täytettyä ja sillä perusteella valtiolla rahaa. Miksi ihmeessä lapsen pitäisi mennä lukioon tuhlaamaan vuosia elämästään, jos tietää, mihin ammattiin haluaa valmistua?

on nyt toista vuotta työtön medianomi. Minun lapseni meni lukioon ja sen jälkeen yliopistoon. Kesätöissä palkka yli 3000 e/kk ja työtä voi jatkaa osa-aikaisena syksyllä. Hän ei onneksi tiennyt, mitä tahtoo ollessaan 15v.

Vierailija
19/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa heitä ei näe.

Näin, lisäksi amikseen vaaditaan henkilökohtainen haastattelu, psykologinen testi ja esim. matikan koe joillekin linjoille, ainakin meillä päin. Amikseen todellakin on vaikea päästä. Lukioon pääsee kuka vain, jos keskiarvoa riittää. Ja vaikkei riittäisikään, lukiot ottaa vastaan kenet tahansa, jotta saavat oppilaspaikkoja täytettyä ja sillä perusteella valtiolla rahaa. Miksi ihmeessä lapsen pitäisi mennä lukioon tuhlaamaan vuosia elämästään, jos tietää, mihin ammattiin haluaa valmistua?

on nyt toista vuotta työtön medianomi. Minun lapseni meni lukioon ja sen jälkeen yliopistoon. Kesätöissä palkka yli 3000 e/kk ja työtä voi jatkaa osa-aikaisena syksyllä. Hän ei onneksi tiennyt, mitä tahtoo ollessaan 15v.

Vierailija
20/34 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemään lukioon enkä amikseen, saa ihan itse päättää mihin haluaa mennä. Itse sain aikoinani valita mihin menen, amikseen päädyin ja valmistuin. Veljeni meni lukioon jonka jälkeen lähti opiskelemaan insinööriksi ja on työtön, kun minä taas töissä...