Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin ei ole varaa olla kotona hoitamassa lasta???

Vierailija
28.05.2012 |

Siis häh?! Varsinkin kun tota hokee sellaset, joiden perheessä kuitenkin toinen (yleensä mies) on kuitenkin töissä?? En nyt muuten ota kantaa, et mikä hoito on lapselle parasta mut tota en ymmärrä ettei ole muka varaa. Meistä kumpikaan ei ole työelämässä ja pärjätään ihan ok.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä on noloa hankkia lapsia ja sysätä ne muille hoitoon ja siten viettää vaivaset 3-4 tuntia iltaisin yhdessä, vain sen takia että ei osaa elää pienemmillä tuloilla. Kun kerran niitä lapsia on halunnut.

SE jos mikä on itsekästä.

Vierailija
42/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä kumpikaan ei ole työelämässä ja pärjätään ihan ok.

niin se menee, että suuret tulot, suuret menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin oikeasti olla kotona vielä vuoden, mutta kyllä meitä kyllästyttää tämä kituuttaminen. Yhden lapsen 3v iän vielä kituutti, mutta nyt toisen lapsen kohdalla (ensimmäisen perään syntynyt siis) alkaa olla jo pennien laskeminen puisevaa.

Meillä on pieni talo, josta pieni laina. Sitä maksetaan tietenkin pois. Sitten on laskut, mies pienipalkkaisella alalla ja sensellaista. Olisi ne rahat vielä vuoden riittäneet, mutta me haluamme vähän löysemmän talouden. Haluamme, että voimme ostaa kaupasta ruokaa huoletta. Tänään kävin kaupassa miettimässä riittävätkö pennit torstaihin, jolloin tulee taas kotihoidontuki. Se todellakin tympii.

Mutta olisihan siihen varaa ollut, kunolisi oikein laskemalla laskenut vielä yhden vuoden.

Vierailija
44/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä on noloa hankkia lapsia ja sysätä ne muille hoitoon ja siten viettää vaivaset 3-4 tuntia iltaisin yhdessä, vain sen takia että ei osaa elää pienemmillä tuloilla. Kun kerran niitä lapsia on halunnut.

Jos itsekkyyttä on se että haluaa tarjota parempaa elämää niille hankkimilleen lapsille. Lapsi ei kuitenkaan tule muistamaan onko hoidettu kotona vai ei. Ainakaan mä en muista. Muistan lyhyen pätkän tarha-ajoista joista nautin kovasti ja osaksi meillä oli hoitajia kotona. Mutta muu osa on hämärän peitossa. Kuitenkin muistan elämääni 1,5 v asti alkaen.

Ja edelleen olen sitä mieltä että toisilla olisi parempi kasvaa siellä tarhassa muiden mukana, kun kotona mamman tissillä.

Vierailija
45/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertokansalainen ei pysty maksamaan asuntolainaa ja elämistä yhden palkansaajan tuloilla.

semmoisia valintoja, että pystyy.

#3 (keskivertokansalainen)

Jos joutuu ottamaan opintolainaa saadakseen tarpeeksi hyvän ammatin, ottamaan lainaa jo ensimmäisen asuntonsa takuuvuokraan ja muutenkin elämään kädestä suuhun, se ei vaan onnistu.

Silloin voi tulla toimeen kotona lasten ollessa pieniä, jos on jo tarpeeksi kaikkea tavaraa, mm. huonekalut, kulkuväline, astiat, kodinkoneet ym ja ne kaikki niin hyvässä kunnossa, ettei yhtäkkiä joudu hankkimaan uusia.

Oikeasti: vähälläkin voi tulla toimeen (tiedän, on kokeiltu), mutta ei todella alhaisesta elintasosta ole lapsellekaan hyötyä.Joskus tulotaso kotonaollessa menee niin alas, kaikkine tukineenkin, että lapsen edun kannalta on sittenkin parempi olla päivähoidossa.

Vierailija
46/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Esim. pääkaupunkiseudulla asuttaessa pelkät asumismenot vie yhden ihmisen nettotulot... Riippumatta siitä asutko vuokralla vai omassa, esim. pelkkä pienen pienen kolmion vuokra on n. 800-1200 €/kk riippuen sijainnista!

Jos esim. mies saa käteen 1200-1400 euroa, niin ei sillä makseta kuin autolaina ja asuminen, siihen päälle pitäisi lisätä kaikki muut kulut: vakuutukset, ruoka, netti, puhelimet, sähkö, vesi, vaatehankinnat, harrastukset, lehdet, televisiomaksut ja sitten vielä ne yllättävät menot esim. pesukoneen osto rikkinäisen tilalle jne.

Suomi on niin eriarvoinen maa esim. asumiskulujen osalta: jos saat töitä pikkupaikkakunnalta, käytännössä asuminen on lähes ilmaista verrattuna pääkaupunkiseudun vastaavaan. Helppo se on sitten tuomita muiden ratkaisut, kun itsellä edullinen tilanne.

Kaikilla kun ei ole sitä hyväpalkkaista miestä, jonka tuloilla sitten leveästi elettäisiin.

Vierailija
47/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsekkyyttä on se että haluaa tarjota parempaa elämää niille hankkimilleen lapsille. Lapsi ei kuitenkaan tule muistamaan onko hoidettu kotona vai ei. Ainakaan mä en muista. Muistan lyhyen pätkän tarha-ajoista joista nautin kovasti ja osaksi meillä oli hoitajia kotona. Mutta muu osa on hämärän peitossa. Kuitenkin muistan elämääni 1,5 v asti alkaen.

Ja edelleen olen sitä mieltä että toisilla olisi parempi kasvaa siellä tarhassa muiden mukana, kun kotona mamman tissillä.

todellakin olet itsekäs. Ei se lapsi varmaan muista oliko kotona 1v vai ei. Mutta etkö SINÄ itse halua viettää sitä vähäistä vauva aikaa oman vauvasi kanssa ?? Etkä sysätä sitä toiselle. Ja kuule lapsi ei tod tarvitse mitään materiaa, kunhan perustarpeet täytetään, tärkein on vanhempien rakkaus ja että he vauvasta asti ovat läheisiä . Ja tämä onnistuu vain jos äiti on kotona lasten kanssa.

Sitten voivotelaan vanhana kun ei ne lapset käy kylässä kun muutaman kerran kuussa, eivätkä missään tapauksessa huolehtisi kuolevasta vanhemmastaan, vaan sysäävät tämän vanhainkotiin. Mistähän tämä on peräisin ??

Suomeen kaivataan kulttuuria joka lähi idässä ja etelänmaissa on. Jossa perhe on se kaikkein tärkein, ja yhdessäolo.

Vierailija
48/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta etkö SINÄ itse halua viettää sitä vähäistä vauva aikaa oman vauvasi kanssa ??

Mutta olen ihan varma että jos perheestämme kuvattaisiin IHOLLA - sais se monet mammat kateelliseksi. Juuri se miten tämä perhe puhaltaa yhteen ja rakastaa toisiaan. Lempipuuhaamme on makoilla isolla sohvallamme toistemme kainaloissa.

Ei se pilaa lasta mitenkään, jos sosiaaliset kuviot on päivällä muiden mukana ja leikeissä. Varsinkaan meidän tarhassa, joka on ihan ykkönen!

Vierailija
49/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko saada talolaina maksetuksi. Molemmilla on lisäksi paljon opintolainaa mitkä on saatava maksetuksi..

Nii olihan se tietysti valinta opikella ennen kuin saa lapsen.. ihan hyvin olis voinu jättää peruskoulun kesken ja mennä sossun luukulle niin kuin ap. hyi vittu mikä pummi.

Vierailija
50/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä on noloa hankkia lapsia ja sysätä ne muille hoitoon ja siten viettää vaivaset 3-4 tuntia iltaisin yhdessä, vain sen takia että ei osaa elää pienemmillä tuloilla. Kun kerran niitä lapsia on halunnut. SE jos mikä on itsekästä.

Eikö olisi parempi, että pidettäisiin kaikki vaan polvet yhdessä.

Vierailija
51/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntilanne kuin sinulla! Ei ole asuntolainaa, sairauksia perheessä, monilapsista perhettä tai jotain muuta vastaavaa.... Meillä on molemmilla tavalliset työt, juuri rakennettu tavallinen omakotitalo maalla, toinen lapsi tulossa ja laitetaan säästöön kaikki mikä irti saadaan. Mutta meillä ei silti ole varaa hoitaa lasta kotona kuin ehkä noin vuoden ikäiseksi. Pakko on käydä töissä, että saa lainat maksettua, ylläpitää kahta pakollista autoa, maksaa laskut ja elää! Todella lapsellista ap, ihmetellä tätä asiaa ties kuinka monetta kertaa tällä palstalla! Hienoa jos te pystytte olemaan kaikki kotona! ps. Kuka sen maksaa??????

Vierailija
52/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joko on yhteiskunnan elätti, tai sitten puoliso on kohtalaisen hyvätuloinen. Keskivertokansalainen ei pysty maksamaan asuntolainaa ja elämistä yhden palkansaajan tuloilla.

Tunnen viisilapsisen perheen, joka asuu omistusrivarissa pk-seudulla. Ihan ok-alueella.

Nainen oli kotona n. 15 about putkeen. Mies hyvä jos keskivertopalkkatyössä. Ei autoa.

He ovat esimerkki siitä, että kyllä voi olla kotona, jos vain on tahtoa. Lapset olivat upeasti puettuja, koti kaunis (ei mitään ikeashaibaa, vaan huolella hankittuja vanhoja huonekaluja - itse putsattuja ja maalattuja jne.).

Vierailija
53/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joko on yhteiskunnan elätti, tai sitten puoliso on kohtalaisen hyvätuloinen. Keskivertokansalainen ei pysty maksamaan asuntolainaa ja elämistä yhden palkansaajan tuloilla.

Tunnen viisilapsisen perheen, joka asuu omistusrivarissa pk-seudulla. Ihan ok-alueella. Nainen oli kotona n. 15 about putkeen. Mies hyvä jos keskivertopalkkatyössä. Ei autoa. He ovat esimerkki siitä, että kyllä voi olla kotona, jos vain on tahtoa. Lapset olivat upeasti puettuja, koti kaunis (ei mitään ikeashaibaa, vaan huolella hankittuja vanhoja huonekaluja - itse putsattuja ja maalattuja jne.).

Normali ihminen ei levittele A)perintöä B)lottovoittoa

Vierailija
54/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normali ihminen ei levittele A)perintöä B)lottovoittoa

Vierailija
55/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset muistavat ja ovat kiitollisia siitä, että ei tarvinnut retuuttaa päiväkotiin pimeällä mennen tullen. Lisäksi muistavat sen, että aina alakoulusta tullessa oli äiti tai mummi vastassa ja välipalaa laittamassa.

Vierailija
56/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloilla ei pärjää - jos on hommannut elämän ennen lapsia

Meillä on ennen lasta hankittu velaton asunto ja viimesen päälle kodinkoneet sekä säästöjä. Mä olen kht:lla ja mies apurahalla/työmarkkinatuella.

Vierailija
57/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset muistavat ja ovat kiitollisia siitä, että ei tarvinnut retuuttaa päiväkotiin pimeällä mennen tullen. Lisäksi muistavat sen, että aina alakoulusta tullessa oli äiti tai mummi vastassa ja välipalaa laittamassa.

Ja pihaleikit muiden lasten kanssa.

Olin kotona vauvavuoden kun alakoululaiseni olivat tokalla ja neljännellä. Ja jo toivottiin omaa rauhaa koulun jälkeen.

Vierailija
58/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ennen lasta hankittu velaton asunto ja viimesen päälle kodinkoneet sekä säästöjä. Mä olen kht:lla ja mies apurahalla/työmarkkinatuella.

Vierailija
59/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntilanne kuin sinulla! Ei ole asuntolainaa, sairauksia perheessä, monilapsista perhettä tai jotain muuta vastaavaa.... Meillä on molemmilla tavalliset työt, juuri rakennettu tavallinen omakotitalo maalla, toinen lapsi tulossa ja laitetaan säästöön kaikki mikä irti saadaan. Mutta meillä ei silti ole varaa hoitaa lasta kotona kuin ehkä noin vuoden ikäiseksi. Pakko on käydä töissä, että saa lainat maksettua, ylläpitää kahta pakollista autoa, maksaa laskut ja elää! Todella lapsellista ap, ihmetellä tätä asiaa ties kuinka monetta kertaa tällä palstalla! Hienoa jos te pystytte olemaan kaikki kotona! ps. Kuka sen maksaa??????

Luepa uudelleen ne, mitä MINÄ olen kirjoittanut (en ota vastuuta muiden teksteistä) ja pohdi tarkkaan mitä olet päätellyt meidän tilanteestamme?! Sun päätelmässä on monta virhettä, enkä minä ole niihin aihetta antanut. Tajutkaa nyt hyvät ihmiset ennen ku revitte niitä pelipöksyjänne siellä että en ole tuomitsemassa kenenkään mitään ratkaisuja. Tehkää mitä haluatte. Ainoa mihin halusin vastauksen oli se et onko kyse siitä ettei ole oikeasti sitä rahaa, vai ettei "oikeasti" rahaa kun täytyy ostaa monta autoa ja esim. tarpeettoman iso talo, vene, kesämökki, muotivaatteita ymym? ( JA HUOM! Edelleen en väitä että niin tekisitte, siksi perässä on kysymysmerkki!) Tää on näköjään monille jostain syystä aika arka aihe.

JA LOPUKSI: Tämä on ensimmäinen kerta kun tein tällaisen avauksen, jos ette usko, niin sama mulle.

Vierailija
60/68 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla siis. Itse olin 4 vuotta kotona vain lapsia hoitamassa. Nyt teen töitä kotoa käsin, joten saan vieläkin hoitaa lapseni itse.

Mutta meillä oli siis opiskelija perheessä ja minä sitten äitiyslomalla/kotihoidontuella. 2 lasta 1,5 vuoden ikäerolla. Juu, meillä ei ollut talolainaa, mutta minä makselin opintolainaa. Autokin oli, vanha, jossa oli halvat vakuutukset. Auto oli hankittu jo ennen lapsia, joten siitä ei ollut lainaa. Välillä oli rahat tiukilla, mutta sossuun ei tarvinnut koskaan mennä. Mies teki kesät töitä, jolloin sitten säästettiin talven varalle ja olihan hänelläkin oma opintolainansa. Lapset eivät vaatineet Ticketin haalareita vaan leikkivät tyytyväisinä Lassien puvuissaan. He söivät mielellään kotona tehtyjä soseita, koska ne olivat huomattavasti halvempia kuin kaupan valmiit. Itse leivotut leivät maistuivat silloin ja maistuvat vieläkin.

Minä siis todella uskon, että suurimmaksi osaksi kyse on siitä aikuisen halusta olla kotona, siitä mistä on valmis luopumaan saadakseen viettää aikaa kotona lapsensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi