Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YT:t ja hoitovapaa?

Vierailija
28.05.2012 |

Meillä alkoi töissä yt-neuvottelut ja mä olen hoitovapaalla, joten tässä vaiheessa neuvottelut eivät kuulemma koske minua. Asiani käsitellään kuulemma sitten, kun palaan töihin.

Kysymys kuuluukin, että tietääkö joku kuinka kauan tämä yt -asia on voimassa? Jos palaan töihin vasta esim. 3 vuoden kuluttua, niin tilannehan voi olla markkinoilla aivan toinen. Onko tuo yt -neuvottelu silti voimassa sittenkin vielä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi töissä yt-neuvottelut ja mä olen hoitovapaalla, joten tässä vaiheessa neuvottelut eivät kuulemma koske minua. Asiani käsitellään kuulemma sitten, kun palaan töihin.

Kysymys kuuluukin, että tietääkö joku kuinka kauan tämä yt -asia on voimassa? Jos palaan töihin vasta esim. 3 vuoden kuluttua, niin tilannehan voi olla markkinoilla aivan toinen. Onko tuo yt -neuvottelu silti voimassa sittenkin vielä?

kuin olet äitiys- tai perhevapailla. Tai voidaan sut toki ottaa mukaan yt:hen ja irtisanoa, mutta työnantaja saa siitä kovat rapsut ja sä kivan korvauksen....

Kun palaat työhön, sulle voidaan toki lyödä irtisanomislappu käteen siinä missä muillekin. Esimerkiksi jos ilman perhevapaa-tilannetta kuuluisit irtisanottavien joukkoon, tilanne voi konkretisoitua sitten kun palaat työelämään.

Vierailija
2/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysyinkin sitä, että eikö tilanne vanhene koskaan? Siis onko jotain enimmäisaikaa, jonka puitteissa nämä irtisanomiset/lomautukset yms. tulee saattaa voimaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hoitovapaalla, kun yrityksessä massiiviset yt:t ja lähtöpassit tuli...

Vierailija
4/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysyinkin sitä, että eikö tilanne vanhene koskaan? Siis onko jotain enimmäisaikaa, jonka puitteissa nämä irtisanomiset/lomautukset yms. tulee saattaa voimaan?

voimaan siinä vaiheessa, kun todetaan, että kuulut irtisanottavien joukkoon mutta että irtisanomista ei voida perhevapaiden vuoksi toteuttaa. Se toteutuu sitten, kun palaat työelämään. Perhevapaat eivät siis estä irtisanomista, kuten yleisesti luullaan.

Äitiyslomalla tai perhevapailla olevakin voidaan irtisanoa esimerkiksi silloin jos koko osasto/yksikkö lakkautetaan.

Vierailija
5/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hoitovapaalla, kun yrityksessä massiiviset yt:t ja lähtöpassit tuli...

Vai vasta kun palasit hoitovapaalta?

Ensin mainittu ei ole mahdollista. Jos on, sua on kusetettu ja olisit oikeutettu korvauksiin.

Vierailija
6/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteikö voitaisi irtisanoa.

Usein työnantajat eivät irtisano, koska heidän on todennettava, ettei irtisanominen johdu äitiys- ja/tai hoitovapaasta.

Mutta mikään tae ko. vapaa ei ole sille, etteikö voitaisiin irtisanoa.

Vierailija
7/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei saa irtisanoa työntekijää raskauden takia eikä sen vuoksi, että hän käyttää oikeuttaan perhevapaaseen. Jos työntekijä irtisanomistilanteessa vetoaa raskauteensa, hänen on työnantajan pyynnöstä esitettävä selvitys asiasta.

Irtisanominen on kuitenkin sallittua

muista henkilöstä johtuvista syistä kuin raskauden tai perhevapaan käyttämisen takia. Työnantajan on tällöin vedottava irtisanomisperusteeseen kohtuullisen ajan kuluttua siitä, kun hän sai perusteesta tiedon. Työntekijää on yleensä myös varoitettava ennen irtisanomista. Irtisanominen henkilöstä johtuvista syistä on yleensä mahdollista vain lyhyehkönä aikana perhevapaan alettua. Purkaminen on sen sijaan mahdollista samoilla perusteilla kuin toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen.

taloudellisista ja tuotannollisista syistä vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan esimerkiksi konkurssin takia. Jos toiminta jatkuu, työntekijä saadaan irtisanoa vasta, kun hän tulee töihin. Irtisanomisperusteena ei kuitenkaan tällöin saa olla esimerkiksi se, että sijainen on vakinaistettu, jolloin hoitovapaalta töihin palaavalle ei enää ole tarjota työtä.

Päättäessään raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen työnantaja saattaa rikkoa myös tasa-arvolain säännöksiä.

Silloin, kun raskaana oleva tai perhevapaalta töihin tuleva työntekijä irtisanotaan, on aina varmistuttava, ettei irtisanominen johdu raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä.

Vierailija
8/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vasta kun hoitovapaa loppuu.

TYöttömyyspäiväraha lienee suurempi kui hoitotuki?

Vierailija
9/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta irtisanominen tulee voimaan vasta, kun olet palaamassa töihin.

Minut irtisanottiin vaikka olin raskaana ja moni hoitovapaalla oleva työkaveri sai myös lähtöpassit. Että näin täällä suomessa..

Vierailija
10/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajatellaan, että olen vielä ainakin 2 vuotta kotona. Sinä päivänäkö kun palaan, saan sitten lapun kouraan, että kohdallani alkavat yt-neuvottelut? Eli elän tässä pari vuotta tietämättä mitä pääni menoksi on suunniteltu? Eikö työnantajalla ole ennen paluutani mitään velvollisuutta ilmoittaa millainen työpaikka minua odottaa vai odottaako?

ap

Vierailija
11/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai tiesit että mikään YT ei ole kovin suuri uhka, onhan niitä muitakin tapoja saada sinulle irtsarilappu kouraan heti kun ekana työpäivänä hoitovapaan jälkeen tulet töihin.

Eipä tarvita kuin organisaatiomuutos tai tuotantolajin muutos (eli firman suuret muutokset) niin siinä on jo perustetta kerrassaan. Ekana paluupäivänä vaan annetaan kutsu yhtä henkilöä koskeviin YT-neuvotteluihin uudelleenjärjestelyllisistä syistä (=organisaatiomuutos) ja samalla lapussa lukee yleensä että vapautettu työvelvoitteesta välittömästi.

Sitten käydään ns. "neuvottelut" (4vkoa) ja siihen perään irtisanomisaika. Ja that's it!

Meillä on menestyksekkäästi työpaikallamme noudatettu tätä tapaa, ja sama tulee minullekin tapahtumaan. Esimies suuttui hoitovapaani jatkosa, ja ilmoitti jo kättelyssä että tämänkaltaisen prosessin mahdollistava "organisaatiomuutos" on tulossa.

Laissa on muuten monta muutakin keinoa antaa fuduta vain siksi että joku kyllästyttää, joten ei niitä YT-neukkoja kannata pelätä, eroon päästään monilla muillakin tavoilla.

Ja ihan turha selitellä että "älä hyväksy tuota, riitauta". Asiantuntijatasolla ei lähdetä riitelemään, oma maine menee vaan siinä, ja käytännössö mitään riitautettavaa ei edes ole - yritys pystyy hyvin esittämään vakuuttavat todisteet siitä "organisaatiomuutoksesta".

Vierailija
12/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekana päivänä kutsu käteen, siitä lasketaan se teoreettinen neuvotteluaika ja sitten irtisanomisaika perään, eli tältä kokonaisajalta saat palkan, ja yleensä sinut vapautetaan myös työssäolopakosta eli työvelvoitteesta.

Vierailija
13/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajatellaan, että olen vielä ainakin 2 vuotta kotona. Sinä päivänäkö kun palaan, saan sitten lapun kouraan, että kohdallani alkavat yt-neuvottelut? Eli elän tässä pari vuotta tietämättä mitä pääni menoksi on suunniteltu? Eikö työnantajalla ole ennen paluutani mitään velvollisuutta ilmoittaa millainen työpaikka minua odottaa vai odottaako?

ap

on kerran pistetty irtisanottavien koppaan niin lappu tulee käteen. Toki voi olla että työnantajan tilanne on muuttunut, jolloin saat pitää työpaikkasi. Työnantajalla ei ole velvollisuutta tiedottaa työpaikan laadusta perhevapaiden aikana. Sinun velvollisuutesi sen sijaan on ilmoittaa paluupäiväsi rajatun ajan puitteissa sitten, kun se aika koittaa. Jos työnantaja ei ole ilmoittanut mitään muuta, niin siellä se työpaikka yhä odottaa.

Miksi ihmeessä perhevapaalaisia pitäisi vielä kotiin asti paapoa työasioista, kun kerran ovat vapaalla, sitä ajatusta en tuossa kommentissa tajua.

Vierailija
14/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ois se aika kätevää tietää ennen työhön paluuta, että onko siellä se työpaikka odottamassa vai ei, ihan vaan noin vaikkapa päivähoidon järjestämisen kannalta!

ap

Vierailija
15/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieleen entinen työpaikkani. Olin hoitovapaalla ja koko työyksikköni lopetettiin sillä aikaa. ja työntekijät irtisanottiin. Minua ei kukaan vaivautunut irtisanomaan, eikä ilmoittamaan, että työyksikköä ei ole enää olemassakaan.

Otin sitten yhteyttä hoitovapaan loputtua ja kyllähän ne yhteystietoni löytyivät jostain vanhoista järjestelmistä ja sain työtodistukseni jne. Mutta luultavasti olisin vieläkin tavallaan siellä kirjoilla, jos en olisi itse ottanut yhteyttä...

Vierailija
16/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ois se aika kätevää tietää ennen työhön paluuta, että onko siellä se työpaikka odottamassa vai ei, ihan vaan noin vaikkapa päivähoidon järjestämisen kannalta!

ap

Ihan takuuvarmasti ilmoittavat, jos myös perhevapaalaisia irtisanotaan. Mutta ei sieltä erikseen ilmoitusta tule, että työpaikkasi on säilynyt.

Vierailija
17/17 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin tiedät oletko irtisanottavien listoilla. Nyt meillä on töissä vielä lomautusuhka mutta senkin tiedämme milloin se loppuu. Eli eräpäivä on tiedossa milloin yt:t ja lomautusuhka loppuu