G: mitkä näistä aineellisista asioista on teidän perheelle tärkeimpiä?
Tuli mieleen tuosta aloituksesta, jossa sanottiin aineellisista seikoista huolehtimisen olevan osa hyvää vanhemmuutta.
Totta, lapsi tarvitsee kodin ja ruokaa ja vaatetta. Mutta mikä on se "riittävä taso"? Miten paljon on töitä tehtävä, säästettävä ja haalittava omaisuutta, että perheenne elää ideaalielämää, sinun mielestäsi?
Mainitse seuraavan listan seikat tärkeysjärjestyksessä. Ykköseksi tärkein jne. Jos jotkin seikat ovat teille täysin yhdentekeviä, jätä ne viivan alle - ole silti rehellinen, ja listaa ne, vaikka et olisikaan niitä itse saavuttanut, mutta joista silti nauttisitte.
Tässä nämä ovat aakkosjärjestyksessä:
- hieno auto/hienot autot
- kesämökki
- kodin sisustus presiis kuten haluan
- kodin tekniikka viimeisen päälle
- matkustelu ulkomaille vähintään kerran vuodessa
- merkkivaatteet
- oma asunto
- omakotitalo- ravintolakäynnit ja muutenkin huvittelu aina kun huvittaa
- vapaavalintainen harrastustoiminta, maksaa mitä maksaa
- vapaa ja runsas rahankäyttö ulkonäköön
- jokin muu - mikä?
Kommentit (54)
Sitten lasten harrastukset. Mikään muu noista ei ole yhtään tärkeä. No okei, matkustelu kyllä vähän. Listan ulkopuolelta minulle on tärkeää hyväntekeväisyys, kirjat, taide.
ei noista mun mielestä vanhemmuuteen liity kuin nyt ehkä jotenkin kaukaisesti nuo ulkomaanmatkat ja harrastukset. Eikä nekään nyt NIIN olennaisia vanhemmuuden kannalta ole. Enemmänkin ehkä mahdollisuuksien luomista lapsille tms.
vaikka mitään tuosta listasta meillä ei ole. Haaveilen toki omakotitalosta tai ainakin omasta asunnosta. Ehkä se aineellinen asia olis tärkein, jonka ensimmäisenä saavuttaa/mihin on rahaa.
auto on oikeastaan pakko olla, jotta pystyn lapsen kuskaamaan harrastukseen. Tai sitten olisi riistettävä lapsi tutusta ympäristöstään ihan muualle.
1. oma asunto
2. jokin muu: terveellinen ruokavalio
3. auto
Sitten kun tulee extraa
4. sisustus
5. kodin tekniikka
Kesämökkiä ei haluta, eikä matkustellakkaan. Ei ole merkkivaatteita, ostetaan ihan Cittarista vaatteet. Vapaavalintainen harrastustoiminta on miehellä salilla käynti mihin menee 50 euroa kuussa. Ulkonäköön ei kauheesti laiteta rahaa. Parturi-kampaamo pari kertaa vuodessa, ei värjätä tukkaa yms.
Ehdoton ykkönen oma asunto, koti on todella tärkeä, ollaan paljon kotosalla ja tehdään yhdessä kaikkea. kaikki muu menee viivan alle. Auto on välttämätön paha, kunhan toimii, ja ei ole niin vanha että koko ajan korjattavana. Sisustus on sekoitus uutta ja vanhaa, meille mieluista, mutta ei todellakaan sisustuslehtien tyylistä. Kesämökkiä ei haluta, asutaan vanhalla pientaloalueella, melkein kun mökkeiltäis jo nyt...Tekniikka miehelle tärkeämpää kuin mulle, mutta peruslaitteilla mennään suurinpiirtein. itse en tarvitsis edes tv:tä. Ulkomaille mennään kerta vuodessa aina eri kohteeseen. Merkkivaatteet täysin yhdentekeviä, ja vaatteet muutenkin melko vähän kiinnostavat, siistejä, monikäyttöisiä hankitaan.Omakotitaloa ei kaivata, asutaan väljästi ihanassa 1-taso rivarissa vanhalla rauhallisella alueella. Ravintolassa käydään harvoin, kotona tehdään aterioita pitkän kaavan mukaan yhdessä porukalla. Huvittelua on, mutta usein ilmaista, luontoon tai kirjastoon, tai teatteriin yms. Harrastukset aika edullisia sattumalta, lasten liikuntaharrastus melko edullista, mutta tulevaisuudessa haluavat ehkä harrastuksia lisää. Rahankäyttö ulkonäköön aika minimaalista, kampaajalla kerran parissa kk:ssa, perusmeikkiä vähäisesti. Elämme aika säästeliäästi, emme usko merkkeihin vaatteissa tai muussakaan ainakaan ilman taustatutkimuksia, olemme aika kulutusnegatiivisia, on niin paljon muuta mukavaa kuin kuluttaminen. Mutta ruokaan joskus tuhlaamme, teemme usein ruokaa kokeilevasti, se on yhteinen harrastus. Ja emme harrasta minkäänlaista "kilpavarustelua", mulle on samantekevää mitä muilla on, mä olen itse niin tyytyväinen etten tarvitse oikeastaan mitään ihmeellistä.
kaikki jää viivan alle.
Kesämökki on, mutta saatuna vähän kuin perintö.
Asumisoikeusasunto, ei autoa
Käytettyjä huonekaluja, monet anopilta saatuja
Vaatteiden merkkejä en ymmärrä
En matkustele ulkomaille
jne.
Lasten harrastukset ovat tärkeitä, mutta käsitin, että tämä tarkoittaisi aikuisten harrastuksia.
-oma asunto
-omakotitalo
-kodin tekniikka
-kodin sisustus
-matkustelu olisi mukavaa, mutta harvemmin riittää kun kerran vuodessa. Nyt pieni vauva, joten aika kuluu kotonakin
-veneestä on haaveiltu pari vuotta..
-ulkonäköön panostan, mutta ei siihen rahallisesti paljoa kulu.
-harrastukset olisi kivoja, jos löytyisi se oma laji..
-syömässä käydään joskus, sitä en kaipaa, mutta on kiva yllätys jos mies sitä ehdottaa.
-----
-hieno auto, löytyy, mutta ei tarvittaisi, miehen turhake...
-kesämökki, omassa talossa ja pihassa niin paljon puuhaa ettei millään riittäisi aika.
-merkkivaatteet ei ole koskaan ollut minulle minkään arvoisia
Melkein kaikkihan noista olisi kiva saada, osa meilla niistä onkin(mökki, matkat,talo).
Ainoastaan mökki ja hienot autot on sellaisia, jotka ovat minulle yhdentekeviä. Omaa kotia (on) arvostan ja haluan kaikkein eniten. Tosi tärkeää on myös, että on jonkinlaiset toimivat autot(on) ja jotain huvittelu- ja harrastusjuttuja(on).
Minulle kaikessa riittää oikeasti keskiverto... ja silti mitä ikinä saankin, toivon aina parempaa/enemmän... paitsi kesämökkejä :) Varmaan ihan tavallista toivoa aina vähän jotain lisää.
- omakotitalo
- oma asunto
- ravintolakäynnit ja muutenkin huvittelu aina kun huvittaa
Viivan alle jää:
- kodin tekniikka viimeisen päälle
- merkkivaatteet
- kesämökki
- hieno auto/hienot autot
- oma asunto
- omakotitalo
- ravintolakäynnit ja muutenkin huvittelu aina kun huvittaa
- kesämökki
- jokin muu - mikä?
- omakotitalo (ei ole, mutta olisi ihanaa jos olisi)
- oma asunto (löytyy)
- jokin muu (lukeminen, kouluttautuminen ym. sivistys)
- kesämökki (olisi ihana jos olisi)
- hieno auto/hienot autot (löytyy)
- harrastukset
- huvittelu
- kodin sisustus
-----------
- kodin tekniikka (mies voisi olla mieltä)
- matkustelu ulkomailla väh. kerran vuodessa
- merkkivaatteet (paitsi lapsille ostan välillä, mutta ei ole välttämättömyys, merkittömätkin käy)
- runsas rahankäyttö ulkonäköön (no, harmaat on värjättävä)
-lasten harrastukset. NÄihin on panostettu ja tullaan panostamaan.
Tämän jälkeen tärkeää on
- omakotitalo
- luomuruoka
Viimeisenä tulee
- matkustaminen, tosin ei tarvitse olla ulkomaille vaan esim. kotimaan kylpylöihin tai laivareissulle.
Meillä on mökki ja kaksi autoa, mutta en koe niitä pakollisiksi ja mökin voisimme myydä pois. Autoja ei, kun tarvitaan työmatkoihin. Ovat halvimpia malleja ja vanhoja.