paino nousee vaikka syön kevyesti!!
Missä vika?!! On tää kumma, kun ei paino lähde putoamaan :(
Eli olen 160cm ja painan tällä hetkellä 66kg. Olen pudottanut nyt reilussa kuukaudessa 3,4kg ja nyt suunta on jälleen ylöspäin, eiliseen panoon on tullut 500g lisää :(! Syön n. 1200 kcal vuorokaudessa kulutuksesta riippuen, joskus enemmän (liikunnan takia tulis liikaa vajetta) joskus vähän vähemmän. Käyn lenkillä (juosten-kävellen) väh. 5krt viikossa, osan vedän kovaa ja sitten taas hiukan rauhallisempaa vauhtia.
Eikai nyt vähempääkään kannata syödä?! Missä siis vika, kun paino nousee?
Kommentit (23)
laskin ilmeisesti optimistisesti yläkanttiin :( mutta 1kg lisää paino kahdessa päivässä. Miten voi olla mahdollista?! Kannattaako laihduttaa ollenkaan, jos paino vaan nousee :(
Noin saat vain anoreksian itsellesi.
Ota punnituspäiväksi tietty päivä kuukaudesta, joka on menkkojen jälkeen.
Punnitus tapahtuu aina samoissa oloissa:
-Aina saman verran vaatetta ja samat vaatteet.
-Aina samaan aikaan.
-Aina tyhjällä mahalla.
Jos tuloksia haluat nähdä, käytä peiliä ja ota mittanauhalla mitat, joita seuraat myös vain kuukauden välein.
Jos oikeasti ravaat joka helvetin päivä siellä puntarilla niin aiheutat vain stressiä ja sekin torppaa painonpudotuksen. Etenkin naisilla paino heittelee milloin kuukautiskierron ja milloin tuulen suunnan mukaan. Myös lämpimät kelit saattavat kerätä nesteitä kroppaan.
Suosittelisin että aloittaisit myös anaerobisen treenin, eli lihaskuntoa. Sinusta ei tule bodaajan näköistä, kiinteytyminen vain tapahtuu tehokkaammin kun yhdistää anaerobisen ja aerobisen liikunnan.
Ihan ykkösenä kuitenkin lopetat sen vaa´alla ravaamisen. Tuolla tavalla saat vain pakkomielteen siihen ruoan vähentämiseen ja lopulta olet ongelmissa.
Olin ollu dietillä jo muutaman päivän, paino alkanut kivasti laskea. Mutta sitten menin ystävieni kanssa tanssimaan sambaa muutamaksi tunniksi ja söin samalla vähän mansikoita ja kermavaahtoa. Kehoni ilmeisesti säikähti moisesta hikiliikunnasta ja herkuista ja alkoi yhtäkkiä paino vaan lisääntymään, vaikka jatkoin ihan samaa diettiä sen jälkeenkin!
Joku mua sitten valisti, että just toi liikunnan lisäys yhdistettynä dietinalkuun voi tehä tommosen tempun.
Mä olen todennut, että mun kotivaaka näyttää ihan mitä sattuu. Kun käyn punttisalin vaa'alla, tulos on aina kutakuinkin sama, mutta kotivaakalla, joka on ihan tuollainen kaupan perus halpisvaaka, tulos voi vaihdella kolmekin kiloa suuntaan tai toiseen. Niinpä en ota kotivaakaa todesta enää ollenkaan. Luotan punttisalin vaakaan, joka myöskin säännöllisesti kalibroidaan.
Omituista kyllä, mutta ainakin mun elimistö alkaa kerätä lisäkiloja, jos syön liian vähän rasvaa....
laskin ilmeisesti optimistisesti yläkanttiin :( mutta 1kg lisää paino kahdessa päivässä. Miten voi olla mahdollista?! Kannattaako laihduttaa ollenkaan, jos paino vaan nousee :(
vaan kerännyt nestettä. Ei kyllä sun laihdutukselle hyvää lupaa jos olet noin hätäinen että harkitset luovuttamista heti pienistä nestevaihteluista. Niitähä tapahtuu laihdutuksen aikana yleensä enemmän ja rajumpina kuin silloin kun ei laihduta.
Ihan suoraan sanoen kuulotsaa huolestuttavalta tuollainen vaa'an paniikissa kyttääminen, varo nyt ettet mitään anoreksiaa tuosta vielä hanki!
- syö aina aamiainen
- syö proteiinipitoisia ruokia (auttaa polttamaan kaloreita ja pitää kylläisenä)
- suosi kuituja ( ne voivat tehostaa rasvanpolttoa jopa 30%)
- juo rasvatonta maitoa / piimää (kalsiumvaje hidastaa aineenvaihduntaa)
- nuku riittävästi (vähäinen uni häiritsee hormonituotantoa ja aiheuttaa liikapainoa)
- syö aina aamiainen
- syö proteiinipitoisia ruokia (auttaa polttamaan kaloreita ja pitää kylläisenä)
- suosi kuituja ( ne voivat tehostaa rasvanpolttoa jopa 30%)
- juo rasvatonta maitoa / piimää (kalsiumvaje hidastaa aineenvaihduntaa)
- nuku riittävästi (vähäinen uni häiritsee hormonituotantoa ja aiheuttaa liikapainoa)
tosin näistä melkein kaikki on "kohdallaan", paitsi uni (reilun vuoden ikäinen tyttö aina välillä valvottaa..). Voiko nestetasapaino olla eri ja painon nousu johtua nesteistä? Mä en kestä, jos mun urakka tyssää tähän :( vielä alle 60kg pitäis päästä..
ap
EILISEEN nähden lisää tullut paino on pelkkää nestevaihtelua eikä tarkoita todellakaa mitään painonousua tai sitä että sinun pitäisi mitenkään muuttaa linjaa jolla painosi on mukavasti laskenut!
Kyllä mulla laihdutusaikana välillä heitteli paino 1,5 kiloakin erityiesti ennen menkkoja painoin 1,5 kg enemmän kuin muuten mutta en nyt toki rynnännyt kauhistelemaan että hui olen lihonut ja tiukentamaan kuuria.
- syö aina aamiainen - syö proteiinipitoisia ruokia (auttaa polttamaan kaloreita ja pitää kylläisenä) - suosi kuituja ( ne voivat tehostaa rasvanpolttoa jopa 30%) - juo rasvatonta maitoa / piimää (kalsiumvaje hidastaa aineenvaihduntaa) - nuku riittävästi (vähäinen uni häiritsee hormonituotantoa ja aiheuttaa liikapainoa)
tosin näistä melkein kaikki on "kohdallaan", paitsi uni (reilun vuoden ikäinen tyttö aina välillä valvottaa..). Voiko nestetasapaino olla eri ja painon nousu johtua nesteistä? Mä en kestä, jos mun urakka tyssää tähän :( vielä alle 60kg pitäis päästä.. ap
nimenomaan se, että aineenvaihdunta ei toimi. Ja elimistö kerää nestettä.
Että olisit voinut eilisestä oikeasti lihoa 500 grammaa, sinun olisi pitänyt saada laskennallisestikin ylimääräistä energiaa 3500 kcal näiden päivien välillä (yksi painokilo keskimäärin 7000 kcal). Ja vaikka tosiaan olisit ahminut eilen 3500 kcal, ei käytännössä paino pysty noin nopeasti silti puolta kiloa nousemaan vaan parisataa grammaa lähinnä. Paino tuollaisen ahmimisen jälkeen voisi toki olla vaikka kilon tai parikin enemmän kuin eilen mutta nestettähän se ja poistuu muutamassa päivässä jos tavat normalisoituu.
Ja nestevaihtelut on siis ihan normaaleja ja niitä tapahtuu kaikilla. Syitä voivat olla tavallista enempi suolan saanti, tavallista enempi liikunta, ovulaatio tai kuukautisten tulo, helle tai melkein mikä vaan. Ei tilapäisistä nestevaihteluista pidä huolestua. Kirjaat vain pitkällä tähtäimellä sitä painoa ja seuraat pitkän tähtäime kehityssuuntaa, et yksittäisiä päiväpoikkeamia tuijota.
- syö aina aamiainen - syö proteiinipitoisia ruokia (auttaa polttamaan kaloreita ja pitää kylläisenä) - suosi kuituja ( ne voivat tehostaa rasvanpolttoa jopa 30%) - juo rasvatonta maitoa / piimää (kalsiumvaje hidastaa aineenvaihduntaa) - nuku riittävästi (vähäinen uni häiritsee hormonituotantoa ja aiheuttaa liikapainoa)
tosin näistä melkein kaikki on "kohdallaan", paitsi uni (reilun vuoden ikäinen tyttö aina välillä valvottaa..). Voiko nestetasapaino olla eri ja painon nousu johtua nesteistä? Mä en kestä, jos mun urakka tyssää tähän :( vielä alle 60kg pitäis päästä.. ap
nimenomaan se, että aineenvaihdunta ei toimi. Ja elimistö kerää nestettä.
eikö yleensä painonpudotuksen kulmakivenä ole se, että aineenvaihdunta TOIMII, eikä se, että se EI toimi?! Ja nestettä kertyy lihaksiinkin urheilusuorituksen jälkeen esim. Muistathan juoda tarpeeksi :)
että lihas painaa enemmän kuin tyhjä läski.
Monesti käy niin, että kun ihminen aloittaa vaikka kuntosaliharjoittelun taikka muutenkin lisää liikuntaa merkittävästi, lihasmassa kasvaa. Ei välttämättä mitään pullistelevia lihaksia, mutta kumminkin.
Eli paino voi nousta, vaikka ympärysmitta pienenee.
Vaan ei sentää puolta kiloa vuorokaudessa, se on sentään nestettä.
Laihduttajan ei kannattaisi käydä vaa'alla joka päivä. Itse käyn kerran viikossa.
Voihan sitä koettaa itseään pettä vaikka millä tavalla. Totuus nyt vaan on se, että jos paino nousee syöt enemmänkuin kulutat. Eli et syö niin kevyesti kuin pitäisi. Ja tuota proteiinin lisäämistä kannattaa kyllä välttää, karppaukset ja muut proteiinidieetit on epäterveellisiä munuaisille ja älyttömän epäokonomisia ympäristön kannalta.
sulla vaan menkat tulossa, mulla nousee paino kuukautisten aikana helposti 2kg
Voihan sitä koettaa itseään pettä vaikka millä tavalla. Totuus nyt vaan on se, että jos paino nousee syöt enemmänkuin kulutat.
Hei tässä on kyse yhden päivän painonnoususta. Eihän siitä nyt vielä voi tuommoista päätellä.
Ja vaa'alla käymisestä, kun joku suositteli käymään vain kerran viikossa. Itse olen kokenut parhaaksi käydä joka päivä, juuri näiden nestevaihteluiden takia. Kun käy joka päivä, oppii tuntemaan miten paino nesteiden myötä heittelee eikä huolestu enää nestevaihtelusta. Lisäksi ei tule sitä, että jos sattuu nesteisempi päivä sille viikon ainoalle punnituspäivälle, niin tutuisi että on viikossa lihonut laihtumisen sijaan. Kun tietää että esim. toissapäivänä painoikin kilon vähemmän, ja ylihuomenna voi taas painaa.
Itse laihdutin ihan mukavasti 1800 - 2100 kcal dietillä (ja huom. en ollut sotanorsu ennen sitä)
Voihan sitä koettaa itseään pettä vaikka millä tavalla. Totuus nyt vaan on se, että jos paino nousee syöt enemmänkuin kulutat. Eli et syö niin kevyesti kuin pitäisi. Ja tuota proteiinin lisäämistä kannattaa kyllä välttää, karppaukset ja muut proteiinidieetit on epäterveellisiä munuaisille ja älyttömän epäokonomisia ympäristön kannalta.
ja todella syön sen mitä sanoin. Mulla on vaaka ja netin laskuri käytössä, tiedän siis mitä syön ja minkä verran!! Eli itseni huijaamisesta ei todellakaan ole kyse!
Pitää varmaan alkaa punnita itseni kerran viikossa (kun joka aamu kiinnostaa tulos ;) ja kaivaa mittanauha esille :D
ap
Itse laihdutin ihan mukavasti 1800 - 2100 kcal dietillä (ja huom. en ollut sotanorsu ennen sitä)
Jos mun peruskulutus on jotain 1800kcal luokkaa, niin tuskin kannattaa syödä saman verran jos en liiku päivän aikana :D Ja niinä päivinä kun liikun, niin syön sitten vähän enempi, jotain 1500kcal. Ainakaan minun kohdallani tuskin on mistään säästöliekistä kyse (ja sitäpaitsi uusissa tutkimuksissa on tullut esille se, että "säästöliekistä" huolimatta paino putoaa vaikkakin hitaammin!!)
ap
300g eiliseen, eli yhteensä 400g :(
Ja siis syön oikeasti tosi kevyesti! Suurin osa on salaatti, kasviksia yms. Ainoat "kaloripommit" oli eilen peruna-sipulisekoitukseen tehty kanakiusaus, jota söin alle 1dl sekä porsaan sisäfilettä ja kastiketta, jota tuli 120g. Muuten listalta löytyy salaattia, tomaattia, uunissa tehtyjä kasviksia (pieni loraus öljyä), vettä n. 2l, pieni pala juustoa ja 2 viipaletta täysjyväleipää. Kalorit yhteensä 1105.
Miten tolla sitten paino nousee?!
Eilen en mennyt lenkille, kun on kamalat allergiaoireet, mutta tänään on lenkkipolulle taas mentävä. Mitä teen väärin?!