Uusi perhepäivähoitopaikka, mitä kriteerejä/mitä et hyväksy?
Kommentit (8)
Hyväksyisin perhepäivähoitajan vain, mikäli tämä osoittautuisi mielestäni kaikinpuolin luotettavaksi, tasapainoisekis ja pitäisin hänestä ihmisenä.
Luulen, että suurin osa perhepäivähotajista ovat ihan päteviä ja miellyttäviä, mutta valitettavan paljon olen myös monissa ongelmissa painivia hoitajia tavannut.
Vaikka itsekkin olen sellainen, tai ehkä juuri siksi. Olen nähnyt niin paljon perhepäivähoitajia töissään.
Toki joukossa on hyviäkin. Väittäisin että n.30% on niitä hyviä. Ja jos tietäisin ,että lapsi pääsee juuri tuollaiselle hyvälle veisin sinne mielummin kuin päiväkotiin.
Mutta niin paljon suurempi riski lapsen joutua sille huonolle.
Onneksi omaa lasta iei tarvitse viedä hoitoon minnekkään :). Ja lasken itseni toki niiden hyvien hoitajien joukkoon :).
Mutta siis jos tietää ,että hoitaja on hyvä niin ehdottomasti pph.lle veisin lapeni varsinkin alle 3v.
se ,että hoitaja ei huomioi juurikaan lapsia. Puistossa istutaan perse penkissä tai juorutaan ringissä muiden hoitajien kanssa. Lapsille huudetaan välillä ohjeita, tyyliin ei saa töniä toisia tai varo ettet tipu (kiipeilytelineeltä).
Kiikussa ei todellakaan kehdata antaa vauhtia ja ihan pienimmät istuu ulkoilun ajan rattaissa.
Heidän kotonaan en toki ole näkemässä miten toimivat,mutta jos ihmiseten ilmoilla käytös on tuota tuskin kovin aktiivisia ovat siälläkään.
Mielestäni ruuan on oltavaa maukasta ja terveellistä(ei toteudu muuten päiväkodissa!) ja monipuolista /vaihtelevaa.
Lasten kanssa pitää tehdä myös jotain, askartelua, lauleslelua,jumppaa tms.
Toki vapaalle leikille riittävästi aikaa se on lapsista yleensä sitä mitä mieluiten tekevät.
Siten niitä extra juttuja on kiva järjestää joskus. Esim. retki museoon, eväsrekiä yms.
Lapsilla tulisi myös olla tarpeeksi tilaa leikkiä ja tarpeeksi kivoja leluja.
Hoitajan pitäisi pystyä ottamaan lapset huomioon yksilöinä (tämä onnistuu koska lapsia on vain neljä ja kaikki eivät yhtäaikaa sitä huomiotaan kaipaa).
Syliin pääsee tarvittaessa ja pahamieli saadaan pyyhittyä pois.
Nämä nyt ainakin ensimmäisenä tuli mieleen.
t.5
syntymää ja juuri esikoisen synnyttyä olin vakuuttunut perhepäivähoidon paremmuudesta päiväkotiin nähden. Sitten aloin liikkua puistoissa yms. paikoissa, joissa näin lähiseudun perhepäivähoitajia...
Tässä siis joitain kriteerejä.
- Hoitajan pitäisi puhua lapsille kunnioittavasti (siis niinkuin toiselle ihmiselle on tapana puhua). Ei siis lähtökohtaisesti karjua, vähätellä, saattaa naurunalaiseksi jne.
- Kävelyllä (kaupunkialueella, vilkasliikenteisen kadun varrella) olisi kiva, jos hoitaja vahtisi edes alle 3-vuotiaita lapsia siten, että he kulkevat näköetäisyydellä.
- Olisi positiivista, jos ulkona kiukuttelusta ei seuraisi eristämistä näköyhteydestä kauemmas. Ei etenkään lähemmäs vartiksi, kun lapsi huutaa jo hädissään äitiään.
kriteerit koskevat myös päiväkotia ja sen hoitajia.
Missään nimessä en halua yleistää: olin itse lapsena hoidossa todella ihanalla perhepäivähoitajalla.
Haluaisin lapselleni turvallisen, laadukkaan ja kaikenkaikkiaan hyvän hoidon. Perhepäivähoito on kaikkea muuta.