Kiinteiden aloitus ennen 6 kuukauden ikää?
Ajattelin minäkin heittää lusikkani tähän soppaan, kun jäin ihmettelemään tuosta " idiootti" -ketjusta että mistähän mahtaa olla peräisin ohje maitomääristä suhteessa kiinteiden aloittamiseen.. Eli jos esim. korviketta menee yli litra niin vauva ei pärjäisi maidolla. Meidän neuvolassa ei ainakaan kolmen lapsen ajalta (v.01 alk.) ole mitään sen suuntaista sanottu enkä ole lukenutkaan.
Täysimetän reilu 1,5kk poikaani, ja olen lähes varma että hän syö nyt jo vuorokaudessa litran verran äidinmaitoa. Kuitenkin sitä on aina varastossa eikä hän varmasti näe nälkää. Ylimääräistä lypsän vuorokaudessa 5-6dl vaikka lypsykertoja on vain 3; imetyskertoja mahtuu ainakin 10. Ikinä ei ole mielessä käynyt, että antaisin kiinteitä!! Imetys on helppoa ja mukavaa, ei lainkaan raskasta.
Vaikka vauvan maito olisikin korviketta ja sitä menisi litra, en silti näe järkeä vellin annossa vasten suosituksia. Kukin silti tekee kuin parhaaksi näkee, en halua tällä arvostella ketään. Outoa vain, jos jossain niin neuvotaan, kun vauvat ovat erikokoisia ja syövät eri määriä. Ihan aikuisten tavoin.
kohta 8 viikoisen n.7-kiloisen suursyömäripojan äiti
Kommentit (64)
kirjoittaja on erkki savilahti, lasten ja nuorten sairaalan lääkäri ja professori
ja siitä poikineet lisätutkimukset olisivat tuoneet saman tuloksen, niin eiköhän suositus silloin olisi, että allergiattomassa perheessä täysimetys lopetetaan 4kk.n iässä. Kenen etu olisi tieten tahtoen lisätä lasten allergioita??
mulla 14v poika ja 8kk ikänen tyttö. Silloin kun esikoinen oli vauva oli suositus 3kk. Nyt se jo tiedättekin. Meillä kuopuksen ollessa 3kk neuvolassa neuvolantäti kysyi että milleen yöt menee ja sanoin et kerran herää syömään. Silloin mentiin pulloruokinnalla. Ja siihen neuvolantäti sanoi että jos rupeaa useammin heräileen syömään niin voi pikkuhiljaa ruveta antaa kiinteitä. Ja aloitettiinkin ja mistään ruokaaineista ei oo mitään tullut kummallekaan on hyvinkin terveitä olleet. Ja oisin kyl halunnut imettää kauemminkin kuin sen 2kk mut sitä maitoa ei tullut kun yritin lypsääkin sitä ei vaan tullut. Enkä sen vuoksi pakosti imettänyt kun sitä maitoa ei tullut. Lisäksi sen takia oisin halunnut imettää kun kuopus viimeinen lapsi minkä mä sain. Esikoinen oli kyl tissillä senkin edestä kun piti mua siinä sivussa tuttina.
kun täysimetetään ( tai annetaan korviketta jos omaa maitoa ei ole) mahdollisimman pitkään. Pienten vauvojen suolisto ja ruuansulatusjärjestelmä osaa aluksi käsitellä vain maitoa ja sen ei kuulukaan osata vielä hajottaa muuta. Suolinukka, normaali bakteerikanta yms. kehittyvät pikkuhiljaa. Suolen liikkeet eivät ole samanlaisia kuin aikuisilla, joten " tanakamman" ruuan, esim. soseiden antaminen aiheuttaa helposti mahavaivoja.
En nyt enää muista, mitä kaikkea muut ovat jo kirjoittaneet, joten saattaa tulla samoja argumentteja...
Mahdollisimman pitkä maidon saanti siis antaa suolistolle kypsymisrauhan. Ja se, että aikaisin kiinteitä saanut lapsi on muutaman vuoden ikäisenä " täysin terve ja reipas" , kuten joku totesi, ei todista yhtään mitään. Ongelmat voivat tulla vasta myöhemmin, esim. allergioina, keliakiana, suolistosairauksina. Nämä voivat puhjeta vasta aikuisena, joten lapsen terveydentila ei todista yhtään mitään.
Joku kirjoitti, että ihan terveitä aikuisia on tullut, vaikka kiinteät on aloitettu kolmen kuukauden iässä, tästä olen eri mieltä. Jos mietitään ns. suuria ikäluokkia, niin esim. suolisto- ja mahasyövät, laktoosin huono sietokyky jne ovat tosi yleisiä. Eli ollaanko sittenkään niin tervettä kansaa?
Itselläni on krooninen suolistosairaus, en toki voi syyttää siitä vain " seitsemänkymmenlukuisia suosituksia" , mutta osansa varmasti on senaikaisilla ruokintaohjeillakin. Ja nämä suolistosairaudet ovat valtavasti yleistyneet meidän ikäisillämme. Ne puhkeavat yleensä noin 20-30vuotiailla.
Itse teen kaikkeni, että oma 2-kuinen lapseni saa mahdollisimman hyvän alun elämälleen. Tämä tarkoittaa myös mahdollisimman pitkää imetystä ja rauhallista totuttelua kiinteisiin. Jos tällä imetyksellä voin yhtään estää mahavaivojen syntymistä, niin teen sen enemmän kuin mielelläni. Ja mitä aikaisemmin puhuin korvikeesta, niin sekin on parempi kuin soseet.
Puhun tästä näkökulmasta siksi, että keskustelin tautini syistä ja mahdollisesta periytyvyydestä pitkään hoitavan erikoislääkärini kanssa ennen raskautta. Hän korosti juuri suoliston tarvitsevan kehittymisrauhaa.
Olen myös sitä mieltä, että äiti ei voi mutu-tuntumalla tietää aina, mikä on lapsensa parasta. Suosituksia ei ole tehty kenenkään kiusaksi. Se että lääkäri on jossakin tilanteessa todennut soseiden aloittamisen aiheelliseksi, johtuu siitä, että soseiden antamisessa on ollut enemmän hyötyjä kuin haittoja, esim. kasvun hidastuessa tms. Eli kuten lääkehoidossakin, punnitaan aina hyötyjä ja haittoja.
Perusteltu syy voi toki olla myös äidin väsymys, jos se alkaa olla todella elämää rajoittavaa ja ahdistavaa. Mutta itse en ilman ammatti-ihmisen kanssa pohtimista aloittaisi kiinteitä suosituksia aikaisemmin.
Sellaistakin olen miettinyt, että mitäs sitten jos keliakia ja laktoosi-intpleranssi puhkeavat kaikista varotoimista huolimatta. Eli jos on täysimetetty 6 kk ikää, kiinteät aloitettu kokonaan vasta sen jälkeen siinä uskossa ja toivossa, että näin vältytään ko. sairauksilta. Että kun niille äideille, jotka kiinteät aloittavat jo " ennen aikojaan" luodaan huono omatunto siitä, että näin altistavat lapsensa kaikenmaailman sairauksille. Niin, kuinka itseensä pettynyt voikaan olla äiti, joka on toiminut kaikkien suositusten mukaan? Koska en todellakaan usko, että nuita suosituksia kirjaimellisesti noudattamalla vältytään suolistosairauksilta. Eiköhän niiden syntyyn vaikuta niin moni muukin tekijä tässsä maailmassa ja myöhemmällä iälläkin varmasti, kuin vain vauva iässä. Eli mun mielestäni on tosi kurjaa, jos syyllistetään vanhempia siitä, että aloittavat kiinteät esim. pari kuukautta ennen suosituksia perustelulla, että nyt varmasti olet altistanut lapsesi keliakialle ja laktoosi-intoleranssille ja vain itseäsi saat syyttää, kun lapsesi siihen/niihin vanhempana sairastuu. Että mihin vetoaa vanhempi, joka eli kaikkien suositusten mukaan ja kuitenkin lapsi sairastuu? Toteaa vain, että kaikkeni tein ja minkäs sille olisi sitten voinut? Voihan olla, että jonkun lapsen suolisto vaatii pelkkää maitoa kokonaiset 8 kk kypsyäkseen, eikä olekaan valmis vielä 6kk iässä saamaan sisuksiinsa kiinteitä. Mistäs sen tietää? Kun ei nuissa nyyteissä ole mitään käyttöohjeita kylkiäisenä.
Tällaista...
...Oli eilen juttu tutkimuksesta, jonka mukaan imetys ehkäisee keliakiaa. Eli kerrankin tämä tärkeä asia oli jopa ylittänyt uutiskynnyksen.
Minäkin olen lukenut tuon LiiniLiin mainitseman artikkelin (ja lisäyksenä vielä, että erkki savilahti on nimenomaan lasten gastroenterologi eli maha- ja suolistosairauksiin erikoistunut lääkäri) ja minun muistaakseni nämä tulokset (eli allergiariskin lisääntyminen pitkällä täysimetyksellä perheissä, joissa ei ole allergiataustaa) oli saatu nimenomaan meta-analyyseistä eli vetämällä yhteen tuloksia isosta joukosta tutkimuksia. Jos tämä muistikuvani nyt on oikea, niin tulosten pitäisi olla luotettavampia kuin vain yhden ainoan tutkimuksen perusteella saadut.
Olen itse erittäin imetysmyönteinen ja olin ehdottomasti ajatellut täysimettää 6kk asti, jos vain mitenkään onnistuu (nyt tyttö 4kk ja hyvin on tähän asti mennyt), mutta luettuani tuon artikkelin olen ajatellut, että pitäisiköhän sittenkin ruveta pikkuhiljaa kokeilemaan kiinteitä. Perusteluna nimenomaan, että
1) pitkän täysimetyksen (6kk) etuja verrattuna 4kk pituiseen ei ole länsimaisissa olosuhteissa kyetty osoittamaan, vaan päin vastoin (kuten siis jo moneen kertaan mainittu), allergioiden osalta tulokset vähän ristiriitaisia ja riippuvat perheen allergiaperimästä.
2) täysimetetyillä 6kk ikäisillä on osalla (noin joka viidennellä, mutta en muista tarkasti) raudanpuutetta
3) syömisen opettelun herkkyyskausi voi hyvässä lykyssä hurahtaa ohi (ks aikaisempi viesti, jossa puhuttiin sairaalaan syömistä opettelemaan joutuneista lapsista, valitettavasti en muista kirjoittajan nimeä.)
Olen pohtinut asiaa paljon ja loppujen lopuksi tullut siihen tulokseen, että kun ei ole mitään erikoisempia sairauksia ja vauvan paino ja muu kehitys olleet hyviä, niin todennäköisesti yksi ratkaisu ei ole toista parempi, vaan molemmissa on puolensa.
Ajattelin omalla kohdallani kysyä ensi viikolla neuvolassa th:n mielipidettä ja todennäköisesti tehdä sitten hänen ohjeidensa mukaan, kun kerran olen muissakin asioissa pitkälti luottanut hänen neuvoihinsa (hyvä ja kokenut th kun meillä sattuu olemaan...).
Mutta suosittelen todellakin tuon artikkelin lukaisemista, jos sen vain saa käsiinsä, koska siitä(kin) näkee hyvin sen, että tutkimustieto ei ole yksiselitteistä ja maailmanlaajuisten ohjeiden soveltaminen hyvin erilaisissa yhteiskunnallisissa olosuhteissa ei myöskään ole aivan ongelmatonta.
En väittänytkään missään kohdassa, että pitkä täysimetys tai myöhäinen soseiden antaminen estävät ehdottomasti suolisto- tai muiden sairauksien syntymisen, vaan mainitsin, että jos voin pitkään imettämällä yhtään estää mahavaivojen syntymistä, niin sen mielelläni teen.
Eikä ole tarkoitus syyllistää äitejä, jotka ovat alkaneet antaa aikaisin kiinteitä, enhän syytä siitä omaakaan äitiäni! Mutta: kannattaa miettiä, miksi on niin paljon erilaisia suolistopohjaisia sairauksia. Tuskin on ihan sattumaakaan.
Jos tekstin haluaa tahallaan ymmärtää vääriin ja ottaa itseensä, niin siitä vaan!
Lainaus:
" Itselläni on krooninen suolistosairaus, en toki voi syyttää siitä vain " seitsemänkymmenlukuisia suosituksia" , mutta osansa varmasti on senaikaisilla ruokintaohjeillakin. Ja nämä suolistosairaudet ovat valtavasti yleistyneet meidän ikäisillämme. Ne puhkeavat yleensä noin 20-30vuotiailla.
Itse teen kaikkeni, että oma 2-kuinen lapseni saa mahdollisimman hyvän alun elämälleen. Tämä tarkoittaa myös mahdollisimman pitkää imetystä ja rauhallista totuttelua kiinteisiin. Jos tällä imetyksellä voin yhtään estää mahavaivojen syntymistä, niin teen sen enemmän kuin mielelläni. Ja mitä aikaisemmin puhuin korvikeesta, niin sekin on parempi kuin soseet."
Eli kyllä minustakin ne sairaudet voivat tulla vaikka lasta imetetään ties kuinka kauan. Tai voivat tulla myös jos imetetään 4 kuukautta. Tiedän tapauksia (70, 80, 90 luvulla sekä 2000 luvulla) syntyneistä lapsista niin monia että totean edelleen jokainen lapsi on yksilö, sairaudet tulee jos on tullakseen!
Esim. lähisukulaiseni on ollut täysimetyksellä 80-luvulla 5 kuukautta ja saanut äidinmaitoa yli vuoden ikään. Silti on esim. atooppinen ihottuma.
Ystäväni täysimetti 6 kuukautta ja lapsella on kaikki mahdolliset allergiat.
ENKÄ tarkoita tällä kommentilla sitä etteikö kannattaisi imettää!!! Totta kai kannattaa! Mutta mielestäni se ei pois sulje sairauksia! Joissain tapauksissa ehkä mutta ei kaikissa.
ja lopulta se kaikkein tärkein on lapsi itse.
Omassa mielessäni on ollut ajatus kuunnella tässä kiinteiden aloittamisessa myös vauvaa itseään. Kaikkihan ovat tosiaan yksilöitä, oppivat eri aikaan kävelemään, puhumaan, kasvavat eri lailla. Miten siis jokaiselle sopisi täsmälleen sama päivämäärä kiinteiden aloituksessa?
Vauvahan osaa kertoa, koska on valmis kiinteisiin ja osoittaa sen olemalla kiinnostunut ruoasta jota perheenjäsenet syövät, viemällä kaikenlaista suuhun maistettavaksi, ei työnnä kielellä ulos ruokaa tai kakistele, hampaita tulee, osaa istua...
Mitäpä mieltä olette tästä ajatuksesta?
P.S. Tätä puolta vuottahan on pidetty etappina myös sille, ettei vauva tarvitse öisin ruokaa ja silloin passaa aloittaa unikoulutus. Kuitenkin HUS:in ravintoterapeutin mukaan ainakin joka viides lapsi tarvitsee edelleen yöllä ruokaa, on aivan selkeästi nälissään. Noo, meni taas vähän aiheen vierestä tämä loppu, itse en huudatuskouluja hyväksy ja esikoinen vieroitettiin yötinnasta 1 v 2 kk:n iässä. Meille se sopi ihan hyvin.
Kyllä joillakin vauvoilla (yleensä pojilla) on niin kova imemisen tarve että tutti on ehdoton.
Minä yritin imettää ja imettää kun sanottiin että lopettaa kun on täynnä.
No kolme tuntia imetin ja sitten oli rinnat niin kipeät että oli pakko vaihta tuttiin. Siihen tyytyi hyvin. Osasi kyllä ilmaista nälän erikseen.
Ei sillä tutilla ole maidon riittämisen kanssa mitään tekemistä.
Esikoista täysimetin 4kk ikään. Suositus silloin.
Toista vähän vajaa 6kk.
Tietenkään pitkä täysimetys ei ole syypää sisareni vaikeaan allergiataustaan, eikä allergiseen suolistotulehdukseen. Halusin vaan viestittää, ettei pitkä imetys välttämättä ehkäise allergioita. Mietä on neljä sisarusta ja ainoastaan sisartani on täysimetetty 6 kk ikään. Kaikkia on toki imetetty. Silti sisareni on ainoa, joka on ollut todella vaikeasti allerginen. Entisaikaan kiinteiden anto aloitettiin paljon varhaisemmassa vaiheessa, silti allergioita oli vähemmän, kuin nykyisin. Yksi suolistosairauksia lisännyt tekijä on ainakin tämä länsimainen, pitkälle jalostettu ruoka. Allergioiden lisääntymiseen on tainut osaltaan vaikuttaa mm. elintason mukanaan tuoma hygienia. Mikä mahtaa olla saastumisen ja elinympäristön kemikalisoitumisen vaikutus? Sitä tuskin vielä kukaan tietää. Sairastumiseen voi vaikuttaa kovin moni asia. Pitkä täysimetys on valtavan hyvä asia. Kannatan sitä lämpimästi ja imetän omaa poikaani todella mielelläni. Täysimetyksellä oltiin melkein 5 kk ikään. Imetyksen epäonnistuminen on vaan monelle äidille tosi suuri pettymys. Se ei kuitenkaan tee kenestäkään yhtään huonompaa äitiä.
Ihan tätä en ajatellut, kun aloituksen tein mutta mikäs siinä. Sana on vapaa!! Tarkoitus oli vain pohtia neuvoloiden erilaisia ohjeita/suosituksia ja niiden perusteita. Harmi, että tähän eksyi syytteleviäkin juttuja kun se ei todellakaan ollut aloituksen tarkoitus.
Vaikka olenkin vauvantahtista imetystä kannattava ihminen, niin tutti meilläkin on käytössä ja tuen käsitystä imemistarpeen ja nälän erosta. Meillä poika söisi itsensä ähkyyn (pulauttelee, kitisee liian ähkyä oloa) ilman tuttia, mutta rauhoittuu unilleen helposti tutin saatuaan. Rinnalle ei tykkää nukahtaa, mikä onkin hyvä.
Ap kera poikiensa (nuorin vajaa 2kk)
Turun yliopistossa oli elokuussa yksi väitös, jossa todettiin, että äidin imetysajan ruokavalio vaikutti lapsen allergian kehittymiseen. Väitöskirjatutkimuksessa todettiin, että imettävän äidin ruokavalio, joka sisälsi runsaasti luonnollisia C-vitamiinin lähteitä (siis ruokia, ei vitamiinivalmisteita) ja vähän tyydyttynyttä rasvaa, saattaa pienentää lapsen allergiavaaraa. Siinä todettiin myös, että täysimetys ensimmäisten kuukausien ajan saattaa antaa suojaa allergioiden kehittymistä vastaan, mutta rintamaidon suojaavat ominaisuudet saattavat vaihdella. Jos äiti joutui oman allergiansa tähden välttämään c-vitamiinipitoisia ruokia, rintamaidossa oli vähemmän c-vitamiinia. Rintamaidon suurempi c-vitamiinipitoisuus oli yhteydessä lapsen vähäisempään atooppiseen ihottumaan ja herkistymisen vaaraan. Allergiaperheiden äitien ruokavaliossa etenkin kovan rasvan pitoisuus oli suuri ravitsemussuosituksiin verrattuna ja se runsas tyydyttyneen rasvan määrä ruokavaliossa liittyi lapsen allergiseen herkistymiseen.
Oli aika mielenkiintoinen väitöskirjatutkimus. Eli imetys ei automaattisesti vähennä allergiariskiä, mutta jos äidin ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen, se voi vähentää riskiä :-)
Anteeksi nyt että meni ohi aiheen. Älkää ampuko viestintuojaa ;-)
Kaisu
En nyt koko ketjua jaksanu lukea, mut päätimpä ny kommentoida!!!
Meillä ainakin neuvolassa täti sano et jos maitoa siis KORVIKETTA menee reilusti yli litran, niin kannattaa aloittaa kiinteät...
Syy tähän on kuulemma se et saa liikaa d-vitamiinia...
Tiedä nyt sit varmaks mut mä aloitin 3kk:n iässä ne kiinteät, sitä ennen 2,5kk: iässä vellillä, just ton suuren maidon kulutuksen takia meillä meni likemmäs kahta litraa per vuorokausi...
Jokainen taplaa tyylillään ja oman maalaisjärkensä mukaan!!!
varmaan on kiva olla ihana äiti ja imettää lasta ja päteä näin . johtusiko kaikkien imetysnatsien päteminen täällä omasta epävarmuudesta? ei kai kukaan oikeasti jaksa nähdä vaivaa täällä tuntemattomien tavasta hoitaa lapsiaan?vai meneekö samat tyypit naapurille huutaan ettei ole ihan uusin turvaistuin autossa tai huonot vaatteet lapsella??!!mä en oikeasti enää jaksa... eiköhön jokainen meistä halua lapsensa parasta ja varmaan moni tekee virheitä ,mutta onneksi neuvola ja lääkärijärjestelmä suomessa toimii ja siellä on ammatti-ihmisisä auttamassa,eikä vaan jotain nettipalstan äitiä jonka mielestä kaikkien pakko imettää just niin kauan ku itsekin.
lakatkaa pohtimasta muiden tyylejä taaplata ja eläkää omaa täydellistä elämäänne tissi lapsen suussa vaikka kouluikään asti.
niin joo,kyllä mun lapseni on saanu tissiä,tosin lyhyen aikkaa mutta ihan on elossa ja tyytyväinen kaveri!!
kun juuri joku on päässy valittamasta et kuinka tärkeää on imettää niin samaan hengenvetoon kysyy et miten sais lapsen nukahtaan ilman rintaa tai voi kun pääsis jonnekin mut ku vauva ei huoli pulloa... voi teitä joidenka ongelmat on oikeasti tätä luokkaa et miks kaikki ei imetä 1v asti....
Mutta on nyt pakko saada vähän valittaa. Joku taas kirjoitti, että " imetys on helppoa ja mukavaa" ... Ei se kaikille ole! Olen täysimettänyt kohta 4 kk ja jatkuvasti lasken kuukausia siihen, että saisi kiinteät aloittaa. Sisullakin ajattelin täysimettää siihen 6 kk asti. Mutta tämä imetys... Multa maitoa riittää liikaakin. Nyt olemme onneksi pahimmasta suihkuamisesta selvinneet (vauvalle kauheat ilmavaivat ja äidille syyllisyys: miksi mun tissit tekee näin???), mutta vieläkin se ongelma vaivaa ajoittain. Ja öisin heräilen siihen, että joka paikka on maidosta märkänä. Todella mukavaa nukkua pyyhkeiden ja märän paidan kanssa. Puhumattakaan siitä syyllisyydestä, mitä oma herkuttelu aiheuttaa. Lähes kaikesta hyvästä tulee vauvalle mahavaivoja, nyt onneksi jo vähenemään päin. Ja olisi niin ihanaa saada joskus vähän omaa aikaakin... Lypsetty maito pullosta ei kelpaa, joten se tarkoittaa äidin välttämätöntä läsnäoloa. Kaupassa ehkä ehtii joskus käymään ja sekin tuntuu luksukselta. Mukava olisi myös joskus viiniä maistella... Olen niin fanaattinen, että en uskalla yhtään mitään juoda...
No niin, tyhmäähän tämä valittaminen on. Täytyy olla tyytyväinen, että maitoa riittää ja vauva kasvaa. Ja varmaan suren kuitenkin, kun imettäminen sitten joskus päättyy. Osittainhan sitä jatketaankin vielä vaikka kuinka kauan...
Ja anteeksi, kun jouduitte tämän vuodatuksen lukemaan :)
t. Ainainen valittaja
ps. Missähän se x tyyppi on? Ei ole näihin allergioihin kommentoinut ollenkaan???
Ketjun aloittaja eli minä VIITSIN aloittaa tällaisen ketjun, kun halusin vain tietää miksi neuvolassa on kehotettu aloittamaan kiinteät kun minua ei ole kehotettu pojan suurista syömismääristä huolimatta. Tämä on mennyt tosiaan ikävästi sivuraiteelle ja se ei ollut MINUN viitsimisestäni kiinni :/ Tosi kurjaa et pistät koko keskustelun sävyn piikkiini..
Sovitaanko et ne jotka vielä tahtoo tapella tästä tekee oman pinon. Mulle riitti.
Ja myönnän että puhuin osittain läpiä päähäni. Muistin asian väärinpäin eli yksinomainen rintaruokinta yli 4kk vähentää allergiaperimältään positiivisten (siis lasten, joiden perheessä on allergiaa) allergioiden esiintymistä 4 ikävuoteen asti, mutta allergiaperimältään negatiivisten vauvojen (ei allergiaa perheessä) kohdalla yli 4kk jatkuva täysimetys merkitsevästi lisäsi allergian riskiä.
Eli näin se meni! Tutkimus johon tuossa viitataan on kotimainen, Siltasen et al. tutkimus vuodelta 2003.
Tämä kirjoitus on kopioitu Duodecimin numerosta 20/2005, kirjoitus nimeltään Rintamaidon terveydellinen merkitys kehittyneissä maissa ja kirjoittaja on HUS:n lastenlääkäri. SIitä vaan hankkimaan ja lukemaan!