Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteiden aloitus ennen 6 kuukauden ikää?

22.11.2005 |

Ajattelin minäkin heittää lusikkani tähän soppaan, kun jäin ihmettelemään tuosta " idiootti" -ketjusta että mistähän mahtaa olla peräisin ohje maitomääristä suhteessa kiinteiden aloittamiseen.. Eli jos esim. korviketta menee yli litra niin vauva ei pärjäisi maidolla. Meidän neuvolassa ei ainakaan kolmen lapsen ajalta (v.01 alk.) ole mitään sen suuntaista sanottu enkä ole lukenutkaan.

Täysimetän reilu 1,5kk poikaani, ja olen lähes varma että hän syö nyt jo vuorokaudessa litran verran äidinmaitoa. Kuitenkin sitä on aina varastossa eikä hän varmasti näe nälkää. Ylimääräistä lypsän vuorokaudessa 5-6dl vaikka lypsykertoja on vain 3; imetyskertoja mahtuu ainakin 10. Ikinä ei ole mielessä käynyt, että antaisin kiinteitä!! Imetys on helppoa ja mukavaa, ei lainkaan raskasta.

Vaikka vauvan maito olisikin korviketta ja sitä menisi litra, en silti näe järkeä vellin annossa vasten suosituksia. Kukin silti tekee kuin parhaaksi näkee, en halua tällä arvostella ketään. Outoa vain, jos jossain niin neuvotaan, kun vauvat ovat erikokoisia ja syövät eri määriä. Ihan aikuisten tavoin.

kohta 8 viikoisen n.7-kiloisen suursyömäripojan äiti

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, juuri tuota tarkoitin. Eikös niissä tosiaan pitäis lukea se 6kk jos suositukset on sitä? Ja miksi neuvola sanoo että kiinteitä voi antaa 4kk ja samaan hengenvetoon kertoo että suositus on imettää 6kk?

No, anyway, puutun taas nippelijuttuihin :)

Vierailija
22/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tuossa juuri ihmetteli että mitenkäs ne asiat nyt noin....Kun silloin kun minä ja veljeni ollaan oltu vauvoja, on vauvoille, jo melkein vastasyntyneille annettu kauravelliä!!!!HUH!

Niin ja minä en ole ikäloppu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niiden purkkien kylkiin saisi sen 6kk merkinnän. Nestle laittaa takuulla alimman ikärajan mihin luvan saavat, myyntihän saattaisi muuten vaikka vähentyä!

Tuota neuvoloiden suhtautumista olen itsekin ihmetellyt (tosin kokemusta vain yhdestä neuvolasta). Luettuani sosiaali- ja terveysministeriön tutkimuksen " Imeväisikäisten ruokinta Suomessa" tulin siihen tulokseen, että neuvolatädit eivät viitsi puhua kuuroille korville. Kun tutkimuksen mukaan 5kk:n ikäisistä suomalaisvauvoista oli täysimetyksellä 3%:a, niin varmasti tuntuu turhauttavalta kieltää antamasta kiinteitä 4kuiselle kun tietää että niitä kuitenkin suosituksesta huolimatta annetaan.

Vierailija
24/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO: 6kk täysimetyksellä

Suomen terveysviranomaiset: 4-6kk taysimetyksellä, korvikevauvat 4kk(-6kk)

tällaista tietoa olen saanut oikein paperille painettuna tämänvuoden puolella.

Vierailija
25/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisit vasta 20-vuotias, niin se on hiiiirrmuisen pitkä aika tutkimustietoutta ajatellen. Kehitys kehittyy. Ennen kuoltiin tavallisiin flunssiin, haavan tulehtumiseen tai rokkoihin.

Vierailija
26/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa imetystä vielä pitkään. Niin aion ainakin itse tehdä. En aio mukavuussyistä siirtyä esim. " tosi käteviin" tutteleihin. Toki imetän mieluummin itse ennemmin kuin lämmittelen pulloja öisin. Ne, jotka siirtyvät korvikkeisiin tekevät sen varmasti useimmiten aivan muista kuin mukavuussyistä.

Olen samaa mieltä siitä, että rintamaito on parasta ravintoa imeväisikäiselle, mutta jos se riittäisi ainoaksi ravinnoksi, täysimetyssuositus olisi varmasti kaksivuotiaaksi asti. Siksi en näe mitään haittaa siinä, että aloittaa soseet jo esim. neljän kuukauden vaiheilla ja jatkaa imettämistä pääasiallisena ravintona siinä ohessa.

Vierailija
27/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin sitten minäkin osallistua... Itse olen ymmärtänyt, että tämä uusi suositus on tullut siksi, että kiinteät eivät syrjäyttäisi imetystä liian aikaisin. Eli monilla kiinteät korvaavat liian aikaisin maitoaterioita. Näin ollen kiinteiden aloituksesta 4 kuukauden iässä ei tietääkseni ole mitään haittaa jos lapsen suolisto on valmis (ja senhän jokainen huomaa omasta lapsesta jos tämä alkaa oireilemaan vai ei) sekä samalla imetystä jatkaen.

Vierailija
28/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin uskon itseäni viisaampia, jotka ovat asiaa tutkineet ja todenneet että alle 6kuukautisen altistaminen viljoille ja maidolle monin kertaistaa allergia- ja atopiariskit. Olkootkin vain suurentunut riski, en silti halua pelata riskipeliä lapseni terveydellä.

Vierailija
29/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin totesin, mikään lääketieteellinen tutkimus ei (vielä??) ole voinut todeta, että 6kk täysimetys vähentäisi allergioita verrattuna 4kk täysimetykseen. Ts. allergioita ei ole enemmän tai riski allergoihin ei ole suurempi jos täysimettää " vain" 4kk eikä 6kk.

Itse asiassa jos perhe on hyvin allerginen niin 6kk täysimetys voi altistaa vauvaa enemmän allergoille kuin lyhyempi täysimetys. Tämä ilmeisesti sen vuoksi, että äidinmaitoon menee kuitenkin jonkun verran proteiineja ruuasta (korvikkeessahan ei ole muuta kuin lehmänmaitoproteiinia) ja jos äiti on hyvin allerginen niin äidinmaidon koostumus voi altistaa vauvaa allergioille. Tämä on todettu tutkimuksessa...mutta siitäkään ei mitään raudanlujaa loppupäätelmää voi tehdä, sillä kyseessä ei ole laajat, monet tutkimukset.

Alergioiden välttämiseksi kannattaa täysimettää 3-4kk, jos pidempään täysimettää niin sen toki voi tehdä, mutta ei allergioiden välttämissyistä.

Vierailija
30/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette käyneet enkä muistakaan kaikkea mihin voisi kommentoida. Konsultoin ravitsemusterapeuttiystävääni (kiitos ja terveisiä!), joka tuohon rauta-asiaan tiesi sanoa, että äidinmaidon rauta imeytyy hyvin ja siksi riittää, vaikka kiinteät aloitetaan hiljalleenkin 6kk iässä.

Toinen asia; äidinmaidon proteiini ei kuormita munuaisia liikaa, vaikka maitomäärät olisivatkin melko suuria. Yleensä vauva pulauttelee " liian" pois ja siksi myös ravinnoksi menevän rintamaidon määrän arviointi on vaikeaa. Pääasia on tyytyväinen ja terve vauva.

Halusin vielä sanoa, ettei tarkoitukseni ollut asetella imettäneitä arvoon vaan on kaikin puolin harmi jos maitoa ei tule/imetys ei onnistu sairauden tms. takia. Kiinteiden aloittaminen " liian aikaisin" suosituksiin nähden oli aihe, mistä tahdoin keskustelua. Jatketaan sitä hyvässä hengessä =D

Äiti ja pojat 8vko, 1v9kk ja 4v

Vierailija
31/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemani tutkimus on todellakin tehty, ja siitä mainitsemani tulokset saatu!! Yritän etsiä sinulle lähteen, kun en sitä nyt tähän hätään muista. Ja jos on olemassa toisenlaisia tutkimustuloksia niin kuka sen sanoo kumpi on oikea??

Vierailija
32/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pommitin tätiä aiheesta koskevilla kysymyksillä ja näin vastattiin:

Kiinteiden aloitusikää (poikkeuksia lukuunottamatta) on nostettu 3kk nykyiseen 4-6kk vauvojen suoliston toiminnan takia. Ja jos aloitetaan 4kk ikäisenä, tulisi vauvan ruokailun yhteydessä myös imettää jotta pöperöt sulaa paremmin.

Ja noihin kotimaisiin viljoihin ja täysmaitotuotteisiin syynä on myös suoliston toiminta ei allergiariski. Viljat sulaa aikuisellakin jopa lihaa huomattavasti hitaammin ja lehmänmaidon molekyylihiukkaset on liian suuria vauvan vatsan pilkottaviksi. Hapanmaitotuotteita voi siksi antaa jo 10kk ja vauvojen jugurttia 5kk, koska tuotteita on teollisesti muokattu.

Painotti myös ettei läheskään kaikki vauvat sovi noitten suositusten muottiin: toisten vatsa kestää paremmin ja toisten taas suosituksia huonommin. Tärkeämpää on siis tutkia omaa lasta, kuin kalenteria tai muiden jälkikasvua kaikessa lapsen kehityksessä. Ja joillekkin jopa määrätään kiinteiden aloitusikä aikaisemmaksi ihan vauvan terveyden takia.

Vierailija
33/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa liian aikaisesta kiinteiden antamisesta?

Se on tietty suhteellista ja vauvat ovat erilaisia. Mutta muutamia seikkoja jotka puoltavat 6 kk:n täysimetystä imetystukilistan mukaan.

- AAP (American Academy of Pediatrics): Muulla ruoalla ei ole mitään ravitsemuksellista hyötyä ennen 6 kk, päinvastoin.

- vauvan ruoansulatusjärjestelmä ei ole valmis aiemmin

- allergiariski suurempi, mitä nuorempana vauva saa muuta ravintoa ´

- kiinteä vie tilaa paremmalta ruoalta, äidinmaidolta

Juuri luin myös eräästä tutkimuksesta, varhaisella viljanannolla on ilmeisesti yhteys lasten lisääntyneeseen keliakiaan.

Uskoisin, että mitä varhemmin aloitetaan, sen haitallisempaa. Ja varmasti on erityistapauksia, joissa kiinteiden anto on aiheellista jo vähän varhemminkin - sehän on lapsikohtaista!

Se mikä on harmillista, on että niitä tuputetaan usein aivan TURHAAN ja TARPEEETTOMASTI kun äidinmaito riittäisi aivan hyvin ja äitikin olisi innokas sitä tarjoamaan, jos vain SAISI TUKEA. :o)

Vierailija
34/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen tutkimustieto vähän ohi aiheen.

Rintamaitoa saaneilla on aikuisena paremmat kolesteroliarvot, vaikka " ämmä" on kovin kolesterolipitoista. Ilmeisesti kolesteroliaineenvaihdunta " treenautuu" tehokkaammaksi, kun tätä " kjamalaa mjyrkkyä" tulee jo reilusti jo mammanmaidossa.

Mielenkiintoista - mitähän kaikkea tuo viisas luontoäiti on keksinytkään, mikä aina hiljalleen meille uteliaille ja tutkivaisille ihmisille selviää?

Vierailija
35/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella asiallisista viesteistä! :)

Minä ainakin olen ihan oikeasti ihmetellyt näitä suosituksia, niiden vaihtumista (siis 3kk, 4kk ja nyt 6kk) ja niiden merkitystä. Kyllähän nuo selitykset ovat ihan järkeenkäypiä. Minusta ainakin.

Ja kuten neuvolatätikin oli todennut niin joskus niitä kiinteitä suositellaan aloitettavaksi aiemminkin kuten meidän tapauksessa. Koska kieltämättä välillä hiipi mieleeni kummia ajatuksia kun NIIN monet toitottivat minulle että olen vastuuntunnoton äiti! Päätin kuitenkin luottaa itseeni ja omaan vaistooni sekä tietenkin niihin neuvolan ohjeisiin.

Eräs ystäväni sanoi minulle että olen todella uhkarohkea! Ja että hän aikoo täysimettää 6kk. Kyllä meinas itku tulla tuosta kommentista.

Vierailija
36/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan 97% näitä " erityistapauksia" , kun vain 3% 5kk:n ikäisistä on täysimetyksellä?

Vierailija
37/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin aloitettiin aikaisin kiinteät lääkärin suosituksesta ja siitä sitten olen kuullut kyllästymiseen asti kavereilta ja sukulaisilta. Kuinka sä nyt jo... Etkö tiedä, että nyky suositukset... Onko ihan tarpeellista...

Ja sama juttu pullosta. Poika kovin pieni syntyessään, eikä jaksanut imeä tissistä tarvittavaa määrää ja sokeriarvot oli aivan liian alhaiset. Kun vihdoin kotiutu sairaalasta meille annettiin hyvin tarkat ohjeet ruokailusta: kahden tunnin välein, vähintään 40ml ja punnitukset neuvolassa kolmen päivän välein...

Siispä pumppasin maitoa, annoin 40ml pullosta ja loput tissistä. Ja että olin monen mielestä tyhmä ja vastuuntunnoton. Kyllä kaikki lapset osaa imeä... Vauva tietää miten paljon pitää syödä...

Ja lisärauta on ihan oma lukunsa. Koska aiheuttaa vatsavaivoja, moni on kehottanut lopettamaan kokonaan. Eikä auta vaikka koittaa selittää, ettei meidän nyytti ole ehtinyt kerätä tarvittavaa rautavarastoa kuten normaalipainoiset vauvat. Etkö sä kuule kun se huutaa vatsaa... Eikö sua säälitä... Ei sitä ennenkään määrätty...

Oon moneen otteeseen todennut miehelle, kuinka paljon paremmin muut tuntuu tietävän meidän lapsen parhaan, kun me ja lääkärit.

Vierailija
38/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai 70-luvun alussa raasteita jo 3 vko:n ikäisenä, aivan suositusten mukaan. Itse sain tomaattina 2 kk ikäisenä, aivan suositusten mukaan. Meistä kunnallakaan ei ole allergioita. Sisartani täysimetettiin 80-luvun alussa 6 kk ikään saakka, suositusten mukaan. Hänellä on ollut vaikeat ruoka-aineallergiat. Veljilleni annettiin perunasosetta 3 kk ikäisenä 80-luvun lopulla, suositusten mukaan. Molemmilla on ollut maitoallergia, vaikka heitä imetettiin. Niin ne suositukset muuttuvat. Omalle pojalleni aloin kokeilla soseita jo 4 kk ikäisenä. Hän ei ollut vielä valmis syömään kiinteitä, joten siirryttiin takaisin täysimetykseen. Kiinteät aloitettiin uudestaan 5 kk iässä, pojan opittua ryömimään. Siinä vaiheessa ravinnon tarve oli jo niin suuri, etten enää pystynyt liikkuvaista poikaa täysimettämään. Imetys on hieno, äidin ja vauvan välinen asia. On hienoa, jos sen saa onnistumaan. Kaikkien kohdalla se ei valitettavasti onnistu. Epäilen, että harva lopettaa imetyksen " mukavuus syistä" . Imetyshän on loppujen lopuksi onnistuessaan se helpoin tapa ruokkia lasta. Täysimetys ei ole mielestäni hyvän äidin mitta. Kyllä ne lapset muillakin eväillä kasvavat. Lapset ovat yksilöitä. Lisäruoan tarpeeseen vaikuttaa moni asia: painonkehitys, liikkeellelähtö, sairaudet jne. Ei niitä suosituksia voi kirjaimellisesti noudattaa, eikä se varmasti ole tarkoituskaan.

Vierailija
39/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos itse olet allergiaton, niin et ole sitä aikaisen kiinteän ruuan ansiosta vaan SIITÄ HUOLIMATTA.

Vierailija
40/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat tosiaankin kehittyvät eri tahtia. Näkeehän sen liikkumisen ja puhumisenkin suhteen. Jos lisäruuan tarvetta on 4 kuukauden ikäisellä, sitä kannattaa kokeilla. Jos vatsa ei kestä, niin sitten on hyvä palata täysimetykseen.

Sitä en ymmärrä, miksi terveydenhoitajien ammattitaitoa epäillään niin paljon. Monilla on sentään enemmän kokemusta kuin esim kolmen lapsen äidillä. Kokenut terveydehoitaja on sentään hoitanut aika montaa lasta uransa aikana!

Sitäkään en ymmärrä, että tutkimustietoa väheksytään. " Äiti tietää parhaiten" -kommentit voisi jättää esim tässä tilanteessa pois ja kuunnella asiantuntijoita. 6 kuukauden imetyssuositus on hyvä tavoite, mutta ei se ole katastrofi, jos kiinteitä pikku hiljaa aloittelee aikaisemmin. Onhan meistä monista kasvanut ihan terveitä ihmisiä ilman 6kk täysimetystä. Liian ehdottomat mielipiteet ovat ärsyttäviä ja loukkaavat monia. Äitiys on mitä herkin alue ja siinä meitä arvostellaan liian usein. Hyvä äiti on se, joka harkitsee mitä tekee ja ottaa asioista selvää sekä kuuntelee asiantuntijoita.

Suomessa vauvat hoidetaan tosi hyvin. Meidän vanhempien tulisi ennemmin kiinnittää huomiota siihen, miten lapsia hoidetaan vauvaiän jälkeen. Liian vähäinen huomiointi & ajan antaminen ja rajojen asettaminen on epäterveellisempää kuin se, milloin kiinteät ruuat aloitetaan.