Miksi näytän valokuvissa ihan kamalalta? Kellään samaa ongelmaa?
En käsitä, katson peiliin niin näytän ihan hyvältä. Otan valokuvan, näytän todella erilaiselta kuin peilissä. Tai siis iho näyttää epätasaiselta, nenä leveällä ja leuka mahdottoman isolta. :D mistä tämä johtuu? Ammattilaisen ottamista kuvissa sitä on useimmiten ihan nätti kuitenkin. Olen myös mielestäni laihempi valokuvissa kuin peilistä katsottaessa.
Joten kumpi valehtelee, kuva vai peili?
Kommentit (16)
Minulla ei ole kaksoisleukaa oikeasti mutta kuvissa näytän siltä, kuin olisi. Silmät harittavat ja tukka on pystyssä, typerä ilme vaikka tarkistaisin sen ensin peilistä ja sitten ottaisin kuvan pitäen ilmeen muuttumattomana. Todellisuus vs. kuvat kertoo paljonkin; edes kaverini eivät tunnista minua valokuvissa!!
Pari kertaa olen onnistunut nappaamaan hyvän kuvan ja niissä näytän ihan itseltäni.
peilistä näkyy PEILIkuva, valokuvassa ei-peilikuva. Eli kasvot ovat "eripäin" valokuvassa. Kasvot näyttävät siis eriltä, vieraalta peilikuvaan verrattuna. Kokeilepa ottaa valokuva peilikuvastasi. Se näyttää paljon paremmalta. :)
Ellei sitä ole photosotattu
Mutta peilikuva valehtelee?
Ellei sitä ole photosotattu
Mutta peilikuva valehtelee?
Kaikista vain ei tule hyviä kuvia. Joidenkin kasvonpiirteet ovat sellaiset, että niille lankeaa varjoja ja kasvot näyttävät kummallisilta. Ihminen on 3-ulotteinen, valokuva ei.
luontevasti kuvattaessa. Ilmeestä tulee aina kummallisen pingottunut ja epäluonnollinen :( En siis todellakaan ole niitä, joita "kamera rakastaa".
Olen kaunis kun katson peiliin, mutta kamera ei näe samaa :D Jotenkin hupaisaa, kun kaverit ihmettelee, miksi oon facebook-kuvissa aina aurikolasit päässä tai sivusta tai takaa päin kuvattuna. Niin, miksiköhän? Kameraan katsoessa näytän kulahtaneelta 50-vuotiaalta :D
Tai hän ottaa kuvan muka minusta, mutta onkin salaa käynyt nappaamassa kuvan jostain 20 vuotta vanhemmasta naisesta... siis kuvasta päätellen.
Ihminen kun on koko elämänsä ajan muodostanut kuvan omasta ulkonäöstään peilikuvan perusteella. Mutta kun se peilikuva ei ole se, miltä oikeasti näytät. Valokuvassa sit näyttää erilaiselta kuin mihin on tottunut, ja aivot menevät siitä sekaisin, kun ihminen tietää näkevänsä kuvassa itsensä, mutta näkeekin erinäköisen tyypin kuin peilissä.
Vaikea tätä on selittää.
Kuvakulma tekee paljon. Kulmikkaat kasvonpiirteet myös korostuvat valokuvissa. Todellisuudessa sekä valokuva että peilikuva valehtelevat. Peilatessa katsot tosiaan peilikuvaasi ja osaat valita edullisimmat kuvakulmat. Valokuvassa taas ei ole liikettä ja katsot itseäsi eri päin kuin normaalisti. Lisäksi monet poseeraavat kuvatessa, joskus hyvinkin epäedullisesti. Siskoni esimerkiksi alkaa aina nyrpistämään nenäänsä, jos huomaa olevansa kuvattavana. Todenmukaisin olisi videokuva, jossa et katsele peilikuvaasi ja jossa on mukana liikettä.
sekin vissiin katsoo mua vaan peilin kautta?
Ihminen kun on koko elämänsä ajan muodostanut kuvan omasta ulkonäöstään peilikuvan perusteella. Mutta kun se peilikuva ei ole se, miltä oikeasti näytät. Valokuvassa sit näyttää erilaiselta kuin mihin on tottunut, ja aivot menevät siitä sekaisin, kun ihminen tietää näkevänsä kuvassa itsensä, mutta näkeekin erinäköisen tyypin kuin peilissä. Vaikea tätä on selittää.
ihminen on kolmiulotteinen, valokuva ei. Luota siihen mitä peilistä näkyy. Jotkut vaan ei oo "photogenic" :) Me kaikki näytämme valokuvissa hieman erilta, koska valokuvat ovat niin eriä kuin todellisuus. Joissakin tuo ero näkyy vain paremmin. Varsinkin jos on ns vahvat kasvonpiirteet, ne helposti muokkaantuvat kuvissa entistä vahvemmiksi ja siten rumentavat esittäjäänsä.
Mulla ei itsellä ole samaa ongelmaa, mutta parilla kaverilla on, ja yhdessäkin ollaan naureskeltu että miten voikaan näyttää niin eriltä kuvissa. Esim ihan normaalin rajoissa oleva jykevä leuka onkin kaksiulotteisessa kuvassa kunnon miehekäs jättileuka jne.
ja onnistun lisäksi _aina_ saamaan naamalleni ihan käsittämättömän irvistysilmeen. En ole kaunis edes IRL
Muistakaa että peili on 3 ulotteinen ja välissä on ilmaa. Aivan kuten ihmiset näkee toisensa. Kameran kuva on taas 2 ulotteinen ja se tulee linssien läpi.
Ongelma on siis itse otetuissa kuvissa? Ehkä otat liian läheltä, kasvonpiirteet vääristyvät, nenä tulee isommaksi.