Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä Erittäin nirson taaperon syömiseen? ov

Vierailija
26.05.2012 |

Meillä vanhin lapsi (5v) on aina ollu sellainen, että kaikki kelpaa ja maistaa ennakkoluulottomasti kaikkea, mitä eteen laitetaan.

Mutta tämä kuopus (2v3kk) onkin sitten ihan toista maata. Ruuassa ei saa olla isoja kokkareita (esim. muusi ja puuro pitää olla "sileää"), muuten tulee kakomis reaktio.

Ruoka pitää olla selkeästi esillä (eli kastiketta ei saa sekoittaa esim. perunan tai makaronin sekaan/laittaa päälle). Ruoka jää koskematta.

Mitään uutta ruokaa ei suostu syömään, ei edes maistamaan. Ja joihinkin ruokiin ei edes voi koskea.

Lautaselle laitetaan yleensä esim. pieni pala porkkanaa tai yksi herne tms. ja muuten sitten sitä mitä syö. Mutta ei mene niin ei mene.

Lapsi syö suostuu syömään tällä hetkellä:

-Perunaa (muusina, kuoriperunat menee, jos ne muussaa hyvin)

-Juustoa

-Mansikoita

-Manna-, riisi- sekä ohrapuuroa

-Makaronia

-Kurkkua

-Tomaattia

-Paprikaa

-Vesimelonia

-Leipää menee syö jonkin verran, ei kuitenkaan sillä täytä vatsaansa.

-Nakkeja + grillimakkaraa

-Lohta

Eli ruokavalio on aika suppea. Jugurttia ei syö ellei aikuinen lapa sitä suuhun (ja sen pitää olla joko mansikkaa tai banaania, muut ei kelpaa). Banaanista saa hirveät hepulit (kädet pitää heti pestä) ja jos ruokaa (tai juomaa) tippuu paidalle, niin paita pitäisi HETI vaihtaa (sama juttu kyllä, jos paidalle tai housuille menee esim. maalia tms. "sotkua"). Tähän ei kyllä olla suostuttu, kädet kyllä pyyhitään, jos on tarvis. Mutta paitaa ei todellakaan vaihdeta.

Keittoja ja kiisseleitä ei suostu syömään ollenkaan.

Allergiat on tutkittu, niitä ei ole. Lapsi oli jo vauvana erittäin epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan ja uutta makua sai "tyrkyttää" viiskytä kertaakin ja siitä huolimatta sylki ne ulos. Tai vähän isompana leikki ruualla, mutta missään nimessä sitä palaa ei voinut syödä kokonaan vaan siitä närhittiin yksi pikkiriikkinen pala ja se oli siinä.

Syömisestä ei tehdä numeroa, jos ei maista, niin Fine, mutta muuten lautanen pitää syödä tyhjäksi (eli se peruna tms.). Ja lautasta ei saa heittää lattialle (siitä rankaistaan).

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä teidän lapsi syö paljon ja kaikenlaista. Meillä myös nirso lapsi ja hän on vuoden verran syönyt leipää, maustamatonta jogurttia ja vettä. Satunnaisesti voi mennä porkkana. Päiväkodissa hän ei syö mitään. Myös nuo muut jutut on ihan tuttuja, ruoka ei saa sekoittua (meillä ei saa olla edes samalla lautasella mitään muuta), vaatteille ei saa tippua, kädet ei saa likaantua yms. Psykologin mukaan tähän ei kannata suuremmin puuttua vaan antaa lapsen itse valita syömisensä. Taustalla todennäköisesti jonkinasteista aistiyliherkkyyttä.

Vierailija
2/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on ihan monipuolinen ruokavalio. Meidan aikoinaan supernirsolla on nyt 5 vuotiaana huomattavasti suppeampi.

Mulla ei ole muuta neuvoa kuin ala missaan nimessa pakota. Oletko kysynyt lastenlaakarilta, onko lapsen nielurisat isot? Meidan lapsella oli poikkeuksellisen isot Ja kun ne poistettiin, ruokailu parani, mutta on vaikea saada vielakin maistamaan uutta. En ota stressia. Hiljaa ajan kanssa. Se on mun neuvo. Jotkut lapset vaan "pelkaavat" ruokaa, ongelma poistuu ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kakkonen ehti ensin. Kuulostaa mun korvaan vahvasti lievältä aistiyliherkkyydeltä.

Tv. aistiyliherkän 5v:n äiti

Vierailija
4/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iässä samanlaisia, menee kyllä ohi iän myötä. Ja lapset on omia persoonia, toiset on krantumpia kuin toiset. Kunhan saa kaikki tarvittavat ravinto- ja hivenaineet ja vitamiinit, niin ei väliä. Maidossa on jo aika suuri osa tarvittavista ravintoaineista, silläkin pärjää pitkälle. Relaa.

Vierailija
5/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä teidän lapsi syö paljon ja kaikenlaista. Meillä myös nirso lapsi ja hän on vuoden verran syönyt leipää, maustamatonta jogurttia ja vettä. Satunnaisesti voi mennä porkkana. Päiväkodissa hän ei syö mitään. Myös nuo muut jutut on ihan tuttuja, ruoka ei saa sekoittua (meillä ei saa olla edes samalla lautasella mitään muuta), vaatteille ei saa tippua, kädet ei saa likaantua yms. Psykologin mukaan tähän ei kannata suuremmin puuttua vaan antaa lapsen itse valita syömisensä. Taustalla todennäköisesti jonkinasteista aistiyliherkkyyttä.

Meilla on ollut vastaava vaihe. Se on parantunut Ja mun olisi pitanyt lopettaa stressaaminen paljon aikaisemmin kuin paatin lopettaa.

Vierailija
6/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maustaa vaikka viherpippurilla ja tarjota perunoiden kanssa? Sori, oli ihan pakko:P

T. Kielipoliisi

Vierailija
7/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lautanen pitää syödä tyhjäksi (lapsi itse varmaan ottaa ruokansa vai määritätkö sinä, mitä pitää syödä?).

Eli ihan ensin pysähtyisin miettimään, miksi haluat lapselle pahaa eli itkua, hätää ja kärsimystä? Nautitko ruokailutilanteissa siitä, että saat lapselle aikaan pahan mielen? Kostatko lapselle sen, että sinua on kohdeltu huonosti? Onko lapsi ns. vahinkolapsi tai avioliitossa sivusuhteesta syntynyt?

Noin 16 v kuluttua suosittelen välttämään avoimilla paikoilla liikkumista ja katsomaan tarkasti katoille.

Vierailija
8/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan enää itsekään asialla stressaa, nyt kun pääsimme puhumaan asiasta perhetyöntekijän ja psykologin kanssa. Molempien mielestä tämä on ihan normaalia, siis toki jonkinlaista aistiyliherkkyyttä mutta ei mitään "diagnosoitavaa". Nyt lapsi on 4,5 v ja pieniä edistyaskeleita on ihan yhtäkkiä näkynyt, hän on ottanut päiväkodissa muutaman suullisen leipää ja maistoi viime viikolla kananuggetia :)

Meilla on ollut vastaava vaihe. Se on parantunut Ja mun olisi pitanyt lopettaa stressaaminen paljon aikaisemmin kuin paatin lopettaa.

Vierailija
9/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se lautanen pitää syödä tyhjäksi, MUTTA se "uusi" ruoka (herne tms.) saa jäädä lautaselle.

Tai jos joku alkaa pilkkua n...maan, niin jäähän lautaselle jotain, mutta.. Annoskoot ei muutenkaan päätä huimaa, lautaselle ei mätetä jättiannosta vaan ns. linnunannokset ja jos kelpaa, niin sitten saa lisää.

Risat on tutkittu, eivät ole liian isot.

Maitoa ei juo ollenkaan, onneksi sentään juusto kelpaa. Ja tuo jugurtti välillä.

Juo pelkästään vettä.

ap

Vierailija
10/10 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se lautanen pitää syödä tyhjäksi, MUTTA se "uusi" ruoka (herne tms.) saa jäädä lautaselle.

Tai jos joku alkaa pilkkua n...maan, niin jäähän lautaselle jotain, mutta.. Annoskoot ei muutenkaan päätä huimaa, lautaselle ei mätetä jättiannosta vaan ns. linnunannokset ja jos kelpaa, niin sitten saa lisää.

Risat on tutkittu, eivät ole liian isot.

Maitoa ei juo ollenkaan, onneksi sentään juusto kelpaa. Ja tuo jugurtti välillä.

Juo pelkästään vettä.

ap

Uuden tarjoamisessa Ja yrita uudelleen. Meilla meni varmaan puoli vuotta ennenkuin lapsi suostui maistamaan esim keitettya maissia (tahkassa) Ja se on nyt ainut vihannes, jota lapsi syo.

Meille mieleton aluevaltaus oli kun lapsi tajusi etta pizza on hyvaa (ihan peruspizza, juusto Ja tomaattisose). Saimme yhden voimakkaamman maun (tomaatti) ruokavalioon

Mulle ravintoterapeutti sanoi, etta tarkeinta tallaisessa tilanteessa on, etta lapsi syo, nauttii syomisesta, eika se, mita se syo (esim pizza ei ole terveellisimmasta paasta).