Onko kaavinta aina sama asia kuin abortti?
Kysyn, koska tiedän, että äidilleni on tehty kaavinta ainakin kerran, kun olin lapsi. (En halua kysyä häneltä.)
Kommentit (10)
Kaavinnassa voidaan poistaa kohdun limakalvoa muistakin syistä, esim. runsaiden kuukautisten takia.
jos keskenmeno jää kesken, pitää loppu raskausmateriaali kaapia pois ettei tule tulehduksia.
Käsittääkseni abortti on raskaudenkeskeytys.
Ei mun raskautta keskeytetty kaavinnassa. Siinä otettiin kuollut sikiö kohdusta pois.
mut on kaavittu moneenkin kertaan keksenmenon takia. Myös näytteitä voidaan ottaa kaapimalla.
koska istukka ei irronnut. Ei varmaan ollut ap:n äidin rapaus, mutta tiedoksi että sekin on yksi syy.
kaavinta tarkoittaa vain sitä tekniikka jolla kohtuontelo tyhjennetään.
Kaavinta voidaan tehdä vuotohäiriöiden vuoksi tai siksi jotta saataisiin kohdun limakalvosta kunnolliset näytteet. Tai tyhjentää kohtuontelo keskenmenon jälkeen.
Nykyään muita kaavintoja kuin keskeytyksiä ja keskenmenon jälkeisiä tehdään hyvin vähän, koska käytössä on ultra, tähystysleikkaukset ja erilaiset pintanäytteenottotekniikat. 60- ja 70-luvulla kaavinta oli käytännössä ainoa diagnostiikkakeino papa-näytteen ja vatsan alueen avoleikkauksen (laparotomia) lisäksi.
Äitini on voinut saada keskenmenon? Aborttiin en kyllä hänen uskonut pystyneenkään.
Ap
jälkeen tehtiin kaavinta. Eli siis tyhjennettiin kohtu.
Äitini on voinut saada keskenmenon? Aborttiin en kyllä hänen uskonut pystyneenkään.
Ap
Tai hänellä on ollut jotain vuotohäiriöitä (liian runsaat kuukautiset), joiden vuoksi on jouduttu kaapimaan liikakasvanut limakalvo pois jotta verenvuoto loppuisi (omalle äidilleni jouduttiin tekemään näin pari kertaa, kun lääkkeetkään eivät auttaneet).
Tai lääkäri on epäillyt kasvainta ja halunnut näytteet limakalvosta.
Kaavinta voidaan tehdä, jos keskenmeno ei ole täydellinen ts. kohtuun jää tavaraa. Mulla on se käsitys, että yleensä kaavinnalla viitataan keskenmenoon, ainakin tolleen äitien ikäluokassa.