Onko koulun järjestettävä korvaavaa ohjelmaa jos lapsi ei lähde maksulliselle luokkaretkelle?
Vai tulleeko luvaton poissaolo jos ei lähde retkelle eikä koulussa ole ketään paikalla?
Kommentit (21)
Luontokohteet ovat ihan huippuja oppilaiden ryhmähengelle. Kaupunki- huvipuistokohteissa kuljetaan aina sen saman ja iänikuisen kaverin kyljessä. Peruskoulun retkien ei periaatteessa pitäisi maksaa, muttei kouluilla ole mitään retkirahastojakaan eli retkiä ei tehdä sitten lainkaan. Tämä leirikoulu on varmaan myös edullisuuden takia järjestetty, mutta metsissä rämpiminen ja oman porukan kanssa oleminen yötäpäivää on aivan korvaamattoman hyväksi luokan ryhmäytymiselle! Hyvä valinta opelta!
Minä olin itse ala-asteella Kuusamossa leirikoulussa. Käytiin Karhunkierroksella ja nukuttiin vaatimattomissa mökeissä. Reissu oli mahtava. Luonto on kauneinta mitä Suomi voi tarjota. Käyttekö usein koko perheellä luontoretkillä, ap? Mihin olisit halunnut lapsesi lähtevän leirikouluun?
ovat jollain lailla syrjäytyneitä, ja ikävä kylää retken jälkeen ovat yhä enemmän porukasta ulkona. Tällainen ap:n kaltainen suhtautuminen aikuisen suunnalta osoittaa niin suurta typeryyttä ja keskenkasvuisuutta vanhemmalta, että on vaikea käsittää. Ei tietenkään voida odottaa lapsenkaan suhtautuvan luontoretkeen innostuneesti, jos vanhempien asenne on tuo.
Valitettavaa lapsesi kannalta. Hän ei edes voi ymmärtää mistä jää paitsi.
käynyt kumpaakaan eli ei ollut korvaavaa tekemistä eikä tullut luvatonta poissaoloa. Kai se oli ihan luvallinen poissaolo sitten, lapsi oli kotona.
Osallistuu mm rinnakkaisluokan opetukseen.
ei todellakaan ole ketään paikalla. Oman kokemukseni mukaan on aina vaihtoehto jäädä koululle, osa oppilaista jää koululle joka tapauksessa (erinäisistä syistä). Eiköhän tuon voi sopia opettajan kanssa, täytyyhän hänen olla tietoinen lapsen tilanteesta.
Oletteko muuten kertoneet koululle miksi lapsi ei ole lähdössä? Tiedän joillain kouluilla olevan (esim vanhempaintoimikunnan järjestämä) kassa nimenomaan sellaisia tapauksia varten, joissa lapsi ei voi osallistua perheen taloudellisten vaikeuksien takia.
Osallistuu mm rinnakkaisluokan opetukseen.
vaan joutuu jäämään koululle. Ei se luokkaretki yllätyksenä yleensä tule vai tuleeko muka jossain? Yleensähän siihen on säästetty vuosia tai vuosi ainakin.
En usko sellaisiin taloudellisiin vaikeuksiin koska ole itsekin köyhä mutta kyllä ne rahat jostain järjestyy jos halua löytyy. Tietysti sitä ei kaikilta löydy vaan jossain perheissä lasten menot koetaan turhina, kuten joku näistä luokkaretkistäkin tällasissa ketjuissa aina tulee sanomaan.
luokkaretkikohteesta, lapsi itsekään ei halua ko. paikkaan mennä.
Näin ollen jokaisella oppilaalla on oikeus osallistua, maksoi tai ei.
että kaikki toimintamahdollisuudet ovat maksullisia, ja mitään maksutonta toimintaa ei ole tarjolla. Koululla on velvollisuus järjestää ilmaista opetusta joka koulupäivä.
Voitte vaatia, että lapsi pääsee mukaan ilmaiseksi maksulliselle retkelle, jos ei korvaavaa toimintaa ole tarjolla.
näin siksi, että kaikilla oppilailla pitää olla saman verran koulupäiviä vuodessa ja se määrä on määrätty asetuksessa.
Mutta tietenkään sinne koululle ei vaan kävellä kyseisen päivän aamuna, vaan luokkaretkeltä poisjäännistä on pitänyt ilmoittaa ajoissa, että koulussa tietävät järjestää sen korvaavan ohjelman ja jonkun paikalle. Automaattisesti ja mitään ilmoittamatta siellä ei välttämättä ole ketään tai mitään.
Yhdessä sopien voi tietysti joskus järjestää niinkin, että sovitaan lapsen saavan luvallisen projektipäivän vaikkapa kotona.
Itse jäin aikoinaan ihan omasta halustani luokkaretkeltä pois, ankeampaa se olisi ollut mennä luokkaretkelle joka ei kiinnostanut tippaakaan. Onneksi vanhemmat eivät pakottaneet. Vietin sen viikon rinnakkaisluokan kanssa opiskellen.
vaan joutuu jäämään koululle. Ei se luokkaretki yllätyksenä yleensä tule vai tuleeko muka jossain? Yleensähän siihen on säästetty vuosia tai vuosi ainakin.
En usko sellaisiin taloudellisiin vaikeuksiin koska ole itsekin köyhä mutta kyllä ne rahat jostain järjestyy jos halua löytyy. Tietysti sitä ei kaikilta löydy vaan jossain perheissä lasten menot koetaan turhina, kuten joku näistä luokkaretkistäkin tällasissa ketjuissa aina tulee sanomaan.
Ei olla samaa mieltä enemmistön kanssa luokkaretkikohteesta, lapsi itsekään ei halua ko. paikkaan mennä.
Ei olla samaa mieltä enemmistön kanssa luokkaretkikohteesta, lapsi itsekään ei halua ko. paikkaan mennä.
Ankeissa mökeissä yöpymistä, metsässä rämpimistä ja muuta minkä voisi tehdä ilman leirikouluakin.
Ankeissa mökeissä yöpymistä, metsässä rämpimistä ja muuta minkä voisi tehdä ilman leirikouluakin.
mutta minun lapsuudessani se meni kyllä vähän niin, että äiti päätti puolestani, minulta kysymättä, mitä minä haluan. Minulla itselläni ei olisi ollut vastaavia retkiä vastaan mitään, mutta äitini oli sitä mieltä että ne ovat turhanaikaisia ja typeriä enkä minä sellaista halua. Tietenkään en voinut äidille väittää että olisin erityisesti moisille retkille hingunnut, kun ei minulla niitä kohtaan mitään intohimoakaan sen kummemmin ollut, joten äiti varmaankin oletti olevansa oikeassa ilmoittaessaan puolestani että minä en halua sinne retkelle.
Sillä koulu ei maksa mitään. Vanhemmat voivat halutessaan kerätä rahaa, mutta ketään tähän ei voi pakottaa. Eli kaikkien on päästävä retkelle oli perhe maksanut mitään tai ei.
Toinen juttu on sitten, jos perheellä on jokin syy, miksi he eivä halua lapsensa lähtevän ko. retkelle, silloin koulu järjestää korvaavaa toimintaa samana aikana esim. rinnakkaisluokan kanssa tai jollakin muulla tavoin. Näitä syitä voi olla esim. vakaumukselliset syyt, jolloin esim. teatteriin ei ko. oppilas mene. Jos taas "koko koulu" on menossa reth´kelle ja on näitä jotak eivät lähde jää joku aikuinen kouluun koululle jäävien oppilaiden kanssa, eli kouu järjestää korvaavaa ohjelmaa. Näin toimitaan esim. kun koululaiset menevät kirkkoon. Silloin muihin uskontoihin kuuluvat/uskonnottomat oppilaat jäävät koululle ja siellä on heille muuta ohjelmaa.
maksulliset retket. Kohteissa ei ole mitään vikaa vaan valvonnasta.
Yleensä oppilaat saavat vapaasti kuljeskella ympäriinsä sokerihumalassa.
Meidän muksulle tiollaiset yleiset riehumiset vieraassa paikassa ilman aikuisen valvovaa silmää ovat kauhistus.
Jää mieluummin kotiin.
Luontokeskus, tylsää. Ankeissa mökeissä yöpymistä, metsässä rämpimistä ja muuta minkä voisi tehdä ilman leirikouluakin.
Oliko tässä nyt kyse kuinka pitkästä retkestä vai leirikoulusta? Ja minkä ikäisistä lapsista?
4 yön leirikoulu olisi syyskuussa eli kutosen alussa. Lapsi ei halua lähteä, enkä aio häntä pakottaa. Open kanssa on puhuttu, ei ole pakko lähteä, koulu järjestää muuta ohjelmaa.