Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki on iso! En ymmärrä miten sillä ei pärjää. T. Sossun asiakas

Vierailija
25.05.2012 |

Saan toimeentulotukea opiskeluni viimeiselle vuodelle. Valmistun syksyllä.

Olen pystynyt pitämään autoa, ostamaan sitä ruokaa mitä olen halunnut, ostamaan jopa vaatteita ja muutaman kerran käymään baarissa.

En ymmärrä miten jotkut valittaa että tt-tuki ei riitä, mulla ei ole kertaakaa loppuneet rahat kesken! :O

Tosin olen varmaan luonnostani pihi eikä mun ees tee mieli mitää ylimääräistä hienoutta. Ai niin ja on mulla kasvava lapsikin, jolle olen pystynyt kaiken hankkimaan.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka ihme keksi, että se, että olet olemassa riittää...

varmaan se, joka keksi, että ihmisen elämällä on itseisarvo, ei pelkkä välinearvo. Siksi palavasta talostakin pelastetaan myös ne, jotka kuitenkin kuolisivat vaikka vuoden tai kuukauden sisällä.

Vierailija
2/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se, joka keksi, että ihmisen elämällä on itseisarvo, ei pelkkä välinearvo. Siksi palavasta talostakin pelastetaan myös ne, jotka kuitenkin kuolisivat vaikka vuoden tai kuukauden sisällä.

Näin just! Köyhä, rikas, työtön, uraohjus, ihan yhtä tärkeitä... Mut tos lainaamassasi viestissä taidettiin tarkoittaa, et pelkästä olemassaolostako pitäisi saada rahallista korvausta yhteiskunnalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin just! Köyhä, rikas, työtön, uraohjus, ihan yhtä tärkeitä... Mut tos lainaamassasi viestissä taidettiin tarkoittaa, et pelkästä olemassaolostako pitäisi saada rahallista korvausta yhteiskunnalta!

Mutta niinhän se periaatteessa onkin - koska ilman rahaa ei kovin helposti nyky-yhteiskunnassa voi elää sellaista elämää, joka katsotaan ihmisarvoiseksi. Mutta toki se toimeentulotuki ei ole "korvaus olemassaolosta", vaan tarveharkintainen etuus. Siinä on huima ero.

Vierailija
4/76 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antaa peruspalkka jonka eteen tehtävä työtä yhteiskunnalle. Mutta rahaa ei pitäisi saada tekemättä töitä. Kiitos!

Vierailija
5/76 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi saa eläkettä reilun tonnin kuussa käteen. Siitä säästää JOKAINEN kuukausi 600 Euroa ja on tarvinnut säästöjä esim. putkiremonttiin, jota ei tt-asiakas maksaisi itse. Anopin kulut per kuukausi on siinä 500 Euroa ja siinä mukana 150 Euroa hoitovastiketta. Ja tosiaan elää ihan mukavasti. On tietysti tarkka ihminen, mutta ostelee lapsenlapsillekin kaikkea pientä ja vähän isompaakin lahjaksi välillä.

Samoin vanhempani. Heillä kulut kuukaudessa on 1300 Euroa ja siinä mukana melkein 300m2 talon ylläpito, kesämökin ylläpito, auto ja äiti vielä pelailee hedelmäpelejäkin. Jos huomioi noi asumiskulut ja äidin tuhlailut naurettaviin hedelmäpeleihin, niin ihan nuo toimeentulominimillä elää.

Vierailija
6/76 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksenä saada työtätekevät ärsyyntymään. Varmaan ap on isoa palkkaa saava ja yrittää vaikuttaa sossutukien pienentämiseen.

Meillä on 6 henkinen perhe jossa työkyvytön ja opiskelija. Opintolaina on pakko ottaa jos haluaa toimeentulotuen eli velkaa kertyy 10000e opintojen ajalta.

Elämme toimeentulotuella kohtalaisesti (mikä tarkoittaa ettei leluja meillä ostella, ruokaa on mutta lapsille jogurtti tai murot on harvinaista herkkua, hedelmiä ei osteta kuin esim.omppuja muutaman kerran viikossa jne) Toimeen tosiaan tulee noilla rahoilla jos kyse on muutaman kuukauden tarpeesta.

Vaan entä kun lapset kasvaa ja tarvitaan isommat sängyt, kijotuspöytä, polkupyörät? Perustarpeita jotka pitäisi olla jokaisella suomalaisella lapsella mutta sossutuessa ei huomioda.

Säästöjähän näistä tuista ei kerry joilla rahoittaa hajonnut kamera (joo, mekin halutaan lapsistamme kuvia muistoksi) tai viedä lapset edes kerran johonkin huvitukseen joihin kaverit menevät jatkuvasti tai kustantaa harrastus. Naapurin pojilla on potkulaudat, meidän poika ei lähde mukaan potkuttelemaan kun lautaan ei ole rahaa. Näitä tapahtumia riittää. Pitkäaikaiseksi tuoeksi, eli kunnes esim.opiskelija valmistuu pitäisi olla joku mahdollisuus ostaa joskus tarpeellisia tarvikkeita. Kuitenkin kituutan koska tiedossa on töitä kun valmistun koulusta, edelliseltä alalta niitä ei löydy. Ehkä lapset isompana ymmärtävät miksi meidän sohvasta oli jousitukset rikki eikä uutta voitu hankkia. Meidän sossutäti ei ole tarveharkinnasta kuullutkaan, jos jollain on paremmin niin älkää yleistäkö, meillä ei juhlita.

Nimim. joskus vielä lasten kanssa ihan Lintsille kun tuista eroon päästään

Vierailija
7/76 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toimeentulotuen pitäisi olla AINA väliaikainen ratkaisu. En oikein käsitä, miksi pitää opiskella, jos toinen vanhemmista on työkyvytön. En käsitä, miksi niitä lapsia pitää hankkia tolkuton määrä, jos alun perinkään ei ole mitään säästössä.

Kyllä, vastustan tätä "lapset pitää hankkia nuorina"-mantraa. Lapset pitää hankkia sitten, kun niihin on varaa. Sitten kun tietää, että pystyy ne elättämään. Toki elämässä voi tulla vastaan pahoja yllätyksiä esim. toisen vakava sairaus tai vammautuminen. Tällöin on hyvä, että on joku tuki, jonka avulla päästään pahimman yli ja sen jälkeen tehdään ne välttämättömät ratkaisut jolla perhe selviää. Ja käytetään ne säästöt, joita on ehditty kerryttää järkevästi jo ennen lasten hankkimista.

En pidä monen ajatuksesta siitä, että tällä tuella eletään useita vuosia, jopa loppuelämän. Minusta kaikkien tukien pitää olla väliaikaisia ratkaisuja. Esim. opiskelija menköön töihin, työkyvytön kuntoutetaan ja lapset eivät todellakaan saa uusia sänkyjä tai kirjoituspöytiä muiden veronmaksajien selkänahasta. JOku järki näihin asioihin, kiitos!

Yhteiskunta ei määrää, montako lasta hankitte, mutta joutuu kuitenkin ne elättämään, kun hankitte ne välittämättä taloudellisista realiteeteista. Hyvää lapsentekoaikaa ihmisen elämässä on yli 20 vuotta. Miksi ne lapset pitää tehdä silloin, kun mitään näkemystä omista voimavaroista ei ole?

Vierailija
8/76 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin oma ihmislajinsa. Heillä ei ole mitään vastuuta itsestään ja kaikki heille tapahtuneet vastoinkäymiset ovat yhteiskunnan syytä. Heillä on kalliita allergioita ja monen kympin laastarikulut kuukausittain. Kun lapset kasvavat ulos sängyistään, heille on hankittava uudet (käyttämättömät, mieluiten Muuramen) vanhat sängyt joutavat saunapuiksi. Jos nämä ihmiset eläisivät, jossain muualla kuin suomessa, he varmasti kuolisivat ennemmin nälkään, kuin alkaisivat huolehtia itse itsestään ja perheestään.

En ole itsekään varakas, kaikkea muuta. Miehen tilistä jää käteen n. tonni, itse opiskelen tutkintoa kotihoidon tuella (aikuiskoulutukseen ei saa opintotukea). Todella tiukilla mennään tällä hetkellä, mutta pärjätään, kun hankinnat tehdään kirpputoreilla ja fb:n osta/myy-palstoilla. Lapselta pieneksi jäävät vaatteet myydään eteenpäin ja ruokakaupassa käytetään harkintaa. Jouluun asti täytyy vielä pärjätä vähällä, sitten valmistun ja palaan työelämään.

Olisin voinut näiden marisijoiden tavoin heittäytyä itkemään yhteiskunnan tukien riittämättömyyttä. Sen sijaan olen kiitollinen siitä, mitä saamme.

Vierailija
9/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkään en ymmärrä valitusta tuen pienuudesta. Me ei tt-tukea saataisi, periaatteessa, vaan liiton ansiosidonnaisen viipyessä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Nyt siis liiton rahat tulee sossun kautta, sossu maksaa tuen ja vie vastineeksi päivärahat, joten kierteessä olleen, kunnes töitä löytyy.

Vierailija
10/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin asuvalla on tuet yhteensä noin 1000€ kuussa. Sisältää siis kaiken, ja sossusta saa vaan sen mitä muualta ei. Eli jos saat esim. KELA:sta 300€ saat sossusta 700€. Jos olette yhtään katsonut vuokria niin aika heikolta näyttää.

Vierailija
11/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei asu pääkaunpunkiseudulla. Mutta silti.

Vierailija
12/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on tuo toisen kirjoittajan mainitsema 1000 euroa (sossu+kela), niin ei toi kyllä mihinkään riitä.

Mulla menot:

- 500e vuokra

- 200e autolaina

= 700 e, nämä kaksi menoa vasta!

Sitten vielä muut laskut tulee. Yleensä mulla menee laskuihin reilu tonni ja loput jää elämiseen.

Mulla on nettotulot 2300 euroa kuussa, eikä yleensä jää mitään säästöön. Minusta joku tonni sossusta olisi kuin pieru saharassa! Eihän sillä saisi edes kaikkia laskuja maksettua.

Vierailija
13/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vajaan vuoden sossun tuella, kun en ollut oikeutettu opintotukeen mutta opiskelin. Silloin minusta tuli toimeentulokriittinen. Oli nimittäin ihan järkyttävä määrä rahaa. En meinannut millään saada sitä kulutettu. Ostelin ostostv:stä turhuuksia kun rahaa oli millä mällätä. Tuon tuhlausrahan lisäksi sossu maksoi minulle vuokran, sähkön, veden ja apteekin kuitteja vastaan lääkemaksut. Ainakaan tuolloin eivät pyytäneet edes mitään reseptejä, joten maksoivat minun e-pillerinkin. Nämä ammattimaiset sossun asiakkaat kierrättivät keskenään apteekin kuitteja ja keräsivät jokainen isot rahat niillä. Sossu ei siis ottanut kuitteja itselleen eikä tehnyt niihin mitään merkintöjä, vaan antoivat ne hakijalle takaisin, joka antoi ne sitten kaverilleen.

Vierailija
14/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee mieleen opiskeluajat vuosien takaa. Kesällä kun töitä ei löytynyt niin sossun luukulta sai niin paljon enemmän rahaa kuin mitä opintoraha oli. Vuokran maksoi sossu kokonaan, ja terassirahaa tuli vielä runsaasti enemmän kuin kitkutteleva opintoraha ja asumistuki.

Kesä,vapaalla, nuori, rahaa ja terassilla, oli kivaa!

Vierailija
15/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin pärjätään täälläkin. En asu pk-seudulla, ei ole suurempia velkoja ja olen perusnuuka.

Vierailija
16/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lyhennämme opintovelkoja 200 euroa/kk (sisältää korot)

-toimeentulotukeen ei hyväksytä menona pakollista lääkettä, koska sen on kirjoittanut yksityislääkäri (kunnalla ei ollut osaamista, ja käskettiin mennä yksityiselle). Lääke maksaa 40 euroa/kk.

-erityisruokavaliot ovat kalliita (mm. maidottomat tuotteet ja puhtaat viljat)

-auton menoja (mm. vakuutukset, korjaukset) ei hyväksytä menoiksi, ja auto on käytännössä välttämätön (lapsen vamman vuoksi)

Jos maksaisit toimeentulotuestasi velkoja 200 euroa/kk, auton vakuutuksia 50 euroa/kk, lääkekuluja 40 euroa/kk ja lisäksi ostaisit osan perheesi ruoasta erikoistuotteina (maidoton, gluteeniton), niin tuskin hehkuttaisit tuen riittävyyttä.

Vierailija
17/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaveri vetää sieltä rahaa paremmin kuin jos olisi töissä. Ei siinä mitään, ei se multa pois ole, mutta pistää hämmästelemään.

Omituuisinta on se että hänellä on täysi-ikäinen lapsi joka asuu kotona ja käy töissä, sen ansioita ei otetta koskaan huomioon toimeentulotuessa. Mä olen käsittänyt niin että ne kyllä yleensä otetaan huomioon. En sitten tiedä johtuuko siitä että ovat joskus olleet lastensuojelupuolen asiakkaina?

Mutta joo, omakotitalon sähköt maksetaan, vedet maksetaan. Vuokraan annetaan rahaa. Lääkkeet maksetaan ja samalla kaveri saa kelan työttömyyspäivä rahaa, sekä pojan palkka. Lisäksi kaverilla on mies joka ei ole kirjoilla siellä, mutta tuo tietty rahaa kotiin.

Ei sen kannata mennä töihin! Mun mielestä ihan uskomatonta!

Vierailija
18/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvan kun täytyy siitä summasta maksaa kaikki. Jos henkilöitä on enemmän, saa rahaa loogisestikin enemmän, mutta kuluja ei välttämättä ole kaksinkertaista määrää.

Vierailija
19/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia kituutellut osa-aikatyön ja opintojen kanssa ja kun lopetin työt sairauden takia ja joudun opintojen loppuvaiheeseen pyytämään toimeentulotukea, tuntui kuin olisi päässyt taivaaseen. Niin paljon rahaa! Minulla ei edes kokopäivätyössä ollessani ole ollut käyttörahaa niin paljoa, koska olen aina maksanut opinto- yms. lainoja. Toki minäkin olen pihi; en osta vaatteita tai bilettele, mutta luxusta on ostaa kunnon ruokaa.

Vierailija
20/76 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi kans. Ylimääräisenä sähköt.

Musta tuo rahasumma on tuntunu niin riittävältä, että en ole joka kuukausi edes vienyt sähkölaskua maksettavaksi vaan olen maksanut itse perusosasta ja apteekkilaskut olen myös maksanut itse. Tosin osittain myös sen takia, että viimeiseen asti vältä joittenkin hiivalääkekuittien näyttämistä muille. Liian intiimiä. Kotivakuutuksenkin maksan itse perusosasta. Pyykinpesukoneet yms olen myös ostanut perusosasta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi