Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakkautta ensi silmäyksellä: itsepetostako?

Vierailija
24.05.2012 |

Iltasanomien nettikeskustelussa oli niin hyvä kirjoitus että siteeraan sen tänne:

"Parinvalinta tapahtuu useimmiten tunnepohjalta lapsuudenkokemusten mukaan ja tässä tapauksessa on jo helppo todeta, että sama kuvio toistuu ja ainoa tapa muuttaa asia on tutustua itseensä hieman paremmin, jotta ymmärtää miksi valitsee aina samantyyppisen puolison, joka nyt siis täysin väärä valinta. Ihmiset puhuvat yleensä kuinka rakkaus syttyi heti ensi silmäyksellä tai että siinä oli heti suuri kipinä - se kertoo vain sen, että toinen laukaisi itsessäsi tietyt signaalit jotka olet oppinut jo vanhemmiltasi tai siltä joka sinusta huolehti (tai hylkäsi) pienenä. Tämä ensihuuma kestää vain kuukausia ja sitten näet toisen henkilön oikean persoonan omien kuvitelmiesi takaa. Aivomme siis käyttävät oikotietä ja jopa valehtelevat meille kumppanin sopivuudesta, joten kannattaa ymmärtää mitä etsii ja mihin kiinnittää huomiota ja sitten vasta rakastua. Kuulostaa hieman tylsältä ja tekniseltä ja tuottaa paljon intohimoisemman ja pidemmän tuloksen."

Näinhän se on. Usein "rakastumisilla" ja äkkikiihkoilla halutaan perustella jotakin joka syvemmässä tarkastelussa on vain tuhoon tuomittu yritys toistaa jokin lapsuuden ihmissuhde/tunnekuvio tai korjata lapsena koettu hylkäämis- tai muu traumaattinen kokemus.

"Rakkautta ensi silmäyksellä" ilmiö perustuu paljolti kahteen seikkaan: uudessa ihmisessä on jotakin joka tuo tiedostamattomasti mieleen lapsuudesta tutun kuvion (toistamispakko) ja/tai uuteen ihmiseen on jostain syystä helppo sijoittaa tai ennemminkin reflektoida omia toiveita ja tarpeita. Sitten kun arjessa käy ilmi toisen erillisyys ja millainen ihminen hän oikeasti on, tie eroon alkaa siitä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn tähän täysin, ja tutkimukset osoittavat samaa!

Tähän liittyy myös se jälkeisilmiö: tai en tiedä, onko kukaan muu kokenut samaa mutta itselläni käy aika usein niin, että kun suhde on ohi, ja näkee tyypin jonkun ajan kuluttua, näkee hänet AIVAN kuin uusin silmin ja miettii että ei juma, toltako se näytti ja kuulosti ja pukeutu. aika usein mä oon nolo valinntastani ja ihmettelen vilpittömästi että mitä ihmettä mä oikein siinä tyypissä näin. Usein exät kattelee nolon jalkojaa näissä tilainteissa ja mulla on fiilis et ne ajaattelee tisalleen samaa : D

Vierailija
22/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunteet kuulemma alkoivat -

- toinen kestänyt 26v ja toinenkin jo 17v:)

Ja minä siis noiden kahden ihastujan kohteena edelleenkin:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensitapaamisesta 2kk:n päästä kihloihin ja 10kk:n päästä naimisiin. Viisi lasta ja 13 vuotta myöhemmin edelleen onnellisesti ja onnellisena yhdessä.

Ja rakastuminen tapahtui tosiaan ensisilmäyksellä.

Rakastuit/ihastuit ensisilmäyksellä mieheen joka oli sen arvoinen, hyvä, luotettava jne. Mutta ois sulla saattanut käydä huono tuuri ja oisit saattanut ihastua ensisilmäyksellä paskiaiseen.

Itsekin olen rakastunut ensisilmäyksellä, 3 kertaa itse asiassa. Ensimmäiseen poikakaveriin rakastuin niin vahvasti kun näin hänen silmänsä, olin myytyä naista (no tyttö oikeastaan vielä silloin) heti. Erottiin parin vuoden kuluttua koska mies oli mulle ihan väärä. Ihan hyvä tyyppi mutta ei mitään yhteistä, loppuajasta nähtiin tosi harvoin toisiamme.

Toinen poikaystävä, no samanlainen rakastuminen ensisilmäyksellä. Täysi paska. Vei rahat, petti ja jätti. Ois saanu jäädä väliin.

Kolmas rakastuminen ensisilmäyksellä, nykyinen aviomies. Hyvä mies ja isä, parempaa en voisi toivoa. 2 lasta ja 13 vuotta yhdessä. Alkaessani seurustelemaan mieheni kanssa en kuitenkaan enää ollut niin naiivi että olisin kuvitellut että rakastuminen ensisilmäyksellä tarkoittaa että tän kanssa olen loppuelämäni. Tiesin että aika sen näyttää, parin vuoden yhdessäolon jälkeen sitä on viisaampi.

Että kyllä, AP lainaama teksti on mielestäni totta.

Vierailija
24/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan onkin noin esim tapauksissa joissa pitkäaikainen puoliso silmänräpäyksessä vaihdetaan uuteen. "tunne itsesi" on todella nerokas lause.

Vierailija
25/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ainakaan itselläni ei ole ollut tapana valita samantapaisia kumppaneita kerta toisensa jälkeen vaan ovat kaikki 3 pitkäaikaista olleet hyvin erilaisia. Eivätkä kukaan yhtään vanhempieni tapaisia.

Uskon myös henkilökemiaan ja epätieteellisesti myös syvällisempään sielujen kumppanuuteen jotka voi havaita ensisilmäyksellä, eikä niin että aina tai yleensä olisi kyse jostain ihme lapsuuden traumakuvioiden selvittely-yrityksestä. Aviomiehestäni tiesin ensinäkemällä, että tuo on minun mies, ja hän tiesi minusta samoin.

Vierailija
26/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ex-poikakaveria ensimmäistä kertaa 10 vuoteen (erottiin 15 vuotta sitten) noin kuukausi sitten. Voi juma että mulla hävetti, kun tajusin millaiseen ihmiseen olen aikoinaan muka ollut rakastunut. Vaatteet samanlaisia ryysyjä kuin silloinkin, hiukset epäsiistit ja muutenkin ulkoinen olemus kaikkea muuta kuin kiinnostava.

Yhdyn tähän täysin, ja tutkimukset osoittavat samaa!

Tähän liittyy myös se jälkeisilmiö: tai en tiedä, onko kukaan muu kokenut samaa mutta itselläni käy aika usein niin, että kun suhde on ohi, ja näkee tyypin jonkun ajan kuluttua, näkee hänet AIVAN kuin uusin silmin ja miettii että ei juma, toltako se näytti ja kuulosti ja pukeutu. aika usein mä oon nolo valinntastani ja ihmettelen vilpittömästi että mitä ihmettä mä oikein siinä tyypissä näin. Usein exät kattelee nolon jalkojaa näissä tilainteissa ja mulla on fiilis et ne ajaattelee tisalleen samaa : D

Vierailija
27/28 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä kukaan yhtään vanhempieni tapaisia.

vaan että jonkun ihmisen kanssa mahdollistuu jokin dynamiikka joka on tuttua jo lapsuudesta. Täysin eri asia.

Vierailija
28/28 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastuin ex-mieheeni 1.5 tunnissa. Tunne oli hyvin voimakas ja molemminpuolinen! 4 viikossa kihloihin, 6vk päästä toivottu rakkauslapsi alulle.

Sittemmin erosimme. Olis pitäny luottaa intuitioon: pahemman luokan playboyhan hän oli. Oon työstänyt sitä, miks tieten tahtoen 2miestä otin sitä sorttia? Tummia, komeita ja naistenmiehiä.

Ei kiitos enää. En jaksa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme