Saako kaverin/tuttavan vauvaa/lasta halia ja antaa pusu poskelle tms. noin vain vai pitääkö pyytää lupa?
Tykkään halimisesta ja pusimisesta. Omaa lasta saa onneksi hellitellä sydämen kyllyydestä, mutta joskus kun on kaverin lapsen kanssa hauskaa yhdessä spontaanina ihmisenä antaisin pusun tai halin hänellekin. Mutta saako noin vain sitä tehdä, vai pitääkö siihen kysyä lupa?! Mitä mieltä olette?
Kommentit (12)
Kummilapsia halaan, pussaan ja sanon rakastavani: ovat kuin omia :) Heidän vanhemmat eivät halaa jne. joten heistä huomaa että on tärkeää puhua rakastamisesta ja halailla.
en ole lupaa kysynyt, mutta kukaan ei ole ainakaan osoittanut pahastuneensa. Itse sallin myös ystäviltä tuollaisen ilomielin.
Kun omat lapset olivat vauvoja, olin todella omistava heidän suhteen. Silloin olisin saattanut vetästä herneen nenääni, jos kaveri olisivat pussailleet heitä. Anopin syliin antaminenkin oli hankalaa :) Nyt ilahtuisin, jos kaverit halaisivat lapsiani, saisivat suukonkin suikauttaa :)
5
niin miehen pomo, nainen kylläkin pussas tyttöäni heti poskelle, kun syliiin sai.. No hänen omat jo tsoi isoja, mut en silti oikeen tykänny!
Kummilapsiani halin ja suukotan, ja niin saa minunkin lasteni kummit tehdä ;)
Kun on ne vaan niin ihania! Ja puhuttelen heitä myös lellittelytermeillä tyyliin pikkukulta, ja ihan rakkaaksikin sanon. Ei mulle ole ainakaan kukaan kaveri sanonut, että olisi pahastunut. Eikö se ole kiva, että lapset on kaverillekin tärkeitä?
että yksi sellainen " hoitotäti" ei siis virallinen, mutta täti, joka joskus aina pyytää lastani hoitoonsa, pussailee sitä SUULLE. Ja tädillä on satavarma karies ja olen koettanut sanoakin, ettei pussaisi suulle, mutta täti ei usko. Muuten annan lapseni mielellään hänen hoitoonsa, lapsi tykkää tädistä ja täti lapsesta, mutta tuo suulle pussailu ei oikein ole kivaa. Poskelle saisi minun puolestani pussailla vaikka kuinka.
en minäkään tuota suulle pussailua kannata, mutta hiuksiin ja poskelle.
muutaman viikon ikäisiä, jos joku niitä nuuski tai pussaili.
Ja jos vanhempien mielestä suulle pussaaminen ei ole ok, niin sitä täytyy kyllä kaikkien hoitotätien noudattaa tai sitten eivät saa lasta hoitoon!
Mutta ei kukaan kyllä suoraan suulle ole pussaillut, eikä kyllä itsellenikään ekana tulisi mieleen pussata vauvaa suulle.
halimisen ja hellittelynimien käytön ei luulisi häiritsevän ketään, ellei lasta itseään.
jos ystäväni antavat tytölleni pusun. Usein tyttö jakelee niitä itsekin ja silloin jos ei saa vastapusua, niin tulee kyllä paha mieli tytön puolesta.
Itse kyllä harvemmin jakelen muiden lapsille pusuja, elleivät lapset ole sitten hyvin läheisiä tai tee itse " aloitetta" .