Onko joku oikeasti saanut pankista 100% asuntolainaa? Meillä ehtona oli 70%!
Nyt kovasti kohkataan tuosta uudesta säännöstä, jonka mukaan ei enää saisi myöntää lainoja asunnon täyden hinnan mukaan. Mä en edes tiennyt, että joku pankki tällaisia 100%:n lainoja myöntää. Meiltä ainakin vaadittiin säästöjä tai kolmannen osapuolen omistamaa varallisuutta takuuksi 30% edestä. Tämä siis vuonna 2006.
Onko täällä ketään, joka olisi oikeasti nostanut koko asunnon arvon verran rahaa pankista?
Kommentit (22)
itse asiassa enemmänkin kuin sen asunnon pelkkä hinta.
Asunto on aina käynyt vain 70 %:sti lainan vakuudeksi, lopuille on pitänyt olla valtion takaus tai jotain muuta vakuutta.
Me saimme 100% lainan. Siis omaa pääomaa ei ollut sentin latia, mutta vakuudet toki oli vanhemmilta.
Ei mitään omia säästöjä edes penätty. Kysyi vaan että onko ja sanottiin ettei ois laittaa yhtään nyt itse. Ja se oli sillä selvä.
Mulla oli omaa rahaa 20%, josta ajattelin sen 15% käyttää. Pankki suositteli mulle 100% rahoitusta, kun kyselin ensiasunnon ostajana, että mitäs mun vielä tarttis miettiä. Siinä olisi valtiontakaus hoitanut 15%, pankin oma takaus 15% ja asunto sen 70%.
Laskin sen puuttuvan 15% pankin takauksen hinnan ja päädyin maksamaan säästöistä sen 15%.
Mitään omaisuutta tai takaajia ei ollut.
Me vuonna 2007. Ei säästöjä, ei takauksia, ei vakuita. Ostettiin pankin omatakaus.
sinkkuna 160 000 euroa asuntolainaa omatakauksella eli ilman yhtään omaa rahaa ja 100 % asunnon hinnasta.
On saatu, takaajia piti olla tuolle 20%:lle. En tiedä mikä ongelma tuossakin nyt sitten muka on. Vaikuttaa taas enemmän siltä että halutaan jostain syystä tukea asuntosijoittamista (tulee vuokralaisia), sen sijaan että ihmiset ostaisivat omistusasuntoja. Joku kusetus tässä taas on taustalla, koska mitään vaaraa tuossa ei ole jos on vakuudet kunnossa. Pankit kyllä ottavat aina omansa pois.
Vai se että saako lainaa ilman vakuuksia.
Uuden avaimet käteen talon kun ostaa niin saa ilman vakuuksia lainan 100% koska se talo on niin arvokas heti kun on tontille tuotu ja pystytetty.
Eli lainan vakuutena on vain kiinteistö ja kustannusarvio tulevasta rakennuksesta.
Saatiin vähän enemmänkin kuin oli tarvis.
Joku mikälie käsiraha maksettiin itse, kaikki loput pankista. Oli tosin ihan kaikkiin tuttuihin verrattuna ihan käsittämättömän pieni laina, ja on muuten jo maksettu takaisin. Ja ollaan kohta nelikymppisiä. Pieni talo, paljon omaa rempattavaa eikä kelpais yhteenkään blogiin eikä sisustuslehteen. Minun on vaikea ymmärtää, että ihan ns normaalit työssäkäyvät uskaltavat ja haluavat ottaa nelin, viisin, kuusinkertaisia lainoja meidän asuntolainaan verrattuna. Tuntuisi julmalta, että koko loppuelämä menisi lainanmaksuun. Eikä meinaa rahat riittää mihinkään vaikka olis vain vaatimaton laina (me maksettiin n 500€ kuussa)...
Joku mikälie käsiraha maksettiin itse, kaikki loput pankista. Oli tosin ihan kaikkiin tuttuihin verrattuna ihan käsittämättömän pieni laina, ja on muuten jo maksettu takaisin. Ja ollaan kohta nelikymppisiä. Pieni talo, paljon omaa rempattavaa eikä kelpais yhteenkään blogiin eikä sisustuslehteen. Minun on vaikea ymmärtää, että ihan ns normaalit työssäkäyvät uskaltavat ja haluavat ottaa nelin, viisin, kuusinkertaisia lainoja meidän asuntolainaan verrattuna. Tuntuisi julmalta, että koko loppuelämä menisi lainanmaksuun. Eikä meinaa rahat riittää mihinkään vaikka olis vain vaatimaton laina (me maksettiin n 500€ kuussa)...
Miksi niin monet ajattelevat että asunto on jotain mitä hankitaan loppu elämäksi. En voisi kuvitellakkaan asuvani yhdessä paikassa iän kaiken. Jossain vaiheessa menee myyntiin. Ei siihen tarvi sen enempää sitoutua kuin vuokra-asumiseenkaan. Tuskin koskaan maksetaan koko lainaa, en ole sitä niin edes ajatellut.
Siitä on tosin jo monta vuotta. Enää ei kuitenkaan taida saada helposti, kun Suomen PAnkkikin konahti tässä kuussa, että säästöjä ja parempia takuita pitää vaatia. SP:n mielestä ei saisi myöntää esim. 50.000 euron nettotuloilla 250.000 euron lainaa, vaikka olisi miten paljon vakuuksia. Pankit ovat olleet tosi lepsuja.
Mulla on viime elokuussa otettu asuntolaina. Laina 60 000€ (kaksi henkilötakaajaa, ei omaisuutta takaamassa, eikä mulla ollut montaa tonnia säästöä), asunnon hinta 44 000€. Loppusumman käytin toki asunnon remontoimiseen, johon se olikin tarkoitettu.
tai sitä aikaisemmin. Finanssivalvonta valvoo pankkeja ja noin periaatteessa 100% lainoja ei saisi myöntää. Pitää olla hyvät perusteet, kunnon vakuudet, hyvät nettotulot että tänä päivänä annetaan 100% rahoitusta. tilanne oli vielä viime syksynäkin toinen. Toki niitä sataprossasia saa, mutta ei tosiaan automaattisesti.
300 000e:n talossa missä on kuusi huonetta koko elämääni. Lasken kyllä sen varaan että lapset muuttavat viimeistään parikymppisinä pois joten mitäs me ukkelin kanssa näin isossa talossa kaksistaan tehdään.
Meillä laina- aika 30 vuotta ja asutaan varmaan tässä 15-20 vuotta sitten myyntiin ja maksetaan loppuvelka pankille ja käten jäävällä osuudella ostetaan mökki jostain järven rannalta ja vietetäään eläkepäiviä keinutuolissa.
Ei mene koko elämä remppaamiseen ja tilaa on yllin kyllin sekä kelpais varmaan tehdä blogiagin jos viittis:)
Mutta kukin tavallaan..
Porukka sekottaa täällä nyt ihan täysin omavastuudet ja 100%:n lainat
Kun ollaan av:lla.
AP
Ei onnistu. 100 %:n lainan ajat ovat kaukaa takanapäin. Vielä 10 v. sitten sai, nyt ei enää.
vuonna 2008, mutta oli meillä vakuutena kuolinpesä, jonka osakas olin.