Mitä jos en raskaudu ja mieheni ei saa oleskelulupaa?
Tilanne on tämä: Mieheni on se oikea minulle. Hän on komea, herttainen, ja osaa puhua naiselle. Olen aikaisemmin tapaillut suomalaisia miehiä, ja ketkään heistä eivät ole kohdelleet minua näin hyvin. Hän on ollut nyt Suomessa kohta neljä vuotta, joista reilun vuoden hän on seurustellut kanssani. Puhuu perheestä, haluaa kovasti lasta ja yritämme sitkeästi! Minua pelottaa etten tulekaan raskaaksi, ja hänen perhesuhteensa vaarantuu, jolloin mies voi joutua lähtemään takaisin kotimaahansa. En tarkalleen tiedä miten oleskelulupa- ja kansalaisuusprosessit toimivat, mutta hänen mukaansa asiaa helpottaisi, jos saisimme lapsen. Lisäksi tilannetta vaikeuttaa se, että hänen on ollut vaikea saada täältä töitä kieliongelmien vuoksi, ja hän onkin saanut vain satunnaisia hanttihommia tuttujen kautta.
Mitä jos en raskaudukaan nyt esimerkiksi vuoden sisään ja mieheni saa karkotuksen? Onko teillä kokemuksia vastaavasta tai neuvoja? Tarvitsen tukea, tilanne hermostuttaa ja valvottaa öisin!
Kommentit (30)
Ensinnäkin miehellä on jo oleskelulupa jos on ollut täällä jo 4 vuotta. Ilman oleskelulupaa oltaisi heitetty jo helvettiin. Voi olla vain väliaikainen oleskelulupa, eli aina vuoden kerrallaan, tai pysyvä. Neljän vuoden jälkeen voi jo hakea kansalaisuudenkin.
Millä perusteilla Se mies sanoo nykyisen oleskelulupansa olevan? Yleensä peruste on työ, opiskelu tai perhesyyt (eli on naimisissa tai on täällä lapsi).
Jos miehellä on vain väliaikainen oleskelulupa jostain syystä (usein esim rikolliset tulevat maahan ilman passia, ja väärällä henkilöllisyydellä, koska oikeasta selviäisi kotimaan rikosrekisteri eikä saisi jäädä, ja näin ollen viranomaiset täällä eivät voi todistaa henkilöllisyyttä ja siitä syystä antavat sen väliaikaisen oleskeluluvan ja muukalaispassin että voi matkustaa kotimaahan hakemaan todisteita) voi mies tarvita sitä lasta tänne että voi yrittää muuttaa oleskeluluvan pysyväksi. Naimisiin ei kannata sitä varten nykyään enää mennä, kun lain mukaan sen avioliiton pitää kestää vuosia että paperit pysyy, ja harva näistä paperinmetsästäjistä haluaa montaa vuotta olla sen paperivaimon kanssa. Lapsi on helpompi, kun ei ole mitään velvoitetta nähdä sitä naista tai lasta kunhan isyys on todistettu.
Itse olen siis pakolaiskeskuksessa töissä, ja sitä kautta ystävystynyt ja jopa päätynyt pitkään avoliittoonkin maahamiuttajien kanssa, olen siis sekä työ- että vapaa-ajalla perehtynyt asiaan
Mitä? Mikä ongelma tässä muka on? SINÄ MUUTAT MIEHEN MUKANA POIS SUOMESTA JA SAAT OLLA ELÄMÄSI RAKKAUDEN KANSSA.
Miten hän on tullut suomeen ja millä luvalla? Yleensä jatkolupa myönnetään vaikka ei ole naimisissa tai lapsia , nuo eivät ole automaatteja jolla saa oleskeluluvan, entä jos jäät yksin lapsen jos hänet karkotetaan? 4 vuotta ollut täällä niin se ei kyllä onnistu ilman lupaa,oletko katsonut hänen oleskelulupansa? Rakastunut saa olla muttei tyhmä...
Kannattaa selvittää ensin, onko miehellä lapsia kotimaassa. Kaverilleni kävi niin, ettei mies saanut oleskelulupaa Suomeen, vaikka lapsenkin värkkäsivät, koska migrin mielestä miehellä oli painavammat syyt (=3 lasta kotimaassa) muualla.
Itse en kyllä lähtis "tekemään" lasta sillä perusteella, että mahdollinen tuleva puoliso saa oleskeluluvan tänne. Jos ei ole naimisissa, niin ainakin ensiksi kannattaisi mennä naimisiin, vaikkei sekään takaa oleskelulupaa. Mutta en kyllä voisi ikinä saattaa maailmaan lasta jonkun oleskeluluvan turvaamiseksi. Joku järki sentäs kannattaa pitää rakastuessaankin. Mikäli lasta halutaan muutenkin, niin ei liene sit ongelma "hankkiutua raskaaksi", mutta ei nainen yleensä pakolla raskaaksi type. Liiallinen stressi saattaa vaikeuttaa ylipäätänsä raskaaksituloa. Jos mielestäsi tunnette toisenne riittävän hyvin, niin mikään ei liene estä yhteiseloanne. Vaikea noin muuten kommentoida oleskelulupa-asiaa, kun tästä ei selviä kaikki yksityiskohdat.
Kehoittaisin kyl itsekkin ottamaan tarkkaan selvää miten nuo oleskelulupa-asiat hoituvat. Eikä vain mahdollisesti jäämään luottamaan toisen sanomaan. Tietysti niitä voi yhdessäkin selvittää, mutta suomalaisena sinulla varmasti faktatiedosta helppo saada selvää esim netistä. Loppujenlopuksi oleskelulupa-asioista päättää maahanmuuttoviranomaiset, joiden pitäisi tehdä päätösensä faktoihin perustuen. Tuskin kukaan ulkopuolinen voi antaa sellaisia neuvoja, joilla aivan varmasti taataan jollekin oleskelulupa. Tosiaan jopa yhteinen lapsikaan ei sitä näköjään varmuudella takaa. Itse kehoittaisin olemaan mahdollisimman rehellinen yhteiselämäpyrkimyksistään yms.
Kysymys kuuluu, haluatko sinä tämän miehen geeneillä varustetun lapsen, jonka suurella todennäköisyydellä elätät ja kasvatat lopulta yksin.
Sitten joudutte muuttamaan Irakiin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:26"]Muuttakaa miehen kotimaahan.
[/quote]
Mies on kotoisin Australiasta ja sinne en mielelläni muuttaisi koska siellä on rosvoja
ap
[/quote]
Porvoon kautta ensin