Mitä teen?? Lasten kaveriasiaa...
Meidän tyttö 6v teki kaverilleen sitä, että suuttui tosi helposti ja saattoi pienen riidan jälkeen sanoa ettei enää leiki ja lähti kotiin. Kilpajuoksussa halusi aina voittaa ja jos oli häviöllä, suuttui tai rynni ohi.
Puhuttiin tästä lapseni kaverin äidin kanssa, pidin tytölle puhuttelun ja sai rangaistuksen. Nyt olen seurannut sivusta salaa tytön käyttäytymistä ulkona ja se on ollut moitteetonta, eli am. asiat ovat jääneet pois.
Tuli kuitenkin uusi ongelma, eli lapseni kaveri on ilmeisesti saanut kotoaan ohjeet että on tultava heti kotiin jos lapseni tekee jotain hänelle. Mikä on tietysti ihan ymmärrettävää. Mutta nyt jos heille tulee pientä sanaharkkaa, esim ei heti päästä yhteisymmärrykseen mitä tekisivät ja lapseni saattaa nyrpistää nenäänsä ettei halua tehdä jotain kaverin ehdottamaa, niin kaveri sanoo että nyt sä suutuit, minä lähen kotiin. Tai jos lähtevät juoksemaan johonkin ja kaveri yhtäkkiä pysähtyy, niin lapseni juoksee päin, kun ei ehdi pysähtyä. Silloin tämä kaveri sanoo että nyt sä tönit, minä menen kotiin. Eli on siis ns. normaaleista jutuista menossa kotiin kertomaan äidilleen että kaveri kiusaa. Äiti tietysti uskoo...
Olen siis seurannut heidän touhujaan, eikä lapseni kiusaa. Siitä ei siis ole kyse.
Rasittavaa!!
Kommentit (3)
Kannattaa yrittää löytää lapselle välillä erilaista seuraa, niin oppisi paremmin tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, varsinkin jos tuo toinen äiti on nyt ohjeistanut tyttönsä "suuttumaan" joka asiasta.
Sillä erotuksella että minä olen se äiti joka on käskenyt toimia noin.
Naapurin lapsi jatkuvasti uhkailee että jos ei tehdä niinkuin hän sanoo, ei olla enää kavereita jne. Kohtelee kaikkia noin, ei vain meidän lapsia eikä ole kovin suosittua seuraa enää muillekaan.
Kukaan ei jaksa hänen pomotteluaan.
Saattaa esim. hakea ulos ja jättää lapsemme saman tien ja häipyä muuhun seuraan jos lapsemme ei suostu lähtemään esim. puistoon (jonne lapsellamme ei ole lupa mennä). Rasittava tinttura ja todellakin toivon että ei tulisi hakemaan.
Kannattaa yrittää löytää lapselle välillä erilaista seuraa, niin oppisi paremmin tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, varsinkin jos tuo toinen äiti on nyt ohjeistanut tyttönsä "suuttumaan" joka asiasta.
ei nekään varmaan tahdo, että niiden tyttö ei opi normaalia pientä sananharakkaa yms. kavereiden kanssa, voivat sitten keskustella asiasta lapsen kanssa. Ja ehkä te voitte myös yhdessa lasten kanssa keskustella asiasta, miettiä mikä on kiusaamista ja milloin riidellään ihan muuten vaan, ja miten silloin voi toimia jne.
Lapset vaan ei aina tiedä, miten toimia, ja tuo tyttö ilmeisesti kuvittelee, että tuollaisissa tilanteissa tätyy lähteä kotiin, kun kerran niin on sanottu.