Mutteripannu, kannattaako hankkia?
Haluaisin valmistaa kotonakin espressoa, mutten kuinkaan hankkia kallista ja tilaavievää konetta. Voisin hyvin "tyytyä" italialaiskodeistkin löytyvään peruspannuun, kai silläkin saa hyvää espressoa?
Onko preinteinen Bialetti laadukas?
Antakaapa vinkkejä uudelle espresson ystävällä. :-)
Kommentit (26)
Laitan tähän vanhaan ketjuun omanikin korren. Tuli nimittäin vastaan mutteripannu, jossa pohjaosa metallia, yläosa kromattua muovia! Asia selvisi kun aloin putsaamaan, kromaus tjsp. mureni liuskoina jolloin vaikuttaa aika terveelliseltä. Muovin ja pinnoitteen väli myös toiminut turvallisena pöpöpesäkkeenä kun tiskikoneella ei voi pestä. Roska mikä roska. Juuri nyt kiillottelen vastaan tullutta mutteripannua joka on kauttaaltaan jotakin kevyttä metallia, mahdollisesti siis alumiinia tai -seosta.
Mitä alumiiniin tulee olen vuosien mittaan alkanut kuulla tuosta alumiinikauhusta. Varmaan alumiinista jotakin liukenee ja terveysvaikutuksiakin saattaa olla. Mutta ja mutta: melkein kaikki kalja taitaa olla pian alumiiniin pakattu, kävelevätkö muut terveysvaikutukset alumiinin yli? Kyllä kuvittelisin että alkoholi kätevästi liuottaa kaikenlaisia asioita, mm. moottoriöljyä ja mustetahroja. Sitten: kyllä kaupassa aika moni laatikkoruoka näyttää olevan alumiinivuoassa. Samaten kyllä aika paljon sapuskaa pannaan folioon. Hapan jugurtti lipoo alumiinista kansifoliota. Trangia-retkikeitin taitaa olla kauttaaltaan alumiinia, hyvässä ja pahassa. Sitten on vielä erilaisia trendikkäitä juomavesipulloja. Tässä listaa kohteista, missä alumiinista ei sitten itketäkään. Valurautaista polkupyörän pulloa etsiessä.
kyllä sillä aina mokan vääntää. joskus onnistun käräyttämään, mutta noin pääsääntöisesti onnistuu. Mutta tiesit kai, ettei mutterilla saada espressoa?
kyllä sillä aina mokan vääntää. joskus onnistun käräyttämään, mutta noin pääsääntöisesti onnistuu. Mutta tiesit kai, ettei mutterilla saada espressoa?
Mitä siitä sitten tulee jos käyttää espressokahvia?
Mutta tiesit kai, ettei mutterilla saada espressoa?
Että mutteripannulla saa aikaan vain "ihan sitä tavallista" italialaista kahvia ja espressot erikseen. :-) Minulle tuo menee espressosta, eli vahvasta pienestä kahvista. Hifistelijät olkoot eri mieltä...
Tosin olen ostanut Italian reissuilta muitakin mutteripannuja, enkä ole huomannut niissä mitään eroa Bialettiin.
Mutteripannut tehdään alumiinista. Voisin harkita teräspannun ostamista terveydellisistä syistä, koska keitämme mutteripannulla useammat kahvit joka päivä.
ja parempaa kahvia tulee varmaan vain papukoneella. Cremaa siinä ei tosin tule päälle.
Mutta kätevä ja laadukas etenkin, jos kahvia ei juoda tolkuttomasti (keittäminen kestää hieman/vie sähköä).
tunnusomaista cremaa aikaan? Mutta kyllä sillä kait hyvän italialaistyyppisen peruskahvin saa aikaan?
Jos olisin tiennyt kuinka paljon helpommin ja parempaa kahvia syntyy koneella, olisin skipannut mutteripannuvaiheen.
No, olihan se tavallaan ensiaskel kohti parempilaatuista kahvia ja huokea sellainen.
Italiassa perinteisesti se espressoksi kutsuttu on kodeissa väännetty juuri noilla mutteripannuilla joista Bialettin moka-keitin on perinteisin.
Itsekin käytän sellaista presson tekoon, niin cappuccinoja ja latte macchiatoja varten kuin ihan sellaisenaan juotavaan espressoon.
Tosin olen ostanut Italian reissuilta muitakin mutteripannuja, enkä ole huomannut niissä mitään eroa Bialettiin.
Mutteripannut tehdään alumiinista. Voisin harkita teräspannun ostamista terveydellisistä syistä, koska keitämme mutteripannulla useammat kahvit joka päivä.
kaikki Bialetin mutterit ei ole alumiinista, minullakin on jaloteräksinen.
t. seiska
meillä on sellainen arkiaamuja varten, on niin paljon näppärämpää tehdä cappuccino tunkemalla koneeseen espressokapseli ja täysmaitokapseli ja vääntää vivusta kuin alkaa tehdä perinteisesti. Makukin on varsin ok ainakin noissa Dolce guston kapseleissa.
Mutta tiesit kai, ettei mutterilla saada espressoa?
Että mutteripannulla saa aikaan vain "ihan sitä tavallista" italialaista kahvia ja espressot erikseen. :-) Minulle tuo menee espressosta, eli vahvasta pienestä kahvista. Hifistelijät olkoot eri mieltä...
ja löytävät niitä pieniäkin eroja. Kuitenkin kahvin tekotapa on sama sekä mutterissa, että koneessa. Minulla siis on ollut käytössä yksi kone ja sama ideahan siinäkin on, kuin mutterissa, vesi kuumentuu ja tulee paineella, uuttaa kahvinpuruista kahvin.
Olen ymmärtänyt, että hifistelijät ovat muutenkin ihan omaa luokkaansa tuossa enkä tiedä, mistä kaikesta nuo erot tulevat noissa espressokokemuksissa, kahvin karkeus on yksi mikä voi tehdä eron ja tietysti itse kahvi.
Jos itse keitän mutteripannulla kaffet niin tuleehan siitä espressoa ihan sen vuoksi, että käytän espressopuruja.
Ja vesi läpäisee purut nopeammin. Siksi konekahvit ovat pehmeämpiä ja aromikkaampia kuin mutterikahvit.
Kapselikoneista en tykkää. Keinotekoisen makuisia ovat mielestäni.
että se tuntuu olevan se perinteinen tapa valmistaa tuo pieni peruskahvi (+eri kahvijuomien pohja), eikä siihen tarvitse sen kummempia kommervinkkejä. Kuten jossain oli niin toimii vaikka mukana retkellä ja notskilla...
En sano että vanhanaikainen tapa tehdä kahvia olisi millään muotoa paras, mutten haluaisi jotain kodinkonehirvitystä kahvinkeittoon. Tavallinen kahvinkone riittää sillä saralla suodatinkahville.
Osta ihmeessä! Saat halvalla ja pienellä vaivalla paljon parempaa kahvia. Seuraavaksi ostat sitten kahvimyllyn ja alat jauhamaan kahvit pavuista. Näillä "kikoilla" pääset jo pitkälle ja jos sitten vielä intoa ja kiinnostusta riittää, niin sitten kannattaa harkita oikeaa kahvikonetta.
kaikki Bialetin mutterit ei ole alumiinista, minullakin on jaloteräksinen.
t. seiska
Mistä olet pannun hankkinut ja näyttääkö se samalta kuin alumiininen? Italiassa en ole muita mutteripannuja nähnyt kaupan kun noita alumiinisia.
Teräspannuja näkee toisinaan, mutta niissä on sileät kyljet. Toiminta toki samanlaista kuin mutteripannussakin.
T: 6
Kapselikoneista en tykkää. Keinotekoisen makuisia ovat mielestäni.
kun ei niissä kapseleissa ole mitään ylimääräisiä lisäaineita. Ainakin noissa DG:n kapseleissa on kahvikapseleissa ainoastaan kahvia ja maitokapseleissa ainoastaan täysmaitojauhetta. Valmistustapakin on oikeastaa aika perinteinen eli paineella lykätään vesi purujen läpi. Ainoa ero on se muovikuori jossa ne kahvinpurut on.
Ehkäpä se on juuri se maitojauheen maku, joka juoman saa tuntumaan keinotekoidelta. Sellaiselta vähän paremmalta automaattikahvilta.
Paras sähköinen mokkapannu minkä olen löytänyt on saksalainen Cloer 5928 Mokkapannu, joka on tosi hyvännäköinen ja tyylikäs. Toimii sähköllä ja on edullinen käyttää verrattuna koneisiin ja varsinkin "nappikoneisiin". Itse ostin www.24shop.fi/Cloer-Mokkapannu-5928