Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin opiskelemaan! Miten pärjään kun puolison tulot on "liian" isot?

Vierailija
21.05.2012 |

Pääsen syksyllä opiskelemaan! Olen niin onnellinen! Olen kuitenkin juuri toipumassa vakavasta sairaudesta ja avopuolisoni ja lääkäri sanoivat ettei kannata välttämättä tehdä töitä opiskelujen ohella koska voi käydä raskaaksi. Varsinkin kun olen toipumassa. Tässä koulussa on paljon työssäoppimista ja siksi avokki on aika huolissaan.

No aloin nyt sitten miettimään miten tulen syksyllä toimeen. Avopuolisollani jää palkasta käteen n. 4000-5000e. Avokilla on yksi omistusasunto, asumme toisessa kaupungissa vuokralla (1000e/kk).

Tietäisikö joku opiskelija tarkemmin paljonko voin saada tukia? Onko pakko ottaa työ koulun rinnalle? Miten itse toimisit? En voi/saa liikkua kuukauteen joten en voi mennä itse kelalle kysymään.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea ei saa, jos puolison tulot ovat liian isot tai jos omistaa asunnon (vaikka olisi kuinka köyhä).

Vierailija
2/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä Suomessa kannateta opiskelua.. välttelen lainan ottoa. En saa laskuja/vuokraa maksettua opintotuella :O

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet korkeakouluopiskelija, saat opintorahan 270 euroa + asumislisän jos teillä ei ole lapsia. Asumislisää saat omaan osuuteesi vuokrasta. Opintoetuudet ovat henkilökohtaisia, vain omat tulosi vaikuttavat, ei miehen tulot tai omaisuus. Mutta miehelläs on sen verran kovat tulot että tuskinpa ainakaan nälkään kuolet.

Vierailija
4/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
5/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain halua elää miehen siivellä :S Kaverini opiskelee ja mies maksaa vuokran ja lähes kaiken. Aina kun heillä tulee riitaa niin mies ottaa esille ettei kaverini pärjäisi ilman häntä ja hän on joku jumala jne.

En halua, että meille tulee semmoista. Kai se on pakko ottaa laina/iltatyö

ap

Vierailija
6/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotaan että on tarpeellista opiskella uusi ammatti niin saat korvauksia noin 600 euroa/kk tai vähän enempi. Eikä niihin vaikuta puolison tulot!

Vierailija
7/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso vaikka kelan sivuilta. Mikäli olet saanut aiemmin palkkaa, saatat olla kelpoinen saamaan ansiotuloihin perustuvaa kuntoutusrahaa, tällöin päätös tehdään yhdessä yksityisen työeläkelaitoksen ja kelan kanssa, kriteerit tiukemmat kuin vain kelalta. Jos olet nuori, eikä sulla ole muuta koulutusta, jolla voisit työllistyä, ei työtä johon palata, niin kela voi silti lähteä tukemaan kuntoutusrahalla opintojasi. Minimikuntoutusraha on minimipäivärahan suuruinen. Lisäksi voidaan korvata hieman kuluja.

Hakeminen on hieman mutkikasta. Parasta on, jos saat B-lausunnon tätä varten erikoislääkäriltä. Lisäksi tarvitaan opintosuunnitelma jne. koululta. Soita kelaan ja kysy neuvoja, muuten tulee töppöjä.

Vierailija
8/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain halua elää miehen siivellä :S Kaverini opiskelee ja mies maksaa vuokran ja lähes kaiken. Aina kun heillä tulee riitaa niin mies ottaa esille ettei kaverini pärjäisi ilman häntä ja hän on joku jumala jne.

En halua, että meille tulee semmoista. Kai se on pakko ottaa laina/iltatyö

ap

Riippuu ihan siitä miehen luonteesta. Itse olen elänyt 9 vuotta miehen siivellä kotiäitinä kun lapset oli pieniä (nyt jo töissä) ja meillä ikinä koskaan mies ei ole mitenkään maininnut moittivaan sävyyn siitä etten tienaa tai muistutellut siitä kuka elämisemme rahoittaa. Turha siitä on näkättää kun on yhdessä päätetty valinta kyseessä.

Vierailija
9/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat kyllä tuolla 200-300 eurolla itsellesi ruuat, mutta puoliso joutunee maksamaan vuokrat.

Vierailija
10/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos, niin saat 469e/kk. Tuo sisältää asumislisän. Opintolainaa voit nostaa tuohon lisäksi max. 300e/kk. Itse elän tuolla opintotuella, en ole käynyt töissä mutta mulla on ollut säästöjä joiden varassa olen elellyt.

Jos toisen asteen oppilaitos, niin saat vähän vähemmän tukia, ehkä joku 400e/kk. Kelan sivuillahan nämä lukee, sieltä voi kuka tahansa niitä mennä lukemaan...

Vierailija
11/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulusta riipppuen n. 300€/kk ja lisäksi saat asumistuen. Pari vuotta sitten laki muuttui, puolison tulot eivät enää vaikuta asumistukeen...!

En tiedä miten lasketaan kun asutte omistusasunnossa, uskoisin että niin että esim. yhtiövastike jaettuna kahdella, ja tuosta sitten saat asumistukea 80% max kuitenkin n. 300€/kk. Jos asunto omakotitalo, en tiedä miten asumiskulut lasketaan.

Mutta n. 600€/kk on mahdollista saada, riippuu tosiaan asumiskuluista. Kelan sivuilla laskurit.

Vierailija
12/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä Suomessa kannateta opiskelua.. välttelen lainan ottoa. En saa laskuja/vuokraa maksettua opintotuella :O

ap

miten voi sanoa, ettei Suomessa kannateta opiskelua?

Vierailija
13/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ennen ei ole saanut.

Vierailija
14/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin: laki muuttui muistaakseni vuonna 2008 tai 2009, eli puolison tulot eivät enää nykyisin vaikuta sun opintotukeesi tai asumislisään. Jos asutte vuokralla ja olette "vain" avoliitossa, ei puolisosi omistaman omistusasunnonkaan pitäisi vaikuttaa asumistukeen johon olet oikeutettu.

Vierailija
15/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos te olette pariskunta = perhe, niin kai teillä on yhteinen elintasokin. Opiskeluhan on satsaus tulevaan, eli opiskelet jotta pääset töihin ja tienaamaan. Ei se ole mitään toisen siivellä loisimista. Kalliimmaksihan se laina teille tulee kun saat sitten maksaa sen takaisin korkoineen kuin että mies esim maksaa vuokran omista tuloistaan. Siinä häviää sekä mies että sinä!

Ja mitä järkeä on pilata terveytensä ja tulevaisuutensa niillä iltatöillä? Eikös se nyt ole paljon järkevämpä,ä teidän molempien kannalta, hoitaa sekä opiskelut että terveysasiat kunnolla?

En vain halua elää miehen siivellä :S Kaverini opiskelee ja mies maksaa vuokran ja lähes kaiken. Aina kun heillä tulee riitaa niin mies ottaa esille ettei kaverini pärjäisi ilman häntä ja hän on joku jumala jne. En halua, että meille tulee semmoista. Kai se on pakko ottaa laina/iltatyö ap

Vierailija
16/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolison tulot ovat siihen liian isot.

t. omistusasunnossa asuva opiskelija

Vierailija
17/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulusta riipppuen n. 300€/kk ja lisäksi saat asumistuen. Pari vuotta sitten laki muuttui, puolison tulot eivät enää vaikuta asumistukeen...!

En tiedä miten lasketaan kun asutte omistusasunnossa, uskoisin että niin että esim. yhtiövastike jaettuna kahdella, ja tuosta sitten saat asumistukea 80% max kuitenkin n. 300€/kk. Jos asunto omakotitalo, en tiedä miten asumiskulut lasketaan.

Mutta n. 600€/kk on mahdollista saada, riippuu tosiaan asumiskuluista. Kelan sivuilla laskurit.

Vierailija
18/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on omaehtoinen opiskelu viralliselta nimeltään. Voit saada siis sen jotain 600e käteen kuukaudessa.

Vierailija
19/19 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan saanut aikusiopiskelijana kuin opintotuen, noin 270 euroa. Mieheni palkka reippaasti pienempi kuin sinun miehesi. Pärjättiin, vaikka en tehnyt töitä kuin satunnaisesti. Asumiskulut meillä isommat kuin teillä, lapsia kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä