Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua kun tajusin eilen illalla kuinka poikki oon vauvan hoitamiseen :(

Vierailija
21.05.2012 |

Vauva on n. 3 kuukautinen ja joku levoton kausi on meneillään, varsinkin iltaisin. Heiluu ja hytkyy ja määkii ja kiljuu, ei rauhoitu millään unille. Haluaa tissiä, sitten ei haluakaan vaan huutaa siinä rinnalla naama punaisena. Korvat lukossa kuuntelen ja tuskanhiki valuen kun en tiedä mitä pitäis tehdä, no eikö HELVETTI mies tuu siihen sohvalle viereen sanomaan; No niin näetkö, se ei halua maitoa vaan sitä väsyttää. (mies on "antanut" mun hoitaa lasta 95%, mies vaan leikittää lasta ja joskus iltaisin "tutittaa" (eli laittaa tutin suuhun jos meinaa herätä yöunilta) kun minä jo nukun.) Annoin sit miehen viedä vauvan sänkyyn jossa hytkyminen ja heiluminen ja rääkyminen (ei itkua) alkoi.

Aloin lämmittämään maitoa pakkasesta koska en jaksanut enää yhtään tissitellä, mies tuli tiuskasemaan keittiöön että sitä vaan väsyttää, ihan turhaan lämmität maitoa. Yritin sopertaa et paremmin se nukahtaa jos saa viel maitoa vähäsen ja lämmitin 90 ml.

Mies yritti antaa pullosta sitä maitoa kun istuttiin sohvalla, lopulta ärähti ja sanoi mulle että kato nyt ku se ei sitä halua vaan sitä väsyttää. Vastasin että ei kai se nyt sitä halua ku sulla on tollanen asenne. Otin vauvan ja pullon ja menin makkariin, syötin vauvan sängyllä ja itkin. Itkin varmaan puol tuntia ku mua niin väsytti (lähinnä henkisesti). Maito loppu pullosta ja kitinä alkoi taas ja mun korvissa vaan soi ja mä itkin. Annoin _vielä_kerran_ tissiä ja sitten laitoin lapsen sänkyyn johon rauhattomana lopulta nukahti.

Nukkui onneksi 8,5 tuntia putkeen, söi, ja nukkuu vieläkin. Halusin vaan tänne tulla nyt purkamaan nää jutut ennenku räjähdän itse. Mua niin ottaa päähän että mies joka ei hoida lasta ollenkaan, tulee mulle kertomaan faktaa, jonka mä jo itse tajuan, mutta se fakta ei toteudu ei vaikka koko maailma sen ymmärtäis.

No, oli mies sentään kattanut iltapalan meille kun lopulta vauva oli nukahtanut, sentään.

Ja jos joku kysyy että miksi en pyydä apua, mieheltä tms. niin tosiaan, vauva on rintamaidolla eikä hyväksy korviketta :( (ps. miten sitä korviketta sais parhaiten menemään, oon välillä sekoittanut omaa maitoa ja korviketta ja se on mennyt vain todellisessa nälänhädässä?) Joskus ois kiva tehdä illalla muutakin kuin maata vaan sohvalla ja imettää :(

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saa vauvan, niin oma elämä täytyy heittää syrjään vuodeksi. Koko oleminen ja elämä täytyy keskittää vauvan hyvinvointiin. Kaikki 'oma aika' on suurta luksusta ja hieno etuoikeus, ei normaaliin arkeen kuuluva välttämättömyys.

No voi v***u! Yleensä en kiroile, mutta nyt on pakko. Jos olet tosissasi, etkä vain säälittävä provo, niin eikö siihen pieneen mieleesi ole tullut, että juuri tuo saattaa olla esikoisen äidille se kaikkein väsyttävin juttu?! Koko elämä muuttuu ja samalla hormonit heittää, pitää yhtäkkiä ottaa vastuu pienestä ihmisestä, vaikka se kuinka olisi sinun mittapuullasi ns. helppo vauva. Ja jos ei ole kokemusta noista sinun lastesi kaltaisista moniallergisista koliikkirääkyjä-ongelmakimpuista niin kyllä silloin tavallinenkin vauva voi tuntua vaativalta. Sääli lapsiasi, kun heillä on noin täydellisen empatiakyvytön äiti. Tai tosiasiassa taidat olla todella väsynyt ja uupunut lastesi hoitoon, vaikka muuta yrität todistella.

Yhden vauvan kanssa väsyminen on asenneongelma. Tuo sinun edellinen viestisi todisti sen.

Nykyisin ihmiset ovat niin itsekeskeisiä ja helppoon elämään tottuneita, että jopa tavallinen elämä saa uupumaan.

Ongelma on tavallaan yksilön ongelma, mutta myös yhteiskunnallinen.

Kunnon koulutus ja 'asennekasvatus' ennen raskautta olisi paikallaan. Luulot pois vaan, elämä ei ole, eikä sen kuulu olla, ruusuilla tanssimista.

Miten te luulisitte pärjäävänne vaikkapa talvi- ja jatkosodan ajan naisten saappaissa? Ette mitenkään. En tosin pärjäis minäkään, vaikka minun päässäni onkin vielä hitunen realismin tajua jäljellä.

Mietippä itse jos olet tottunut esim. Nukkumaan yöt hyvin ja heräät myöhään, niin luonnolisesti kun yhtäkkiä pitääkin valvoa ja herätä aikaisin aamulla, niin VÄSYTTÄÄ tai tehdä muitakin sellaisia asioita mihin ei ole tottunut. Jos lapsia on jo 9 niin eiköhän se uusi vauva mene helposti rutiinilla siinä sivussa.

Vierailija
22/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaisten perusluonteeseen? Turha on vähätellä ap:n tunteita, menisit jonnekin muualle pätemään ittes kanssa.

Ap.lle jaksuja ja voimahaleja! Ole onnellinen siitä että sun vauva nukkuu läpi yön, meillä kaikki kolme ovat heränneet ensimmäisen 4 kk;n ajan syömään 3h:n välein;-) mutta hengissä selvittiin !

Mun jakeluun ei mene että aikuinen ihminen väsyy yhden tavallisen vauvan hoitamisesta.

Koliikki, korvakierre, allergia, tms lapset joiden hoitaminen vastaa 2-3 lapsen hoitamista voi toki uuvuttaa ihmisen.Myös masennus voi viedä ihmisen voimat kokonaan

Yksi tavallinen vauva, joka kitisee kohtuudella, on niin kevyt hoitaa, ettei sen pitäisi ketään uuvuttaa.

Uupumusta ei aiheuta se vauva ja sen hoito vaan vanhemman väärä asenne.

Kun saa vauvan, niin oma elämä täytyy heittää syrjään vuodeksi. Koko oleminen ja elämä täytyy keskittää vauvan hyvinvointiin. Kaikki 'oma aika' on suurta luksusta ja hieno etuoikeus, ei normaaliin arkeen kuuluva välttämättömyys.

Vauva ei ole häiriötekijä joka täytyy saada pois tieltä vaan ihanan ihminen jonka seurassa on ilo olla.

Ap, kokeile itsellesi asennekasvatusta. Se voi auttaa.

terv äiti, 9 lasta ja 9000 kokemusta... astmaa, hankalaa infektiokierrettä, korvaongelmia yms yms... joskus hieman väsynyt, yleensä hyvinvoiva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit ovat viettäneet oman lapsuutensa päiväkodissa, heillä ei ole käsitystä siitä, mitä on elää perheenä. Omat muistot ovat lomilta tms., jolloin kaikki oli kivaa.

Valitettavasti pikkulapsiaika ei ole lomaa eikä kivaa vaan vauvan pitämistä hengissä. Eli kyllä se hoitaja aika tarkasti saa omasta elämästään luopua lapsen vuoksi, jos siihen asti on omien mielihalujensa mukaan elänyt.

Vauvoilla on tapana itkeä, jos heillä ei ole hyvä olla. Ja kun nvanhempi menee siihen "itkuun mukaan" eli höösää ympärillä ihmeissään, on kierre valmis.

Parjattu Anna Wahlgren osasi edes nukuttaa lapset, kannattaa lukea ohjeitaan.

Vierailija
24/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk ikäisenä vauvoilla on sellainen vaihe, että ulkoiset ärsykkeet hermostuttaa tosi helposti. Tee vauvan päivistä ja ympäristöstä mahdollisimman rauhallinen ja oleilkaa mielellään tutuissa paikoissa ja tilanteissa.

Kun meidän vauva oli tuon ikäinen, minä nukuttelin/tissittelin sen kanssa JOKA ilta 3-4 tuntia hämärässä huoneessa, jossa vain tuttu unimusiikki. Piti jaksaa vaan sitä tylsyyttä. Mut kiitoksena siitä tuli tosi hyvin nukkuva, syövä ja hyvinvoiva vauva. Ei juuri koskaan edes itkenyt, naapuritkin ihmetteli kun vauva ei koskaan itke.:) Olis se muuten itkeny mut kun tosi hyvin pidettiin.

Jaksuja sulle!

ps. Ei ne miehet kyllä tajua mitään vauvan kanssa olemisesta ja turha sitä on niiltä edes vaatia. Panosta siihen et mies auttais muuten kotitöissä jne.

Vierailija
25/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan toinen ei voi sanoa mitä toinen tuntee, toinen äiti siis voi aivan hyvin väsyä yhden lapsen hoitamiseen kuntoinen jaksaa hyvin vaikka kuuden hoitamisen. Elämä ei ole kaikilla samanlaista eikä kaikilla ole samanlaiset jaksamiskyvyt.

Kaikesta kyllä selviää, vaikka nyt tuntuisikin loputtoman raskaalta. Pian pikkuvauva aika on ohi ja helpottaa kummasti! Koita huolehtia omasta jaksamisesta. Pyydä miestä huolehtimaan lapsesta ja kodista enemmän tai pyydä ystäviä tai sukulaisia apuun.

Vierailija
26/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit ovat viettäneet oman lapsuutensa päiväkodissa, heillä ei ole käsitystä siitä, mitä on elää perheenä. Omat muistot ovat lomilta tms., jolloin kaikki oli kivaa.

Valitettavasti pikkulapsiaika ei ole lomaa eikä kivaa vaan vauvan pitämistä hengissä. Eli kyllä se hoitaja aika tarkasti saa omasta elämästään luopua lapsen vuoksi, jos siihen asti on omien mielihalujensa mukaan elänyt.

Vauvoilla on tapana itkeä, jos heillä ei ole hyvä olla. Ja kun nvanhempi menee siihen "itkuun mukaan" eli höösää ympärillä ihmeissään, on kierre valmis.

Parjattu Anna Wahlgren osasi edes nukuttaa lapset, kannattaa lukea ohjeitaan.

Tää on just tätä. Kukaan ei ole sanonut eikä edes luullut että vauvan kanssa olisi helppoa ja aina mukavaa. Mutta kai sitä saa ihminen olla silti väsynyt? Juuri teidänlaisten kusipäiden takia äidit eivät uskalla kertoa ja myöntää väsymystään ja lopulta masentuvat ja tekevät kauheuksia. Mikä siinä on niin pahaa tai sulta pois jos joku toinen äiti kertoo väsymyksestään ja haluaa vertaistukea.

Vierailija
27/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaisten perusluonteeseen? Turha on vähätellä ap:n tunteita, menisit jonnekin muualle pätemään ittes kanssa.

Ap.lle jaksuja ja voimahaleja! Ole onnellinen siitä että sun vauva nukkuu läpi yön, meillä kaikki kolme ovat heränneet ensimmäisen 4 kk;n ajan syömään 3h:n välein;-) mutta hengissä selvittiin !

Mun jakeluun ei mene että aikuinen ihminen väsyy yhden tavallisen vauvan hoitamisesta.

Koliikki, korvakierre, allergia, tms lapset joiden hoitaminen vastaa 2-3 lapsen hoitamista voi toki uuvuttaa ihmisen.Myös masennus voi viedä ihmisen voimat kokonaan

Yksi tavallinen vauva, joka kitisee kohtuudella, on niin kevyt hoitaa, ettei sen pitäisi ketään uuvuttaa.

Vauva ei ole häiriötekijä joka täytyy saada pois tieltä vaan ihanan ihminen jonka seurassa on ilo olla.

terv äiti, 9 lasta ja 9000 kokemusta... astmaa, hankalaa infektiokierrettä, korvaongelmia yms yms... joskus hieman väsynyt, yleensä hyvinvoiva

kun toisella on oikeasti joku hätä.

Turhan narisijoita en jaksa sääliä.

Jos elämästään liian helpolla päässyt ihminen valittaa ihan turhasta niin mun empatia loppuu...

Vierailija
28/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit ovat viettäneet oman lapsuutensa päiväkodissa, heillä ei ole käsitystä siitä, mitä on elää perheenä. Omat muistot ovat lomilta tms., jolloin kaikki oli kivaa. Valitettavasti pikkulapsiaika ei ole lomaa eikä kivaa vaan vauvan pitämistä hengissä. Eli kyllä se hoitaja aika tarkasti saa omasta elämästään luopua lapsen vuoksi, jos siihen asti on omien mielihalujensa mukaan elänyt. Vauvoilla on tapana itkeä, jos heillä ei ole hyvä olla. Ja kun nvanhempi menee siihen "itkuun mukaan" eli höösää ympärillä ihmeissään, on kierre valmis. Parjattu Anna Wahlgren osasi edes nukuttaa lapset, kannattaa lukea ohjeitaan.

Tää on just tätä. Kukaan ei ole sanonut eikä edes luullut että vauvan kanssa olisi helppoa ja aina mukavaa. Mutta kai sitä saa ihminen olla silti väsynyt? Juuri teidänlaisten kusipäiden takia äidit eivät uskalla kertoa ja myöntää väsymystään ja lopulta masentuvat ja tekevät kauheuksia. Mikä siinä on niin pahaa tai sulta pois jos joku toinen äiti kertoo väsymyksestään ja haluaa vertaistukea.

siksi he tajuavat jo varhain, että elämä muuttuu lapsen myötä ja sen on muututtavakin, jos haluaa itse olla tyytyväinen. Eli miksi hankkia lapsia, jos ei suostu siihen, että kaikki on toisin kuin ennen?

Väsymys on aika pitkälle asennekysymys, jos vauva nukkuu 8 tunnin yöunia. Mutta ainahan on kiva valittaa.

Vierailija
29/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla tarpeeksi maitoa? Meillä oli tuollaista kun maito ei vaan riittänyt, lisäksi annoin sitten jo 3kk perunaporkkanavelliä. Tuolloin oli eri ohjeistukset kyllä kuin nykyään, mutta ihan terve 12v täällä nyt :).

Vierailija
30/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä pikkaisen jopa toivon että teille tulee (kuten useimmilla) valvomista ja rikkonaisia öitä vielä jatkossa. Koska sitten kun oot viettänyt pari viikkoa putkeen 3-4h yöunilla voit tulla lukemaan uudestaan tän ketjun ja ehkä ymmärrät nää saamasi kommentit. Siis pikkuvauvan äiti on nukkunu 8h katkottomat yöunet ja tulee valittamaan "henkistä väsymystään".:DDDD

Toivon myös että sulle ei tulis ihan oikeita ongelmia elämässä, sillä sää et kestäis niitä.

Vierailija
31/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla tulee usein vastaan näitä tarinoita, kuinka mies ei osallistu lainkaan tai osallistuu vain ihan vähän lastenhoitoon. Aavistitteko tämän ennen lasta, oliko tilanne ennakoitavissa vai tuliko ihan puskista?

Ap vastaa tähän kysymykseen että en vain aavistanut, vaan tiesin että tämän vauvan hoitovastuu on 100 % minulla, olen sen kokoajan tiedostanut ja sen hyväksynyt. Kaikki mitä mies minua auttaa (leikittää kun käyn suihkussa, tai haluan laittaa ruokaa) on vain extra-aikaa minulle :) En valita siitä että mies ei minua auta vaan totesin että en ollutkaan tajunnut kuinka poikki olen HENKISESTI suureen hoitovastuuseen.

Täälläkin joka toinen vastaaja olettaa että kun minä sanon olevani väsynyt, että se on fyysistä väsymystä, ei kun henkistä, onhan se suuri vastuu että se lapsi on kokonaan sun vastuulla. Melkein uskaltaisin sanoa että yh:n elämä helpompaa jos on edes vähän turvaverkkoa, koska kaikki tietää että sä oot yksin. Mun tilanteessa ihmiset olettaa automaattisesti että koska mulla on mies, meitä on kaksi käsiparia ruokkimassa, vaihtamassa vaippaa ja kylvettämässä, hellittelemässä ja heräämässä yöllä, vaikka todellisuudessa teen tuon kaiken yksin. + kuuntelen välillä sitä pätemistä siinä vieressä kun jos mies sattuu olemaan kotona.

Taloudellisestikaan tuosta miehestä ei ole mitään hyötyä koska saisin paremmin tukea elämiseeni jos olisin yh. Kun jo nyt maksan kaiken vauvaan liittyvän yksin. :)

Eipä mulla tähän vastaukseen muuta :) Terveisin ap

Vierailija
32/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sulle. :) Mulla neljän ja puolen kk ikäinen vauva, jonka meno kuulostaa hyvin samanlaiselle. Itse soittelin tuonne imetystuki puhelimeen jonka numeron sain neuvolasta. Nyt tilanne jo hieman helpottamaan päin, ja on melko rauhallinen ajoittain tissillä. Itse olen kolmen lapsen äiti, ja luulin että tämän kanssa jo helpompaa, mutta kyllä vauvan itkuun väsyy. Varsinkin kun meillä huomaa että ei aina ei ole edes mitään hätää. Itse olen äiti joka vastaa lapsen ääntelyyn , enkä anna itkeä turhia. Toki varmasti voisi antaa itkeäkkin niin kuin moni tekee....tiedä sitten.

Vierailija
33/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä pikkaisen jopa toivon että teille tulee (kuten useimmilla) valvomista ja rikkonaisia öitä vielä jatkossa. Koska sitten kun oot viettänyt pari viikkoa putkeen 3-4h yöunilla voit tulla lukemaan uudestaan tän ketjun ja ehkä ymmärrät nää saamasi kommentit. Siis pikkuvauvan äiti on nukkunu 8h katkottomat yöunet ja tulee valittamaan "henkistä väsymystään".:DDDD

Toivon myös että sulle ei tulis ihan oikeita ongelmia elämässä, sillä sää et kestäis niitä.

Onpas pokkaa tulla kirjottamaan että mä en tiedä millasta on ku on oikeita ongelmia? ;o Melkeinpä voisin loukkaantua tästä mutta eipä taida maksaa vaivaa koska provohan sä oot :) ap

Vierailija
34/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit ovat viettäneet oman lapsuutensa päiväkodissa, heillä ei ole käsitystä siitä, mitä on elää perheenä. Omat muistot ovat lomilta tms., jolloin kaikki oli kivaa. Valitettavasti pikkulapsiaika ei ole lomaa eikä kivaa vaan vauvan pitämistä hengissä. Eli kyllä se hoitaja aika tarkasti saa omasta elämästään luopua lapsen vuoksi, jos siihen asti on omien mielihalujensa mukaan elänyt. Vauvoilla on tapana itkeä, jos heillä ei ole hyvä olla. Ja kun nvanhempi menee siihen "itkuun mukaan" eli höösää ympärillä ihmeissään, on kierre valmis. Parjattu Anna Wahlgren osasi edes nukuttaa lapset, kannattaa lukea ohjeitaan.

siksi he tajuavat jo varhain, että elämä muuttuu lapsen myötä ja sen on muututtavakin, jos haluaa itse olla tyytyväinen. Eli miksi hankkia lapsia, jos ei suostu siihen, että kaikki on toisin kuin ennen?

Väsymys on aika pitkälle asennekysymys, jos vauva nukkuu 8 tunnin yöunia. Mutta ainahan on kiva valittaa.

Kuka täällä nyt ei ole suostunut siihen että asiat ovat toisin.? Miten se on sulta pois jos toinen on väsynyt hoitamaan yksin vauvaa? Kai sitä voi joskus purkaa omia tuntemuksiaan?

Vierailija
35/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tämän melko tyypillisen väsymisen sanoa olevan asenneongelma, mutta itse ehkä ennemmin sanoisin sen olevan ihan normaalia silloin kun ei tiedä ja ymmärrä tilannetta. 9 lapsen äidillä on helpompaa, kun tietää jo, että tämä on vain väliaikaista ja noita kausia tulee ja menee. On ihan eri asia kestää sitä 24/7 vaatimusta ( kitinäkausineen), kun tietää että se helpottaa ja loppuu (vähän turhan piankin), kuin ensikertalaisena, jolle kaikki tuntemukset ovat uusia ja päälimmäisenä on ehkä ajatus "tätäkö se nyt on seuraavat 18 vuotta?".

Mutta hiukan positiivisuutta aloittajalle. Miehesi kuitenkin myös yrittää auttaa lapsen hoidossa, vaikka myös itse on tilanteeseen ärtynyt. Hyvä niin! Voit ihan vapaasti antaa hänen yrittää ja mennä vaikka hetkeksi vaatekomeroon tai ulos :).

Vauva ei kuole itkuun, mutta parasta on, jos hänen kanssaan silloin on joku. Älkää siis stressatko (ja siten myös ärtykö) kiukusta, vaan ajatelkaa että mahtuu tänne itkua.

Riittää että teette parhaanne, mutta uskon että onnistutte paremmin, jos pystytte miehesi kanssa (molemmat) olemaan tiuskimatta toisillenne ja arvostelematta toistenne yrityksiä hoitaa vauvaa. Kumpikin teistä kuitenkin tekee parhaansa :)

Vierailija
36/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi he tajuavat jo varhain, että elämä muuttuu lapsen myötä ja sen on muututtavakin, jos haluaa itse olla tyytyväinen. Eli miksi hankkia lapsia, jos ei suostu siihen, että kaikki on toisin kuin ennen? Väsymys on aika pitkälle asennekysymys, jos vauva nukkuu 8 tunnin yöunia. Mutta ainahan on kiva valittaa.

Kuka täällä nyt ei ole suostunut siihen että asiat ovat toisin.? Miten se on sulta pois jos toinen on väsynyt hoitamaan yksin vauvaa? Kai sitä voi joskus purkaa omia tuntemuksiaan?

lapsi tuossa se kärsijä on eikä äiti. Mutta kun äidistä ei ole aikuiseksi! Valittaa saa, mutta valittaminen ei tuo muutosta. Toiminta tuo. Mutta sitä ei ole kiva tehdä.

Vierailija
37/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän ap:ta täysin. Voin vaan lohduttaa että onneksi tämä kitinä kausi on väliaikaista.

Kurjaa että olet käytännössä yh. onko miehessäsi sitten muutoin niin paljon hyviä puolia, että haluat edes olla hänen kanssaan?

Vierailija
38/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon tunteen, meillä tää esikoinen oli koliikki ja muistan sen väsymyksen. No, se helpotti siinä 3kk iässä, mutta sitten alkoi kahden kuukauden kitinävitinä kausi..:) Mutta ehkä teilläkin helpottaa REILUSTI kun 5kk tulee mittariin, niin meillä kävi.

Meillä oli juuri tuollaista samanlaista kinaa mieheni kanssa, nyt vauva 8kk ja yhteinen sävel on löytynyt ja voin kertoa että alkukuukaudet ovat vain surkea muisto. Kyllä se helpottaa, ihan oikeasti.

Tuohon henkiseen väsymykseen vaikuttaa varmaan juurikin se että on esikoinen, kaikki on uutta ja muuttuu kertaheitolla. Hormonit myrskyävät, se oli ihan kamalaa ekat kuukaudet. Sitä ei ymmärrä kaikki jotka eivät ole käyneet ihan pohjamudissa siinä hormonimyrskyssä, joku parin viikon baby blues on lomailua siihen verrattuna. Älä välitä näistä superäideistä, saat olla väsynyt ja se on ihan normaalia. Pidä mielessä että helpommat ajat ovat kuitenkin jo ihan nurkan takana:)

Vierailija
39/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en oikeesti ymmärrä...

terv äiti, 9 lasta ja 9000 kokemusta... astmaa, hankalaa infektiokierrettä, korvaongelmia yms yms... joskus hieman väsynyt, yleensä hyvinvoiva "

Se että sinä jaksat jotain erityisen hyvin, ei tarkoita että kaikki muutkin jaksavat. Toinen väsyy toisesta asiasta, toinen toisesta. Minulla on "vain" neljä lasta, mutta sen verran ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia. Ehkä sinullakin on joku asia missä et loista?

Vierailija
40/43 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 10kk lapsi ja minä olen hänet tähän asti hoitanut kokonaan, kun mies kiireinen töissä ja vapaa-aikana remontoi taloa.

Iltaisilla imetysmaratoneilla hoki vaan vieressä, että ei sun maito riitä. Anna korviketta..

Ja nyt kun on ollut flunssaa ja koroton pinnasängyn päätä, otti mies korokkeet pois ja sanoi ettei kukaan pysty nukkumaan liukumäessä. Sanoin että onnea ja menestystä, jos nukkuu nenä tukossa vaakatasossa niin sinä varmaan hoidat yöheräilyt.. No, lapsi huusi täyttä kurkkua kun ei henki kulje eikä mies edes herää.

Neuvoa kyllä osataan mutta mitään ei tehdä, tiedän niin ton tunteen. Anna vaan mennä toisesta korvasta pihalle..

En tiedä millä nuo miehet saisi tajuamaan, että henkinen tuki olisi se mitä tarvitaan, eikä neuvominen lapsen hoidossa.

Minä sairastuin lopulta masennukseen kun mies ei osaa auttaa. Eikä ymmärrä mitä masennus on. Jos yhtään tuntuu vaikealta niin hae apua ja vertaistukea vaikka neuvolan kautta ennen kuin menee liian raskaaksi. Jos asut keski-uudenmaan alueella niin voin myös olla juttukaverina tai lenkkiseurana jos haluat?

nenätipoista? Vaikka Nasolin? Ei tarvi valvoa nenä tukossa enää. Imeväisikäisellä ja mielellään muunkin ikäisellä on oltava nenä auki ja koska se nykypäivänä on mahdollista turvallisesti lääkkellä, niin miksi antaa lapsen kärsiä.

Tätä on useat lääkäritkin ihmetelleet, että mikseivät vanhemmat käytä flunssan pahimpiin tukkoisuuksiin niistäjää ja perään nenän limakalvojen turvotusta laskevaa lääkettä. Suolaliuos ei limakalvojen turvotukseen auta. Suolaliuos on tarkoitettu kuivan karstan liuottamisen jolloin nenän saa auki niistäjällä.

Puhun nyt tietenkin 3kk + ikäisistä lapsista.

T. sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi