Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäisenä äidiksi?

Vierailija
20.05.2012 |

Olen 17-vuotias urheilullinen, hyvin lukiossa pärjäävä tyttö. Kun tajusin, että saatan olla raskaana, olin täysin selvillä siitä, että se on sitten abortti, jos testi näyttää positiivista. Juon paljon, poltan ja en osaa ottaa vastuuta itsestäni. Mahdollisen lapsen isä täyttää samat ehdot. Lisäksi emme ole minkäänlaisessa parisuhteessa vaan kavereita. Tämä kaikki pönkitti ajatusta abortista.

Äitini oli kuullut jutteluni kaverini kanssa, ja sai tietää asiasta sitä kautta. Käski hankkia abortin, jos raskaana olen. Jos näin on tapahtunut, olisin 3+2 rv:lla. Testi olisi tarkoitus tehdä, jos kuukautisia ei pian kuulu.

Nyt olenkin tilanteessa, että minun tulisi tehdä päätös siitä, haluanko äidiksi nyt, mikäli olen raskaana. Isäehdokas ei tiedä epäilyistäni. Olisiko täysin edesvastuutonta ja suorastaan typerää olla tekemättä aborttia, jos raskaana olen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitää tosiaan miettiä asia. Mikään ei kuitenkaan ole vielä varmaa.

Vaikka olen "jo" 17, olen oikeasti täysin lapsi, mutta toisaalta osaan myös olla aikunen. Tiedän, etten olisi mikään vuoden äiti -ehdokas, mutta silti on sellanen olo, että en vaan voi todeta "Moikka, haluisin abortin". Tiedän, että äidiksi ryhtyminen ei olisi mikään leikki tai väliaikasta. Kaikki vaan tuntuu huutavan aborttia ja puhuvan, että käy hoitamassa asia, ni päästään viettämään kesää. Olen jättänyt aineita käyttävät kaverit suurimmaksi osaks mun elämän ulkopuolelle jo jonkin aikaa sitten, mutta ei mun elämä tasapainosta ole, turha mun on siitä mitään haavekuvia maalailla. Silti päähän hiipii ajatus "Jos musta sittenkin olis äidiksi..."

-aloittaja

Tiedäthän, että ihmiset selviää pahemmistakin paikoista tässä elämässä, ja tarkoitan siis aborttia. Sinun iässäsi kolme vuottakin on jo iso asia ja toivottavasti saat elää sen kuten haluat.

Ei kannata ottaa lasta vastaan vain sen takia, että muut sanoo ja tein mokan. Voitko tarjota lapsellesi paremmin lapsuuden, joka sinulla oli?

Vierailija
2/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä sitä mitä muut ajattelevat!

Itse en ole tullut äidiksi noin nuorena, vasta 24 vuotiaana opiskellessani toiseen ammattiin. Tuntuu että sekin on monen mielestä liian nuorena, koska nykyään mukamas pitää olla se yliopistotutkinto, omakotitalo, miljoonahäät ja lapset vasta kolmevitosena kun ura on huipullaan ja sitten lykätä vauva hoitoon 9kk iässä että pystyy maksamaan ne talolainat ja matkustamaan miehen kanssa ulkomailla kahdestaan ja jättää vauva isovanhemmille viikoksi hoitoon..

Mä oon uhannut noita kaikkia kohtia, olen naimisissa ja lapsi oli toivottu, mutta silti olen poikennut tuosta " käsikirjoituksesta". Olen tyytyväinen elämääni vaikka helpompaa se voisi olla. Ei kaikkea tarvitse saada heti.

Tärkeää olisi että mietit mikä on itsestäsi oikein. Oletko motivoitunut sitoutumaan vauvaan? millainen tukiverkko sinulla on? opiskelemaan pystyy myös vauvan saaneena/vauvan kanssa vaikka olet tuon ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran lukiossakin pärjäät hyvin.. miksi et siis pärjäisi vauvankin kanssa? Jos urheilet ja pärjäät koulussa omaat kunnianhimoa jonkin verran ainakin ja tällöin uskon että haluaisi saavuttaa unelmasi vaikka sinulla olisi myös vauva hoidettavana :)

Vierailija
4/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes harkita hankkivansa kakaraa, kun ei edes itsestään osaa huolehtia.

Vierailija
5/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten pitää olla valmis ottamaan vastuu siitä lapsesta. JA itsestä. Voi se onnistuakin, mutta äitiyttä ei voi perua, se kannattaa pitää mielessä.

Vierailija
6/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saati koko lapsen eliniän.

Vierailija
7/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittanut 17 vee tyttö, tai jos on niin ei kyllä ihan normi tapaus.

Vierailija
8/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä tekstiä ei ole kirjoittanut 17 vee tyttö, tai jos on niin ei kyllä ihan normi tapaus.

Vierailija
9/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäköhän minä sitten mielestäsi olen? Jos se tekee minusta "epänormaalin" että saatan olla raskaana, niin vähän on erikoinen pointti!

-aloittaja

Vierailija
10/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsen 15-vuotiaana ja ensimmäinen ajatus oli että voidaankohan mut pakottaa aborttiin, en halua sitä! Ja siis aivan yllätysraskaus.

Pidin siitä ekasta ajatuksesta kiinni, vaikka toisinaan pelotti. Aborttiin en kuitenkaan halunnut. Elämä on mennyt hankalia raiteita, mutta lapsen kanssa olen kyllä pärjännyt hyvin.

Mieti ihan rauhassa, sulla on kuitenkin vielä muutamakin viikko aikaa mietiskellä asioita. Elämääsi et helpoksi tee, jos äidiksi ryhdyt nyt, mutta jos teet vastentahtoisena abortin, tuskin elämä siitäkään helpottuu.

Vierailija
11/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin suunnitellusti raskaaksi 17-vuotiaana enkä mielestäni ole äitinä poikennut "normaalista" millään muulla lailla kun iässä.

Erikoista miten erilaiset tilanteet voi saman ikäisillä olla. Järkyttävää että tuon ikäisenä ei osaa edes itsestään pitää huolta!

En voi kannustaa sinua aborttiin, koska sitä en hyväksy tilanteessa missä se ei vaaranna sinun henkeäsi, mutta et selvästikään ole valmis lasta kasvattamaan, anna adoptoitavaksi.

Äläkä harrasta seksiä ennen kuin olet valmis kantamaan siitä mahdollisesti aiheutuvat seuraukset!

Vierailija
12/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin suunnitellusti raskaaksi 17-vuotiaana enkä mielestäni ole äitinä poikennut "normaalista" millään muulla lailla kun iässä.

Erikoista miten erilaiset tilanteet voi saman ikäisillä olla. Järkyttävää että tuon ikäisenä ei osaa edes itsestään pitää huolta!

En voi kannustaa sinua aborttiin, koska sitä en hyväksy tilanteessa missä se ei vaaranna sinun henkeäsi, mutta et selvästikään ole valmis lasta kasvattamaan, anna adoptoitavaksi.

Äläkä harrasta seksiä ennen kuin olet valmis kantamaan siitä mahdollisesti aiheutuvat seuraukset!

tuosta vain juttu ole, vaikka niin kuvitellaan.

Minä olen abortin kannalla. Jos ei pysty pitämään huolta itsestään, ei pysty myöskään lapsesta.

Vierailija
13/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitää tosiaan miettiä asia. Mikään ei kuitenkaan ole vielä varmaa.

Vaikka olen "jo" 17, olen oikeasti täysin lapsi, mutta toisaalta osaan myös olla aikunen. Tiedän, etten olisi mikään vuoden äiti -ehdokas, mutta silti on sellanen olo, että en vaan voi todeta "Moikka, haluisin abortin". Tiedän, että äidiksi ryhtyminen ei olisi mikään leikki tai väliaikasta. Kaikki vaan tuntuu huutavan aborttia ja puhuvan, että käy hoitamassa asia, ni päästään viettämään kesää. Olen jättänyt aineita käyttävät kaverit suurimmaksi osaks mun elämän ulkopuolelle jo jonkin aikaa sitten, mutta ei mun elämä tasapainosta ole, turha mun on siitä mitään haavekuvia maalailla. Silti päähän hiipii ajatus "Jos musta sittenkin olis äidiksi..."

-aloittaja

Vierailija
14/15 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskustele myös isäkandidaatin kanssa.

Vierailija
15/15 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään suunnitelmia. Kuulostaa ehkä typerältä ja lapselliselta, mutta on oikeasti aika suuri ihme, että olen ylipäätään peruskoulun käynyt ja hengissä. Lähtökohdat on mitä on, 12-vuotiaana päätin, etten elä täysi-ikäiseksi. Sittemmin olen oppinut käsittelemään asioita ja en ole itseäni tappamassa. En ole uskaltanut suunnitella hirveästi eteenpäin, päivä kerrallaan ja enintään kuukausi eteenpäin. Sinällään mulla ei ole mitään odotuksia tulevasta. Ei tähän tilanteeseen kyllä lapsikaan sovi, jonkin olisi muututtava, jotta tosiaan mahdollinen raskaus sujuisi hyvin ja lapsi voisi saada tasapainoisen lapsuuden.

Kävin tänään apteekista hakemassa raskaustestin. Pelottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan