Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäkylien ongelma, kesämökkiläiset!

Vierailija
17.06.2014 |

Hitto ku ottaa päähän! Kuinka urpoja voi kesämökkiläiset olla? Asun maalla, ja kotitieni varrella on paljon kesämökkejä, ja voi herra isä, kun ollaan omistajia kun saavutaa maalle. Lammaslaitumen viereen pysähdytään kakaroiden kanssa ihmettelemään lampaita! (Mitä erikoista niissä on? Eräskin muija halusi mennä lastensa kanssa laitumelle niitä silittämään. (Ne ei oo kotieläimiä, vaan tuotantoeläimiä!) Mulla on myös kuusi koiraa, joiden tarhat tulevat tiehen kiinni, ja kesänviettäjät syöttää meidän koiria, ja tunkee kätensä aitaukseen, vaikka yksikin koira on super kiukkuinen. Ja kun lehmiä päästetään ulos aamusin ja tie laitetaan poikki siksi aikaa kun lehmät saadaan ulos alkaa kauhea itku "eiks me voida äkkiä mennä ohi, ku on kiire mökille." Ette! Ette voi, toiset tekee töitä. Sitten kun mennään kanoottiretkelle pitää meloa metrin päässä laiturista, melokaa perkele keskellä järvee, ettekä toisten rantoja pitkin!

Ihanaa, kun kohta tulee syksy.

t. Kyllästynyt

Kommentit (208)

Vierailija
181/208 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioittakaa alkuasukkaita tai jääkää kaupunkiin.

Vierailija
182/208 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla huomaa mökkiläisten saapuneen kun meno kaupassa oli eilen kuin sirkuksessa, lapset juoksi kilpaa ja hirveä meteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/208 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen kyllä samaa mieltä, mutta mitä se haittaa jos kaupunkilais(?)lapset katselevat teidän lampaita, lehmiä tai koiria? Joillekin ne on erikoisia, vaikkei teille. Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?

Eläinlääkäri maksaa ihan hitosti ja nuo syöttää aina eläimille kaikkea paskaa, vaikka kuinka kieltäisi tai laittaisi ohjeita aitaan.  Pelkkä katselu ei olisi ongelma, mutta se vaan ei ikinä jää pelkästään katseluksi.

Vierailija
184/208 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kesämökkiläinen, mutta ihmettelen vaan sitä miten monilla pikkupaikkakunnilla ilmakin haisee sellaiselle ummehtuneelle ja homeenhajukin pöllähtää nenään monessa kohti.

Vierailija
185/208 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on mukavaa, sanotaan,

on ihanaa elää lähellä luontoa, kaikkien ihmisten:

sekä kesämökkiläisten että vakiasukkkaiden.

Tutustuu vaan elämään, oli elämä rannalla tai 

kuivan maan asuin- ja talousrakennuksessa, pelloilla

Tieosuuskunta-perusteisen tien käyttö on sallittu kaikille

asumisen ja kausiasumisen perusteella. 

Vierailija
186/208 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat maalta kotoisin ja opettajia.

Oltiin mökillä koko kesä siihen asti, kunnes pääsin ripille.

Meidän lähellä oli uimaranta ja yks mökkiperhe tuli sinne aina isolla volyymillä. Radio mukana, koira raksutti , lapset kiljui. Puhuttiin aina heistä melukylän perheenä.

Vanhemmat pitivät kunnia-asiana, että käytetään mm lähikauppaa. Nämä toi aina kotoa paljon ruokaa. Joskus äiti toi jäätelöä rannalle ja muistan, kun nää sanoi ei me ikinä osteta mitään, kun on niin kallista. 
Mä olin sanonut jos kaupassa ei käydä, joku pv se ei ole enää pystyssä.

Mun iso ilon aihe oli se, että he heräsivät tosi myöhään ja mä aikaisin. Usein menin mökille, kun he tulivat

Vierailija
187/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pikku kylien ihmiset. Tiesittekö, että ilman mökkiläisten kiinteistöveroja teillä olisi aika suuret verot. Kunnat hyötyvät mökkiläisistä, joten olkaapa kiltisti siellä mörskissänne.

Vierailija
188/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on pian 12 vuotta vanha...

Vierailija
189/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on pian 12 vuotta vanha...

Mitä sitten, Captain Obvious?

Vierailija
190/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikin alkaa hihkumaan sitten kimeällä äänellä ja lehmät säikkyy.

Vierailija
191/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö maalla asumisen pitäisi olla rauhoittavaa...? Joka paikassa on joku mikä ärsyttää, mutta nyt on kyllä melkoinen angsti päällä. Ei taida johtua näistä kaupunkilaisista pelkästään.

Vierailija
192/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisethän ne yleensä ärsyttää. En tiedä onko somen myötä yleistynyt entisestään sellainen minäminä-kulttuuri. Mutta monet ihmiset on nykyään melko huonotapaisia ja röyhkeitä. 

Varmaan se ketuttaa kahta kauheammin, jos saa talven olla rauhassa ja kesällä sitten käytöstavattomat melskaajat tulevat häiritsemään maaseudun rauhaa. Itse olen asunut sekä maalla että kaupungissa. Huonotapaisia pällejä löytyy joka paikasta. Valitettavasti.

Vierailija
193/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei pikku kylien ihmiset. Tiesittekö, että ilman mökkiläisten kiinteistöveroja teillä olisi aika suuret verot. Kunnat hyötyvät mökkiläisistä, joten olkaapa kiltisti siellä mörskissänne.

Ei me välitetä. Me eletään etälän kasvukeskusten maksamilla tiulla.. Ei me haluta nähdä niitä ihmisiä. Nostakaa niitä veroja etelässä ja maksakaa lisää tukia. 

Vierailija
194/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa sitä puolta asiassa, että jos kunnassa on paljon mökkejä, he maksavat samalla tavalla kiinteistöveroa kuntaan kuin sinäkin. Itse asiassa kiinteistöveroprosentti vapaa-ajan asunnosta on kovempi kuin sinun ja minun vakituisesta asunnosta. Sievoiset summat rahaa mökkiläiset tuo suoraa rahaa kunnalle. Plus tietysti kaikki ostokset paikallisista ruoka- ja rautakaupoista ynnä muista. Kyllä mökkiläiset on monelle kunnalle merkittävä asia, varsinkin suurimmissa mökkikunnissa, joissa mökkejä voi olla jopa tuhansia.

Monelle kaupunkilapselle lammas voi olla ennennäkemätön kokemus. Koirien tarhaan voi laittaa kyltin Varo Purevia Koiria. Jos ei osaa lukea, oma vastuu. Eläimien siirtämiseen ja tien sulkemiseen pitää minun mökkiläisenä varautua. Niin kiire ei voi olla, kun siellä mökillä kuitenkin ollaan vapaa-ajan vietossa.

Hyvää kesää sinullekin.

Vierailija
195/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me välitetä. Me eletään etälän kasvukeskusten maksamilla tiulla.. Ei me haluta nähdä niitä ihmisiä. Nostakaa niitä veroja etelässä ja maksakaa lisää tukia. 

Hah, joku etelän kasvukeskus maksaa tukia muualle?! Huvittavaa löpinää, kyllä vaikka kaupunkien tiehuollosta ensin maksaisivat kaupungissa itse kuten maaseudun tiepiirit vuodesta 1995 alkaen. Ei ole varaa edes omia julkisia kustannuksia rahoittaa ja suusta louske käy että tekarit lipsuu ulos. Hoitasivat omat asiansa edes jotenkin edes joskus. 

Vierailija
196/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisethän ne yleensä ärsyttää. En tiedä onko somen myötä yleistynyt entisestään sellainen minäminä-kulttuuri. Mutta monet ihmiset on nykyään melko huonotapaisia ja röyhkeitä. 

Varmaan se ketuttaa kahta kauheammin, jos saa talven olla rauhassa ja kesällä sitten käytöstavattomat melskaajat tulevat häiritsemään maaseudun rauhaa. Itse olen asunut sekä maalla että kaupungissa. Huonotapaisia pällejä löytyy joka paikasta. Valitettavasti.

Kyllä minäminä - kulttuuri on ollut olemassa ennen somea, se tuo sitä esiin ei muuta. 

Ne ketkä puolustaa jotain melskaavia mökkiläisiä : voisi ajatella mitä jos teidän nurkkiin tultaisiin samalla asenteella ja laitettaisiin teidän elinkeinot ja tulonlähteet (muusta puhumattakaan) ihan oman huvinvuoksi - olon piikkiin, jossa voi sattua onnettomuuksi jopa kun ei välitetä mistään. Jos kelpaa niin kutsukaa ihmeessä meuhkaajat kylään. 

Vierailija
197/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnioittakaa alkuasukkaita tai jääkää kaupunkiin.

Nytkö on hottentotit jo vallalla maaseudulla? 

Vierailija
198/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Syksypuolelle kääntyy jo ensikuussa onneksi.

Vierailija
199/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:58"]

Muuten olen kyllä samaa mieltä, mutta mitä se haittaa jos kaupunkilais(?)lapset katselevat teidän lampaita, lehmiä tai koiria? Joillekin ne on erikoisia, vaikkei teille. Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?

[/quote]

No mitenkä fiksusti itse järjestät asian jos navetan ja laitumen välissä kulkee tie? Kaivat tunnelin vai rakennat ylikulkusillan sille tuskin 2 auton levyiselle väylälle, josta kulkee mökkikauden ulkopuolella 3 autoa päivässä?

Jos tuotantoeläin on jollekin kiinnostava erikoisuus niin siihen voi käydä tutustumassa silloin kun jollain tilalla on ihan reilusti avoimien ovien päivä ja siihen ollaan varauduttu. Ei se maalainenkaan jää kaupungissa ihmettelemään liikennevaloja että hmm, montakohan kertaa tuo punainen-keltainen-vihreä-keltainen-kuvio vielä toistuukaan, ei vaikka ei joka päivä moisia ihmeitä näkisikään.

Samaistun ihan täysin AP:hen vaikka kaupungissa asunkin.

[/quote]

AI ei vai? Ihan todellako väität, että maalaiset osaavat olla "Hesassa" kuin kotonaan?

Älä nyt viitsi naurattaa...

[/quote]

Olet kyllä oikeassa. Meillä maalaisilla on kesämökki Töölössä emmekä kieltämättä ole siellä kuin kotonamme vaan kuin mökillämme. Talvella on kiva käydä shoppailemassa lasten kanssa, kun on oma kolmio odottamassa. Takkoineen kaikkineen.

"Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?"

No luultavasti niin harvinaisen fiksusti että vievät vielä lehmät laiduntamaan. Ei tarvitse nököttää pihatossa vaan syöden kaukana laidunmailla lisää mm.luonnon monimuotoisuutta joka laiduntamisen vähennettyä jyrkästi viime vuosikymmeninä vähentynyt radikaalisti.

Vaihtoehto on että karja ei saa liikkua, eikö se oli sitten aika fiksua?! 

Vierailija
200/208 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö maalla asumisen pitäisi olla rauhoittavaa...? Joka paikassa on joku mikä ärsyttää, mutta nyt on kyllä melkoinen angsti päällä. Ei taida johtua näistä kaupunkilaisista pelkästään.

Ei ole ollut kyllä rauhoittavaa vuosikymmeniin. Kyllä EU toi siihen byrokratiansa aikoinaan ja muukin suuruudenhulluus alkoi. Ei se ole kyllä yhtään rauhoittavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä