Syrjäkylien ongelma, kesämökkiläiset!
Hitto ku ottaa päähän! Kuinka urpoja voi kesämökkiläiset olla? Asun maalla, ja kotitieni varrella on paljon kesämökkejä, ja voi herra isä, kun ollaan omistajia kun saavutaa maalle. Lammaslaitumen viereen pysähdytään kakaroiden kanssa ihmettelemään lampaita! (Mitä erikoista niissä on? Eräskin muija halusi mennä lastensa kanssa laitumelle niitä silittämään. (Ne ei oo kotieläimiä, vaan tuotantoeläimiä!) Mulla on myös kuusi koiraa, joiden tarhat tulevat tiehen kiinni, ja kesänviettäjät syöttää meidän koiria, ja tunkee kätensä aitaukseen, vaikka yksikin koira on super kiukkuinen. Ja kun lehmiä päästetään ulos aamusin ja tie laitetaan poikki siksi aikaa kun lehmät saadaan ulos alkaa kauhea itku "eiks me voida äkkiä mennä ohi, ku on kiire mökille." Ette! Ette voi, toiset tekee töitä. Sitten kun mennään kanoottiretkelle pitää meloa metrin päässä laiturista, melokaa perkele keskellä järvee, ettekä toisten rantoja pitkin!
Ihanaa, kun kohta tulee syksy.
t. Kyllästynyt
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos omalla mökillä on tarpeeksi lääniä ja naapurit on tuttuja paikallisia (itsekin tosin viidennessä polvessa "paikallisia" mutta isipappa lähti isolle kirkolle etsimään parempaa koulutusta ja jäi sille tielle).
On se kumma, miten aikuiset ihmiset tuijottaa vaan sitä omaa napaa?! Kuka hermostuu siitä, että lampaita katsotaan laitumen vieressä ja kuka torvi ruokkii toisen elukoita saati juoksee niiden laitumilla? Tosin hevosihmisenä tämä ruokkimis/ratsastamis/laitumella juoksentelu-kuvio on kyllä ikävän tuttu täällä kaupungissakin. Kovin on vieraantuneita luonnosta kaupunkilaiset, mutta eivät maalaiset auta asiaa heiluttelemalla vihaisena heinähankoa tien vieressä.
Kommunikoikaa hyvät ihmiset (tai yrittäkää edes ennenkun pystytätte piikkilankasähköaidat). Jos yhteinen kieli löytyy Egyptissä savolaisen ja paikallisen välillä, niin luulisi, että se löytyy myös savolaisen ja stadilaisen välillä.
Hyvää ja leppoisaa kesää kaikille! Mä erakoidun korven keskelle, missä en aiheuta toljottamisella pahennusta kuin kuikkaperhelle :)
Mistähän maasta tuollainen piikkilankasähköaita on kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on turha itkeä. Me emme teidän taloihinne emmekä navettoinne tunge. Kunhan vaan saataisiin rauhassa ajaa sinne mökille ilman että pitää tulla sieltä pihalta tienvarteen toljottamaan kuin lehmä uutta porttia että katohhan Elmeri, kukahan se siinä ajjaa.
Taidat pitää ihan kirjaa niistä toljottajista. Miten tarkkaan yleensäkin havainnoit kaikki epäkohdat itsestäsikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:58"]
Muuten olen kyllä samaa mieltä, mutta mitä se haittaa jos kaupunkilais(?)lapset katselevat teidän lampaita, lehmiä tai koiria? Joillekin ne on erikoisia, vaikkei teille. Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?
[/quote]
No mitenkä fiksusti itse järjestät asian jos navetan ja laitumen välissä kulkee tie? Kaivat tunnelin vai rakennat ylikulkusillan sille tuskin 2 auton levyiselle väylälle, josta kulkee mökkikauden ulkopuolella 3 autoa päivässä?
Jos tuotantoeläin on jollekin kiinnostava erikoisuus niin siihen voi käydä tutustumassa silloin kun jollain tilalla on ihan reilusti avoimien ovien päivä ja siihen ollaan varauduttu. Ei se maalainenkaan jää kaupungissa ihmettelemään liikennevaloja että hmm, montakohan kertaa tuo punainen-keltainen-vihreä-keltainen-kuvio vielä toistuukaan, ei vaikka ei joka päivä moisia ihmeitä näkisikään.
Samaistun ihan täysin AP:hen vaikka kaupungissa asunkin.
[/quote]
AI ei vai? Ihan todellako väität, että maalaiset osaavat olla "Hesassa" kuin kotonaan?
Älä nyt viitsi naurattaa...
[/quote]
Olet kyllä oikeassa. Meillä maalaisilla on kesämökki Töölössä emmekä kieltämättä ole siellä kuin kotonamme vaan kuin mökillämme. Talvella on kiva käydä shoppailemassa lasten kanssa, kun on oma kolmio odottamassa. Takkoineen kaikkineen.
"Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?"
No luultavasti niin harvinaisen fiksusti että vievät vielä lehmät laiduntamaan. Ei tarvitse nököttää pihatossa vaan syöden kaukana laidunmailla lisää mm.luonnon monimuotoisuutta joka laiduntamisen vähennettyä jyrkästi viime vuosikymmeninä vähentynyt radikaalisti.
Vaihtoehto on että karja ei saa liikkua, eikö se oli sitten aika fiksua?!
Meillä on tuo tilanne ja siihen liittyy sellainen hassu juttu, että tuo katkaistava tie ei ole edes rasitetie, vaan täysin yksityinen eikä sitä kautta ole laillista kulkua mökeille. Se on kuitenkin paremmassa kunnossa kuin varsinainen tiekunnan tie, joten mökkiläiset ovat ottaneet tavakseen oikaista siitä. Mitkään kieltomerkit ei auta, joten tänä vuonna siinä on puomit. Peltotöissä hieman hidastaa, kun pitää odotella puomin aukemista, mutta eipä tule enää valitusta siitä, että aamunavetan jälkeen tie on poikki. Tai ottihan ensimmäinen valittaja jo yhteyttä elinvoimakeskukseen, josta tuli perjantaina kysely, että mikä se tilanne on, kun kuulemma on valtion tie katkaistu ja antoivat sitten läheisen kantatien numeron tiedoksi siitä, että ei sovi sulkea. Lupasin, että ei mennä niin kauas kotipihasta.
Hyi kammotus, millainen maalainen ap on.
Itse olen maalla kasvanut ja silti lapsena mummulassa käydessä, joka oli toisessa maalaispitäjässä, kävin silittelemässä siellä naapuritilan lehmiä, hevosia ja muita elikoita. Ja tilan omistaja, jossa käytiin näin tekemässä, on vieläpä tunnettu henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on turha itkeä. Me emme teidän taloihinne emmekä navettoinne tunge. Kunhan vaan saataisiin rauhassa ajaa sinne mökille ilman että pitää tulla sieltä pihalta tienvarteen toljottamaan kuin lehmä uutta porttia että katohhan Elmeri, kukahan se siinä ajjaa.
Taidat pitää ihan kirjaa niistä toljottajista. Miten tarkkaan yleensäkin havainnoit kaikki epäkohdat itsestäsikin?
Minä pidän kirjaa lähiliikenteestä ihan siksi, että kaikenlaista varasta liikkuu pakettiautoineen. Mökeillä saavat käydä varkaissa, en anna rekisterinumeroita, vaikka ne tiedän. Toljottajat on siitä tyhmiä, ettei ne ymmärrä, että tiedoistaan on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi kammotus, millainen maalainen ap on.
Itse olen maalla kasvanut ja silti lapsena mummulassa käydessä, joka oli toisessa maalaispitäjässä, kävin silittelemässä siellä naapuritilan lehmiä, hevosia ja muita elikoita. Ja tilan omistaja, jossa käytiin näin tekemässä, on vieläpä tunnettu henkilö.
Meille ei tulla silittelemään vasikoita ellei ole todistusta siitä, että ei ole salmonellaa. Kaupunkilaiset tuovat tullessaan kaikenlaisia vieraita pöpöjä.
Lisäksi silitteleminen on vaarallista, ei ole kerta eikä kaksi, kun joku on tönäisty nurin. Koiranomistajankin on turha vaatia korvauksia, kun mullilauma sotkee koiran vainajaksi.
Varmaan pitäsi saada ne aiheet ensin mistä saa teidänkin kanssa keskustella. Ettei vaan tapita liian pitkään, että hipiä vaurioituu ja tulee kateus kun joku tuntee sukuaan.