Syrjäkylien ongelma, kesämökkiläiset!
Hitto ku ottaa päähän! Kuinka urpoja voi kesämökkiläiset olla? Asun maalla, ja kotitieni varrella on paljon kesämökkejä, ja voi herra isä, kun ollaan omistajia kun saavutaa maalle. Lammaslaitumen viereen pysähdytään kakaroiden kanssa ihmettelemään lampaita! (Mitä erikoista niissä on? Eräskin muija halusi mennä lastensa kanssa laitumelle niitä silittämään. (Ne ei oo kotieläimiä, vaan tuotantoeläimiä!) Mulla on myös kuusi koiraa, joiden tarhat tulevat tiehen kiinni, ja kesänviettäjät syöttää meidän koiria, ja tunkee kätensä aitaukseen, vaikka yksikin koira on super kiukkuinen. Ja kun lehmiä päästetään ulos aamusin ja tie laitetaan poikki siksi aikaa kun lehmät saadaan ulos alkaa kauhea itku "eiks me voida äkkiä mennä ohi, ku on kiire mökille." Ette! Ette voi, toiset tekee töitä. Sitten kun mennään kanoottiretkelle pitää meloa metrin päässä laiturista, melokaa perkele keskellä järvee, ettekä toisten rantoja pitkin!
Ihanaa, kun kohta tulee syksy.
t. Kyllästynyt
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:00"]
Ööö, mä olen 43-vuotias stadilainen ja nähnyt lampaita KERRAN elämässäni. Niitäkään en olis nähnyt jos en olisi ilman lupaa pysähtynyt tienposkeen ja katsellut niitä. Toistan, katselin lampaita ILMAN LUPAA. Mutta vain kerran.
[/quote]
Miksi osalla menee kokonaan OHI jutut niistä jotka menevät ilman lupaa LAITUMELLE! Etteköhän saa ihan rauhassa ties poskessa katsoa eläimiä, mutta laitumelle EI SAA MENNÄ. Kannattaa myös muistaa, että vieraita eläimiä EI RUOKITA!
Jos haluaa silitellä ja jopa ruokkiakin vieraita eläimiä, menkää pieneläinpuistoon. En ole varma saako sielläkään ruokkia, mutta aika varmasti silittelemään pääsette. Ja lähietäisyydelle, ei siis tarvitse ilman lupia mennä.
[/quote]
Minä olen mennyt juttelemaan sen naapurin isännän kanssa ja kysynyt, että saanko käydä katsomassa teidän kanoja / hevosia / lehmiä. Olen saanut luvan. Onko ihan mahdoton ajatus, että mökkiläiset ja vakiasukkaat juttelisivat keskenään ja yrittäisivät tulla toimeen?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:50"]
Ööö, mä olen 43-vuotias stadilainen ja nähnyt lampaita KERRAN elämässäni. Niitäkään en olis nähnyt jos en olisi ilman lupaa pysähtynyt tienposkeen ja katsellut niitä. Toistan, katselin lampaita ILMAN LUPAA. Mutta vain kerran.
[/quote]
Miksi osalla menee kokonaan OHI jutut niistä jotka menevät ilman lupaa LAITUMELLE! Etteköhän saa ihan rauhassa ties poskessa katsoa eläimiä, mutta laitumelle EI SAA MENNÄ. Kannattaa myös muistaa, että vieraita eläimiä EI RUOKITA!
Jos haluaa silitellä ja jopa ruokkiakin vieraita eläimiä, menkää pieneläinpuistoon. En ole varma saako sielläkään ruokkia, mutta aika varmasti silittelemään pääsette. Ja lähietäisyydelle, ei siis tarvitse ilman lupia mennä.
[/quote]
Minä olen mennyt juttelemaan sen naapurin isännän kanssa ja kysynyt, että saanko käydä katsomassa teidän kanoja / hevosia / lehmiä. Olen saanut luvan. Onko ihan mahdoton ajatus, että mökkiläiset ja vakiasukkaat juttelisivat keskenään ja yrittäisivät tulla toimeen?
[/quote]
Olikin puhetta siitä, että mennään ilman lupaa. Ok jos luvan kysyy ja saa mennä. Hyvät välit kannattavat aina ja siksi ei saakaan mennä ilman lupaa mihinkään. Ei se oikein tilallisesta mukavalta tunnu jos ilman lupia marssitaan pellolle hyppimään eläinten sekaan, joukossa voi olla myös äkäisempiäkin eläimiä. Ei kaikki ole leppoisia ja rapsuteltavia. Tai mennään sinne navettaan hyppäämään. 
Mä taisin tajuta väärin ketjun, luulin että oli puhe siitä miten ilman lupaa tehdään ties mitä. Sinähän se oot luvan kysynyt. 
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olikin puhetta siitä, että mennään ilman lupaa. Ok jos luvan kysyy ja saa mennä. Hyvät välit kannattavat aina ja siksi ei saakaan mennä ilman lupaa mihinkään. Ei se oikein tilallisesta mukavalta tunnu jos ilman lupia marssitaan pellolle hyppimään eläinten sekaan, joukossa voi olla myös äkäisempiäkin eläimiä. Ei kaikki ole leppoisia ja rapsuteltavia. Tai mennään sinne navettaan hyppäämään. 
Mä taisin tajuta väärin ketjun, luulin että oli puhe siitä miten ilman lupaa tehdään ties mitä. Sinähän se oot luvan kysynyt.
[/quote]
Eikös samalla järjellä "maalaisjuntit" voi käyttää iltasella mökkiläisten rantaa omana uimapaikkanaan, kun kerran kaupunkilaismökkiläiset saavat hipsiä omin lupineen toisten tontilla ja laitumilla, pahimmillaan myös navetoissa. Tosin jos navetassa käyvät, niin silloin maatilallisilla on myös oikeus käyttää mökkiläisten saunaakin, eikös?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:48"]Aika jurrikka-asenne AP:lla. Itse haistan mökkiläisissä monta bisnesideaa. Jos lampaat ja muut elikot kiinnostaa niin järkkäämään kierroksia tilalla turisteille maksua vastaan, vaikka kerran-pari viikossa. Ehkä jotain lampaita voisi silitelläkkin? Omia leipomuksia voisi saada myytyä siinä sivussa, paikkakunnalla jossa ei ole mitään kauppaa tms, saattaisi mökkiläisille maistuakkin.
Jotkut voisivat haluta kokeilla maatilan töitä ja tästä voisit itsekin hyötyä. Tilalla on varmaan joitain helppoja hommiakin mitä kuka tahansa osaisi tehdä.
AP:n vastaus tosin taitaa näihin ehdotuksiin olla että: "Ei me ketään kaupunkilaisia oteta tänne meidän hommia sotkemaan, ovat vaan häiriöksi. Haluun olla omassa rauhassani enkä kaikkien toljotettavana"
[/quote]
Meillä ei ole kenelläkään aikaa paimentaa kaupunkilaisia! Omia leipomuksia ei saa vähään aikaan kotiväkikään, koska kesällä sekä isäntä että emäntä ovat ulkotöissä, joskus kumpikin 18 h/vrk ja jossain välissä pitää muistaa lapset ruokkia (kiitokset Saarioisten äideille!). Maatalous ei ole suloista puuhastelua vaan ihan oikeaa työtä, jossa ei ennätä kierrättämään väkeä eläimiä syöttämässä eikä ehdi neuvomaan, miten paskaa mätetään lapiolla (etenkin, kun navetassa kone hoitaa tuonkin työn). Kun vuorokauden tunneista suurin osa on jo ohjelmaa täynnä, ei huvita ryhtyä kiusaamaan itseään miettimällä, mitä maksaisivat vakuutukset "huvittelijapaskanmättäjille" tai mitä kaikkia lupia tarvitaan, jos pitää kotieläinpihaa/myy leipomuksia/esittelee pari kertaa viikossa maatilaa ja sen töitä.
Lisäksi harva kaupunkilainen suostuu maksamaan sen 20 e/hlö maatilakierroksesta, mikä pitää ottaa, jotta saa maksettua alvit, eläkkeet, vakuutukset, muut kulut jne.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:58"]Muuten olen kyllä samaa mieltä, mutta mitä se haittaa jos kaupunkilais(?)lapset katselevat teidän lampaita, lehmiä tai koiria? Joillekin ne on erikoisia, vaikkei teille. Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?
[/quote]
Tie halkaisee tilan, joka on on ollut torppa, eli tie on tullut navetan yms. jälkeen ja joku valopää on sen halunnut kulkevan navetan vieritse.
[/quote]
Se valopää on 99% varmuudella sen torpan entinen omistaja joka on vartavasten halunnut että se tie kulkee läheltä taloa että se näkee kuka sillä tiellä kulkee. Utelias maalainen siis. Tai ihan ei ole koko totuus: todennäköisesti se tie on kulkenut sen pihapiirin halki, päärakennuksen ja navetan välitse, että olisi mahdollismman kätevää se hevospelillä kulkeminen ja mahdollisimman varmasti näkisi jokaisen joka tiellä kulkee. Sitten on tullut autot ja silloin tilan silloinen omistaja on halunnut siirtää sen tien sieltä pihalta sinne navetan taakse minkä takia siitä on tullut haitta sille navetan ja laitumen käytölle. Näin menee 95% maseudun perinteisistä tielinjauksista. Tiedän, koska kultuuriympäristöasiat ja niiden historia kuuluu ammattiosaamiseeni.
Muutoin ihan ok että purat turhaumiasi, mutta tuo rätkytys on sinällään aivan yhtä typerää kuin se, että haja-asutusalueiden nollatason katu-uskottavuudelle ilkutaan. Selkeä haitanteko on tietenkin eri asia, vaikka se sitten perustuisikin tietämättömyyteen ja siitä seuraavaan törttöilyyn - vrt. kaupunkiliikenteeseen tottumattomat kuskit, liukuportaiden tulpat, ratikoissa ja busseissa töpeksivät ja muut työssäkäyvien kulkua hidastavat uunot. Töitä täälläkin tehdään.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:48"]
Aika jurrikka-asenne AP:lla. Itse haistan mökkiläisissä monta bisnesideaa. Jos lampaat ja muut elikot kiinnostaa niin järkkäämään kierroksia tilalla turisteille maksua vastaan, vaikka kerran-pari viikossa. Ehkä jotain lampaita voisi silitelläkkin? Omia leipomuksia voisi saada myytyä siinä sivussa, paikkakunnalla jossa ei ole mitään kauppaa tms, saattaisi mökkiläisille maistuakkin.
Jotkut voisivat haluta kokeilla maatilan töitä ja tästä voisit itsekin hyötyä. Tilalla on varmaan joitain helppoja hommiakin mitä kuka tahansa osaisi tehdä.
AP:n vastaus tosin taitaa näihin ehdotuksiin olla että: "Ei me ketään kaupunkilaisia oteta tänne meidän hommia sotkemaan, ovat vaan häiriöksi. Haluun olla omassa rauhassani enkä kaikkien toljotettavana"
[/quote]
Me asutaan maaseudulla joka on oikea kesämökkihelvetti kesäisin. Ollaan just miehen kanssa mietitty että miten mökkilöisistä voisi hyötyä rahallisesti. Ideoita on tullut, mutta toteutuspuoli jumittaa...Just jotain kotieläimiä pihaan ja jotain aktiiviteettia niiden kanssa ja rahat irti mökkiläisiltä kaikesta hauskuudesta. Ei noista mökkiläisistä oikeestaan meille muuta haittaa ole kuin että kaahaavat niin perkeleesti tota yksityistietä pitkin, taitavat seota pahemman kerran kun pääsevät soratielle ajelemaan :D
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:43"]
Aika jurrikka-asenne AP:lla. Itse haistan mökkiläisissä monta bisnesideaa. Jos lampaat ja muut elikot kiinnostaa niin järkkäämään kierroksia tilalla turisteille maksua vastaan, vaikka kerran-pari viikossa. Ehkä jotain lampaita voisi silitelläkkin? Omia leipomuksia voisi saada myytyä siinä sivussa, paikkakunnalla jossa ei ole mitään kauppaa tms, saattaisi mökkiläisille maistuakkin.
[/quote]
Me asutaan maaseudulla joka on oikea kesämökkihelvetti kesäisin. Ollaan just miehen kanssa mietitty että miten mökkilöisistä voisi hyötyä rahallisesti. Ideoita on tullut, mutta toteutuspuoli jumittaa...Just jotain kotieläimiä pihaan ja jotain aktiiviteettia niiden kanssa ja rahat irti mökkiläisiltä kaikesta hauskuudesta. Ei noista mökkiläisistä oikeestaan meille muuta haittaa ole kuin että kaahaavat niin perkeleesti tota yksityistietä pitkin, taitavat seota pahemman kerran kun pääsevät soratielle ajelemaan :D
[/quote]
Älä nyt pidä meitä niin tyhminä, ettei tuota rahastusideaa tajuttaisi. Juu, kaahataan edelleenkin sydämemme kyllyydestä, etenkin jos nähdään pentujanne tai elikoitanne tiellä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
Älä nyt pidä meitä niin tyhminä, ettei tuota rahastusideaa tajuttaisi. Juu, kaahataan edelleenkin sydämemme kyllyydestä, etenkin jos nähdään pentujanne tai elikoitanne tiellä.
[/quote]
Kaahaa ihmeessä! Pennut ja elikot korvataan rahalla, lapsia ei, joten niitä varo. Ja varo sitä kohtalaisen isoa monttua, joka on kyllä merkitty ja jonka kätevästi väistää normaalinopeudella, mutta sorateiden kaarteisiin tottumaton vetää siinä öljypohjaan kunnon reiän ja samantien auton ojaan. Lupaan, että en tule häiritsemään ja tarjoamaan apua! Meillä kun ei kytätä ohikulkijoita.
Eihän tässä ole mennyt kuin puoli vuosisataa ja enemmän Suomessa ja mitään muuta ei siellämaalla käytännössä olla mökkiläisistä osattu ajatella kui että kamalia kaupunkilaisia. Samaa vakoa aurataan ilman kehitysidean häivääkään, rannat kyllä myyty heti kun joku keksi kysyä, mutta pilkkahintaan kun ei ole mitään yrittämiskykyä eikä luovuutta itsellä. Tukiaisia kupataan ja kaikkea uutta vastustetaan siihen saakka kun on pakko taipua ja silloin se on jo useimmiten myöhäistä. Siinä missä eurooppalainen tai skandimaajussi on kehittänyt jos mitä eksklusiivista luonnonherkkua, terveyselintarviketta ja sittemkin luomuherkkua, kuunnellut niiden omien kesäturistien tarpeita, järjestänyt täyshoitolaa, bed&brakfastia, vuokramajoja ja talkkaripalvelua, tuotteistanut osaamistaan jo satoja vuosia ylipäänsäkin, niin suomimaanviljelijä itkee säitä valtiojohtoisen maalasiliittoideologian pohjalta, kun ei VEHNÄ kasva kuin Texasin preerialla, ei voi maissia kasvattaa että lihakarja lihoisi, eikä hollantilaiset lehmätkään pärjää kuten hollannissa.
Onneksi mulla on ihan kivoja mökkiläisiä naapurissa. Lampaat on tien vieressä, niitä saa katsella ihan niin paljon kuin ikinä jaksaa, kanat on pitkin pihoja, mutta niitäkin saa tulla katsomaan, jos haluaa.
Ohiajajat monesti hidastelee ja töllistelee pihalle, mutta me töllistellään takaisin, no probs!
Ap taitaa olla niitä maalisia jotka saarnaa talonpoikaisia suomalaisia arvoja samalla kun itse menettänyt kaiken kosketuksen maaseutuun. Kotieläimet "tuotantoeläimiä", ei siis entien emännän hellimiä mansikkeja ja mustikkeja, koirat vihaisia, kaikki me tiedetään miten kasvatetaan vihaisia eläimiä jne. Ei ihme että ottaa pannuun mökkiläiset, joilla on vielä se perinteinen suhde maahna, eläiminn ja luontoon tallella.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:57"]Eihän tässä ole mennyt kuin puoli vuosisataa ja enemmän Suomessa ja mitään muuta ei siellämaalla käytännössä olla mökkiläisistä osattu ajatella kui että kamalia kaupunkilaisia. Samaa vakoa aurataan ilman kehitysidean häivääkään, rannat kyllä myyty heti kun joku keksi kysyä, mutta pilkkahintaan kun ei ole mitään yrittämiskykyä eikä luovuutta itsellä. Tukiaisia kupataan ja kaikkea uutta vastustetaan siihen saakka kun on pakko taipua ja silloin se on jo useimmiten myöhäistä. Siinä missä eurooppalainen tai skandimaajussi on kehittänyt jos mitä eksklusiivista luonnonherkkua, terveyselintarviketta ja sittemkin luomuherkkua, kuunnellut niiden omien kesäturistien tarpeita, järjestänyt täyshoitolaa, bed&brakfastia, vuokramajoja ja talkkaripalvelua, tuotteistanut osaamistaan jo satoja vuosia ylipäänsäkin, niin suomimaanviljelijä itkee säitä valtiojohtoisen maalasiliittoideologian pohjalta, kun ei VEHNÄ kasva kuin Texasin preerialla, ei voi maissia kasvattaa että lihakarja lihoisi, eikä hollantilaiset lehmätkään pärjää kuten hollannissa.
[/quote]
Mitä ihmettä vuodatuksesi tarkoitti? Suomalainen mökkiläinen maksaa talkkarille koskenkorvapullolla, bed&breakfast ei kelpaa suomalaiselle matkailijalle (miksi pitää maksaa sellaisesta, minkä kotona saa ilmaiseksi), täysihoitola sama juttu eli maksajaksi ei vantaalaisesta lähihoitajasta ole, vuokramajoja sentään löytyy tuhansia, mutta niissäkin on pääosin keskieurooppalaisia matkailijoita. Suomalaiset menevät ilmaiseksi anopin mökille itkemään, kun huussi pitää tyhjentää.
Suomalainen maanviljelijä osaa katsoa valtion budjetista, että suurin osa valtion palkoista maksetaan helsinkiläisille.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mä taidan vähän pitää. Sen verran täpinöissänne tunnutte olevanne esim naapurin vuohista. Ja senkun kaahaatte, sitä on tapahtunut aina ja tulee varmasti jatkossa tapahtumaan. Toivottavasti joku kerta toinen mökkiläinen kaahaa mutkassa sua vastaan ;)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:24"]
Suomalainen maanviljelijä osaa katsoa valtion budjetista, että suurin osa valtion palkoista maksetaan helsinkiläisille.
[/quote]
No en epäile tätä hetkeäkään. Suomalaisen maanviljelijän osaamisen ydin on valtionbudjetin kyttääminen ja kaikkien mahdollisten tukimuotojen hyväksikäyttö.
Ja koska Kekkosen aikana luotiin maaseudulle keskusliikevetoinen puolineuvostoliittolainen suunnitlematalous-osuusliikesovhoosijärjestelmä ja tapettiin liki kaikki paikalliset perinteet ja itsenäinen pienyrittäminen niin ei tosiaan ole mitä myydä ja vaikka olisi ei osata tai pidetään sitä arvolle sopimattomana.
Toki on kaikkialla muualla maksukykyisempia kaupunkilaisia. Albaniasta alkaen.
Jaksoin lukea ekan sivun mutta sitten päätin antaa olla. Että sakki viitsiikin tapella ja vääntää kättä noin yleistäen ja vihamielisesti :D
Can't we all just get along? :P
Hauskaa ja sopuisaa juhannusta kaikille! :)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:24"]
[/quote]
No en epäile tätä hetkeäkään. Suomalaisen maanviljelijän osaamisen ydin on valtionbudjetin kyttääminen ja kaikkien mahdollisten tukimuotojen hyväksikäyttö.
Ja koska Kekkosen aikana luotiin maaseudulle keskusliikevetoinen puolineuvostoliittolainen suunnitlematalous-osuusliikesovhoosijärjestelmä ja tapettiin liki kaikki paikalliset perinteet ja itsenäinen pienyrittäminen niin ei tosiaan ole mitä myydä ja vaikka olisi ei osata tai pidetään sitä arvolle sopimattomana.
Toki on kaikkialla muualla maksukykyisempia kaupunkilaisia. Albaniasta alkaen.
[/quote]
Kekkosen ajoista on jo yli 30 vuotta, joten aika kummallista, että kaupunkilaiset eivät ole saaneet aikaan mitään muutosta. Suomessa on noin 54 000 maatilaa ja kaupunkilaisia lähes 4 miljoonaa. Selitäpä, miksi kaupunkilaiset eivät tee asialle mitään? Vaikka äänestä?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:51"]
Kekkosen ajoista on jo yli 30 vuotta, joten aika kummallista, että kaupunkilaiset eivät ole saaneet aikaan mitään muutosta. Suomessa on noin 54 000 maatilaa ja kaupunkilaisia lähes 4 miljoonaa. Selitäpä, miksi kaupunkilaiset eivät tee asialle mitään? Vaikka äänestä?
[/quote]
Kyllä kaupungeissa elämä on muuttunut aivan täysin sitten Kekkosen aikojen. Siis ei voi puhua samasta maasta edes enää. Mutta teillä siellä maalla on vielä se keskusta, joka ylläpitää osuukauppataloutta ja rakentaa edelleen sinne teille sitä Prismojen, Apsujen ja argirmarkettihallien hallihelvettimaisemaa. Muualla on kylät ja raitit ja maalasitavernat keskustaneukkulassa on murhatut, rapistuvat kirkonkyläaavetaaajamat ja liikenneympyrän keskellä sijaitseva sovhoosin päämaja eli se kaikkialla samaa likuhihnatavaraa tarjoava ABC-huoltamo.
Tuosta haastattelemisesta...
Te kaupunkilaiset ette ymmärrä sellaista asiaa, kuin sosiaalisuus. Asutte siellä kuutiossanne ettekä tunne naapurianne, jos joku jutulle tulee sitä pitää juosta karkuun "apua se puhui mulle, onko se joku pervo tai muu sairas?!". Täällä maalla tykätään jutella, myös vieraille, epäilyttävänä pidetään ihmistä joka ei jää jutulle vaan lähtee juoksun kanssa karkuun. Onko se niin paha asia tutustua uusiin ihmisiin?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:58"]
Muuten olen kyllä samaa mieltä, mutta mitä se haittaa jos kaupunkilais(?)lapset katselevat teidän lampaita, lehmiä tai koiria? Joillekin ne on erikoisia, vaikkei teille. Ja kuinkahan fiksusti teillä on paikat järjestetty, jos joka aamu pitää laittaa tie poikki lehmien takia?
[/quote]
No mitenkä fiksusti itse järjestät asian jos navetan ja laitumen välissä kulkee tie? Kaivat tunnelin vai rakennat ylikulkusillan sille tuskin 2 auton levyiselle väylälle, josta kulkee mökkikauden ulkopuolella 3 autoa päivässä?
Jos tuotantoeläin on jollekin kiinnostava erikoisuus niin siihen voi käydä tutustumassa silloin kun jollain tilalla on ihan reilusti avoimien ovien päivä ja siihen ollaan varauduttu. Ei se maalainenkaan jää kaupungissa ihmettelemään liikennevaloja että hmm, montakohan kertaa tuo punainen-keltainen-vihreä-keltainen-kuvio vielä toistuukaan, ei vaikka ei joka päivä moisia ihmeitä näkisikään.
Samaistun ihan täysin AP:hen vaikka kaupungissa asunkin.
[/quote]
No jos asiat eivät suju sovinnossa, niin ihan ensimmäisenä tulee mieleen laituminen siirtäminen jos se vain on mahdllista, tai uusi linjaus tielle. Vaikea sanoa, onnistuisiko jälkimmäinen jos tien varrella ei ole vakituista asutusta vaan ainoastaan mökkejä. Ja tietysti riippuu maastostakin sekä tiestä itsestään.
Miten ne lampaat kuluu, jos niitä pysähtyy hetkeksi katsomaan? Olettaen siis, että laidun on julkisen tien varrella ja katsoja pysyy tiellä.
[/quote]
Ei hitto, se tila on elinkeino, yritys. Ootko tosissas että siirretään kuule koko pulju kun nyt ei mökkiläiselle sovi että ne ammuut kulkee siitä kerran päivässä. Helpompaa kuule että myyvät mökkinsä pois ja ostavat siirtolapuutarhapalstan.
t. yksi maalainen
[/quote]
kerran päivässä? Ja seuraavana päivänä ne löytyy aina navetasta vaikka joka perkuleen päivä siirrät ne laitumelle. Pelottavia elukoita!