Kannattaako muuttaa Poriin, Tampereelle vai Kotkaan?
Kaupungeista kokemusta omaavat saavat kertoa kokemuksia :D Noiden kaupunkien väliltä olisi valinta tehtävä. Tai no saa suositella jotain muutakin kaupunkia. Tässä mietitään mihin olisi järkevintä muuttaa, tarkoitus ostaa kerrostalokämppä läheltä keskustaa.
Kommentit (43)
Porilainen toivottaa lämpimästi tervetulleeksi.
Kyllä täältä ystäviä saa, kunhan on myös hiukan itse aktiivinen.
Eikä tuo kylmä merituuli ihan keskustaan asti "yletä". Täällä Meri-Porin suunnalla onkin sitten vähän viileämpää (kesällä hyvä juttu!).
Porissa on lapsiperheille ihan kivasti tekemistä. On Pelle Hermannin leikkipuisto (tai Kirjurinluoto ylipäänsä). Siellä on myös silloin tällöin tapahtumia lapsille.
terv. porilainen
älä hyvä ihminen muuta Poriin missään nimessä! Tämä on totaalisen paska kaupunki. Pieni, ruma ja haiseva. Ihmiset ovat sisäänpäinlämpiäviä ja töykeitä, tämän mentaliteetin ymmärtää vain toinen paljasjalkainen. Mitään harrastuksia ei ole, ei kulttuuria, jopa massamagneettielokuvat ja näyttelyt kiertävät tämän jumalan hylkäämän loukon kaukaa. Virastoissa (esim. rakennuslupa-asiat) ja työn hankinnassa saa palvelua vain suhteilla. Ihmiset eivät puhu, he murahtelevat. Ja kun porilainen hymyilee, on parasta juosta ja lujaa.
Muuta Tampereelle! Jos olet rannikolta kotoisin, varmaan tulet kaipaamaan merituulta. Silloin suosittelisin Kotkaa. Mutta älä IKINÄ edes harkitse muuttavasi Poriin!
Itse olen rannikkokaupungista kotoisin. Muutin opiskelemaan Tampereelle, jossa viihdyin todella hyvin. Kulttuuritarjonta runsasta, paljon kauppoja, koko ajan menoa ja meininkiä, kaunista luontoa ja mukavia ihmisiä. Mutta se merituuli... sitä kaipasin niin, että päätin muuttaa sittenkin takaisin rannikolle. Ja jostain kirotusta syystä valitsin PORIN! Sitä olen katunut jo 10 vuotta. Ajattelin silloin, että täällä on tarjolla vakipaikka ja talot ovat tosi halpoja ja että tästä suhahtaa äkkiä Tampereelle aina kun on tarvis, vain 100 km matkaa, mutta se ei korvaa tätä muuta kaameutta, mitä tällä rupisella paikalla on annettavana. Eikä täältä edes pääse pois! Tiet ovat kaameassa kunnossa, bussilla kestää ainakin 3 tuntia Helsinkiin, juna kulkee vain ja ainoastaan Tampereelle, ei siis Turkuun tai Helsinkiin (paitsi Tampereen kautta tietysti).
ÄLÄ VALITSE PORIA!
Porilainen toivottaa lämpimästi tervetulleeksi. Kyllä täältä ystäviä saa, kunhan on myös hiukan itse aktiivinen.
Eikä tuo kylmä merituuli ihan keskustaan asti "yletä". Täällä Meri-Porin suunnalla onkin sitten vähän viileämpää (kesällä hyvä juttu!). Porissa on lapsiperheille ihan kivasti tekemistä. On Pelle Hermannin leikkipuisto (tai Kirjurinluoto ylipäänsä). Siellä on myös silloin tällöin tapahtumia lapsille. terv. porilainen
olen porilainen ja tykkään tuulesta.
makuasioita.
älä hyvä ihminen muuta Poriin missään nimessä! Tämä on totaalisen paska kaupunki. Pieni, ruma ja haiseva. Ihmiset ovat sisäänpäinlämpiäviä ja töykeitä, tämän mentaliteetin ymmärtää vain toinen paljasjalkainen. Mitään harrastuksia ei ole, ei kulttuuria, jopa massamagneettielokuvat ja näyttelyt kiertävät tämän jumalan hylkäämän loukon kaukaa. Virastoissa (esim. rakennuslupa-asiat) ja työn hankinnassa saa palvelua vain suhteilla. Ihmiset eivät puhu, he murahtelevat. Ja kun porilainen hymyilee, on parasta juosta ja lujaa. Muuta Tampereelle! Jos olet rannikolta kotoisin, varmaan tulet kaipaamaan merituulta. Silloin suosittelisin Kotkaa. Mutta älä IKINÄ edes harkitse muuttavasi Poriin! Itse olen rannikkokaupungista kotoisin. Muutin opiskelemaan Tampereelle, jossa viihdyin todella hyvin. Kulttuuritarjonta runsasta, paljon kauppoja, koko ajan menoa ja meininkiä, kaunista luontoa ja mukavia ihmisiä. Mutta se merituuli... sitä kaipasin niin, että päätin muuttaa sittenkin takaisin rannikolle. Ja jostain kirotusta syystä valitsin PORIN! Sitä olen katunut jo 10 vuotta. Ajattelin silloin, että täällä on tarjolla vakipaikka ja talot ovat tosi halpoja ja että tästä suhahtaa äkkiä Tampereelle aina kun on tarvis, vain 100 km matkaa, mutta se ei korvaa tätä muuta kaameutta, mitä tällä rupisella paikalla on annettavana. Eikä täältä edes pääse pois! Tiet ovat kaameassa kunnossa, bussilla kestää ainakin 3 tuntia Helsinkiin, juna kulkee vain ja ainoastaan Tampereelle, ei siis Turkuun tai Helsinkiin (paitsi Tampereen kautta tietysti). ÄLÄ VALITSE PORIA!
Kerropa, mikä viestissäni ei pitänyt paikkaansa? Milloin tänne on tullut joku näyttely, vaikkapa Suomen luontokuvanäyttely tai joku muu kiertävä näyttely? Jopa se Egypti-näyttely tulee MOUHIJÄRVELLE, ei Poriin. Monet maailmanluokan elokuvat, jotka tulevat ensi-iltaan Helsingissä, Turussa ja Tampereella, eivät koskaan näe päivänvaloa Satakunnassa. Rakennuslupa-asioissa olen itse todennut, että lupa heltiää ilman viikkokausien odottelua, kun olen tuntenut yhden, joka on tuntenut toisen, joka on tuntenut lupa-asioista vastaavan ihmisen jne... Jatkuva haloo on siitä, kuinka tässä kunnassa virat annetaan puoluekirjan mukaan (ok, myönnän, ei tämä sentään ihan yhtä paha ole siinä suhteessa kuin Kankaanpää). Ja sanopa, mikä tie täällä on loistokunnossa tai millä junalla pääsee suoraan Helsinkiin. Lapsille täällä on Pelle Hermanni, piste. Ei mitään muuta. Ja todellakin, jos olet koskaan käynyt Porin ulkopuolella, olet ehkä havainnut, että muualla KESKUSTELLAAN ihan vieraidenkin kanssa, toisin kuin Porissa. Hmm... mitä kaunista on Porin keskustassa, esimerkiksi siinä torin nurkilla?
Minä muutin Poriin merituulen takia. Sitä täällä saa ympäri vuoden, ja me sentään asumme 40 km merenrannasta. Suolaisen meren tuulahdus on ainoa, jota täällä rakastan. Muuta 'rakastan'-sarakkeeseen ei täällä mahdukaan. Valitettavasti. Minulla on vertailukohteita 7 kaupungista ympäri Suomea, joten tiedän, mistä puhun.
Jos olet länsisuomalaista sukujuurta, tykkäät tilasta, taivaan avaruudesta ja kaikenlaisesta siisteydestä etkä kaipaa asioihisi puuttujia, voit hyvinkin viihtyä Porissa. Täällä on suhteellisen rauhallista ja palvelut pelaavat ainakin pääkaupunkiseutuun verrattuna loistavasti. Kotkassa en ole asunut, mutta naapurikunnassa. Voisin kuvitella sen perusteella, että saat helpommin ystäviä, mutta kaikki on enemmän tai vähemmän heikunkeikun, eli itäsuomalaisten huolettomuus näkyy kyllä kaikkialla. Toisia häiritsee, toisia ei. Tampere on suomalainen suurkaupunki. Eli jos tykkäät mennä joukon jatkona, etkä halua että sinut tunnistetaan, olet varmaan kuin kala vedessä. Kulttuuritapahtumia yms. on varmaan enemmän kuin Porissa ja valtavasti enemmän kuin Kotkassa, mutta totta on, että joudut vähän jonottamaan, etäisyydet ovat pidempiä ja et opi tuntemaan (rakastamaan?) kotikaupunkiasi yhtä hyvin. Tee valintasi tältä pohjalta!
Kerropa, mikä viestissäni ei pitänyt paikkaansa? Milloin tänne on tullut joku näyttely, vaikkapa Suomen luontokuvanäyttely tai joku muu kiertävä näyttely? Jopa se Egypti-näyttely tulee MOUHIJÄRVELLE, ei Poriin. Monet maailmanluokan elokuvat, jotka tulevat ensi-iltaan Helsingissä, Turussa ja Tampereella, eivät koskaan näe päivänvaloa Satakunnassa. Rakennuslupa-asioissa olen itse todennut, että lupa heltiää ilman viikkokausien odottelua, kun olen tuntenut yhden, joka on tuntenut toisen, joka on tuntenut lupa-asioista vastaavan ihmisen jne... Jatkuva haloo on siitä, kuinka tässä kunnassa virat annetaan puoluekirjan mukaan (ok, myönnän, ei tämä sentään ihan yhtä paha ole siinä suhteessa kuin Kankaanpää). Ja sanopa, mikä tie täällä on loistokunnossa tai millä junalla pääsee suoraan Helsinkiin. Lapsille täällä on Pelle Hermanni, piste. Ei mitään muuta. Ja todellakin, jos olet koskaan käynyt Porin ulkopuolella, olet ehkä havainnut, että muualla KESKUSTELLAAN ihan vieraidenkin kanssa, toisin kuin Porissa. Hmm... mitä kaunista on Porin keskustassa, esimerkiksi siinä torin nurkilla?
Minä muutin Poriin merituulen takia. Sitä täällä saa ympäri vuoden, ja me sentään asumme 40 km merenrannasta. Suolaisen meren tuulahdus on ainoa, jota täällä rakastan. Muuta 'rakastan'-sarakkeeseen ei täällä mahdukaan. Valitettavasti. Minulla on vertailukohteita 7 kaupungista ympäri Suomea, joten tiedän, mistä puhun.
tätä. Toki monesti kyse on siitäkin, mitä itse suosii. Tampereelta (ja varsinkin sen eteläpuolisella alueella) on hyvät yhteydet kaikkialle. Moottoritiet (tai ainakin isot tiet) joka suuntaan. Helsinkiinkin Valkeakoskelta (Tampereelta yli 1,5 tuntia) kesäaikaan reilu tunti omalla autolla. Jos siis vaikka haluaisi pääkaupunkiseudun kulttuuritarjontaa tai konsertteja.
Tampereen etu lienee se, että siellä on laajat koulutusmahdollisuudet ja se vetää ihmisiä kaikkialta, joka taas tuottaa avarakatseisempaa kaupunkikulttuuria.
Itsekin olen asunut viidessä kaupungissa ympäri Suomea ja valinta Etelä-Pirkanmaalle on osoittautunut ihan hyväksi. Voisin vaihtaa asumiskaupunkia, jos joku tuuppaisi 300 000 € takataskuun, jonka verran Tampereella maksaisi unelma asunto enemmän kuin mitä omastamme saisimme myytäessä. Silläkin rahalla pitäisi kyllä tyytyä pieneen tonttiin.
ei 21
Kotka on täysin syvältä. Hyvää ei ole kuin meri ja joet...ja se Karhulan tori.
Terkkari ei toimi, aikoja ei ole usein ollenkaan, eikä tietoa milloin saa. JOnotusajat n. 4-5vk kiireettömissä. Ja siitä sitten tutkimukset 3-4kk sairaalaan...vaikka ultra. Kammottavaa. Hammispäivystystä ei öisin eikä vkl. Helsingissä saa vaikka marsu hoitoa yötäpäivää, mutta ei kyllä Kotkassa ihminen. Jossei ole hätä, niin sitten poli. Mutta on surkeaa.
Paikka kuhisee ulkomaan eläviä, ja terkkarissa voi olla 70% idän lääkäreitä, ketkä eivät ymmärrä kunnolla kymiä, ei savoa eikä suomeakaan.
Ympäristö on siis ok...mutta kunnan palvelut sieltä juuri.
Tampere on varmaan siitä helpoin, että kasvaa kovaa tahtia, joten joukossa on paljon muuttaneita. (=helpompi solmia ihmissuhteita) Tampereen ongelma on taas juuri tuo trendikkyys. Tampereella on kalliit asunnot (vetää hyvin vertoja pk-seudulla poislukien kalleimmat paikat) ja joka paikka täynnä muuttovoiton takia. Lisäksi työllisyys ei ole huippua johtuen juuri siitä, että on paljon opiskelijoita ja vastaavia, jotka jää roikkumaan työpaikkojen perään.
Pori on halvempi ja ihan mukava. Sisäänlämpiävämpi kyllä, koska suurin osa porukasta on "perusporilaisia".
Tampere on Suomen paras kaupunki, kallistahan täällä kyllä on asua eikä töitäkään välttämättä ole kun "hyvistä" työpaikoista on kova kilpailu. Mutta ne vertaisi Poriin tai Kotkaan koska niissä työmahdollisuuksia ei ole sitäkään vähää.
Pori on kuulemma erittäin sisäänlämpiävä ja vaikea on tutustua ihmisiin ellei ole ennestään tuttuja paikkakunnalla. Useampikin tuttuni on asunut siellä ja muuttanut tästä syystä pois. Kotkassa on paljon sosiaalisia ongelmia, kaunis paikka kyllä muuten, kävin siellä lapsuudessani usein kun isovanhempani olivat kotkalaisia.
SIIS ONKO SINULLA TYÖPAIKKA? ÄLÄ MUUTA RASITUKSESTI MIHINKÄÄN NÄISTÄ JOS EI OLE TYÖTÄ. EI HUVITA ELÄTTÄÄ SUAKIN!
Onko kukaan kysynyt työtä? Voi muuttaa jos on työtä ja veronmaksukykyä. Muuten ei. Tampereelle muuttaa kaiken maailman repusakki - työttömäklsi.
Pori on hyvä kaupunki asua (ei todellakaan voi verrata Forssaan tai Kouvolaan jos johkin niin se on pohjoisempana sijaitseva Turku. En ole tavannut Porissa 15 vuoden asumisen aikana mitään noista yleensä mainituista kamalista mielikuvista. Vehreä kaupunki jossa on edullista asua. Työttömyysluvut ovat korkeat ja siihen nähden hyvin siisti ja mukava kaupunki. Pari huonompaa lähiötä jotka eivät kuitenkaan rasita muuta kaupunkia kun pysyttelee niistä vaan poissa, Hönöt pysyttelevät omilla reviireillään. Sieltä saa muuten sitten ihan kaikkea. Olin oikein yllättynyt kun viimeksi kävin. Shoppailumahdollisuudet paljon paremmat kuin esimerkiksi Tampereella (en asu nyt kummassakaan) ja lisää rakennetaan. Ruoka tuntuu olevan edullista ja ihmiset on mukavia. Lapsille löytyy ihan mitä vaan virikettä. Itseasiassa aloin miettimään paluumuuttoa. Kunhan vaan jotenkin saa työjutut sujumaan niin sinne vaan! Työpaikkojen vähyys on iso miinus
Porista ei ole varsinaista kokemusta, mutta Kotka on aika sisäänlämpiävä kaupunki eli voi olla vaikea tutustua ihmisiin.
Tampere on sopivan iso kaupunki ja ihmiset ovat mukavia.
ja käyn päivittäin Tampereella. porissa vierailut useita kertoja ystävien luona.
On varmasti maku kysymys, mutta Kotka on täys katastrofi. Ihan vain mielipide kysymys. Mielestäni länsi suomalainen ei voi asua itä suomessa. Ehkä myös toisin päin.
Pori on varman ihan jees. Voisin kuvitella asuvani siellä. Kuitenkin suositelen Tamperetta, siksi mekin asumme Tampereen kupeessa, koska uskon sen olevan suurin taloudellinen ja henkinen keskus hyviläl yhteyksillä.
Tampereelta 180 km säteellä on käytännössä koko suomi. Kotka ja Pori samoilla etäisyyksillä pitä lähinnä merta sisällään, tai venäläisiä.
Kiinnittäisein erityisesti huomiota asuntojen hintoihin. Kotkoassa on todella edullisia asuntoja, mutta niin ne ovat halpoja ladultankin. Älä ana hintojen hämätä. Kotkassa hinnat ovat edullisia, mutta keskiverto omakotitalon pihan täynnä rojua ja yleisilme on kaikkialla "venäläinen". Pirkanmaalla ollaan jo reilusti fiksummalla pohjalla.
Perheemme asuua Valkeakoskella, koska asuntojen hinnat ovat 25-40 % alle Tampereen hintojen. Valkeakoski on erityisesti lapsiperheiden suosiossa, monestakin syystä.
Suositelen siis Valkeakoskea ja vaihtoehtoisesti Valkeakosken rautatieasemaa nimeltään Tampere, (jos rautatieasemalle on usein asiaa).
Tampere, ehdottomasti. Eikös se oikein tutkittukin, että Tre on Suomen paras asuin paikka, ja onhan tää :)
p.s. ja länsi puoli on parempi, vaikka Pispala tai Tahmela, jos lompakko antaa myöden.
Pori on kauhea ja siellä on runsaasti työttömiä
Kotkassa haisee ja kaupunki on köyhä
En muuttaisi mihinkään ja jos olisi ihan pakko: TAMPERE. Se on sentään kaupunki.
No jos tykkää harmaudesta ja sateesta niin Tampereelle. Rannikkokaupungeissa paistaa sentään aurinkokin.