Miksi pitäisi lopettaa yöimetys?
En millään jaksaisi unikoulua. Neuvolasta kehotettiin jo 8 kk iässä lopettamaan yösyömiset. Vauva syö 1-2 kertaa yössä ja itse nukun samalla. Nyt hänellä ikää 10 kk ja vuoden iässä seuraava neuvola. Tuleekohan "haukut", jos ei ole siihen mennessä pidetty unikoulua...
Kommentit (19)
meillä 11kk syö vielä kerran yössä, unikoulua pidin mut samaan aikaan joka yö heräs huutamaan eikä rauhoittunu kuin imettämällä joten minähän annan poijalle sitä maitoo jos se siitä on kiinni. Ja on tullu neuvolasta sanomista jo monta kertaa mut siinähän tulee, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan...
Tosin muistelen kuulleeni joskus, että yösyömiset ei tekisi hyvää hampaille. Tätä en ole itse vahvistanut mistään joten saattaa olla 'urbaanilegenda'.
Mutta neuvoisin myös huijaamaan neuvolassa jos et jaksa 'tapella'. Itse ainakin käytän tätä taktiikkaa kun en jaksa näitä kaikki tämän päivän ihmeellisiä suosituksia ja turhanpäiväisiä sääntöjä.
Eihän sitä pidäkään, jos itse haluat syöttää ja lapsi haluaa syödä. Jos haluat imettää pitkään niin yöimetys myös ylläpitää hyvin maidontuotantoa.
"Unikoulu" ei muuten välttämättä ole mikään ihmeellinen juttu tai taisteluharjoitus. Monesti lapsi syö yölläkin vain tottumuksesta, ja kun tarjoilu lopetetaan niin sitten on syömättä ja tottuu nukkumaan yön. Ei siinä vältämättä mitään sen kummempaa ole. Vaatiiko lapsi välttämättä tissiä, vai mitä tapahtuu jos ei sitä yöllä saa? Oletko edes kokeillut? En siis sano, että pitäisi lopettaa yöimetys, mutta totean vaan että ei sen lopettaminenkaan välttämättä ole mitenkään vaikea "projekti".
syökö vauva yöllä vai ei. No, mun etu että syö, mä nukun huonosti ja saan unta vasta yöimetyksen jälkeen. Heti kun vauva vähän ähkäisee, mä laitan sille iloisena tissin suuhun: haa, kohta saan nukkua!
Vaatiiko lapsi välttämättä tissiä, vai mitä tapahtuu jos ei sitä yöllä saa? Oletko edes kokeillut? En siis sano, että pitäisi lopettaa yöimetys, mutta totean vaan että ei sen lopettaminenkaan välttämättä ole mitenkään vaikea "projekti".
Joskus hän ei vaadi rintaa, vaan nukahtaa, kun vain laskee takaisin makuulleen. Hän siis nousee aina istuaalleen, kun herää yöllä. Mutta tuon kerran, kaksi annan tissiä, kun muuten itku vain jatkuisi.
Olen ajatellut, että hän lopettaa sitten joskus itsekseen yösyömisen. Onkohan turha toivo...
Vaatiiko lapsi välttämättä tissiä, vai mitä tapahtuu jos ei sitä yöllä saa? Oletko edes kokeillut? En siis sano, että pitäisi lopettaa yöimetys, mutta totean vaan että ei sen lopettaminenkaan välttämättä ole mitenkään vaikea "projekti".
Joskus hän ei vaadi rintaa, vaan nukahtaa, kun vain laskee takaisin makuulleen. Hän siis nousee aina istuaalleen, kun herää yöllä. Mutta tuon kerran, kaksi annan tissiä, kun muuten itku vain jatkuisi.
Olen ajatellut, että hän lopettaa sitten joskus itsekseen yösyömisen. Onkohan turha toivo...
Tämä siis ap.
1) Niille ei tarvitse kertoa kaikkea. Niille voi tarvittaessa jopa valehdella, kertoa niille mitä ne haluavat kuulla.
2) Niiden ohjeita ei tarvitse noudattaa. Ota ne ehdotuksina ja noudata niitä mitä sinua huvittavat, jätä loput omaan arvoonsa.
t. viiden äiti, joka yhtäkin lapsista imetti päivin jä öin 3,5 -vuotiaaksi antaen tosi vähän lisäruokaa ja laistaen hampaitten pesusta. Kyseinen lapsi on nyt 7-vuotias, hyvin kehittynyt tyttö, jolla ei ole reikiä hampaissa. Ainoa "oire" on, että ruoka maittaa vähän huonosti (mutta se on varmaan sukuvika, eihän äidillekään maita) ja tissiä pyytelee välillä vieläkin. Pari vuotta sitten vielä joskus annoin maistaa, kun imetin vielä pikkuveljeä, mutta nyt kun imetys jo loppui, en enää anna.
Jaksatko yöimetykset myös silloin?
Jaksatko yöimetykset myös silloin?
Palaan työelämään, kun lapsi on 1,5 v. Tällä tahdilla jaksan kyllä, mutta ehkä tuossa vaiheessa voisi olla imetys jo loppunut muutenkin. Toivon, että lapsi lopettaisi sen itse, eikä vierottamisia tarvitsisi tehdä.
-ap
yöllä tarvittaessa, en ole varma koska se loppui. viimeisenä loppui iltaimetys. reikiä hampaissa ei ole.
Onkohan turha toivoa että lapsi vieroittuisi yötissistä itsestään. 1-vuotiaani vaatii tissiä vielä 4-5 kertaa yössä. Unikouluja on kokeiltu, mutta lapsi jaksaa huutaa hysteerisenä niin kauan kunnes saa tissin suuhun. Olen ajatellut etten enää halua huudattaa lasta. Imetys olisi kuitenkin tarkoitus lopettaa puolen vuoden sisään...
ei ole kritisoitu neuvolassa mitään. Johtuuko lie sitten siitä, että olen klö/th, mikään jyrä en ole luonteeltani. Meillä yösyötöt alkoivat vähentyä pikku hiljaa, kun vuoden ikä läheni. Olis varmaan jääneet kokonaan poiskin, mutta ihan periaatteesta syötin kerran aamutuimaan, ettei maito vaan ala loppua. Sitten vuoden vanhana vaan kippasin mukulan pitkälleen, kun yöllä havahtui ja syötöt loppuivat siihen.
Meillä tyttö lopetti yösyömiset ihan itse 3 kk iässä, onnekkaita oltiin.
Menin töihin kun lapsi oli 1v1kk joten yöheräilyt siinä vaiheessa olisi ollut painajaista.
Neuvolassa ei koskaan tullut noottia mistään, vai enkö sitten vain pitänyt sitä instanssia minään ylimmäisenä auktoriteettina..
Itse lopetin yöimetyksen 10 kk iässä, kun heräily meni ihan mahdottomaksi. Parissa yössä vauva hyväksyi sen, ettei öisin syödä, joten ei se mikään ihmellinen juttu ollut. Mutta jos yöheräilystä ei pahemmin haittaa ole, niin miksipä lopettaa vielä. Hampaille yöimetys ei toki ole hyväksi, mutta ei kaikille reikiä tule.
Ja vaikka lopettaisit imetyksen, ei ole takuita, että yöt ovat ehyitä. Kyllä meidän 2-vuotias edelleen herää lähes joka yö kerran yössä. Hyvin olen jaksanut silti töissä, palasin töihin lapsen ollessa 1 v.
että äidinmaidosta ei ole mitään haittaa hampaille toisin kuin korvikkeesta.
luovuttiin yöimetyksestä samalla kun siirrettiin poju omaan sönkyyn 8,5kk iässä.
Pakko oli siirtää kun lähti konttaamaan sängyssä kun yksin heräili ja tippui alas =/
(Onneksi matala sänky eikä tullut edes kuhmua)
Tee niinkuin äidinvaisto sanoo, ei niinkuin neuvola odottaa tehtävän. Ei ne tunne sun lasta niin hyvin kuin sinä! :)
Mä imetin pitkään, lopulta enää öisin. Pidin neuvolassa suun supussa, kun tiesin että motkottavat. Yöimetykset jäi lopulta helpolla pois, kun odotin, että aika on oikea. Tämä oli kun lapsi oli n. 1 v 9 kk.
Muuten, kun minä kerroin neuvolassa 1-vuotiaan syövän kerran yössä (hän tosin söi velliä), niin terveydenhoitajani sanoi: "Niin minäkin annoin omalle lapselleni samassa iässä. Näin hän nukkui aamulla paljon pidempään."
Äidinmaito itsessään ei ole vaarallista hampaille, mutta äidinmaito voi kyllä vahvistaa muiden ruoka-aineiden hampaille haitallisia vaikutuksia, jos hampaita ei ole pesty välillä. (Olen lukenut tätä koskevasta tutkimuksesta kansainvälisestä lääketieteellisestä julkaisusta, mutta en valitettavasti enää muista tarkkaa viitettä.) Jos imettää öisin, niin kannattaa pestä lapsen hampaat illalla ja pitää huoli siitä, että hän ei pesun jälkeen saa enää mitään muuta kuin äidinmaitoa. Näin yöimetyksestä ei ole mitään haittaa hampaille.
valehtele vaikka neuvolassa tai vastaa ympäripyöreästi. ei se niille kuulu, itse tunnet lapsesija tilanteenne parhaiten.