Eikö silloin ole yh-äiti jos on yhteishuoltajuus miehen kanssa?
Vai riippuuko yh:n määritelmä siitä, onko lapset yhtä paljon molemmilla vanhemmilla?
Kommentit (10)
Jos lapset yhteishuollossa ei ole yksinhuoltaja.
Lyhenteiden käyttö sekoittaa ihmisten päät.
Yh:t varmaan, jos laskettaisiin ne vain, jotka papereissakin ovat yksin. En sitten tiedä, jos lapset myös asuvat yhtä paljon molempien luona, voiko nimittää enää yh:ksi.
Varsinkin jos lapsi viettää aikaansa yhtäpaljon molemman vanhemman luona, ei silloin voi kehuskella olevansa yh tai lähivanhempi...
Yksinhuoltaja on silloin jos toinen vanhempi on kuollut tai jos isästä ei oikeasti ole tietoa ja äiti hoitaa lapsen täysin yksin. Ei siis ole uutta kumppaniakaan jakamassa kasvatusvastuuta.
Meillä miehen kanssa on yhteishuoltajuus, mutta kyllä se olen minä, joka kannan lapsesta kasvatuksellisen ja rahallisen vastuun.
Ex-mies lähinnä sekoittaa joka toinen vkl kaiken, kun ei jaksa pitää rajoja ja haluaa aina olla kiva ja mukava.
En ehkä ole enää yh, koska asun avoliitossa miehen kanssa. En kyllä nyt enää tiedä mikä olen :)?
Täällä puhutaan yhden vanhemman perheistä:
http://www.yvpl.fi/index.php
Näin Wikipediassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yksinhuoltaja
lähihuoltajana lasten kanssa VAIKKA virallisesti olisikin lasten toisen vanhemman kanssa yhteishuoltajuus!
Minullakin on yhteishuoltajuus, mutta asun lasten kanssa jolloin saan yksinhuoltajatuet ja olen yksinuoltaja kelan, sosiaaliviraston jne tahojen silmissä.
lasteni yksinhuoltaja edelleen vaikka mulla on uusi kumppani. Yksinhuoltajakorotusta en tosin lapsilisiin enää saa, vaikka olen paperillakin ihan yksinhuoltaja, eli lasteni ainoa virallinen huoltaja. Isällä tapaamisoikeus. Mun mielestä yh on nimenomaan sellainen, joka on paperillakin yksinhuoltaja. Muut on sitten jotain muuta.
Virallisesti se on yh joka saa kelalta yksinhuoltajakorotuksen.
Jos elää parisuhteessa ei ole yh.
jos on yhteishuoltajuus, koska silloin on kaksi huoltajaa.
Käytännössä kyllä puhutaan yh:sta silloin, jos toinen huoltaja ei asu samassa taloudessa.