Olen ollut "vonkaamatta" mieheltä nyt pari viikkoa, ei ole itse tehnyt minkäänlaista
aloitetta eli voinen todeta, että kovin on matalalibidoinen mies. Ja ei ole toista naista, siitä olen varma. Mä tulin eilen vielä viikon reissusta ja odotin kyllä, että olisi innokkaampi vastaanotto, mutta turhaan.... kokeilen olla näin vielä pari viikkoa ja sitten otan asian tosissani puheeksi.
Kommentit (5)
Tuntee siis sun näkymättömän vonkauksen, vaikket mitään sanokaan.
Mä itse taas haluaisin koko ajan. Olen harkinnut jopa vieraisiin menoa.... Ollaan keskusteltu asiasta, mutta miehen mielestä hän on aivan "normaali".ap
Stressi, masennus vai kivesten vajaatoiminta - miehen haluttomuutta voidaan hoitaa
Jos mies on jatkuvasti väsynyt ja häneltä puuttuu sekä seksuaaliset halut että aamuerektiot taustalla voi olla kivesten vajaatoiminta. Diagnoosi tarkentuu laboratoriokeella, jossa määritetään seerumin testosteronin määrä mielellään kahdesta, noin viikon välein otetusta verinäytteestä. Lopullinen varmuus testosteronin merkityksestä saadaan vasta riittävän pitkällä hoitokokeilulla.
45 vuotta täyttäneen miehen elämä on täynnä muutoksia, työurassa on käännekohta, jossa uraputki joko jatkuu tai se tasaantuu jarrutusvaiheeseen. Perheessä tapahtuu merkittäviä muutoksia, lapset aloittavat omaa elämäänsä ja parisuhdetta tarkastellaan uudesta näkökulmasta. Miehen elimistö aloittaa hidastusvaiheen mikä näkyy keskivartalon pyöristymisenä sokeri- ja kolesteroliarvojen sekä verenpaineen nousuineen. Seksuaaliterveyden puolella erektio ei ole enää itsestäänselvyys - ei myöskään halukkuus. Jos haluttomuuden lisäksi on tarmottomuutta ja aamuerektiot ovat kateissa on syytä selvittää kivesten toimintaa. Diagnoosi tarkentuu haastattelulla ja laboratoriokokeilla.
Jos verikokeissa havaitaan alentuneet testosteroniarvot ja oirekuva sopii testosteronipitoisuuden alentumiseen selvitystä jatketaan hoitokokeilulla. Hoitokokeilu toteutetaan ihon kautta imeytyvällä testosteronigeelillä, jota levitetään aamuisin iholle vähintään kuukauden ajan, jonka jälkeen mies raportoi muutoksista seksuaalisessa halukkuudessa, erektioissa ja yleisvoinnissa. Samalla testosteroniarvot testataan uudelleen.
Erotusdiagnostisena haasteena on itsenäinen masennustila, joka voi muistuttaa alentuneesta testosteronierityksestä johtuvia oireita.
Ikääntyessä kivesten tuottama testosteronipitoisuus laskee hitaasti, noin prosentin vuosivauhtia 40 ikävuodesta alkaen. Jos veren testosteronipitoisuus laskee liian alas, miehellä alkaa esiintyä tyypillisiä oireita: väsymystä, aloitekyvyttömyyttä, mielialan laskua, kiukkuisuutta, seksuaalista haluttomuutta. Aamuerektiot jäävät pois ja erektioissa ylipäätään on toivomisen varaa. Koska puutostila kehittyy hitaasti, mies ei koe tätä tilannetta välttämättä edes ongelmana vaan ottaa sen luonnollisena, ikään liityvänä tilana. Miehen tulo vastaanotolle voi tästä johtuen viivästyä.
Kivesten vajaatoiminta ei ole pelkästään vanhempien miesten ongelma. Vastaanotolle voi tulla kolmikymppinen mies, joka kertoo jo pitkään kestäneestä seksuaalisesta haluttomuudesta ja väsymyksen tunteesta. Aamuerektioita on hyvin harvoin tai niitä ei esiinny enää lainkaan. Tilannetta on voitu pitää masennuksena ja kokeiltu mielialalääkkeitäkin ilman tuloksia. Oirekuva on tyypillinen testosteronin puutostilalle ja antaa aiheen selvittää kivesten vajaatoiminnan mahdollisuutta.
Suomalaisilla testosteronipitoisuudet ovat liian matalat 10-15% :lla 45-60-vuotiaista ja 20% :lla 60 vuotta täyttäneistä miehistä. Epäterveelliset elämäntavat kuten raju alkoholinkäyttö, lihominen ja stressi voivat olla yhteydessä alentuneeseen kivesten testosteronituotantoon. Turku aging male-projektin kuluessa havaittiiin ,että varsinaista kivesten vajaatoimintaa esiintyy joka kymmenennellä 40–70-vuotiaalla miehellä. Tutkimuksessa löydettiin lisäksi merkittävä määrä myös piilevästä kivesten vajaatoiminnasta kärsiviä miehiä. 40–50-vuotiaista kivesten vajaatoiminnasta kärsii 11 prosenttia, 51–60-vuotiaista 24 prosenttia ja 61–70-vuotiaista jo kolmannes. Alentuneella mieshormonipitoisuudella on yhteys miehen vaihdevuosioireisiin kuten ärtyneisyyteen, tarmottomuuteen, masennukseen ja haluttomuuteen. Sillä voi olla yhteys myös verenpaineen nousuun. Lähde: Aurora ,Turun Yliopisto 2001.
Onko tilanne ollut aina tällainen?
Itse olen uudessa suhteessa eikä tahdo herua =)