Voiko Helsinkiin muutto todella muuttaa ihmisen?
Kaverini muutti opiskeluidensa vuoksi Helsinkiin, meni puoli vuotta ja hänellä oli noussut aivan älyttömästi päähän ja ystävyytemme hiipui, kun en jaksanut kuunnella pelkkää itsekehua. :( tuntuu, että tämä kaikki sai alkunsa Helsinkiin muutosta.
Kommentit (77)
kertoa kaveristasi kuin Helsinkiin muuttamisesta tai Helsingistä.
Ei tässä nyt Helsinkiä olla hirttämässä :D
ap
mihinkään muuttunut.
Minulla on yksi ap:n kaltainen (entinen) ystävä. Helsinkiin muutettuani lähes koko elämäni oli täällä, opiskelu, työ, perhe, suurin osa ystävistä. Mistäpä sitä olisi osannut puhua kuin omasta elämästään, kun ei sieltä vanhalta paikkakunnalta enää juuri ketään tuntenut. No, tähän kyllä meni enemmän kuin puoli vuotta aikaa.
Ystäväni alkoi tulkita kaiken puhumani kehumiseksi, vaikka ihan tavallista elämää täällä Helsingissä elän. Olen törmännyt tähän samaan muuallakin. Ilmeisesti "maalaisilla" on jonkinlainen alemmuuskompleksi helsinkiläisyyteen nähden, kaiken kuvitellaan olevan kehumista, vaikka elämänpiirien erotessa ihmiset usein yksinkertaisesti kasvavat erilleen, kun mitään yhteistä ei enää ole.
Asuinpaikan muutos ja opiskelun alkaminen ovat aika merkittäviä juttuja ja kaverisi on innoissaan ja haluaisi kovasti kertoa niistä, mutta miten se onnistuisi ilman että sinä tulkitset sen leuhkimiseksi? Jos sinä sanot että meillä Kyrvätperällä näin, niin hän ei saa vastata että Helsingissä noin?
En tiedä kenelle suuntasit tuon, mutta mä ainakin kerroin tuosta että vertaillaan sitä pienempää kaupunkia Helsinkiin. Tässä mun kertomassa tapauksessa päähän nouseminen oli todella niin räikeä, että sitä ei hyvällä tahdollakaan voinut pelkäksi viattomaksi innostukseksi tulkita.
Nuo vertailut Helsingin ja pienemän kaupungin välillä eivät olleet vain huomioita ja innostunutta kertomista vaan suorastaan alentavia kommentteja. Siis sellaista "voi eeeeiii, pukeutuuko täällä teillä baarimikot tolleen, meillä Helsingissä... mä siis tunnen tuolta Fenniasta baarimikkoja, Fennia on siis sellanen hienompi yökerho..." Ja sieltä suusta ei juuri muuta tullut kuin noita juttuja. Kaikki mihin hän oli ollut kosketuksissa oli "siis sellainen vähän parempi ravintola/yökerho/vaatekauppa/julkkis/jne" ja hän kuukauden Helsingissä asumisen jälkeen tietenkin "tunsi" nämä kaikki ja "tunsi" hirveästi kaikkia tärkeitä ihmisiä :D
Hänen käytöksensä oli kaiken kaikkiaan sellainen kuin hän kuvittelisi olevansa julkkis, joka hyvää hyvyyttään palaa morjestamaan rupuista pikkukaupunkia (joka ei edes ole mikään rupuinen vaan ihan eloisa kaupunki) ja joka koki, että hänen tarvitsee jotenkin terästäytyä ettei vaikuttaisi ihan hirveän paljon paremmalta ihmiseltä kuin me juntit :D
19
melkein :) en hehkuta tai kuvittele ettei radio toimi helsingin ulkopuolella. mutta ajattelen vieläkin usein (muutosta 1v) että oli oikea päätös muuttaa tänne takaisin. Enkä haluisi muuttaa mistään hinnasta pois. Niin se vain on että täällä joukkoliikenne on halpaa ja helppoa, kaupat hyvin auki, tapahtumia ja tekemistä riittää. Minä tykkään joku ehkä ei..
Kuulostaa siltä että olet samalla hieman kateellinen. Ehkä joudut katsella sitä takapihaasi ja elämä pyörii vaipanvaihdon ja pihataimien ympärillä vaikka tahtoisit jotain muuta?
Asuinpaikan muutos ja opiskelun alkaminen ovat aika merkittäviä juttuja ja kaverisi on innoissaan ja haluaisi kovasti kertoa niistä, mutta miten se onnistuisi ilman että sinä tulkitset sen leuhkimiseksi? Jos sinä sanot että meillä Kyrvätperällä näin, niin hän ei saa vastata että Helsingissä noin?
En tiedä kenelle suuntasit tuon, mutta mä ainakin kerroin tuosta että vertaillaan sitä pienempää kaupunkia Helsinkiin. Tässä mun kertomassa tapauksessa päähän nouseminen oli todella niin räikeä, että sitä ei hyvällä tahdollakaan voinut pelkäksi viattomaksi innostukseksi tulkita.
Nuo vertailut Helsingin ja pienemän kaupungin välillä eivät olleet vain huomioita ja innostunutta kertomista vaan suorastaan alentavia kommentteja. Siis sellaista "voi eeeeiii, pukeutuuko täällä teillä baarimikot tolleen, meillä Helsingissä... mä siis tunnen tuolta Fenniasta baarimikkoja, Fennia on siis sellanen hienompi yökerho..." Ja sieltä suusta ei juuri muuta tullut kuin noita juttuja. Kaikki mihin hän oli ollut kosketuksissa oli "siis sellainen vähän parempi ravintola/yökerho/vaatekauppa/julkkis/jne" ja hän kuukauden Helsingissä asumisen jälkeen tietenkin "tunsi" nämä kaikki ja "tunsi" hirveästi kaikkia tärkeitä ihmisiä :D
Hänen käytöksensä oli kaiken kaikkiaan sellainen kuin hän kuvittelisi olevansa julkkis, joka hyvää hyvyyttään palaa morjestamaan rupuista pikkukaupunkia (joka ei edes ole mikään rupuinen vaan ihan eloisa kaupunki) ja joka koki, että hänen tarvitsee jotenkin terästäytyä ettei vaikuttaisi ihan hirveän paljon paremmalta ihmiseltä kuin me juntit :D
19
mutta en laittaisi sitä Helsingin syyksi :D
Ai niin ja "sekoamisen" puolesta puhui sekin, että vaikka hän oli asunut tosiaan siellä Helsingissä n. kuukauden, niin hän päivitteli hirveän yllättyneenä kaikkia "noloja" juttuja tästä entisestä kotikaupungistaan. Siis tyylillä "siis voi apua onko teillä täällä tällaista? (Ihan kuin ei enää muistaisi :D) Siis meillä Helsingissähän on...". Ja siis tosi tosi paljon sellaista "meillä Helsingissä saa sellasta drikkiä kuin Irish coffee, ootteko kuullu? Täällä ei varmaan saa sitä."
Että mitäpä tuohon sanomaan :D Välillä mä kommentoin noihin juttuihin "joo, Fennia on ihan kiva paikka, oon ollut siellä kaverin kanssa joitakin kertoja". Mutta jostain syystä tämä ei herättänyt innostunutta keskusteluhalukkuutta vaan pikemminkin jäätävän vaikenemisen :D Ehkä olin paha KILPAILIJA kun mullakin oli kokemusta suuresta ja mahtavasta Helsingistä...
19
mutta en laittaisi sitä Helsingin syyksi :D
melkein :) en hehkuta tai kuvittele ettei radio toimi helsingin ulkopuolella. mutta ajattelen vieläkin usein (muutosta 1v) että oli oikea päätös muuttaa tänne takaisin. Enkä haluisi muuttaa mistään hinnasta pois. Niin se vain on että täällä joukkoliikenne on halpaa ja helppoa, kaupat hyvin auki, tapahtumia ja tekemistä riittää. Minä tykkään joku ehkä ei..
Kuulostaa siltä että olet samalla hieman kateellinen. Ehkä joudut katsella sitä takapihaasi ja elämä pyörii vaipanvaihdon ja pihataimien ympärillä vaikka tahtoisit jotain muuta?
Minulla ei ole vauvaa, ei pihaa tms. Asun itsekin Suomen mittakaavassa suuressa kaupungissa ja olen asunut vuoden Wienissä, johon verrattuna Helsinki on aika pieni. Tykkään kyllä kovasti Helsingistä, ja tykkään myös kovasti omasta kotikaupungistani. Voisinhan minäkin muuttaa Helsinkiin jos niin kovasti kaihoaisin? On vain jotenkin koomista, kun ihminen kuvittelee olevansa jotain valtavan eksoottista ja maailmannaista, kun muuttaa tiettyyn paikkaan, en voi sille mitään, että pistää vähän hymyilyttämään. :)
ap
jotka ovat muutaman viikon maailmalla ja takaisin tullessaan unohtaneet suomen kielen :D
Minäkin tulen kertomaan oman juttuni :) Ei mun hyvä kaveri mutta kaverini erittäin hyvä kaveri, hänelle kävi ihan samalla lailla. Luulen että se johtuu ihmisestä, nämä ovat varmaan niitä samoja ihmisiä jotka aina uuden poikaystävän myötä vaihtoivat musiikkimakua, rupesivat tykkäämään jalkapallosta jos seurustelukumppanikin sitä katsoi jne. Eli jotenkin se oma identiteetti on edelleen hakusessa.
Tämä kaveri siis viljelee jatkuvasti sellaisia "Ai teillä täällä maalla on vielä tällaista.." ja siis maalla on tässä tapauksessa Turussa, joka nyt ei niin hirveän pieni kaupunki kuitenkaan ole. Minäkin olen näitä lausahduksia usein kuullut ja olen samaa mieltä kuin kaverini että tämä tyttö on kyllä muuttunut niiiiiiin ylpeäksi ja halveksuvaksi.
19
Naurattaa, ihan paras tää sun kaverisi, en kestä! :D
ap
Kusipäisyys ja vittunaamaisuus tarttuu tosi nopeasti. Näin olen huomannut.
tunnistan saman paristakin oman kaupungin tytöstä. :) Lukion jälkeen Helsinkiin, joka oli ai-van mahhhtavaa! Osa käytöksestä oli silkkaa brassailua, osa varmaan myös kykyä nauttia täysin rinnoin elämästä. Uskon, että he kokivat elävänsä todeksi omaa (aika pitkälle Cosmopolitan-lehdestä) lainattua unelmaansa.
Kotipuolessa heille vähän ystävällisesti selän takana virnuiltiin, mutta ei heihin sen enempää reagoitu. Molemmat näistä tytöistä muuten muuttivat vähän ennen kolmikymppisiä takaisin kotipaikkakunnalle puolisoidensa kanssa. :)
Minä asun muualla kuin Suomessa, mutta huvittuneena olen seurannut serkkuni muutosta Helsinkiin muuton jälkeen. Hän on muuttunut aivan täysin, ja ärsyttävimmät muutokset ovat s-vika ja nenään puhuminen (miten se nyt ilmaistaan?).
Ja minua taas v-uttaa paksun savon viäntäminen niin että tasoissa ollaan...
Maalaislukiostani yksi poika lähti vaihtoon jenkkeihin. Palattuaan ei osannut Suomea ym. koomista. Luulisin että tälläinen vaatii melkoista epäkypsyyttä, onko kaverisi kovin nuori?
mutta helsingin murteen haukkuja ei ole?
Kepulainen!!
Minä asun muualla kuin Suomessa, mutta huvittuneena olen seurannut serkkuni muutosta Helsinkiin muuton jälkeen. Hän on muuttunut aivan täysin, ja ärsyttävimmät muutokset ovat s-vika ja nenään puhuminen (miten se nyt ilmaistaan?).
Ja minua taas v-uttaa paksun savon viäntäminen niin että tasoissa ollaan...
Rasisti
No mulla on sellaiset arvot, ettei niitä Helsingistä löydy millään.
Olen Helsingissä ollut töissä monta vuotta.
kertoa kaveristasi kuin Helsinkiin muuttamisesta tai Helsingistä.